Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josien_m_
Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 18:36

Ja die worden uiteraard door menselijk handelen en menselijke fouten veroorzaakt. Uitputting van grond, wegspoelen, , vernietiging bodemleven, erosie, enz. Eén van die fouten is de huidige landbouw. Juist daarom moet de intensieve veehouderij hier sterk verminderen!

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 18:38

In Afrika, het land met de meeste bodemschatten, wordt de bevolking arm gehouden. Op die droge grond daar kan men prima verbouwen. Oh ja voor een rozenkweker is er natuurlijk genoeg water.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 19:34

josien_m_ schreef:
Immigratie gaat blijven zolang er elders op aarde hongersnoden/oorlogen/woestijnificatie plaatsvindt. Mensen willen overleven namelijk en trekken naar de gebieden waar dat nog kan, toe.

Vroeger moest men dan voor zichzelf zorgen als men naar een ander gebied trok. De gratis kost en inwoning die Nederland/de EU biedt heeft een aansluitende werking.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 19:35

Dinopino schreef:
In Afrika, het land met de meeste bodemschatten, wordt de bevolking arm gehouden. Op die droge grond daar kan men prima verbouwen. Oh ja voor een rozenkweker is er natuurlijk genoeg water.

Israël heeft z'n land ook vruchtbaar weten te maken, andere volksmentaliteit dan de rest van Afrika denk ik.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 20:29

josien_m_ schreef:
Ja die worden uiteraard door menselijk handelen en menselijke fouten veroorzaakt. Uitputting van grond, wegspoelen, , vernietiging bodemleven, erosie, enz. Eén van die fouten is de huidige landbouw. Juist daarom moet de intensieve veehouderij hier sterk verminderen!

De enorme immigratiestromen zijn ontstaan door oorlogen waar veel Westerse inmenging in plaats vond (Syrie,Irak, Afghanistan)
Een groot deel van de Afrikaanse vluchtelingen zijn gelukszoekers uit noord-afrikaanse landen.

josien_m_
Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 20:42

Sunnda schreef:
josien_m_ schreef:
Ja die worden uiteraard door menselijk handelen en menselijke fouten veroorzaakt. Uitputting van grond, wegspoelen, , vernietiging bodemleven, erosie, enz. Eén van die fouten is de huidige landbouw. Juist daarom moet de intensieve veehouderij hier sterk verminderen!

De enorme immigratiestromen zijn ontstaan door oorlogen waar veel Westerse inmenging in plaats vond (Syrie,Irak, Afghanistan)
Een groot deel van de Afrikaanse vluchtelingen zijn gelukszoekers uit noord-afrikaanse landen.


Ja en we zijn nog steeds als westerse landen bezig kapitaal en grondstoffen op grote schaal tegen lage prijzen in te voeren. Geen wonder dat de inwoners ter plekke de stroom gaan volgen... Gelukszoekers? Daar waar door westerse inmenging "hun" bodemschatten en mineralen in een gestage stroom hun land verlaten? Waar regimes zich daaraan verrijken en de inwoners berooid achterblijven? Geef ze eens ongelijk...

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 20:51

Natuurlijk kun je ze het niet kwalijk nemen, al komen de gelukszoekers niet persee omdat ze het slecht hebben hoor..

Maar het is heel simpel: als je wilt eten uit een ruif moet die gevuld worden. Als die balans zoek raakt omdat er meer eters zijn dan vullers eindig je: jawel allemaal zonder eten en zijn er alleen verliezers.

En dat is gewoon de harde waarheid.

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:36

Sunnda schreef:
Natuurlijk kun je ze het niet kwalijk nemen, al komen de gelukszoekers niet persee omdat ze het slecht hebben hoor..

Maar het is heel simpel: als je wilt eten uit een ruif moet die gevuld worden. Als die balans zoek raakt omdat er meer eters zijn dan vullers eindig je: jawel allemaal zonder eten en zijn er alleen verliezers.

En dat is gewoon de harde waarheid.


Klopt genoeg buitenlanders die hier zijn komen niet uit een oorlogsgebied.
Op het werk meerdere culturen. En die mensen zijn hier puur voor onze voorzieningen, niet omdat ze vluchten moesten, ze werken dan wel voor hun centen.
3 uit curaçao, en 1 uit suriname zijn hier omdat onderwijs beter is dan in curaçao.
En omdat je hier inkomen hebt als je geen werk hebt.
Nog 1 uit Tibet, vanwege bepaald regime.
En 1 uit tschjechowalKije omdat het hier beter verdient.
Dus niet zozeer "vluchtelingen"
Mensen die moeten vluchten voor oorlog en natuur rampen zijn in mijn ogen vluchtelingen.

Laatst op de regionale omroep.
Oekraïense man was in Friesland aan het werk, vrouw en kinderen zaten bij zijn ouders in een ander deel van Oekraïne op de boerderij, want daar was het veilig.
Dan heb ik zoiets, waarom ben je dan hier?
Maar als je al een beetje kritisch bent dan ben je meteen weer aan het discrimineren.
Laatst bijgewerkt door OleJon op 11-06-22 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mir
Berichten: 1365
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:42

Het minpuntje aan de intensieve veehouderij is het enorme dierenleed.
Maar dat komt omdat alles zo goedkoop mogelijk moet.

Voor de rest ben ik benieuwd of de Nederlanders nog ooit wakker gaan worden.

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:46

Citaat:

_Mir schreef:
Het minpuntje aan de intensieve veehouderij is het enorme dierenleed.
Maar dat komt omdat alles zo goedkoop mogelijk moet.

Voor de rest ben ik benieuwd of de Nederlanders nog ooit wakker gaan worden.


Waar doel je dan op? Op het wakker worden?

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:49

Hier de dieren weg is nog groter leed.
De vraag naar vlees blijft dus word het elders wel geproduceerd.
Met minder welzijnsregels met minder milieu regels.

Ik ben benieuwd of die Nederlanders wakker worden....

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:51

_Mir schreef:
Het minpuntje aan de intensieve veehouderij is het enorme dierenleed.
Maar dat komt omdat alles zo goedkoop mogelijk moet.

Voor de rest ben ik benieuwd of de Nederlanders nog ooit wakker gaan worden.

In Nederland zijn hele strenge eisen aan veeteelt. Als we straks alles uit het buitenland moeten importeren omdat de Nederlandse boer kapot is gemaakt dan zijn de stukjes vlees vast een stuk milieu- en dieronvriendelijker geproduceerd.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:55

elnienjo schreef:
_Mir schreef:
Het minpuntje aan de intensieve veehouderij is het enorme dierenleed.
Maar dat komt omdat alles zo goedkoop mogelijk moet.

Voor de rest ben ik benieuwd of de Nederlanders nog ooit wakker gaan worden.

In Nederland zijn hele strenge eisen aan veeteelt. Als we straks alles uit het buitenland moeten importeren omdat de Nederlandse boer kapot is gemaakt dan zijn de stukjes vlees vast een stuk milieu- en dieronvriendelijker geproduceerd.


Uit Amerika bijvoorbeeld, die staa te trappelen om de nieuwe leverancier te worden..en daar geven ze echt heel veel om voedselveiligheid. 8)7

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:59

elnienjo schreef:
_Mir schreef:
Het minpuntje aan de intensieve veehouderij is het enorme dierenleed.
Maar dat komt omdat alles zo goedkoop mogelijk moet.

Voor de rest ben ik benieuwd of de Nederlanders nog ooit wakker gaan worden.

In Nederland zijn hele strenge eisen aan veeteelt. Als we straks alles uit het buitenland moeten importeren omdat de Nederlandse boer kapot is gemaakt dan zijn de stukjes vlees vast een stuk milieu- en dieronvriendelijker geproduceerd.

Daar ben ik ook bang voor. Ik koop nu heel bewust vlees dat in Nederland geproduceerd is, van dieren die hier geleefd hebben en een sterrenkeurmerk hebben.

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:04

Citaat:

DuoPenotti schreef:
Hier de dieren weg is nog groter leed.
De vraag naar vlees blijft dus word het elders wel geproduceerd.
Met minder welzijnsregels met minder milieu regels.

Ik ben benieuwd of die Nederlanders wakker worden....


Mischien eerst wel, maar ze hebben ons het liefst aan plantaardig en vegan en kweekvlees. Dus het komt hen ook heel goed uit dat er geen boeren meer zijn.

Dat kun je nu wel zien, hoe "afhankelijk" we van Oekraïne zijn.
Ze waarschuwen voor voedseltekorten, dan is het niet logisch om boeren te laten stoppen. En toch doen ze het.
En dat we dan afhankelijk zijn van het buitenland.
Maar afhankelijkheid geeft macht.
En laat ze dat juist willen.
Schaarste creëren.
En let maar op, straks komen ze met de foodhubbs
https://www.wur.nl/nl/nieuws/wageningen ... d-hubs.htm

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:24

Bij dit soort onderwerpen stoor ik me regelmatig aan het slachtoffergedrag van mensen. Er wordt gedaan alsof ons dit beleid wordt ‘aangedaan’. Het is een gevolg van wat wij als consument en inwoner van Nederland hebben toegestaan. Wij willen goedkoop eten, goedkoop vliegen en consumeren. Dit is het gevolg van leven op een te grote voet. We weten al decennia dat we natuurlijke bronnen uitputten en onze leefomgeving verstedelijken. We leven nu in een tijd van transitie. Ik weet niet of die transitie goed of slecht gaat uitpakken. Of wat dat goed of slecht betekent. Maar feit is dat verandering altijd gepaard gaat met een stukje chaos en aversie. Het zoeken en vinden van een nieuwe balans zal pijnlijk zijn op vele fronten. Mensen houden nu eenmaal niet van veranderen. En dan is het makkelijker je eigen verantwoordelijkheid af te schuiven. En daar ligt de bron van complottheorieën.

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:39

De transitie gaat alleen maar 1 kant uit...

Het is niet eerlijk dat de boer de zwarte piet krijgt toebedeeld als vliegen nog steeds zo goedkoop is , de blokkendozen als paddenstoelen uit de lucht schieten enz.
Dat onze bevolking groeit en dat we allemaal van alles nodig hebben en vervuilen.
En de fouten in de natura 2000 berekeningen, zie voorbeeld Duitsland.
Wat dus door onze regering nu juist alles, nee de boeren, de nek omdraait.

Knikmops57
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:46

Heel goed verwoord Marigo. Nederland produceert zich te pletter voor het buitenland. Meer varkens dan inwoners in de provincie Noord Brabant. Maar wij de uitstoot en de mest. Het kan allemaal wel een tandje minder zonder op welvaart in te boeten, maar minder is nu eenmaal geen populair woord...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34754
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:49

Ja de landbouw universiteit in Wageningen. Regio noemt zich FoodValley. Maar ook in die regio moet 58% van de uitstoot omlaag. Terwijl juist hier veel boeren zitten, ook boeren die vooral voor de lokale markt produceren. 58% is veel. Heel veel.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:49

Eens dat de afrekening nu ongelijk wordt verdeeld en met name bij de boeren wordt neergelegd. Mijn punt was meer dat die ongewenste blokkendozen in het landschap, de vervuilende schepen en het almaar groeiende Schiphol toch echt niet alleen de fout van de overheid is. Ja ze hebben aandeel, maar de nooit stillende honger van de maatschappij naar goedkoop en zo veel mogelijk, maakt deze industrieën zo machtig. Dat hebben we toch echt aan onszelf te danken. En ja, ik maak me daar ook schuldig aan. En dat is mijn punt. Alles wat we zo verafschuwen in dit topic, is het directe resultaat van ons collectieve gedrag. En tsja, een keer moet de rekening betaald worden. Dan begin je bij de zwakste schakel: in dit geval de boeren. Waar ik daar ook een kanttekening wil bij plaatsen:
Niet elke boer is een knuffelboer. Ook velen zijn keiharde ondernemers die er jaren naar hebben gestreefd winst en productie te maximaliseren. Wat geleid heeft tot een heel ongezond resultaat voor de leefomgeving. ISla de onderzoeken er maar eens op na wat de intensieve varkenshouderij doet voor de volksgezondheid in Brabant. Dat mag wat mij betreft per direct stoppen. Intensieve veeteelt is een bron van leed. Dat valt niet goed te praten.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:54

Gisteren op 1 vandaag...volgens de NOS produceren Nederlandse boeren vooral voor het buitenland en wordt voedsel in NL vooral uit het buitenland gehaald. Daarom kunnen boeren makkelijk inkrimpen volgens dezelfde NOS. Maar er gaat kennelijk bij niemand een helder lichtje branden dat al dat IN en Exporteren helemaal niet goed is voor het milieu? dat stikstof niet het enige probleem is maar vooral koolstofdioxide wat veroorzaakt wordt door industrieen (auto,s, vliegtuigen, fabrieken etc.) Oftewel, waarom wordt er niet naar het grote geheel gekeken?

Ik ben voor een omvorming van de NL boerenbedrijven, naar biodynamische landbouw, minder dieren, dieren meer buiten (betere leefomstandigheden) in een natuurlijke leefomgeving en dan vooral produceren voor Nederland en stoppen met al die In en Export..dat is toch een achterlijk iets?

Alleen daar is juist meer land voor nodig voor de boeren en niet minder, en laat dat nu net zijn wat het kabinet volgens mij niet wilt.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:02

Elisa2 schreef:
Gisteren op 1 vandaag...volgens de NOS produceren Nederlandse boeren vooral voor het buitenland en wordt voedsel in NL vooral uit het buitenland gehaald. Daarom kunnen boeren makkelijk inkrimpen volgens dezelfde NOS. Maar er gaat kennelijk bij niemand een helder lichtje branden dat al dat IN en Exporteren helemaal niet goed is voor het milieu? dat stikstof niet het enige probleem is maar vooral koolstofdioxide wat veroorzaakt wordt door industrieen (auto,s, vliegtuigen, fabrieken etc.) Oftewel, waarom wordt er niet naar het grote geheel gekeken?

Ik ben voor een omvorming van de NL boerenbedrijven, naar biodynamische landbouw, minder dieren, dieren meer buiten (betere leefomstandigheden) in een natuurlijke leefomgeving en dan vooral produceren voor Nederland en stoppen met al die In en Export..dat is toch een achterlijk iets?

Alleen daar is juist meer land voor nodig voor de boeren en niet minder, en laat dat nu net zijn wat het kabinet volgens mij niet wilt.

Maar daar kan de boer dan niet van rondkomen en gaat torenhoge bedragen rekenen aan de NL consument. Voedsel is nu al bizar duur, dat moet niet nog duurder worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34754
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:04

Elisa. dat is ook een deel van het probleem. Daarom moeten ze ook kijken naar wat voor bedrijven er in de regio zitten. In de regio waar ik woon is produceren voor een lokale markt al heel gewoon. Dan is het extra zuur als je hoort dat je toch in moet krimpen, vanwege de stikstof. Terwijl ze al heel goed bezig zijn met dierenwelzijn, milieu normen en lokaal produceren.

mysa

Berichten: 10542
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:05

Elisa2 schreef:
De grote vervuilers worden niet aangepakt, ik ben niet van de complottheorieen maar kan niet ontkennen dat er iets heel anders zit achter wat er beweerd wordt.


Voor wat betreft de grote vervuiler, ik denk dat je de industrie en het verkeer bedoelt:

Die stoten vooral stikstofoxide uit, (landbouw ook) maar dat slaat verspreid neer. Over het hele land dus. Dat gaat heel ingewikkeld worden en er moet rekening worden gehouden met de economie en de leefstandaard die we gewend zijn en waar we geen afstand van willen doen. Om maar niet te spreken van de sterke lobby door het bedrijfsleven. Vroeger was het vooral het cda dat werd gestuurd door de achterban, die vooral uit boeren bestond. Nu heeft het bedrijfsleven een (te) grote vinger in de pap.

Maar de landbouw stoot, naast stikstofoxide, vooral ammoniak uit (85%), wat veel plaatselijker neerslaat.
Dan is dus de korte route om die plaatselijke ammoniakuitstoot naast natuurgebieden te reduceren.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:15

Susan:
Volgens mij zitten wij in dezelfde regio (foodvalley) en ik ben het ermee eens, maar zie hier zelf wel veel verschil qua bedrijven. In Kootwijkerbroek bijv. kippenflats..dat kan nooit gezond zijn, en inderdaad ook fijne bedrijven die de boel goed voor elkaar hebben, ook voor de dieren.(De groote voort, stroese dames) En ja voor hun is het zuur, wat mij betreft gaat de regering daar subsidie voor uittrekken om bedrijven te hervormen. En dan op een manier natuurlijk waardoor ze er wel door/ van rond kunnen komen.

Mysa: dat is inderdaad de korte route, maar er is al bewezen dat een koe in de wei veel minder ammoniak produceert. Ik kijk dus voornamelijk naar de langere route, minder dieren maar meer in de wei.

https://klimaatveranda.nl/2018/03/28/de ... mperatuur/

Dit vond ik een verhelderend artikel over Co2 en het klimaat.

"De stijging van de CO2-concentratie in de atmosfeer sinds de industriële revolutie van circa 280 ppm naar bijna 410 ppm nu (zie de grafiek hieronder) is volledig veroorzaakt door de mens. In de wetenschappelijke wereld twijfelt hier eigenlijk niemand meer over. Men weet dit o.a. doordat de stijging overeenkomt met de hoeveelheid fossiele grondstoffen die wij mensen opgestookt hebben. Tegelijkertijd zien we een afname van de zuurstofconcentratie in de atmosfeer, wat op verbrandingsprocessen wijst. Daarnaast wijzen de verschillende vormen van het koolstofatoom (de isotopen) in CO2 op een plantaardige herkomst zoals van fossiele grondstoffen. De planten en bomen en de oceanen helpen ons nog wel, want ongeveer de helft van het geproduceerde CO2 vangen zij jaarlijks weg. Echter met als negatief neveneffect dat het opgenomen CO2 in de oceanen zorgt voor oceaanverzuring."

Als ik dit stukje zo lees dan denk ik echt aan het aanpakken van die industriele revolutie, meer natuur planten (bomen/ planten) en zorgen dat de oceaan niet verder verzuurt. Maar inderdaad wil niemand dat vanwege de economie en leefstandard die er op na gehouden wordt.

Ik zie de oplossing echt in meer groen (minder huizen), dieren in hun natuurlijke habitat, kappen met al die in en export, kappen met overal zo makkelijk heen vliegen, grote vervuilers aanpakken (Tata steel etc.) Minder autorijden en een hervorming van de landbouw. (biologisch dynamisch is ook beter voor de natuur) Zorgen voor bodemverrijking ipv verarming etc. etc.