Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Studie bewijst: wilde hengsten castreren geen oplossing te grote kudde

 
Profiel   

Bokt.nl
Algemeen

[ img ]
Een kudde wilde paarden in het avondlicht.
Foto: Bokt Wiki


In de Verenigden Staten roepen de wilde paarden in de natuurgebieden vaak een romantisch beeld op van het Wilde Westen. Maar deze kuddes groeien snel en hebben al langere tijd te kampen met problemen omdat ze met te veel dieren zijn. Maar liefst 82.000 paarden en ezels grazen op deze terreinen. Deze paarden zijn niet inheems volgens Sarah King, onderzoekswetenschapper in het Natural Resource Ecology Laboratory (NREL) aan de Colorado State University (CSU). Zij legt uit: “De populaties zijn de afgelopen 10 tot 20 jaar dramatisch toegenomen. De laatste tijd is er sprake van een exponentiële toename.” Functionarissen van het Bureau of Land Management (BLM) in Cañon City zeggen ook dat de kuddes zijn uitgebreid. De paarden zijn met drie keer zoveel als de geschikte omvang van de natuurgebieden waarin ze leven. In Colorado zijn dit voorjaar al een aantal gevolgen gezien van deze situatie. Meer dan 140 wilde paarden zijn overleden als gevolg van een uitbraak van paardeninfluenza in een faciliteit van de BLM. Dit zette Jared Polis, Gouverneur van Colorado, ertoe aan om verdere studie te laten doen om een soortgelijke situatie in de toekomst te voorkomen.

Onderzoekers van de U.S. Geological Survey (USGS) en de Colorado State University zijn aan het kijken naar de mogelijkheden om deze “overbevolking” onder de dieren op een humane aan te pakken. Een belangrijke optie waar ze naar keken, was het castreren van de hengsten. Het BLM heeft deze maatregel van geboortebeperking gelanceerd om de groei van de kuddes paarden en ezels te remmen en te beheren om zo de populatiegroei onder controle te houden. De kosten die met deze inspanning gemoeid waren: 20 miljoen dollar. Dit onderzoek werd gedaan in de Conger Herd Management Area in Utah. Van deze kudde werd 42% van de hengsten gecastreerd. De USGS werkte hiervoor samen met Sarah King. Zij wilden de effecten onderzoeken van het castreren van de wilde hengsten. Kate Schoenecker, afgevaardigde van CSU, en Mary Cole, onderzoeksmedewerker van NREL, onderzochten hoe castratie van de hengsten hun sociale gedrag en de vaste gewoonten van de paarden in de kudde zou kunnen beïnvloeden, maar ook of het de populatiegroei kon verminderen. Deze studie heet "Effect of adult male sterilization on the behavior and social associations of a feral polygynous ungulate: the horse," en is gepubliceerd in Applied Animal Behaviour Science. Zij kwamen tot de conclusie dat dat het castreren van wilde paarden niet echt invloed heeft op hun gedrag - of een lange-termijn effect heeft op de grootte van de kudde. "We dachten echt dat het misschien grote gevolgen zou hebben voor hun gedrag en dat ze zich gewoon zouden gedragen als vrijgezelle mannelijke paarden," zei King. "Verrassend genoeg vonden we dat het bijna geen enkel effect had op hun gedrag." Ook had het geen lange-termijn gevolgen voor de omvang van de kudde.

Bij de paarden die bij ons op stal of in de wei staan, is castratie van hengsten gebruikelijk. Ook bij honden en katten is dit gebruikelijk, net als bij programma’s om wilde dieren te vangen, neutraliseren en weer uit te zetten. Het effect van het ruinen van wilde paarden en de invloed hiervan op het gedrag van deze dieren binnen de kudde is echter nog nooit echt bestudeerd.

Het onderzoek naar gedrag en beheer van wilde ruinen
Om deze studie uit te voeren hebben ze de populatie paarden in Utah verzameld en van 34 hengsten die zij gevangen hebben zijn er 27 gecastreerd. Gedurende vier jaar hebben King en haar collega’s veranderingen in gedrag van deze dieren bekeken. Hierbij keken ze onder andere naar agressie, de sociale groepsgrootte en in hoeverre een ruin een groep merries kon aantrekken en behouden. "Het was eigenlijk heel interessant om te ontdekken dat het castreren minimale effecten had op het gedrag van de mannetjes," zei King. "Het leek echt een positieve zaak dat, hoewel de mannetjes gecastreerd waren, ze hun associaties met merries bleven onderhouden." Ze geeft ook aan dat sommige hengsten een kudde merries hadden. Deze bleven na hun castratie ook bij de merries. Ze verdedigden hun dames nog steeds, ze vochten en ze vertoonden voortplantingsgedrag. Aan het einde van de studie van vier jaar bleek wel dat bijna alle kuddes toch uit elkaar gevallen waren. In het eerste jaar daalde ook het aantal veulens dat in die kuddes werd geboren. Maar na een paar jaar was ook het geboortecijfer weer op het oude niveau.

Volgens King heeft dit te maken met het aantal ruinen in de populatie, maar er zijn ook merries die buiten hun kudde paren met hengsten die niet gecastreerd waren, of vrijgezelle hengsten die bij de kudde aansloten. Ze denkt dat het ruinen een grotere invloed kan hebben op de overbevolking als het ook gekeken wordt naar geboortebeperking bij de merries. Ook zal het team nog gaan kijken naar de DNA gegevens van de paarden om de dynamiek in de kudde en het aantal veulens beter te kunnen begrijpen. "Inzicht in het gedrag van dieren wordt vaak ondergewaardeerd als het gaat om hoe het kan worden gebruikt om dieren te beheren en ook om ze in stand te houden," zei King in een persbericht. "Als we eenmaal begrijpen hoe en waarom dieren het landschap gebruiken, kan dat echt van invloed zijn op managementbeslissingen en wat de vruchtbaarheid en het voortplantingsgedrag zal beïnvloeden."

Op Sciencedirect.com is meer te lezen over dit onderzoek. Deze tekst is wel in het Engels.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-22 20:23 



 
Profiel   

En hiervoor is een studie nodig omdat?

Een hengst castreren heeft enorme invloed. Er komen dan namelijk geen veulens meer.
Tenzij je natuurlijk zeven hengsten ertussen laat lopen. Dan krijgen die het gewoon wat drukker. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 00:13 



 
Profiel   

De titel komt een beetje misleidend over als je het mij vraagt :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 01:10 



 

Sunnda schreef
En hiervoor is een studie nodig omdat?

Een hengst castreren heeft enorme invloed. Er komen dan namelijk geen veulens meer.
Tenzij je natuurlijk zeven hengsten ertussen laat lopen. Dan krijgen die het gewoon wat drukker. :+
De studie ging dan ook niet om de vraag wat er gebeurt met het geboortegetal als je hengsten castreert, maar om de vraag wat er gebeurt binnen een populatie verwilderde paarden als je hengsten castreert, dus qua gedrag, samenstelling van de individuele harems etc. Dat het aantal veulens gelijk blijft, was maar een klein onderdeel van de conclusie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 01:20 



 
Profiel   

Tja op zich geen gekke conclusie. Sowieso is in een gebied waar wilde paarden leven continue dynamiek: kuddes veranderen constant. Er gaan paarden weg of komen paarden bij, sommige kuddes blijven een aantal jaren trouw bij elkaar maar er komt een moment dat het uit elkaar valt door tussenkomst van omstandigheden. Dat is de natuur.
Merries die niet drachtig worden omdat hun hengst gecastreerd is, blijven hengstig worden. Dan blijven ze aantrekkelijk voor bachelors in de omgeving. Dus nee, geboortebeperking win je niet door castratie van hengsten. De BLM doet overigens al jaren aan geboortebeperking van merries.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 07:19 



 
Profiel   

Ze doen toch ook aan populatie controle door te vangen en herplaatsen dmv die mustang make overs enzovoorts. Op de stallen staan ook altijd een hoop paarden die niet geadopteerd kunnen worden, maar daar blijven. Hoewel volgens mij die make overs ook zijn om geld op te halen. Wel heel tof om te zien vaak

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 07:51 



 
Profiel   

Klopt :j jaarlijks worden door middel van round ups paarden geselecteerd voor de verkoop. Zij komen in holding pens terecht. Helaas wordt een groot deel niet geadopteerd. Er wordt een hoop gedaan aan promotie van de mustang om adoptie te stimuleren, zoals de make-over programma's en destijds bijvoorbeeld de documentaire Unbranded.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 07:55 



 
Profiel   

Ik denk ook dat het pas nut heeft als je ALLE hengsten castreert...

Ze doen inderdaad aan populatie controle door ze te vangen en in de mustang make over plekken te plaatsen. Ik heb ook de docu gezien op Netflix over de mustang make over in Duitsland maar wat het lastige er aan is, is dat het altijd een wild paard blijft in het gedrag en de uitingen er van. Dat maakt ze niet geschikt voor zo maar iedereen zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 07:58 



 
Profiel   

Merries wegvangen of eventueel steriliseren heeft een enorm veel grotere impact dan hengsten wegvangen of castreren.

Vrijwel iedere merrie minder is ieder jaar een veulen minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 08:23 



 
Profiel   

Tja, mijn ruin kan niet meer dekken, dus zich niet meer voortplanten. Maar hij weet nog steeds dat hij een vent is, hoor. Hengstengedrag is hem niet vreemd :+ . Dol op merries en zeer competitief met andere ruinen. Al hoewel ze wel dikke vrienden kunnen zijn. Is daar een studie voor nodig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 13:06 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik denk ook dat het pas nut heeft als je ALLE hengsten castreert...

Ze doen inderdaad aan populatie controle door ze te vangen en in de mustang make over plekken te plaatsen. Ik heb ook de docu gezien op Netflix over de mustang make over in Duitsland maar wat het lastige er aan is, is dat het altijd een wild paard blijft in het gedrag en de uitingen er van. Dat maakt ze niet geschikt voor zo maar iedereen zeg maar.


Ja dat laatste inderdaad. Het zijn verschrikkelijk fijne paarden wanneer ze eenmaal goed opgeleid zijn, ook super allround. Maar eerlijk, voor een groot deel mensen zijn ze gewoon niet geschikt. Er zijn al mensen zat die niet eens goed met een doodbrave Quarter om kunnen gaan, laat staan een feral Mustang.

Ik vind de make-overs super interessant om te volgen en ken ook een aantal mensen die een Mustang hebben geadopteerd, maar de groep mensen die er wat mee kunnen is gewoon niet zo groot als andere paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 13:10 



 
Profiel   

Absoluut waar, het zijn veelzijdige paarden maar niet voor iedereen. Ik kan me ook best voorstellen dat een mustang niet goed aardt in de gemiddelde westerse pensionstalling.
Als ranch/werkpaarden lijken ze ontzettend goed geschikt!

Buiten dat, vind ik de make-over initiatieven wel ontzettend boeiend. Het zijn bijzondere paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 13:38 



 
Profiel   

Beetje stokpaardje hier, maar wetenschappelijke studies kunnen niks bewijzen. Ze kunnen dingen aannemelijk maken (in sommige gevallen zo enorm aannemelijk dat de kans op ontkrachten wel erg klein wordt) en zaken ontkrachten maar definitief bewijs verzamelen is principieel onmogelijk (filosofie van Popper oa).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 13:44 



 
Profiel   

Sunnda schreef
En hiervoor is een studie nodig omdat?

Een hengst castreren heeft enorme invloed. Er komen dan namelijk geen veulens meer.
Tenzij je natuurlijk zeven hengsten ertussen laat lopen. Dan krijgen die het gewoon wat drukker. :+

Dit
Mizora schreef
Merries wegvangen of eventueel steriliseren heeft een enorm veel grotere impact dan hengsten wegvangen of castreren.

Vrijwel iedere merrie minder is ieder jaar een veulen minder.

En dit

Geen 20 miljoen voor nodig; enkel gezond verstand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 18:43 



 
Profiel   

Wat ik trouwens een veel interessantere conclusie vind, dat het gedrag van de ruinen niet noemenswaardig veranderd en dat ze niet verstoten worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 19:55 



 

paars schreef
Sunnda schreef
En hiervoor is een studie nodig omdat?

Een hengst castreren heeft enorme invloed. Er komen dan namelijk geen veulens meer.
Tenzij je natuurlijk zeven hengsten ertussen laat lopen. Dan krijgen die het gewoon wat drukker. :+

Dit
Mizora schreef
Merries wegvangen of eventueel steriliseren heeft een enorm veel grotere impact dan hengsten wegvangen of castreren.

Vrijwel iedere merrie minder is ieder jaar een veulen minder.

En dit

Geen 20 miljoen voor nodig; enkel gezond verstand.
Jammer dat je ondanks deze houding het punt van het feitelijke onderzoek dan weer volledig gemist hebt en slechts vaart op een uitgeklede weergave ervan op Boktt. :') Nog los van het feit dat "gezond verstand" en wetenschap elkaar nog weleens tegen kunnen spreken. Volgende keer misschien het hele wetenschappelijke artikel lezen voor je dit soort conclusies trekt? :)

troi schreef
Wat ik trouwens een veel interessantere conclusie vind, dat het gedrag van de ruinen niet noemenswaardig veranderd en dat ze niet verstoten worden.
Dat vond ik idd ook interessant. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 20:08 



 
Profiel   

Ik ook, ik had verwacht dat ze toch sneller verstoten zouden worden of zo? Sneller in gevecht met de hengsten?

En die makeovers in de VS vind ik machtig om te zien. Vooral de verandering van echt wild en soms gevaarlijk naar echte allrounders. Dat zal ook aan degene liggen die ze traint hoor, maar de dame die ik volg maakt ze toch wel heel mak en veelzijdig. Western, dresser, springen en vrijheidsdressuur en ze doen dus ook van alles bij de nieuwe eigenaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 20:16 



 
Profiel   

Mkango schreef
Volgende keer misschien het hele wetenschappelijke artikel lezen voor je dit soort conclusies trekt? :)

Wie zegt dat ik dat niet heb gedaan? Misschien beter geen aannames doen? Dit soort onderzoeken kost klauwen met geld. Voor een BFO. Mag ik dat zonde van het geld vinden? Ja, dat mag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 23:33 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ik ook, ik had verwacht dat ze toch sneller verstoten zouden worden of zo? Sneller in gevecht met de hengsten?

En die makeovers in de VS vind ik machtig om te zien. Vooral de verandering van echt wild en soms gevaarlijk naar echte allrounders. Dat zal ook aan degene liggen die ze traint hoor, maar de dame die ik volg maakt ze toch wel heel mak en veelzijdig. Western, dresser, springen en vrijheidsdressuur en ze doen dus ook van alles bij de nieuwe eigenaren.


Ik denk dat een goede trainer die alles gelijk vanaf het begin af aan goed doet en ervaringen heeft met "wilde" paarden ook wel een goede basis kan leggen. :) En dan kunnen het gewoon fijne gebruikspaarden worden voor mensen met ervaring. Immers gaat dat al eeuwen zo daar natuurlijk, bij de Native americans o.a.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 08:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen