Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14137
Geregistreerd: 20-04-16

Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-22 20:29

Bokt
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Banjer.


Paardenwelzijn is erg belangrijk. De natuurlijke behoefte van een paard bestaat uit het hebben van sociaal contact met soortgenoten, de mogelijkheid tot vrije beweging, toegang tot vezelrijk voedsel, veiligheid en routine. Bij het vervullen van deze behoefte speelt weidegang een belangrijke rol. Hier is ruimte voor nodig, en juist die ruimte wordt steeds schaarser in Nederland.

Het Natuurnetwerk Nederland bestaat uit gebieden waarin de natuur voorrang heeft. Zo helpt het netwerk het behoud van planten en dieren in geïsoleerde gebieden. De provincies zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling en begrenzing van deze natuurgebieden. Zij hebben met het Rijk afgesproken om 80.000 hectare nieuwe natuur in te richten tot 2027.

Paarden en andere grote grazers zijn in veel gevallen niet toegestaan in deze natuurgebieden. De gebieden zijn ook niet geschikt voor paarden, vanwege de zachte bodem: paarden kunnen hier (pees)blessures op ontwikkelen en er kunnen andere problemen ontstaan, van mok tot white line disease, tot zelfs hoefkanker.

Daarnaast groeien er ook vaak planten die giftig zijn voor paarden, bijvoorbeeld dotterbloem, Sint-Janskruid, Hertshooi, Waterkruiskruid, et cetera. Volgens de beheersplannen mogen paarden die in dergelijke gebieden lopen niet ontwormd worden, wat niet gunstig is voor de gezondheid van het paard.
Tenslotte mag er alleen tussen eind augustus en begin oktober beweid worden, en ook niet meer dan één paard per hectare.

Als landeigenaren onteigend worden, staat dit haaks op het streven van meer vrije beweging voor paarden. Deze plannen kunnen inhouden dat veel hippische ondernemers hun bedrijf zullen moeten stoppen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:34

Zegt wie?

Hoe durven jullie zo'n ongenuanceerd, raar stuk te plaatsen zeg. Schandalig. Slaat echt nergens op, bange mensen die al in de leugens van Carolientje en haar simpeltjes trappen nog een beetje meer opjutten.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:49

Maar hoe zit het dan wel BaileyMix?
Het lijkt er niet op dat er veel aandacht is voor de gevolgen van de koers van dit kabinet.
Niet alleen voor de boeren (een containerbegrip overigens, ook daar is iedere nuance verdwenen) maar voor iedereen op het platteland. Ik voel (als gematigd mens) voor het eerst grote woede over de minachting die dit kabinet heeft voor álle plattelanders.

Over de paarden: uit ervaring weet ik dat paarden veelal geweerd worden uit natuurgebieden - maar ook dat je ze liever niet laat lopen in gebieden die vernat worden. Iets wat we steeds vaker zien.

Daarnaast is het ook zo dat ontwikkeling en onderhoud van 'natuur' een zeer kostbare zaak is. De vraag wie dat gaat betalen is volgens mij ook nog niet beantwoord. Maar de lobby van de grote natuurbeheerders is zeer sterk, dat zijn mensen die de taal spreken van de politici in Den Haag...

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:53

hier in de gemeenten spreken ze er al over dat alle vee wat sinds 5 jaar zo gekomen is weg moet, inclusief alle hobbyvee dus ook paarden, alpaca's, hobbyvarkentjes enz. Het kabinet heeft geen enkele langjarige visie mbt het platteland. Alles moet natuur worden, betaald door de gemeenschap maar niet beschikbaar voor de gemeenschap of ten dienste van. Het is ook allang bewezen dat er ook grazers nosig zijn om natuurgebieden in leven te houden. Het is op alle fronten heel triest wat er nu gebeurt.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:07

Dat UBN nummer is er niet voor de sier gekomen...
Denk aan je stem de volgende keer als je paard je lief is.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:30

Nieuwsredactie schreef:
Paardenwelzijn is erg belangrijk. De natuurlijke behoefte van een paard bestaat uit het hebben van sociaal contact met soortgenoten, de mogelijkheid tot vrije beweging, toegang tot vezelrijk voedsel, veiligheid en routine. Bij het vervullen van deze behoefte speelt weidegang een belangrijke rol. Hier is ruimte voor nodig, en juist die ruimte wordt steeds schaarser in Nederland.


Hmmm, ja.
Klopt.

Citaat:
Het Natuurnetwerk Nederland bestaat uit gebieden waarin de natuur voorrang heeft. Zo helpt het netwerk het behoud van planten en dieren in geïsoleerde gebieden. De provincies zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling en begrenzing van deze natuurgebieden. Zij hebben met het Rijk afgesproken om 80.000 hectare nieuwe natuur in te richten tot 2027.

Prima.
Citaat:
Paarden en andere grote grazers zijn in veel gevallen niet toegestaan in deze natuurgebieden.


Volgens mij doen "die Poolse paarden het prima in de Setengeti". (Want overbevolking.)
(Er zijn discussies waar ik weinig zin in heb, en ik haal Knollie liever uit een wat kleiner land.)

Citaat:
Als landeigenaren onteigend worden, staat dit haaks op het streven van meer vrije beweging voor paarden. Deze plannen kunnen inhouden dat veel hippische ondernemers hun bedrijf zullen moeten stoppen.


ALS.

Tja, in mijn tijd in de Randstad: om de zoveel tijd sloot er een manege / pensionstal, en anderen breidden dan uit.
De Randstad is net niet ideaal mbt paardenwelzijn, maar er kan veel.
En in Drenthe nog veel meer.

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:32

Hoe zit het dan eigelijk met grote paardenbedrijven (grote maneges,pensionstalling etc) bij natura gebieden? Zijn die de volgende? Ik ben normaal heel nuchter want ik kom van het platteland dus maak me niet snel druk ( het nuchtere gezonde boeren verstand zeg maar) maar dat hebben de boeren ook en die worden nu keihard gepakt.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:38

BaileyMix schreef:
Zegt wie?

Hoe durven jullie zo'n ongenuanceerd, raar stuk te plaatsen zeg. Schandalig. Slaat echt nergens op, bange mensen die al in de leugens van Carolientje en haar simpeltjes trappen nog een beetje meer opjutten.



Bange mensen? Wie zouden er bang moeten zijn dan?
Leugens van Carolien en haar simpeltjes? Wat ben jij dan wel niet?
Opjutten? Hoezo opjutten? Na de boeren zijn de paardeneigenaren aan de beurt,waarom denk je dat de paarden geregistreerd moesten worden?
Niet voor een virusje hoor!

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:39

Ontwikkeling en onderhoud van natuur kost misschien een lieve duit,
maar ik wil graag appels blijven eten.
Appelbomen met de hand bevruchten is pas echt kostbaar.
En boeren uitspelen tegen natuur: ik weet dat de agro business het doet, dat de rabobank er braaf in meegaat en dat de BBB het de ;) natuurlijke gang van zaken vindt.
Ik vind het zelf kolder.
Een beetje boer wil goede bodemkwaliteit, schoon water, een akker waar hij zonder al te veel toeters en bellen op kan vertrouwen en beesten die goed in hun vacht zitten.

Enne: ja: het Dwingelderveld is een cultuurgebied. Maar wel hartstikke waardevol.
Zonder schapen en /of plaggen wordt het gewoon bos.
... maar of het "dus" geen natuur zou zijn??

And please 'de boeren zijn nu aan de beurt' - mag het een onsje minder?
(Er wordt voor het eerst doorgepakt op kwesties die al jaren spelen, voor 1980 al.)

En dat Schiphol, Tata en paardenhouders niet worden overgeslagen: ik vind niet 'dat nu alle pijlen op de boer gericht zijn' - en er zijn nu eenmaal meerdere partijen.

prompter

Berichten: 11205
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:46

Wie schrijft dit stuk? Iemand die dacht "we zullen de polarisatie nog eens lekker verder aanwakkeren"?

Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:05

BaileyMix schreef:
Zegt wie?

Hoe durven jullie zo'n ongenuanceerd, raar stuk te plaatsen zeg. Schandalig. Slaat echt nergens op, bange mensen die al in de leugens van Carolientje en haar simpeltjes trappen nog een beetje meer opjutten.


Makkelijk roepen dat wij ons door Caroline van der plas laten opjutten. Maar verder niet zegt hoe het volgens jou dan wel zit. Die pensionstal in Noord Holland met zeer goede dierenwelzijn moet anders wel wijken voor de uitbreiding van een naastgelegen natuurgebied. Dus deze casus laat als zien dat dit artikel wel een kern van waarheid bevat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:05

Bronvermelding graag

Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:14


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:27

Loretta schreef:
Mindim schreef:
Bronvermelding graag


Hier is een bron met een uitgebreider artikel

https://www.fnrs.nl/nieuws/1794-uitbrei ... -in-geding


Ik zie het, maar verder geen bronvermelding, geen verwijzing waar het beheerplan te vinden is.

Ik snap ook niet zo goed waar men zich in de paardenhouderij zo druk om maakt. De meeste paarden worden nu toch ook niet in grote weides gehouden. Meeste wat je hier ziet zijn toch vooral de kleinere weides hoor en steeds vaker op paddocks omdat gras toch niet altijd fijn is voor ieder paard.

_Mir
Berichten: 1363
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:28

Interessant, ik volg

Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:35

Mindim schreef:
Ik zie het, maar verder geen bronvermelding, geen verwijzing waar het beheerplan te vinden is.

Ik snap ook niet zo goed waar men zich in de paardenhouderij zo druk om maakt. De meeste paarden worden nu toch ook niet in grote weides gehouden. Meeste wat je hier ziet zijn toch vooral de kleinere weides hoor en steeds vaker op paddocks omdat gras toch niet altijd fijn is voor ieder paard.


Tja, paarden die buiten gehouden worden stoten een stuk minder stikstof uit en zodoende ook minder ammoniak. Paarden buiten houden is juist het beste voor zowel paard als natuur. Maar dat is niet wat de natuurgasten willen. Ze willen dat de paarden gewoon verdwijnen.

Dat is nu juist het onredelijke er aan. Weilanden vol met kruiden of desnoods een goed aangelegd paddock paradise met kruiden is ook niet naar hun zin. En daar ligt nu net het probleem. Ze stellen absurde en onredelijke eisen. Extensieve veehouderij is ook niet goed. Behalve als hun zelf de veehouders zijn. Samenwerken met anderen willen ze niet. Ze zijn alleen maar ikke, ikke en de rest mag stikken. Je mag blij zijn als je een keer door het natuurgebied mag wandelen. Maar liever houden ze je buiten de deur.

Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:45


Amber_anne

Berichten: 6938
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:48

Dit artikel doet net overkomen alsof alle paarden in grote weides staan en door dit beleid de paarden in stallen verdwijnen. De meeste paarden staan nog steeds de hele dag op stal en komen eventueel even in de paddock.

Ik denk dat de KNHS zich beter druk kan maken om zaken die wel nu spelen en niet over wat als scenario's

Electra63

Berichten: 17862
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:58

Loretta schreef:
Mindim schreef:
Ik zie het, maar verder geen bronvermelding, geen verwijzing waar het beheerplan te vinden is.

Ik snap ook niet zo goed waar men zich in de paardenhouderij zo druk om maakt. De meeste paarden worden nu toch ook niet in grote weides gehouden. Meeste wat je hier ziet zijn toch vooral de kleinere weides hoor en steeds vaker op paddocks omdat gras toch niet altijd fijn is voor ieder paard.


Tja, paarden die buiten gehouden worden stoten een stuk minder stikstof uit en zodoende ook minder ammoniak. Paarden buiten houden is juist het beste voor zowel paard als natuur. P dat is niet wat de natuurgasten willen. Ze willen dat de paarden gewoon verdwijnen.

Dat is nu juist het onredelijke er aan. Weilanden vol met kruiden of desnoods een goed aangelegd paddock paradise met kruiden is ook niet naar hun zin. En daar ligt nu net het probleem. Ze stellen absurde en onredelijke eisen. Extensieve veehouderij is ook niet goed. Behalve als hun zelf de veehouders zijn. Samenwerken met anderen willen ze niet. Ze zijn alleen maar ikke, ikke en de rest mag stikken. Je mag blij zijn als je een keer door het natuurgebied mag wandelen. Maar liever houden ze je buiten de deur.


Heb je voor deze beschuldigingen een bron? Of is dit je eigen aanname ?

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:05

Nieuwe natuur inrichten...

Wat is daar natuurlijk aan? :')


Ik vraag me vooral af wat we met die extra gebouwde woningen moeten over 40 jaar....

Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:19

Electra63 schreef:
Heb je voor deze beschuldigingen een bron? Of is dit je eigen aanname ?


Wat is er uiteindelijk anders aan paarden dan koeien?

Maar goed. Met de habitat richtlijn in de hand wordt alles kapot gemaakt.

De kans dat katten binnenkort niet meer naar buiten mogen als iemand het in het hoofd haalt naar de rechter te stappen is gigantisch

Bouwprojecten lopen vertraging op als er een vleermuisje wordt gevonden.

Koeien alleen nog maar weiden met een vergunning is een realistische optie.

Tja, over paarden is een aanname. Maar je kan er op wachten dat er straks eentje naar de rechter stapt over paarden.


De hele habitatrichtlijn is gewoon een molensteen om de nek. Dat is het punt wat ik duidelijk probeer te maken. En ja het was een voorbeeld. Maar zeg mij dan eens, waarom weigeren ecologen om op welke manier dan ook mee te denken dat bestaande weilanden een positief effect op de bio diversiteit kunnen hebben?

Kaatastrof

Berichten: 6265
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:26

Ik had het originele artikel gezien en als studente natuurmanagement deed het wel mijn tenen krommen := Wat een ongelofelijk zwart-wit artikel.

Hier in België zijn ze juist actief bezig met natuurbeheer en verpaarding van het landschap hand in hand proberen te laten gaan door campagnes in de regionale landschappen zoals: https://www.pajot-zenne.be/aan-de-slag/ ... enweide-in
https://www.opeengoeiwei.be/
https://vilt.be/nl/nieuws/meer-biodiver ... 0landschap.
(Dit werkboek is overigens een fantastische bron voor de mensen die hun weiland graag goed willen inrichten https://www.opeengoeiwei.be/_files/ugd/ ... 394e45.pdf)

En dit is ook een mooie: https://vilt.be/nl/nieuws/voedselbossen ... maatcrisis

Afbeelding

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:31

Het gaat er toch om dat paardenbedrijven die weidegang hebben, onteigend (kunnen gaan) worden, ten behoeve van natuurontwikkeling zodat ze hun weides kwijtraken en daardoor paardenwelzijn op die betreffende stal achteruit gaat? Of eigenlijk dan noodgedwongen zal moeten stoppen? Dat is toch de moraal van dit verhaal? Of zit ik er nu naast?

Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:32

Kaatastrof schreef:
Ik had het originele artikel gezien en als studente natuurmanagement deed het wel mijn tenen krommen := Wat een ongelofelijk zwart-wit artikel.

Hier in België zijn ze juist actief bezig met natuurbeheer en verpaarding van het landschap hand in hand proberen te laten gaan door campagnes in de regionale landschappen zoals: https://www.pajot-zenne.be/aan-de-slag/ ... enweide-in
https://www.opeengoeiwei.be/
https://vilt.be/nl/nieuws/meer-biodiver ... 0landschap.

En dit is ook een mooie: https://vilt.be/nl/nieuws/voedselbossen ... maatcrisis

[ [url=m/Edkmxw.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat is dus wat ik bedoel. Ecologen die in kansen denken inplaats van alleen maar in problemen.
Hier in Nederland willen ze alles weg hebben.

Balko

Berichten: 1141
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:47

Nog even en we gaan de paardenhouderij ook inkrimpen. 70% op de Veluwe, moeten we dan eerst kijken wie zijn paard vrijwillig aanbied om te laten slachten? En daarna is het dan gedwongen?
Gelukkig staat er goed genoteerd hoeveel er waar staan en kunnen we dus goed zien hoeveel er overal moeten vertrekken.

Kaatastrof; de huidige aanpak is ook enorm zwart-wit.
Ze kunnen beter wat doen aan alle mega uitstoters, dus de mega chemische bedrijf en mega veehouders ipv de kleine gemoedelijke boeren de kop af te draaien.

Loretta, ze willen graag een bepaald beeld naar buiten brengen om de plannen door te kunnen drukken. Het is verschrikkelijk…