Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Febe van Zwambagt: "Ze zijn allemaal mijn kindjes, stuk voor stuk"

 
Profiel   

*Bokt.nl
Community



Febe van Zwambagt is een jonge, talentvolle dressuuramazone. Bij de pony's heeft ze een succesvolle carrière achter de rug: vijf keer goud en drie keer op de KNHS-Kampioenschappen, en op de KNHS Indoor Kampioenschappen won ze ook vijf keer goud, en twee keer zilver. En ze werd ook vijftien keer Gelders kampioen. Ook bij de paarden doet ze het niet onverdienstelijk: ze werd meerdere keren kampioen op de Hippiade en op de KNHS Indoor Kampioenschappen, ze won teamgoud bij de Young Riders en bij de Junioren individueel zilver en brons. Ze won in de U-25 teamgoud op het EK van 2020 en teamzilver op het EK U-25 van 2021. ook wist ze in 2019, 2020 en 2021 brons te winnen op het NK.

Toen we Febe benaderden of we haar voor Bokt een aantal vragen mochten stellen, was ze direct enthousiast. Hieronder kan je leze hoe ze met paardrijden (en wedstrijden rijden) is begonnen, welk doel ze nog wil bereiken en welke tips ze heeft voor iedereen die, net als zij, ver wil komen in de dressuursport.


* Voor wie je niet kent: kan je jezelf voorstellen?
Hoi! Ik ben Febe van Zwambagt, 24 jaar. Paardrijden is mijn beroep, ik train paarden voor anderen en ik geef les. Ik vind het heerlijk om met de paarden bezig te zijn, om buiten bezig te zijn. Ik wil hierbij zo goed mogelijk voor mijn paarden zorgen. Ze komen elke dag minimaal een halve dag buiten, ook de hengsten. Ze hebben ook allemaal hun eigen stal met uitloop. Een paard dat in de topsport loopt, moet zo goed mogelijk presteren, en dat kan alleen als hij lekker in zijn vel zit, en daar hebben we alles voor over.

* Welke paarden rijd je momenteel? Kan je hen ook voorstellen?
Ze zijn allemaal mijn kindjes, stuk voor stuk.
  • Fernandell (Ferry): hij is mijn eigen paard. Met hem rijd ik U-25. Ik heb hem gekocht toen hij 5 of 6 was, hij is nu 9.
  • Bosco (Bossie): hengst, 9 jaar. met hem rijd ik U-25.
  • Jillz Ionka (Jilly): 8 jaar, we rijden Lichte Tour.
  • Kehinde Esther SVN (Kitty): 7 jaar. We rijden Z2, en we trainen nu richting het ZZ-Zwaar/Lichte Tour.
  • Le Vermont: 6 jaar, hengst. Hij is goedgekeurd bij het Oldenburger stamboek en het Mecklenburger stamboek. We rijden op Z2-niveau, maar ik heb hem nog niet gestart.
  • Vigo: 6 jaar. We zijn Z2 gestart.
  • Metallic: 5 jaar, hengst. Hij is een volle broer van Dark Rousseau.
  • Newport: 4 jaar, goedgekeurde hengst. Met hem wil ik de PAVO Cup gaan rijden.
  • Jiolympia: 8 jaar. Binnenkort gaan we ZZ-Licht starten.

[ img ]
Febe en Jiolympia. Foto: privébezit Febe

* Hoe ben je begonnen met paardrijden? En met wedstrijden rijden?
Vroeger wou ik altijd alles hetzelfde doen als mijn zus. Zij was helemaal gek op paarden, en ik eigenlijk niet zo. Zij is 4 jaar ouder dan ik. Als zij grote oorbellen droeg, wou ik dat natuurlijk ook. Met paardrijden ging dat net zo. Ik was altijd al sportief, maar niet heel erg getalenteerd. Met paardrijden bleek ik wel best handig te zijn. Als je ergens goed in bent, dan vind je het al snel leuk en zo ben ik erin gerold.

Mijn moeder was heel fanatiek, en er was een grote, fanatieke ponyclub in Bergharen. Je doet mee met wat de rest doet. Iedereen bij ons thuis reed paard, we zijn allemaal aangestoken door mijn oudste zus. Mijn broer en zus waren erg fanatiek. Ik wou altijd heel graag een zwarte pony hebben, maar de pony's werden bij ons doorgeschoven. Onze C-pony was wat te wild voor mij, dus kochten mijn ouders die zo gewenste zwarte pony voor me, toen ik te groot werd voor Roosje, mijn eerste pony: een 2,5-jarige hengst. Dat was misschien een minder goed idee, ik was toen 8. Toen hij eenmaal gereden werd, lag ik er meer naast dan dat ik erop zat. Mijn ouders besloten dat het niet langer zo kon en zetten hem te koop. Dat moet hij gehoord hebben, want vanaf dat moment ging het geweldig: we wonnen alles. Hij was een echt boefje, en hij hield niet van de kleur blauw. In elk springparcours was wel een hindernis met blauwe balken, of een sloot. Springen was dus geen groot succes. Dressuur kon hij ook goed, dus uiteindelijk hebben we voor de dressuur gekozen en dag ging zo goed. Toen we serieuzer werden met dressuur, gingen we minder springen. Maar we bleven dat wel doen voor de afwisseling.

En afwisseling vind ik nog steeds belangrijk. Ik ga regelmatig stoom afblazen met de paarden, in het bos. En dat is ook nog eens een fijne manier om de spieren op een andere manier te trainen.

* Wanneer wist je dat je hierin ver kon komen? En hoe heb je je carrière aangepakt/uitgestippeld?
Mijn eerste pony was Roosje. We hadden een veelzijdigheidszadeltje, dat we op alle pony's legden. We deden ook alles met 1 setje. Dressuurzadels waren er niet. Omdat ik uiteindelijk serieuzer dressuur ging rijden, kreeg ik een dressuurzadel voor mijn verjaardag. We dachten dat het een goed zadel was, maar de boom bleek gebroken te zijn. Daardoor kreeg de pony een blessure aan zijn schoft, en door die (genezen) blessure werd zijn schoft hoger, waardoor hij net boven de 1,40 meter uitkwam. Toen hij te koop stond, kwam er niemand op af, want hij stond bekend als "die te grote C-pony". Ik ben met hem blijven doorrijden. Op een gegeven moment reden we op de Imperial Riding Cup. Ik zat liever onder mijn stoel, dan op mijn pony. Ik had echt zoiets van "wat doen we hier?"
De andere pony's waren zo goed! Maar ik won de proef, en we behaalden een A-kaderscore. Ze moesten me uitleggen wat dat inhield. Ik reed al heel snel op het EK. Ik was toen 12, en de pony was 6 of 7. Zo ben ik er eigenlijk een beetje ingerold.

[ img ]
Febe en Jillz Ionka. Foto: Foto4u.

Omdat ik zo snel was doorgestroomd, kreeg ik meer pony's aangeboden om te rijden. Als ik met die pony een bepaald doel had bereikt, dan werd de pony verkocht. Ik heb 3 pony's uitgebracht op het EK, voor dezelfde eigenaar. Die eigenaar bood me een heel fijn paard aan om te rijden, en zo ben ik uiteindelijk bij de Junioren en Young Riders gekomen.

Toen ik de HAVO had gehaald, ben ik geen vervolgstudie gaan doen. Ik nam een tussenjaar om uit te zoeken of ik de sport in kon gaan. Ik moest toen wel alles zelf gaan betalen. Mijn ouders steunen me uiteraard nog wel steeds. Inmiddels ben ik aan mijn zesde tussenjaar bezig en ik vind het nog steeds leuk.

* Welk doel wil je bereiken?
Ik heb altijd als doel om het zo goed mogelijk te doen, om uit elk paard het beste te halen. Natuurlijk droom ik ook wel van een WK, de Olympische Spelen, et cetera. Ik heb gelukkig een goed team om me heen, dat me helpt om zo hoog mogelijk te komen. Mijn route gaat in ieder geval de goede kant op.

* Wie is je grootste voorbeeld, en waarom?
Dat is een hele moeilijke vraag. Ik bewonder heel veel mensen, eigenlijk iedereen die op zijn/haar manier de hoogst haalbare trede bereikt. Daar heb ik respect voor.

* Wat is het leukste dat je in je carrière hebt meegemaakt?
Ik heb geen specifiek ding, dat ik het leukste vind. Ik ben trots op elk debuut dat ik met een paard maak. Ik ben er trots op als het gelukt is met een paard iets nieuws te halen. Qua medailles vind ik een medaille die ik bij de Young Riders heb gehaald wel erg mooi. Het paard dat ik reed had wat moeite met vertrouwen. Nu doet hij voor mij een extra tandje erbij als we wegrijden van de X.

* Welke tips kan je geven aan mensen die, net als jij, verder willen komen in de dressuur?
Geloof in jezelf en blijven doorduwen. Je zal een hoop te incasseren krijgen, en een hoop tegenslagen. Geef niet op als je gelooft in wat je doet.

* Wat wil je nog kwijt aan de Bokkers?
Ga eens steigeren! haha!

Laat elkaar in de waarde. Ga niet bij alles en iedereen zoeken naar wat niet goed gaat. Heb meer respect voor elkaar, we weten allemaal dat paardrijden moeilijk is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 16:39 



 
Profiel   

Leuk om te lezen hoe iemand in de topsport terecht komt en zo betrokken is bij haar paarden .

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 17:08 



 
Profiel   

Leuk en interessant!

We komen uit dezelfde gemeente, daarom vind ik het altijd leuk om over speciaal deze amazone te lezen.

Haar ouders en mijn ex hadden geloof ik gemeenschappelijke vrienden. Ik kwam hen vroeger wel eens tegen. Lang, lang geleden toen Febe nog niet geboren was :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 20:17 



 
Profiel   

Leuk interview!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 20:27 



 
Profiel   

Leuk interview en fijn om te lezen dat haar paarden een halve dag buiten staan en ook lekker afwisseling in het werk hebben met bosritjes e.d. Knappe prestaties allemaal al op deze jonge leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 09:49 



 
Profiel   

Wat een leuk interview! Wat een knappe prestatie zo van haar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 10:28 



 
Profiel   

Leuk en interessant interview!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 12:42 



 
Profiel   

Een zesde tussenjaar :+

Leuk interview.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 20:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen