Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:54

Balko schreef:
Daarnaast alle lactose intoleranties en allergieën vind ik echt de grootste hype van het moment.
Tuurlijk zijn er mensen met allergieën maar die schieten met bosjes uit de grond lijkt t.

Dat zou ik geen hype willen noemen. Veel mensen komen er simpelweg op latere leeftijd pas achter, en het ontwikkelt zich vaak ook pas op latere leeftijd. Ik heb ook heel lang zuivel gegeten toen ik over mijn koemelkallergie heen gegroeid was, en had heel regelmatig last van krampen. Ik heb daar vroeger nooit bij stilgestaan dat dat door de melk kon komen.
Sinds ik geen zuivel meer eet heb ik geen last meer. En áls ik dan eens een kop chocomel drink dan zit ik een half uur later krom van de buikpijn.
Mijn vriend dronk vroeger zonder problemen dagelijks melk, maar omdat wij geen melk meer in huis hebben is hij het niet meer gewend.. en ook hij krijgt inmiddels krampen als hij ineens zuivel gaat eten.
Ik denk dat heel veel meer mensen lactose intolerant zijn, maar dat veel mensen het gewoon niet weten of hun lichaam nog te veel gewend is om melk te drinken.
Het is heel natuurlijk dat dieren na hun zoogtijd lactose intolerant worden, dat gebeurt bij haast alle zoogdieren, inclusief de mens.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 05-07-22 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_
Berichten: 2426
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:55

Of de huidige melk anders toedelen en minder consumentenproducten ervan maken.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:00

8nnemiek schreef:
Balko schreef:
Daarnaast alle lactose intoleranties en allergieën vind ik echt de grootste hype van het moment.
Tuurlijk zijn er mensen met allergieën maar die schieten met bosjes uit de grond lijkt t.

Dat zou ik geen hype willen noemen. Veel mensen komen er simpelweg op latere leeftijd pas achter, en het ontwikkelt zich vaak ook pas op latere leeftijd. Ik heb ook heel lang zuivel gegeten toen ik over mijn koemelkallergie heen gegroeid was, en had heel regelmatig last van krampen. Ik heb daar vroeger nooit bij stilgestaan dat dat door de melk kon komen.
Sinds ik geen zuivel meer eet heb ik geen last meer. En áls ik dan eens een kop chocomel drink dan zit ik een half uur later krom van de buikpijn.
Mijn vriend dronk vroeger zonder problemen dagelijks melk, maar omdat wij geen melk meer in huis hebben is hij het niet meer gewend.. en ook hij krijgt inmiddels krampen als hij ineens zuivel gaat eten.
Ik denk dat heel veel meer mensen lactose intolerant zijn, maar dat veel mensen het gewoon niet weten of hun lichaam nog te veel gewend is om melk te drinken.
Het is heel natuurlijk dat dieren na hun zoogtijd lactose intolerant worden, dat gebeurt bij haast alle zoogdieren, inclusief de mens.

Zijn jullie dan ook allergisch voor kaas, boter, yoghurt etc?
Ik ken persoonlijk geen mensen die daar allergisch voor zijn eerlijk gezegd. En ik ken meer oude mensen dan jonge.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:08

Er is een verschil tussen een lactose intolerantie en een koemelkallergie. Een koemelk allergie is wat heftiger. Intolerantie kan al beginnen bij een opgeblazen gevoel, of winderigheid. Daar hebben zo veel mensen wel eens last van, en er zijn maar weinig mensen die dan de link leggen met lactose. Als je het heftiger hebt dan krijg je buikpijn en kramp. Ook dat hebben we allemaal wel eens.
(Oude) kaas en yoghurt kan ik beter verdragen inderdaad. Die zijn gefermenteerd en daardoor is een deel van de lactose omgezet. Toch zit ook daar altijd nog wat lactose in, en probeer ik ook dat zo veel mogelijk te vermijden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:21

8nnemiek schreef:
Er is een verschil tussen een lactose intolerantie en een koemelkallergie. Een koemelk allergie is wat heftiger. Intolerantie kan al beginnen bij een opgeblazen gevoel, of winderigheid. Daar hebben zo veel mensen wel eens last van, en er zijn maar weinig mensen die dan de link leggen met lactose. Als je het heftiger hebt dan krijg je buikpijn en kramp. Ook dat hebben we allemaal wel eens.
(Oude) kaas en yoghurt kan ik beter verdragen inderdaad. Die zijn gefermenteerd en daardoor is een deel van de lactose omgezet. Toch zit ook daar altijd nog wat lactose in, en probeer ik ook dat zo veel mogelijk te vermijden.

Dat heb ik met bepaalde groenten en peulvruchten, ook mijn geliefde pindakaas. Maar gelukkig niet met zuivel.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:26

Balko, je vergelijking met sympathie voor vluchtelingen en sympathie voor boeren die last hebben van stikstofbeperkende maatregelen slaat kant-noch-wal. Jij bent bij lange na niet zo ellendig af als een vluchteling.

Pantykous

Berichten: 10496
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:58

Janneke2 schreef:
Andere optie is natuurlijk zelf een extensieve veeteelt opzetten.
(Hoeveel melk nodig is kan bedrijfsgeheim zijn en het is natuurlijk een kwestie van brachevervaging.)


Wie moet zelf die extensieve veeteelt opzetten?

Dat kan ook binnen de huidige bedrijven, maar dat heeft tijd en geld nodig.

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:04

Dees schreef:
Balko, je vergelijking met sympathie voor vluchtelingen en sympathie voor boeren die last hebben van stikstofbeperkende maatregelen slaat kant-noch-wal. Jij bent bij lange na niet zo ellendig af als een vluchteling.


Het gaat om sympathie. Ik vind dat je erg bekrompen erin staat wat maakt dat je dingen toch niet anders gaat bekijken.

Gelukkig zijn de meeste boeren wel bereid breder te kijken dan dat jij dat doet.

Raineri
Berichten: 6280
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:05

Balko schreef:
Daarnaast alle lactose intoleranties en allergieën vind ik echt de grootste hype van het moment.
Tuurlijk zijn er mensen met allergieën maar die schieten met bosjes uit de grond lijkt t.


Ik hou van kaas. Denk je dat ik mezelf pijnig door het niet te eten omwille van een hype? Ik pijnig mezelf overigens ook door het wel te eten. Maar liefde doet altijd een beetje pijn :')

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:06

Ik zeg ook niet dat niemand meet intolerant is. Maar iemand noemde ook al, door het weinig te eten moet het lijf wennen wanneer je t wel weer eet.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:15

Balko schreef:
Het gaat om sympathie. Ik vind dat je erg bekrompen erin staat wat maakt dat je dingen toch niet anders gaat bekijken.

Gelukkig zijn de meeste boeren wel bereid breder te kijken dan dat jij dat doet.


Heel bijzonder dit. Omdat ik het vanuit een breder perspectief bekijk dan vanuit de standpunt van een particuliere veehouder, sta ik er bekrompen in. Okee. Nou goed, dan vind jij mij maar minder sympathiek. Vraag eens hoeveel mij dat kan schelen ;)

Ik ben voorstander van een krimp in de veepopulatie. Liefst ten koste van bio-industrie en intensieve veeteelt. Ik hekel varkensvleesfabrieken en pluimvee-flats. Mag ik boerenbedrijven die het kleinschalig en dier-en milieuvriendelijk aanpakken sympathieker vinden dan andere boerenbedrijven? Ja, dat mag ik. Ik sta dan ook niet 100% achter alle boerenbedrijven, ik sta alleen achter de boerenbedrijven die ik zelf sympathiek vind.
Dat veehouders zoals Balko zich daarmee in hun wiek geschoten voelen, so be it.

Raineri
Berichten: 6280
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:18

Balko schreef:
Ik zeg ook niet dat niemand meet intolerant is. Maar iemand noemde ook al, door het weinig te eten moet het lijf wennen wanneer je t wel weer eet.


Dus?

Bullebeest
Berichten: 3243
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:18

8nnemiek schreef:
Maar melk is geen basisbehoefte, sterker nog, een groot deel van de wereld is lactose-intollerant. Volgens mij in een deel van Azië zelfs 90% van de bevolking.
Het zou helemaal geen kwaad kunnen als er wereldwijd wat minder zuivel zou worden geconsumeerd, en het wat meer een luxe product wordt. Maak het maar wat duurder en zorg dat die extra winsten bij de boer terecht komen. Dat zou mooi zijn. Genoeg vervangers, die ook nog eens veel minder land en water nodig hebben en minder uitstoot geven.


Neem de uitdaging aan en ga eens boodschappen doen waar geen melk in welke vorm dan ook in zit. Het zit in heel veel producten. Ook in producten waarvan je het niet verwacht. Die producten zijn dan ook vaak gelijk een stuk duurder.

Spenk
Berichten: 21823
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:31

Bullebeest schreef:
8nnemiek schreef:
Maar melk is geen basisbehoefte, sterker nog, een groot deel van de wereld is lactose-intollerant. Volgens mij in een deel van Azië zelfs 90% van de bevolking.
Het zou helemaal geen kwaad kunnen als er wereldwijd wat minder zuivel zou worden geconsumeerd, en het wat meer een luxe product wordt. Maak het maar wat duurder en zorg dat die extra winsten bij de boer terecht komen. Dat zou mooi zijn. Genoeg vervangers, die ook nog eens veel minder land en water nodig hebben en minder uitstoot geven.


Neem de uitdaging aan en ga eens boodschappen doen waar geen melk in welke vorm dan ook in zit. Het zit in heel veel producten. Ook in producten waarvan je het niet verwacht. Die producten zijn dan ook vaak gelijk een stuk duurder.

Nou dat valt ook behoorlijk mee hoor... Mijn zusje is vegan en die kan echt ontzettend veel kopen hoor. Er is ook heel veel waar geen melk inzit.

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:33

Danique_G schreef:
Balko schreef:
Ik zeg ook niet dat niemand meet intolerant is. Maar iemand noemde ook al, door het weinig te eten moet het lijf wennen wanneer je t wel weer eet.


Dus?


Dus ik denk dat veel mensen niet intolerant zijn, maar zichzelf dit aanpraten/ maken.

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:39

Spoiler:
Dees schreef:
Balko schreef:
Het gaat om sympathie. Ik vind dat je erg bekrompen erin staat wat maakt dat je dingen toch niet anders gaat bekijken.

Gelukkig zijn de meeste boeren wel bereid breder te kijken dan dat jij dat doet.


Heel bijzonder dit. Omdat ik het vanuit een breder perspectief bekijk dan vanuit de standpunt van een particuliere veehouder, sta ik er bekrompen in. Okee. Nou goed, dan vind jij mij maar minder sympathiek. Vraag eens hoeveel mij dat kan schelen ;)

Ik ben voorstander van een krimp in de veepopulatie. Liefst ten koste van bio-industrie en intensieve veeteelt. Ik hekel varkensvleesfabrieken en pluimvee-flats. Mag ik boerenbedrijven die het kleinschalig en dier-en milieuvriendelijk aanpakken sympathieker vinden dan andere boerenbedrijven? Ja, dat mag ik. Ik sta dan ook niet 100% achter alle boerenbedrijven, ik sta alleen achter de boerenbedrijven die ik zelf sympathiek vind.
Dat veehouders zoals Balko zich daarmee in hun wiek geschoten voelen, so be it.


Nee ik vind niet dat jij breder kijkt. Jij kijkt alleen vanaf wat jij wat vind. Prima maar niet objectief.

Ik kijk vanaf beide kanten en zie in beide mogelijkheden. Maar aangezien ik daadwerkelijk weet hoe de wereld van boeren is snap ik ook dat niet alles zo rooskleurig is en kan zijn als mensen zoals jij dit zouden willen.
Daar willen mensen namelijk niet voor betalen. Het grootste gedeelte roeptoetert maar maakt in de winkel een andere keuze/ kan alleen een andere keuze maken wegens financiële uitdagingen.

Zo ook wij, mijn gezin moet ook eten. Dus wij kunnen de 3 jaars overgang naar biologisch niet veroorloven door alle andere investeringen die er zijn geweest al zouden we het willen.

Boer hier vlakbij is bijna failliet gegaan in die tijd doordat hij ook nog eens een verloren oogst had door wateroverlast.
Het lijkt vanaf de zijlijn allemaal zo simpel, maar niks is even en met veel haken en ogen en een bak (onnozele) regeltjes.

En de intensieve veeteelt en ‘flats’ zijn ook absoluut niet mijn ideale beeld van veehouderij en ik zou dan ook voor een max aantal dieren per veehouder zijn. En ik denk vele veehouders met mij. Het is dan ook jammer dat het beeld van deze boerderijen blijkbaar is wat er onder mensen leeft want zulke bedrijven hebben we gelukkig in vergelijking met de kleine familie bedrijven niet heel veel.
Laatst bijgewerkt door Balko op 05-07-22 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:40

Andere insteek, om lactose te kunnen verteren heb je bacteriën nodig in de darmflora die lactase kunnen aanmaken. Dat is oa acidophilus. Ik denk dat het veel mis gaat bij de darmflora. Maar goed, dit is een beetje offtopic. Een groot deel van de mensen kan ook gewoon niet zo goed tegen koemelk. Vaak gaat A2 melk beter, heeft een andere samenstelling.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:50

Balko, als jij niemand kent die op een regeringspartij stemt, dan is jouw kringetje bepaald niet breed georiënteerd te noemen.
Jij kent mij niet en schat me bovendien finaal verkeerd in. Prima. Maar hou svp op je vooroordelen over mij te spuwen. Je slaat de plank zo mis.

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:14

Zo profileer je je

En blij dat ik omringd ben met fijne mensen met gezond boeren verstand ;)

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:45

Bullebeest schreef:
Neem de uitdaging aan en ga eens boodschappen doen waar geen melk in welke vorm dan ook in zit. Het zit in heel veel producten. Ook in producten waarvan je het niet verwacht. Die producten zijn dan ook vaak gelijk een stuk duurder.

Ik eet voor een groot deel plantaardig en ben wel gewend om labels te lezen :j Bijna overal is wel een lactosevrij of vegan product van te vinden. Bij de AH staan zelfs op veel plekken groene kaartjes die aangeven welke producten vegan zijn. Ideaal! Maar het zit inderdaad in producten waarin je het niet verwacht, en waar het ook geen of nauwelijks toegevoegde waarde heeft.
Wijn bijvoorbeeld, wordt soms met lactose aangezoet, terwijl er ook sorbitol in kan.

Raineri
Berichten: 6280
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:34

Balko schreef:
Danique_G schreef:

Dus?


Dus ik denk dat veel mensen niet intolerant zijn, maar zichzelf dit aanpraten/ maken.


Wil best een lange auto rit met je spenderen nadat ik een liter melk naar binnen heb getankt en de ramen dicht moeten blijven :')

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:42

Danique_G schreef:
Wil best een lange auto rit met je spenderen nadat ik een liter melk naar binnen heb getankt en de ramen dicht moeten blijven :')


Nogmaals, ik zeg niet dat niemand daadwerkelijk de klachten ervaart.
Tegenwoordig moet letterlijk bij iedere poep of scheet (toepasselijk he :P) ergens een stempel op en een naam aanhangen.
Dus ja er zijn mensen intolerant, nee ik denk niet dat iedereen die dat claimt te zijn ook daadwerkelijk is.

Raineri
Berichten: 6280
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:48

Balko schreef:
Danique_G schreef:
Wil best een lange auto rit met je spenderen nadat ik een liter melk naar binnen heb getankt en de ramen dicht moeten blijven :')


Nogmaals, ik zeg niet dat niemand daadwerkelijk de klachten ervaart.
Tegenwoordig moet letterlijk bij iedere poep of scheet (toepasselijk he :P) ergens een stempel op en een naam aanhangen.
Dus ja er zijn mensen intolerant, nee ik denk niet dat iedereen die dat claimt te zijn ook daadwerkelijk is.


Je denkt niet dat gezien er gewenning ontstaat bij lactose in de darmflora dat jullie wellicht degene zijn die onterechte claims maken over jullie (in)tolerantie?
Iedereen kan intolerant worden omdat we ook niet gemaakt zijn het te verteren. We tolereren het hier goed omdat het overal inzit. Wat het overigens geen basisbehoefte maakt.
Dat is net zoiets zeggen als dat toevoegen van synthetische geur- en kleurstoffen een basisbehoefte is want het zit overal in.

Heb niets tegen gesynthetiseerde E-nummers overigens. Maar dat is wat anders, ik duid enkel aan dat het een drogreden is.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:35

Maar waarom zou iemand zeggen dat diegene lactose intolerant is en liegen over zijn/haar klachten? Het is echt niet leuk om te hebben, het is ook nog eens slecht voor je beurs, en heel vervelend bij etentjes en restaurants..

Het is helemaal niet natuurlijk voor (volwassen) mensen om melk te drinken, dus zo gek is het niet dat veel mensen er niet tegen kunnen.

Janneke2

Berichten: 22859
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 22:44

:o Ik ben het niet eens met de stelling 'dat er melk(producten) zit(ten) in heel veel producten ook waar je het niet verwacht'.

Maar ik ben van de oude stempel.
Uiteraard lees ik etiketten.
Ik kook zonder pakjes en zakjes.
Drink geen hippe oppeppers uit blik. Chips en snoep zijn ook al niet aan mij besteed. (Dus als ik eens in de supermarkt ben, sta ik snel weer buiten...)