Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knikmops57
Berichten: 190
Geregistreerd: 12-05-19

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 18:25

Weer een fijne reclame voor de paardensport...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 18:36

princequillo schreef:
KiKiDo schreef:
Volgens het artikel op Horses, was de plaatselijke veearts direct ter plekke en de FEI arts 10 minuten later. De plaatselijke arts mocht niets toedienen vanwege die bloedafname, maar de FEI arts moest zijn Dopingkit nog halen. Die kit halen duurde ook nog een kwartier.
De plaatselijke veearts had wellicht ook direct bloed kunnen/willen afnemen maar zijn materiaal komt, hoe steriel dan ook, waarschijnlijk niet uit een officiële dopingkit.

Maar: volgens FEI reglement mag er wél direct gehandeld/medicatie toegediend worden als "horse welfare is at risk". De FEI arts heeft geen röntgen ogen, maar zoals de symptomen werden beschreven, lijkt het mij dat de FEI arts een misser heeft gemaakt. Hij had hier m.i. wel direct mogen handelen of de plaatselijke arts dat laten doen.

Daarnaast hoop ik dat de FEI hun voorzieningen en "aanrijtijd" evalueert. Dat vind ik persoonlijk een grotere misser. Als die FEI arts zo overtuigd was van het dopingprotocol, had hij met dopingkit en EHBO koffer in de buurt van de pistes moeten zijn. Had hij in no time zelf zijn handelingen kunnen verrichten.
Op De Peelbergen hoeft dat toch niet zolang te duren? Zoveel internationale wedstrijden daar; daar moeten ze zeker hun boeltje op orde hebben.

Altijd jammer als er eerst iets moet gebeuren voordat de regels weer helder zijn. Ik hoop dat deze gebeurtenis een productieve evaluatie teweeg brengt.



Dit. Je weet dat zulke dingen kunnen voorkomen, dan snap ik dus echt totaal niet waarom het allemaal zo lang heeft moeten duren. Zorg gewoon dat alles klaar ligt voor gebruik mocht het nodig zijn. Of zoals iemand anders al schreef, van mij zouden ze ook standaard het bloed mogen controleren hoor. Al zal dat wel te veel werk zijn of dergelijke.

Inderdaad, hopelijk leren ze er iets van en komt er verandering in de omstandigheden die ervoor zorgden dat dit zo lang heeft mogen duren.

Is bloed afnemen echt zoveel werk? Ze hoeven het niet te controlere he,ze kunnen het ook in een koelbox stoppen voor t geval dat.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 18:41

Elisa2 schreef:
Als dat zo is, waarom wordt er dan niet standaard bloed afgenomen bij alle deelnemers voor de wedstrijd? Zoiets is toch makkelijk te voorkomen dan?


Denk vanwege de kosten en het feit dat iedere behandeling met een naald onder "invasieve treatment" valt.
Wil je paarden die soms meerdere keren per week starten telkens bloed afnemen?

Ik snap wel waarom er eerst bloed wordt afgenomen maar niet waarom het zolang moest duren.

Waarom het been brak?
Kan van alles zijn. Van verzwakte botten door langdurig Omeprazole gebruik, overtraining maar ook gewoon pech.
Misschien dat de p.m. nog iets aan het licht brengt.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 18:48

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Als dat zo is, waarom wordt er dan niet standaard bloed afgenomen bij alle deelnemers voor de wedstrijd? Zoiets is toch makkelijk te voorkomen dan?


Denk vanwege de kosten en het feit dat iedere behandeling met een naald onder "invasieve treatment" valt.
Wil je paarden die soms meerdere keren per week starten telkens bloed afnemen?

Ik snap wel waarom er eerst bloed wordt afgenomen maar niet waarom het zolang moest duren.

Waarom het been brak?
Kan van alles zijn. Van verzwakte botten door langdurig Omeprazole gebruik, overtraining maar ook gewoon pech.
Misschien dat de p.m. nog iets aan het licht brengt.

Bloed afnemen is toch niet pijnlijk of belemmerend?

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 18:54

fransje23 schreef:
Waarom het been brak?
Kan van alles zijn.

Ik bedoel meer ten gevolge van…
Niet omdat hij op de wei stond in ieder geval. En dat is juist het punt in de (paardensport) discussie.

xPabloBokt

Berichten: 9391
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:17

_Mir schreef:
Afschaffen de paardensport


Wat doe jij eigenlijk nog op dit forum behalve je ongenuanceerde mening verkondigen? Ik tem.

Kritische tonen zijn wat mij betreft welkom, maar hier kan niemand iets mee.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:22

astridastrid schreef:
fransje23 schreef:
Waarom het been brak?
Kan van alles zijn.

Ik bedoel meer ten gevolge van…
Niet omdat hij op de wei stond in ieder geval. En dat is juist het punt in de (paardensport) discussie.


Maar aan de andere kant, er zijn ook gevallen van paarden die hun been breken in de wei, alleen dat bereikt het nieuws niet en wordt derhalve geen commentaar op gegeven.
Een triest ongeluk, voor dier en mens.

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:33

@Elnienjo
Bloed afnemen is niet zoveel werk. De dierenarts had dat zo kunnen doen.

Maar in dit geval is het een FEI wedstrijd en moet het volgens internationale afspraken gedaan worden. Hiervoor moest eerst de daarvoor benodigde dopingkit nog ergens opgezocht en gehaald worden. Dit kostte een kwartier. In een dopingkit zitten alle benodigdheden steriel verpakt en verzegeld. De arts mag pas ter plekke, in het bijzijn van jou als ruiter of eigenaar, het zegel verbreken. Hierdoor weet je zeker dat er schoon gereedschap gebruikt wordt en dus geen vermenging van andere stoffen kan plaatsvinden. Als het zegel al verbroken is, zou het materiaal al vervuild kunnen zijn. In het geval van internationale wedstrijden kan er veel boete of schorsing aan vast zitten als er verboden middelen gevonden worden. Je wilt natuurlijk een correcte uitslag, dus een verzegelde kit als uitgangspositie.

Bloedafname is niet vervelend, maar een internationale wedstrijd is vaak 4 of 5 dagen. Aangezien er per dag wel iets verkeerds door het voer gedaan kan worden, zou je ieder dag moeten prikken. Dat lijkt me dan niet fijn en brengt toch risico's mee.

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:16

Als het gaat om een dopingkit, waarom ligt er dan niet standaard een dopingkit in de juryruimte? Die is toch altijd direct aan de ring? Niet nodig es er niets aan de hand en wel nodig is ie dichtbij.

Maar misschien denk ik te simpel. Vind het ook wel raar dat de fei arts m niet standaard gelijk bij zich heeft 8)7

Popstra
Berichten: 13731
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:27

Maar kom op zeg...is het nou zo belangrijk om daar op te moeten wachten terwijl dat dier crepeert van de pijn??
Sorry maar dat belangrijk vinden is echt schandalig!! Ik rij zelf internationaal en heb ook FEI gereden maar als er zoiets zou gebeuren met mijn paard dan beslis IK wat er gedaan moet worden en niemand anders. De evt consequenties daarna zouden dan mn reet roesten!

Ben overigens blij ik destijds gestopt ben met FEI en hun achterlijke beleid.

Voor de doping zijn overigens altijd aparte artsen aanwezig en moet in een aparte schone ruimte/box gedaan worden.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 07:52

Popstra schreef:
Rot op met dat bloed trekken om evt op doping te testen!!!
Waar gaat het nu om? Het paard toch!? Staat daar met een gebroken been 8)7
Schandalig en een zoveelste smet op de sport wat mij betreft.

Nou dat dus.

Lekker boeiend of er wel of geen sprake is van doping. Help dat paard gewoon.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:16

astridastrid schreef:
fransje23 schreef:
Waarom het been brak?
Kan van alles zijn.

Ik bedoel meer ten gevolge van…
Niet omdat hij op de wei stond in ieder geval. En dat is juist het punt in de (paardensport) discussie.


Ook in de wei kunnen ze hun been breken!

DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:20

Nadeel van in de wei dat het paard er uren kan staan met een gebroken been voordat iemand het opvalt.


Maar dit hier is natuurlijk belachelijk.
Ik begrijp dopingcontrole, zeker ook bij een paard met gebroken been om uit te sluiten dat doping het dier niet over zijn grenzen heeft laten gaan.
Maar niet als dit zoveel tijd geeft.
Dan maar geen dopingcontrole of tevreden zijn met een buisje niet uit de speciale test kit.
Dan moet een dier NU geholpen worden.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:37

Lijkt me met de verduidelijking erbij dat de FEI arts hier een grote fout heeft gemaakt door zijn spullen niet bij zich te hebben waardoor er teveel kostbare tijd verloren is gegaan.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:46

Zo'n FEI dierenarts hoort zo'n testkit standaard bij zich te hebben.
En niet na even gekeken te hebben op het gemakt een testkit te gaan zoeken.
Ik vind dit echt een grove fout.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:07

Dus de eerste veearts die er het snelst bij was, was geen FEI arts. De FEI arts kwam later en daarna moest de kit gehaald worden.

Waar was die FEI arts?? Waarom was die niet in de buurt? Was er nog een ander spoedgeval?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:09

Misschien een knuppel in het hoenderhok, maar je kunt je óók afvragen hoe verschrikkelijk het eigenlijk is dat dat paard even heeft moeten wachten. Het staat met een gebroken been stil op drie benen. Als je geen belasting op de breuk zet hoeft die toestand niet zo pijnlijk te zijn. (Ik heb meer dan eens een bot gebroken en spreek uit ervaring).
Medische hulp kwam best snel, dus misschien niet tè dramatisch doen?

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:45

Kuggur schreef:
Misschien een knuppel in het hoenderhok, maar je kunt je óók afvragen hoe verschrikkelijk het eigenlijk is dat dat paard even heeft moeten wachten. Het staat met een gebroken been stil op drie benen. Als je geen belasting op de breuk zet hoeft die toestand niet zo pijnlijk te zijn. (Ik heb meer dan eens een bot gebroken en spreek uit ervaring).
Medische hulp kwam best snel, dus misschien niet tè dramatisch doen?

Als jij het snel vind dat iemand eerst om het gemak een testkit gaat zoeken voor het pijnstillers toe dient, dan heb jij een andere visie op snelle hulpverlening dan ik.

En toen ik mijn arm brak, deed die echt wel flink pijn, ook al zette ik er geen kracht op en werd die ondersteund door een mitella. Dus mijn ervaring met iets breken is duidelijk een heel andere.
En ik vind het dus grote onzin om te zeggen dat iets geen pijn doet als je er geen gewicht opzet.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:47

Ach ja, bokt. Wat jij uit mijn boodschap leest is niet wat ik schreef.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 17:30

Kuggur schreef:
Misschien een knuppel in het hoenderhok, maar je kunt je óók afvragen hoe verschrikkelijk het eigenlijk is dat dat paard even heeft moeten wachten. Het staat met een gebroken been stil op drie benen. Als je geen belasting op de breuk zet hoeft die toestand niet zo pijnlijk te zijn. (Ik heb meer dan eens een bot gebroken en spreek uit ervaring).
Medische hulp kwam best snel, dus misschien niet tè dramatisch doen?

De amazone omschrijft dat het paard wél veel pijn had. Kunnen we daar gewoon van uit gaan en dus concluderen dat een paard een half uur lang met een gebroken been laten staan, terwijl er een dierenarts was om het dier te helpen, gewoon belachelijk is?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 19:00

Hoe lang duurt het voor je een da bij je paard hebt als dat thuis met zéér pijnlijke aandoeningen als koliek, hoefbevangenheid, een hoefzweer oid staat?
Als jij dit onacceptabel vind kun je geen dieren houden tenzij je getrouwd bent met een da.
Binnen een half uur behandeld worden door de da die op het terrein aanwezig was is gewoon snel, ja dat doet dat wachten ongetwijfeld pijn, maar nogmaals een beenbreuk die niet belast wordt is geen waanzinnig lijden.
Kortom ik blijf bij mijn opinie, doe niet zo dramatisch.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 19:02

Kuggur schreef:
Hoe lang duurt het voor je een da bij je paard hebt als dat thuis met zéér pijnlijke aandoeningen als koliek, hoefbevangenheid, een hoefzweer oid staat?
Als jij dit onacceptabel vind kun je geen dieren houden tenzij je getrouwd bent met een da.
Binnen een half uur behandeld worden door de da die op het terrein aanwezig was is gewoon snel, ja dat doet dat wachten ongetwijfeld pijn, maar nogmaals een beenbreuk die niet belast wordt is geen waanzinnig lijden.
Kortom ik blijf bij mijn opinie, doe niet zo dramatisch.

Het is toch een heel andere situatie dan die jij als voorbeeld geeft? Er was al een dierenarts bij het paard en nog moest het dier bijna een half uur wachten tot het pijnstilling kreeg.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 20:12

Is het ook niet zo dat op FEI-terrein alleen de aangewezen FEI-dierenarts mag behandelen?
Dopingtest is in deze situatie wat mij betreft echt secundair aan behandeling/pijnstilling. Dierenarts kan prima noteren welke stof hij heeft toegediend en dan kun je dit buiten beschouwing laten in de analyse. Lijkt me uitermate onwsl dat een ruiter vooraf aan een springparcours deze middelen toedient, want over het algemeen springen ze met zulke zware pijnstilling niet zo hard meer van de grond :+

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 20:16

Kuggur schreef:
Hoe lang duurt het voor je een da bij je paard hebt als dat thuis met zéér pijnlijke aandoeningen als koliek, hoefbevangenheid, een hoefzweer oid staat?
Als jij dit onacceptabel vind kun je geen dieren houden tenzij je getrouwd bent met een da.
Binnen een half uur behandeld worden door de da die op het terrein aanwezig was is gewoon snel, ja dat doet dat wachten ongetwijfeld pijn, maar nogmaals een beenbreuk die niet belast wordt is geen waanzinnig lijden.
Kortom ik blijf bij mijn opinie, doe niet zo dramatisch.


vind ik ook, ook thuis ben je er vaak niet gelijk bij bij een trauma bv in de wei of snachts en dan moet de da nog komen.... en dan duurt het nog veel langer

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 20:21

speurneusc schreef:
Kuggur schreef:
Hoe lang duurt het voor je een da bij je paard hebt als dat thuis met zéér pijnlijke aandoeningen als koliek, hoefbevangenheid, een hoefzweer oid staat?
Als jij dit onacceptabel vind kun je geen dieren houden tenzij je getrouwd bent met een da.
Binnen een half uur behandeld worden door de da die op het terrein aanwezig was is gewoon snel, ja dat doet dat wachten ongetwijfeld pijn, maar nogmaals een beenbreuk die niet belast wordt is geen waanzinnig lijden.
Kortom ik blijf bij mijn opinie, doe niet zo dramatisch.


vind ik ook, ook thuis ben je er vaak niet gelijk bij bij een trauma bv in de wei of snachts en dan moet de da nog komen.... en dan duurt het nog veel langer

Dat is het punt hier toch niet. De dierenarts was er, en nog duurde het een half uur voor er behandeld werd.

Wanneer jouw dierenarts bij je paard met gebroken been is is, wil je toch dat hij/zij meteen de behandeling start en niet eerst een half uur gaat staan wachten? Dat is toch niet acceptabel? Waarom zou je een paard langer dan nodig pijn laten lijden?