Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:27

Kinke schreef:
dat groeit dan aan de bomen zeker :+
Nee, dat komt van de kunstmestleverancier, duh. 8)7 :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:34

Binnenkort is er in NL iig een groot boerenprotest. Ik ben benieuwd.

Ik weet dat maatregelen nodig zijn, maar het voelt oneerlijk dat maar een branche daar last van ondervindt... Weet iedereen nog wat er gebeurde toen tout NL ineens zo veel mogelijk thuis moest werken?

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:35

Lieser schreef:
Geen dierlijke mest inderdaad. En ook geen kunstmest trouwens. Compost en bokashi zijn voldoende.


Daar zijn we natuurlijk ook helemaal op ingericht

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:36

princequillo schreef:
JMJ schreef:
Nederland heeft geen natuur, alle zgn. natuurgebieden zijn door de mens gemaakt.
Heidevelden, die door stikstof "bedreigd worden" zijn ontstaan door onttrekking van voedingsstoffen uit de bodem door afplaggen en overbegrazing.

De zgn. "kwetsbare stuifzandgebieden" zijn gewoon door de mens veroorzaakte erosie en die gebieden dreigen door stikstofneerslag weer vruchtbaar te worden.

Als we de natuur in Nederland willen herstellen, dan moeten we ook de dijken weghalen en de gemalen stilleggen. Dan staat Nederland binnen de kortste keren voor 1/3 deel onder water.

Gaan we weer. :+ Dit argument wordt altijd erbij gehaald. Wees blij dat er initiatieven genomen worden om juist de biodiversiteit en natuur weer te stimuleren.


Nederland helemaal volbouwen met woningen en distributiecentra, dat is pas goed voor de biodiversiteit!

tengeltje11
Berichten: 7165
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:37

Lieser schreef:
Kinke schreef:
want? voor plantaardig vreten zijn we geen mest nodig?

Geen dierlijke mest inderdaad. En ook geen kunstmest trouwens. Compost en bokashi zijn voldoende.


En jij gelooft echt dat dat volstaat om de rijke Groenten te oogsten die er nu zijn? Jaar na jaar? Waar soms 2 teelten op een jaar geoogst worden…..

Om te kunnen meedraaien in het huidige landbouwsysteem heb je mest nodig, zonder rond je het echt niet.

En stel bv compost. Waar haal je die om echt alle boeren te voorzien zodat ze geen (kunst)mest meer nodig hebben?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:39

Met alles afschieten komen we ook nergens. Er is wel een omvorming nodig in de veehouderij, denk ik.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:41

Danique_G schreef:
Trouwens, dit artikel gaat over België toch? In Nederland is momenteel (klopt af) niets


Haha was dat maar waar, was er maar niets, maar de laatste jaren is het dagelijks in het nieuws dat er een probleem is in Nederland qua stikstofruimte en vergunningen .
Ieder bedrijf in de buurt van een Natura 2000 gebied moet een stikstofvergunning hebben,ook een paardenbedrijf ,ook een Schiphol ,ook een weg aanleggen en huizenbouw en dat hebben de meeste niet en ook nooit gehad.
Laat er nu een sector zijn waarvan bijna alle bedrijven wel de vergunningen hebben en die heet veehouderij. Nederland loopt helemaal vast momenteel qua vergunningen en qua land te kort en wie hebben dat wel : de veehouders ,bij wie kan je dat dan gaan afnemen :de veehouders .

Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:45

Kinke schreef:
wacht ff.....dus dat bouwen en uitstoten komt door 'vluchtelingen'?


Wellicht niet zo tactisch getypt.Ik ben namelijk niet anti vluchteling, gun ieder mens een fijn leven.

De nood op huisvesting blijft echter groeien zolang de bevolking in razend tempo toeneemt.
Al staat heel nederland over tig jaar hutjemutje volgebouwd;
Zolang het probleem niet bij de wortels wordt aangepakt zul je die vluchtelingenstroom/bevolkingsgroei en nood houden.
Een grote concentratie mensen op een kluitje.....gaat dat de luchtkwaliteit verbeteren?

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:47

JMJ schreef:
princequillo schreef:
Gaan we weer. :+ Dit argument wordt altijd erbij gehaald. Wees blij dat er initiatieven genomen worden om juist de biodiversiteit en natuur weer te stimuleren.


Nederland helemaal volbouwen met woningen en distributiecentra, dat is pas goed voor de biodiversiteit!

Dat heb ik er ook niet bijgehaald, dus dat is irrelevant. :Y)

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:53

Kijk, dit geeft een iets genuanceerder beeld.
https://www.wyniasweek.nl/nederland-hee ... te-danken/

En is onderbouwing van wat nu de 'kaartjespolitiek' wordt genoemd.
Waarbij ik het helemaal eens met ben San 87. Er moet iets gebeuren.
Maar een kaart de wereld in sturen die het landelijke gebied én de volledige agrarische sector in Nederland helemaal op z'n kop zet kan nooit de bedoeling zijn.
Politiek gezien is er een steeds groter wordende afstand tussen stad en platteland, tussen randstad en de rest van Nederland. Nooit gedacht dat het zó erg zou worden.

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:56

Forcalquier schreef:
Ik geloof best dat bepaalde agrarische bedrijven minder gezond zijn. Wat er nu echter gebeurd is alle schuld op de agrarische sector afschuiven. Ondertussen schieten de industrieterreinen uit de grond, neemt de bevolking in razend tempo toe, moet iedere centimeter groen wijken voor (leegstaande) kantoorpanden, uitbreiding van snelwegen en extra asfalt.

In mijn omgeving is het in de afgelopen 20 jaar verandert in een industriegebied waar wilde dieren panisch rondrennen opzoek naar leefomgeving (en meestal platgereden aan een einde komen).
Ondertussen schiet er iedere 2 minuten een vliegtuig over ons huis, staat Tata steel flink te pruttelen, ligt het Noordzeekanaal vol met grote containerschepen en iedere dag file om tot de voordeur te komen.
Iedere dag, het liefst 2x, moet ik al mijn meubels afstoffen vanwege zwarte zooi dat binnenkomt.

In mijn ogen kun je de boeren wel wegjagen en huizen bouwen maar zolang er niets gedaan wordt aan de enorme toestroom van "vluchtelingen" blijf je bouwen, uitstoten en tekorten houden.
Uiteindelijk krijg je een soort superstad met de Veluwe als Central park.

Precies dit is hoe het is.
Met nog flink wat vervuiling van het Ruhrgebied en Antwerpen waar ook de boeren voor beboet worden.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:56

princequillo schreef:
JMJ schreef:

Nederland helemaal volbouwen met woningen en distributiecentra, dat is pas goed voor de biodiversiteit!

Dat heb ik er ook niet bijgehaald, dus dat is irrelevant. :Y)


Dat is wel degelijk relevant het is de reden dat de boeren weg moeten, de bouw ligt stil omdat de boeren te veel stikstof uitstoten.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:05

JMJ schreef:
Dat is wel degelijk relevant het is de reden dat de boeren weg moeten, de bouw ligt stil omdat de boeren te veel stikstof uitstoten.

Eh, nee, ik reageerde specifiek op het dikgedrukte - Nederland heeft geen natuur.

Dus wat de reden is dat de boeren "weg moeten", was daarbij niet relevant op mijn reactie, die enkel en alleen één specifiek gedeelte van je post doelde. Ik meng me namelijk niet in de gehele discussie over de boeren, ik lees mee omdat ik dáár juist niet genoeg over ingelezen ben.

Waar ik wel meer van op de hoogte ben is bos- en natuurmanagement, vandaar ook dat ik juist op het gehele "Nederland heeft geen natuur" reageerde.

Overigens gaat het artikel over België en vind ik het wel ironisch dat eigenlijk bijna het gehele topic over Nederland gaat. Nu snap ik best dat het hier ook gaande is, maar daar zijn ook al topics over.

Raineri
Berichten: 6284
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:52

SARINO schreef:
Danique_G schreef:
Trouwens, dit artikel gaat over België toch? In Nederland is momenteel (klopt af) niets


Haha was dat maar waar, was er maar niets, maar de laatste jaren is het dagelijks in het nieuws dat er een probleem is in Nederland qua stikstofruimte en vergunningen .
Ieder bedrijf in de buurt van een Natura 2000 gebied moet een stikstofvergunning hebben,ook een paardenbedrijf ,ook een Schiphol ,ook een weg aanleggen en huizenbouw en dat hebben de meeste niet en ook nooit gehad.
Laat er nu een sector zijn waarvan bijna alle bedrijven wel de vergunningen hebben en die heet veehouderij. Nederland loopt helemaal vast momenteel qua vergunningen en qua land te kort en wie hebben dat wel : de veehouders ,bij wie kan je dat dan gaan afnemen :de veehouders .


Kan wel zijn, maar het artikel gaat nog steeds over potentieel beleid in België.

Zeg niet dat het niet realistisch is dat het overwaait maar de problematiek is daar anders en nu verward men appels met peren.

tengeltje11
Berichten: 7165
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:36

Ik ben Belg en had het de hele tijd over België hoor, eerlijk denk ik niet dat het zo veel verschilt….
Beiden overbevolkt en gewoon grond te kort…

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:39

Ik geloof niet dat er grond tekort is. Er is denk ik alleen nooit nagedacht over hoe en waar nieuwe wijken gebouwd zijn, alles moest maar groter en groter. Ook denk ik dat er niet slim is nagedacht over het toewijzen wat wel en wat niet een Natura 2000 gebied geworden is.

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:48

_San87_ schreef:
Ik geloof niet dat er grond tekort is. Er is denk ik alleen nooit nagedacht over hoe en waar nieuwe wijken gebouwd zijn, alles moest maar groter en groter. Ook denk ik dat er niet slim is nagedacht over het toewijzen wat wel en wat niet een Natura 2000 gebied geworden is.



Inderdaad worden kasten van huizen gebouwd, terwijl er op dezelfde oppervlakte ook een blok van 4 huizen of appartementen gebouwd hadden kunnen worden. Dan had je op hetzelfde oppervlakte meerdere gezinnen kunnen huisvesten. Nu maar 1

tengeltje11
Berichten: 7165
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:31

Toch wel hoor. Landbouwbedrijven die te klein worden, zijn vaak genoodzaakt om te stoppen, want ze kunnen niet op tegen de grote bedrijven. Groter worden is geen optie, nergens betaalbaar land te koop(en ook alle overige vergunningen, nutriënten,…. Om te groeien zijn onbetaalbaar of niet te krijgen)

Kijk bv naar Frankrijk, daar is een landbouwbedrijf nog leefbaar, ‘makkelijke’ bij te kopen, want zat land, natuur/stad is veel beter verdeeld, daar kunnen nog huizen met wat land relatief goedkoop gekocht worden omdat het bevolkingspercentage zoveel lager is. Wij zitten gewoon enorm dicht op elkaar, als er meer land was, was de verdeling landbouw/natuur/industrie/woongebied, gewoon een veel eenvoudiger vraagstuk want er zijn meer opties.
Nu is de grond beperkt en iedereen wil uitbereiden, dus dan krijg je een probleem.

josien_m_
Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:46

_San87_ schreef:
Binnenkort is er in NL iig een groot boerenprotest. Ik ben benieuwd.

Ik weet dat maatregelen nodig zijn, maar het voelt oneerlijk dat maar een branche daar last van ondervindt... Weet iedereen nog wat er gebeurde toen tout NL ineens zo veel mogelijk thuis moest werken?


Niet alleen de boeren, iedereen krijgt er last van omdat veel prijzen stijgen wanneer mee belast wordt wat de gevolgen voor de leefbaarheid/natuur zijn...
Natuur is niet alleen het bosje of de mooie waterpartij. Natuur is alles wat groeit, ook ziektes en plagen of bosbranden en neerslag. Dus we zullen allemaal een fikse prijs gaan betalen om te kunnen overleven als mensheid denk ik zo.

ElCid

Berichten: 9244
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:51

princequillo schreef:
ElCid schreef:
Verstedelijking? Dat is nu juist het plan. Boerenbedrijven moeten weg zodat alles volgebouwd kan worden voor een superstad die heel Nederland/ België en delen van Duitsland moet innemen. Heeft niks met stikstof te maken ( die we overigens nodig hebben om te blijven leven!) en niks met klimaat of milieu of met onze gezondheid. Maar wel alles met de gestoorde plannen van een stel machtsgeile globalisten.


[ [url=m/qyBfhQ.jpg]Image[/url] ]


En um… bron? :')


Er werd om een bron gevraagd; overigens makkelijk te vinden ( net als alle andere globalistische plannen) maar bij deze: https://www.tristatecity.nl/

Citaat:
In 2025 woont 70% van de wereldbevolking in grote steden...
er ontstaan 60 zeer grote agglomeraties met 15-30 miljoen inwoners...
De concurrentie tussen deze mega-cities neemt sterk toe ...
Het zijn magneten voor buitenlandse investeerders en human talent

in deze 'Battle of the Cities' willen wij

NEDERLAND VEEL STERKER OP DE KAART ZETTEN!

als grote, groene wereldstad met 30 miljoen inwoners
en in samenhang met onze buurregio's Vlaanderen en Nord Rhein Westfalen

Sansevieria
Berichten: 4225
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:02

SARINO schreef:
Danique_G schreef:
Trouwens, dit artikel gaat over België toch? In Nederland is momenteel (klopt af) niets


Haha was dat maar waar, was er maar niets, maar de laatste jaren is het dagelijks in het nieuws dat er een probleem is in Nederland qua stikstofruimte en vergunningen .
Ieder bedrijf in de buurt van een Natura 2000 gebied moet een stikstofvergunning hebben,ook een paardenbedrijf ,ook een Schiphol ,ook een weg aanleggen en huizenbouw en dat hebben de meeste niet en ook nooit gehad.
Laat er nu een sector zijn waarvan bijna alle bedrijven wel de vergunningen hebben en die heet veehouderij. Nederland loopt helemaal vast momenteel qua vergunningen en qua land te kort en wie hebben dat wel : de veehouders ,bij wie kan je dat dan gaan afnemen :de veehouders .

Gisteren een interessant stukje gelezen over natura2000 gebieden.
Blijkbaar heeft Nederland er daar zelf tot nu 220 van aangemeld in Brussel, Duitsland als voorbeeld heeft er maar iets van een tiende daarvan, in een land wat heel wat groter is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _Nederland
Heeft NL daar niet zelf iets veroorzaakt? In hun inhaligheid om EU subsidies binnen te harken?
Vraag ik me oprecht af.

Ik weet wel dat wij bij de zoektocht naar een huis wel hebben gekeken of er een natura2000 gebied in de directe nabijheid lag, had een reden kunnen zijn voor ons dan een betreffend huis niet te kopen.
We hadden vanuit BE immers al genoeg ervaringen met restricties en beperkingen op wonen grenzend aan een natuurgebied.

Dit staat er op FB:
Wat is nou eigenlijk natuur? Natuur kun je niet maken; dat ontstaat! In feite is er in Nederland geen natuur meer, want de mens heeft alles gevormd en naar z’n hand gezet.
Natuurgebieden zijn aangewezen door bepaalde personen.
Nederland dacht een flink subsidiebedrag binnen te halen en heeft 220 Natura-2000 gebieden aangemeld in Brussel. Ja, dat lees je goed, die heeft de Nederlandse overheid ZELF aangemeld in Brussel.
Heel de stikstof problematiek die er nu is, heeft Nederland zelf gecreëerd.
Postzegel Nederland is te klein voor zoveel natuurgebieden.
Ter vergelijking: Frankrijk, met 67 miljoen inwoners en 16 keer zoveel oppervlakte, heeft 7 Natura-2000 gebieden.
Het is toch van de zotte dat intensief (met mensen) bevolkt Nederland zoveel gebieden heeft aangemeld!
Er is nu maar 1 oplossing om uit deze ontstane situatie te komen en die is heel simpel en goedkoop: Nederland ga terug naar Brussel en meld die gebieden af!!!!!!!!!

Hier https://www.facebook.com/boerinagnes

In hoeverre die cijfers over FR/BE/DE kloppen weet ik even zo snel niet, maar dat NL een heel aantal gebieden heeft die door NL zelf aangemeld zijn klopt wel.
Is men in NL dan niet te ver doorgeslagen in het braafste jongetje van de klas te willen zijn?

Ik vraag me dan ook serieus af hoe en welke gevolgen dit zal hebben voor een hobbyist met een paar paarden, mag ik straks zelf nog wel ademen, of met mijn hond wandelen? Wat is het volgende?

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:06

Tristatecity was puur een marketinginstrument maar is ondertussen een schone dood gestorven.....

ElCid

Berichten: 9244
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:07

Kendra schreef:
Tristatecity was puur een marketinginstrument maar is ondertussen een schone dood gestorven.....


Ik hoop het van harte, de website is er nog steeds.....dat voorspeld niet veel goeds. Heb je daar een bron van, want dan ga ik bloemen leggen op het graf ;-).

tamary

Berichten: 29230
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:09

ElCid schreef:
Er werd om een bron gevraagd; overigens makkelijk te vinden ( net als alle andere globalistische plannen) maar bij deze: https://www.tristatecity.nl/

Dus als je ruimte wil is randstad ontvluchten niet ver genoeg, je zal de benelux uit moeten... -O-
Stad heeft zo zijn handige kanten, maar grotendeels is internet/webshops/lokale winkel laten bestellen ook mogelijk, scheelt flink reistijd en sjouwen.

Kendra schreef:
Tristatecity was puur een marketinginstrument maar is ondertussen een schone dood gestorven.....
Als marketing instrument zal best, maar qua realiteit gaat het wel hard die kant op. En dan ook nog zo briljant om juist onder NAP te willen bijbouwen, met alle problemen die daar bij horen.

ElCid

Berichten: 9244
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:18

Godzijdank wonen wij al ver buitenaf ( ben de stad al vele jaren geleden ontvlucht) en zou het gebied waar wij zitten niet in de Tristatecity vallen. Maar desondanks zijn de ontwikkelingen zorgelijk en zal het er niet beter op worden.
Maar inderdaad; als dit plan nog bestaat ( en ik heb zo'n bang vermoeden met alle idiote maatregelen) dan is midden Frankrijk een aardige optie.