Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG]Horsemanship en een clicker brengen het beste in Paxton naar boven

 
Profiel   

The Chronicle of the Horse
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto:© Richard Juilliart/FEI.


Katie Duerrhammer werd deze week met haar twee Grand Prix-paarden Paxton en Quartett opgenomen in de shortlist van het Dutta Corp. U.S. Dressage Team voor het 2022 FEI WK Dressuur, dat in augustus plaatsvindt in Herning, Denemarken. Ze vertelt hoe ze thuis creatief te werk ging om het beste in Paxton naar boven te halen.

Paxton is altijd een paard geweest met een groot fysiek vermogen, maar zijn hersenen "mee laten doen" was een heel andere zaak voor amzone Katie Duerrhammer (geboren Johnson). Dat veranderde allemaal in de lente en zomer van 2020.

Toen COVID-19 uitbrak, vertrok Duerrhammer van haar winterbasis in Wellington, Florida, terug naar Greenwood, Colorado, met slechts een paar paarden. Ze had genoeg tijd om te trainen, zowel in het zadel als naast het paard.

"Ik heb grondwerk altijd al leuk gevonden, en ik heb het vroeger veel gedaan", zegt ze. "Ik vind het gewoon heel nuttig en behulpzaam voor mijn relatie met het paard, en het begrijpen hoe hun persoonlijke manier van leren is. Ik denk dat dat 90% van de oplossing is om uit te vinden hoe dat ene paard dingen leert. Ik had het gevoel dat hij niet wist of hij iets slechts of iets goeds deed. Je kon hem wel een miljoen keer zeggen dat hij braaf is, maar hij had het niet in de gaten. Je kon hem een suikerklontje geven, en hij had zoiets van, 'Ik weet niet waarom je iets in mijn mond duwt, maar oké.' Dus ik zei, 'Ik vraag me af of ik met een paard kan clickeren.'"

Katie zag overeenkomsten tussen Paxton en een hond die ze ooit met de clicker getraind had: beide misten vertrouwen, en Paxton was ook nog eens koppig. Problemen in het begin, met grondwerken, gaven onmiddellijk inzicht in hoe Paxton's brein werkte.

"Ik vroeg hem zijn voet op te tillen door erop te tikken, maar er gebeurde niets", zegt Duerrhammer. "Hij ging van niets naar paniek, en rende weg in een mum van tijd. Hij wou niet eens iets proberen, hij wou gewoon vluchten. En ik had zoiets van: 'Dat maakt zoveel duidelijk over hoe je moet rijden.' Dat zette mijn hersenen aan het denken over hoe ik wat dingen 'buiten de lijntjes' kon doen om zijn vertrouwen te winnen."

Dus Duerrhammer haalde haar oude clicker onder het stof vandaan en ging aan de slag. Met behulp van de clicker leerde ze Paxton om de Spaanse pas te doen, zijn benen op te tillen, piaffe in de hand, zijn voorpoten op een blok te zetten, op een blok te staan en te buigen.

"Het werkte echt voor hem", zeg Duerrhammer, 33. "Hij leerde om over zeiltjes heen te gaan, en ik sleepte zeiltjes achter ons aan. Het was het beste voor ons. We groeiden die zomer enorm. Ik maakte altijd grapjes, en belde onze trainster Adrienne Lyle en zei: 'Ik ga mijn eigen wereldje weer in. Ik zal je laten weten of het werkt.'"

"Ik hou van dressuurrijden en van de dressuursport, maar het leuke is om uit te zoeken wie ze zijn en uit te zoeken hoe ik ze iets kan leren doen of je iets kan leren begrijpen, op een manier die ervoor zorgt dat je het wilt uitzoeken", voegt ze eraan toe. "Als ik nu zijn touwhalster om doe, weet hij dat we iets leuks gaan doen. Hij vindt het gewoon geweldig."

Het werken aan onze band bewees zich de tijdens World Equestrian Center-Ocala Dressage III CDI3* in Ocala, Florida, van 14-17 april, toen Duerrhammer Paxton naar de top reed in de Grand Prix (73,21%) en Grand Prix Special (73,63%). Beide scores waren persoonlijke records voor de combinatie.

Duerrhammer zegt dat Paxton goed reageerde op het open stadion op WEC, nadat hij het seizoen had doorgebracht in de meer gesloten ring op het Adequan Global Dressage Festival in Wellington, Florida. In de Grand Prix proef was ze vooral tevreden over de pirouettes en de appuyementen in draf, evenals de wissels om de pas, ook al deden ze er 17 in plaats van de vereiste 15.

"Voor mij was het hoogtepunt van de Special de laatste middellijn", zegt ze. "Hij wordt extreem heet en hij heeft het hele seizoen al zoiets van: 'De vloer is lava' op de laatste middellijn. Hij raakt echt opgewonden, en dan wordt hij een beetje bezorgd, want als hij opgewonden raakt, komt hij zo hoog van de grond, en er is zo veel luchttijd dat het hem bang maakt. Hij laat me hem op dat moment niet altijd helpen. Hij moet mij een manier laten bedenken om hem op die middellijn te helpen zich zekerder te voelen. Ik heb het gevoel dat hij dat deed in de Special. Hij liet me echt op hem rijden."

Paxton, een elfjarige Westfaalse ruin (Dante Weltino- Desiree, Don Marco) van Kylee Lourie, liep vorig seizoen beginnende Grand Prix en stapte aan het begin van dit seizoen de "grote" Grand Prix-ring in. Duerrhammer rijdt hem al sinds zijn zevende. Hij kwam oorspronkelijk naar haar boerderij voor Lourie, om te rijden, maar hij bleek te heet en schrikkerig, dus nam Duerrhammer het rijden tijdelijk over om te zien of ze hem kon trainen tot een paard voor Lourie.

"Hij bleek ongelooflijk getalenteerd te zijn, veel getalenteerder dan we ooit hadden verwacht, en nog steeds te heet voor haar", herinnert Duerrhammer zich. "Ze zei: 'Ik verkoop hem liever niet - ik wil hem graag meenemen en kijken wat we met hem kunnen doen.' Adrienne is al vanaf dag 1 zijn grootste fan, en ze zei: 'Dit wordt het meest getalenteerde paard dat je in je stal hebt, let op mijn woorden.' Ik zei, 'Ik weet het niet, hij is soms best wel stoer.' En zij zei: 'Nee, nee, je moet een manier vinden om het te laten werken, want hij gaat geweldig worden.'"

"Daarom ben ik zo emotioneel, omdat hij zoveel momenten heeft gehad waarop ik heb gezegd: 'Ik weet niet of ik dit met je kan doen'", zegt Duerrhammer. "Hij is mentaal zo taai. Om hem dan naar buiten te laten gaan en niet te struikelen over de grootsheid, maar het gevoel te hebben dat ik het kon reproduceren - hij deed het omdat ik het hem vroeg, niet omdat de dressuurgoden ons gunstig gezind waren, wat normaal is hoe ik me voel als hij het echt goed doet."

Paxton zal een paar weken in Wellington blijven met zijn stalgenootje Quartett, Duerrhammers andere Grand Prix-paard, voordat hij terugkeert naar Colorado.

"Ik wil er zeker van zijn dat we goede beslissingen voor hem maken voor de komende jaren van zijn carrière", zegt Duerrhammer. "Dat is het belangrijkste voor mij, dat hij echt goede, positieve kilometers maakt."
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 19:31 



 
Profiel   

Mooi en erg herkenbaar <3 je moet idd out of the box gaan denken met deze paarden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 19:41 



 
Profiel   

Wat ontzettend gaaf om te lezen dat ook een ruiter die succesvol helemaal in de top meesport daarnaast ook gewoon met de clicker aan de gang gaat met haar paard! <3

Positive reinforcement is zo motiverend en werkt eigenlijk wel bij bijna elk dier, ongeacht soort. Onze hond wordt er heerlijk enthousiast van en trekt meteen de hele trukendoos open zodra we de clicker erbij pakken, en zelfs m’n cavia’s heb ik wat kunstjes aan kunnen leren. :D Het lijkt me dus ook een hele fijne toevoeging aan de training van een GP paard, lekker op een positieve manier spelenderwijs de geest blijven stimuleren en afwisseling bieden. :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 11:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen