Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 12:39

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: © FEI Photos.


Vorige week werd bekend dat Ann Carton haar Kai Licha de Carmel overleden is. In een open brief heeft Ann Carton het FEI gewezen op haar bureaucratische reactie op het incident. Ondertussen reageerde ook de FEI. "In uitzonderlijke situaties moet het gezond verstand van de dierenarts prevaleren, er moet hier dus sprake zijn van een misverstand", reageert Ingmar De Vos.

Afgelopen vrijdag brak Kai Licha de Carmel bij de Peelbergen het linkerachterbeen na een landing. De amazone voelde bij de landing meteen dat er iets niet juist was en sprong van haar paard. In haar open brief aan het FEI spuwt Carton haar gal over de manier waarop de regels voorschrijven hoe de dierenarts moest optreden. De FEI-dierenarts liet het dier immers te lang lijden. "De dierenarts was niet bezig met het welzijn van het dier, maar met zich te verzekeren dat hij de regels niet overtreedt."

"Het duurde alvast een tiental minuten voordat de FEI dierenarts er was. Ondanks dat duidelijk was dat Kai pijn had en in shock was, mocht die dierenarts van de FEI-dierenarts geen medicatie toedienen voordat er bloed afgenomen was voor het dopingonderzoek. Ondertussen stond ons paard al 25 minuten met een gebroken been in de piste. Pas toen de FEI-dierenarts bloed had afgenomen mocht Kai verdoofd worden en op de trailer naar de kliniek."

In de kliniek werd duidelijk dat de enige humane oplossing een euthanasie bleek. "We hoopten dat we haar nog konden opereren zodat ze haar pensioen bij ons op de weide kon doorbrengen. Helaas hebben we de zware beslissing moeten nemen haar te laten inslapen."

FEI reageert
Ondertussen heeft de FEI gereageerd op de open brief. De Belgische amazone is alvast positief dat een reactie komt. "De FEI reageerde snel, dat is heel positief. In de uitleg van de federatie bleek dat het een misverstand moest zijn, dat volgens de FEI-regels steeds te lezen staat dat in uitzonderlijke situaties het gezond verstand en welzijn voor het paard primeert."

Sensibiliseren
De amazone gaat verder. "We willen hier niet met vingers wijzen, maar willen wel sensibiliseren. De reactie van de FEI toont duidelijk aan dat noch juryleden, noch FEI dierenartsen op de hoogte blijken te zijn van de regels. De FEI zou daarom beter dit voorval aanwenden om haar leden een schrijven te richten en die in te lichten, eventueel beter te communiceren over dergelijke regels. Ik hoop dat geen enkel paard moet meemaken wat Kai heeft doorstaan."

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:03

Schandalig vd FEI. Elk jurylid, dierenarts moet op de hoogte zijn vd regels, en direct hulp bieden. Dit arme paard heeft onnodig veel pijn geleden. Waar zijn ze toch mee bezig ????
Goed dat de amazone direct naar de FEI is gestapt.

Elisa2

Berichten: 37108
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:05

Lijkt me eerder een inschattingsfout van de dierenarts, bloed had daarna ook nog afgenomen kunnen worden. Wel super triest dat het dier zo lang heeft moeten lijden.

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:08

Lijkt mij ook een inschattingsfout. Geen enkele dierenarts stuurt een paard met een gebroken been naar de kliniek toch?

lonimma
Berichten: 119
Geregistreerd: 21-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:10

Elisa2 schreef:
Lijkt me eerder een inschattingsfout van de dierenarts, bloed had daarna ook nog afgenomen kunnen worden. Wel super triest dat het dier zo lang heeft moeten lijden.


Ik snap ergens nog wel dat ze bloed willen hebben voor het toedienen van sedatie en pijnstiller, dat is ook doping. Het had alleen nooit zo lang hoeven duren, kan bijna in een handeling. Naald erin, bloed eruit, andere spuit aankoppelen en pijnstiller erin. De tijd is de grootste fout, de volgorde van handelen nog niet zozeer denk ik.

Onali

Berichten: 18457
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:14

MirandaDvG schreef:
Lijkt mij ook een inschattingsfout. Geen enkele dierenarts stuurt een paard met een gebroken been naar de kliniek toch?


Daar gaat het niet om.
Gebroken betekent niet altijd dat het been er los aanbungelt.

Het duurde te lang voordat er bloed werd afgenomen en er alvast pijnstilling werd gegeven.
Daar is de amazone boos over.

Elisa2

Berichten: 37108
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:17

En terecht! pijnstilling had prioriteit nummer 1 moeten zijn, de rest allemaal er na pas.

Soms kunnen gebroken benen nog wel geopereerd worden dus ik snap dat ze het dier nog naar de kliniek hebben gebracht.

Heb zoiets helaas ook weleens meegemaakt, paard met enorme pijn (bevalling die mis ging) en geen dierenarts die het dier pijnstilling gaf. Heb me daar achteraf zo schuldig en kwaad tegelijk om gevoeld. Lijdensweg moet gewoon altijd voorkomen worden!

Popstra
Berichten: 13725
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:24

Rot op met dat bloed trekken om evt op doping te testen!!!
Waar gaat het nu om? Het paard toch!? Staat daar met een gebroken been 8)7
Schandalig en een zoveelste smet op de sport wat mij betreft.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:43

Popstra schreef:
Rot op met dat bloed trekken om evt op doping te testen!!!
Waar gaat het nu om? Het paard toch!? Staat daar met een gebroken been 8)7
Schandalig en een zoveelste smet op de sport wat mij betreft.


Volledig eens. Kwesties van morele prioriteiten stellen en menselijkheid.

Al het andere, en vooral regeltjes, doen er dan gewoon even helemaal niet meer toe. Klaar.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:46

En trouwens... dopingonderzoek? Dit paard had vast niet meer de intentie om de wedstrijd te hervatten, laat staan te winnen 8)7

Duhelo

Berichten: 28534
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:52

Boras schreef:
En trouwens... dopingonderzoek? Dit paard had vast niet meer de intentie om de wedstrijd te hervatten, laat staan te winnen 8)7

maar stel dat het dier wel doping gekregen had, konden ze wel de ruiter nog vervolgen voor het overtreden van de regels (boetes? tijd uitsluiting van wedstrijden?)
Imo dus ook volledig naast de kwestie en niet het priotoriseren van het paard...

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:54

En sowieso. Je weet toch welke pijnstillers je inspuit? Dan kan je later bloed afnemen en de stoffen van die pijnstilling niet meerekenen en wat er overblijft is de doping in theorie toch?

Onali

Berichten: 18457
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:56

friendly schreef:
En sowieso. Je weet toch welke pijnstillers je inspuit? Dan kan je later bloed afnemen en de stoffen van die pijnstilling niet meerekenen en wat er overblijft is de doping in theorie toch?


Plus als je 10 mg spuit zal meer dan dat toch ook terug te vinden zijn?
Iets met halfwaarde tijd ed.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:04

Schandalig. Bloed afnemen hoeft niet zo lang te duren. En dan kan je gelijk pijnstilling geven.

Ik weet niet hoe duidelijk het was dat het om een beenbreuk ging, maar kan me ergens wel voorstellen dat een veearts voorzichtig is met alle regels.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:10

Boras schreef:
En trouwens... dopingonderzoek? Dit paard had vast niet meer de intentie om de wedstrijd te hervatten, laat staan te winnen 8)7

Doping kán de oorzaak van een ongeval zijn. Dus het is wel degelijk relevant dit te onderzoeken in een situatie als deze.

lonimma
Berichten: 119
Geregistreerd: 21-06-06

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:28

Juist met doping in het lijf kan een paard over grenzen gaan en zo blessures oplopen. Of er zat al een blessure die gemaskeerd is en verergerd… doping onderzoek is in zo’n geval zeker niet overbodig. Het blijft triest dat het zo gelopen is en het paard is er de dupe van helaas…

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:36

Ach mensen, dat alles gaat op zo'n moment toch niet boven het welzijn van het gewonde paard?

Ik weet werkelijk niet wat ik lees en daar laat ik het maar bij :x

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:19

Dierenarts heeft toch geen rontgen ogen ?De eigenaar ging ook accoord met vervoer naar kliniek dus misschien zag het er niet zo ernstig uit.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9307
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:34

Een kennis van mij heeft exact hetzelfde meegemaakt, maar dan op een endurance wedstrijd in Frankrijk.
Paard breekt onderweg het been en ze moesten wachten tot er doping afgenomen was.
Dit duurde echter eeuwen en op een gegeven moment toch in laten slapen.
Later bloed afgenomen voor doping controle en jawel positief op het middel waarmee het dier ingeslapen is... hele rechtzaken over geweest met heel veel verdriet en ellende tot gevolg.
Dus nee dit artikel verbaasd mij niet.

Elisa2

Berichten: 37108
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:51

Als dat zo is, waarom wordt er dan niet standaard bloed afgenomen bij alle deelnemers voor de wedstrijd? Zoiets is toch makkelijk te voorkomen dan?

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 17:32

Volgens het artikel op Horses, was de plaatselijke veearts direct ter plekke en de FEI arts 10 minuten later. De plaatselijke arts mocht niets toedienen vanwege die bloedafname, maar de FEI arts moest zijn Dopingkit nog halen. Die kit halen duurde ook nog een kwartier.
De plaatselijke veearts had wellicht ook direct bloed kunnen/willen afnemen maar zijn materiaal komt, hoe steriel dan ook, waarschijnlijk niet uit een officiële dopingkit.

Maar: volgens FEI reglement mag er wél direct gehandeld/medicatie toegediend worden als "horse welfare is at risk". De FEI arts heeft geen röntgen ogen, maar zoals de symptomen werden beschreven, lijkt het mij dat de FEI arts een misser heeft gemaakt. Hij had hier m.i. wel direct mogen handelen of de plaatselijke arts dat laten doen.

Daarnaast hoop ik dat de FEI hun voorzieningen en "aanrijtijd" evalueert. Dat vind ik persoonlijk een grotere misser. Als die FEI arts zo overtuigd was van het dopingprotocol, had hij met dopingkit en EHBO koffer in de buurt van de pistes moeten zijn. Had hij in no time zelf zijn handelingen kunnen verrichten.
Op De Peelbergen hoeft dat toch niet zolang te duren? Zoveel internationale wedstrijden daar; daar moeten ze zeker hun boeltje op orde hebben.

Altijd jammer als er eerst iets moet gebeuren voordat de regels weer helder zijn. Ik hoop dat deze gebeurtenis een productieve evaluatie teweeg brengt.

_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 17:37

Afschaffen de paardensport

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 17:54

KiKiDo schreef:
Volgens het artikel op Horses, was de plaatselijke veearts direct ter plekke en de FEI arts 10 minuten later. De plaatselijke arts mocht niets toedienen vanwege die bloedafname, maar de FEI arts moest zijn Dopingkit nog halen. Die kit halen duurde ook nog een kwartier.
De plaatselijke veearts had wellicht ook direct bloed kunnen/willen afnemen maar zijn materiaal komt, hoe steriel dan ook, waarschijnlijk niet uit een officiële dopingkit.

Maar: volgens FEI reglement mag er wél direct gehandeld/medicatie toegediend worden als "horse welfare is at risk". De FEI arts heeft geen röntgen ogen, maar zoals de symptomen werden beschreven, lijkt het mij dat de FEI arts een misser heeft gemaakt. Hij had hier m.i. wel direct mogen handelen of de plaatselijke arts dat laten doen.

Daarnaast hoop ik dat de FEI hun voorzieningen en "aanrijtijd" evalueert. Dat vind ik persoonlijk een grotere misser. Als die FEI arts zo overtuigd was van het dopingprotocol, had hij met dopingkit en EHBO koffer in de buurt van de pistes moeten zijn. Had hij in no time zelf zijn handelingen kunnen verrichten.
Op De Peelbergen hoeft dat toch niet zolang te duren? Zoveel internationale wedstrijden daar; daar moeten ze zeker hun boeltje op orde hebben.

Altijd jammer als er eerst iets moet gebeuren voordat de regels weer helder zijn. Ik hoop dat deze gebeurtenis een productieve evaluatie teweeg brengt.



Dit. Je weet dat zulke dingen kunnen voorkomen, dan snap ik dus echt totaal niet waarom het allemaal zo lang heeft moeten duren. Zorg gewoon dat alles klaar ligt voor gebruik mocht het nodig zijn. Of zoals iemand anders al schreef, van mij zouden ze ook standaard het bloed mogen controleren hoor. Al zal dat wel te veel werk zijn of dergelijke.

Inderdaad, hopelijk leren ze er iets van en komt er verandering in de omstandigheden die ervoor zorgden dat dit zo lang heeft mogen duren.

Raineri
Berichten: 6218
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 18:05

Vraag me vooral af hoe het kon dat het dier z’n been brak.

Eventing vind ik moreel steeds lastiger worden. De springsport niet gezien met de losse hindernissen het gevaar al minder lijkt. Aan alles kleeft een risico natuurlijk, op de wei kan het dier ook z’n poten breken dus als een bepaald % z’n benen breekt tijdens het werk denk ik: tsja is statistiek. Maar vraag me wel altijd af in hoeverre het voorkomen had kunnen worden en of we niet met z’n alle het normaliseren dat dit gebeurd..

En tweede punt, ja van de zotten dat het zo lang duurde.. arm dier

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 18:23

Oei. In meerdere opzichten geen goede reclame voor de sport.

Danique_G schreef:
Vraag me vooral af hoe het kon dat het dier z’n been brak.

Hier ben ik het helaas wel mee eens (was trouwens "gewone" springsport geen Eventing).

Wordt nu heel veel aandacht gelegd op de nasleep van het ongeval, misschien juist wel expres?

Ik ben gek op paarden en paardensport en vond in eerste instantie dat stuk van Lubach erg overdreven, maar moest er nu toch gelijk aan denken.
Laatst bijgewerkt door astridastrid op 28-06-22 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt