Kleinste pony ter wereld geboren in Duitsland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Kleinste pony ter wereld geboren in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 20:18

Bokt
Algemeen

Afbeelding
Baby Tilda en moeder Tarja. Foto: Printscreen Zoo der Minis op Facebook.


In de Duitse Zoo der Minis is de kleinste pony ter wereld geboren: Tilda, een prachtig valkkleurig merrieveulen. Ze was bij de geboorte slechts 43 centimeter groot en acht kilo zwaar, wat haar op dat moment de kleinste pony ter wereld maakte. Moeder Tarja was op 1 juni uitgerekend, maar ze was ruim twee weken over tijd toen de kleine Tilda zich op 17 juni aandiende. Vanaf twee weken voor de uitgerekende datum stond Tarja al onder cameratoezicht.

Een woordvoerster van de Zoo der Minis verklaart: "Moeder Tarja deed alles prima. De verzorger zag bij de eerste controle geen gekke dingen."

Op de Facebookpagina van Zoo der Minis is een filmpje van Tilda en Tarja te zien.

Kabayo

Berichten: 13951
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Kleinste pony ter wereld geboren in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:25

Ik denk dat de gemiddelde mini/shet ook zo groot is als veulen, maar niemand/weinig dat op gaat meten na de geboorte

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:54

Kabayo schreef:
Ik denk dat de gemiddelde mini/shet ook zo groot is als veulen, maar niemand/weinig dat op gaat meten na de geboorte

Dat denk ik niet. 43 cm is erg klein. Meet maar eens langs je been.

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:57

pillow schreef:
Kabayo schreef:
Ik denk dat de gemiddelde mini/shet ook zo groot is als veulen, maar niemand/weinig dat op gaat meten na de geboorte

Dat denk ik niet. 43 cm is erg klein. Meet maar eens langs je been.



Ja maar zonder alle veulens gemeten te hebben is deze uitspraak nietszeggend.
Hoe weten ze dat nou dat dit de kleinste is?

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Kleinste pony ter wereld geboren in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:04

Zal daar niet gewoon een database ofzo voor zijn net als dat iemand weet dat de langste paalzitter zoveel dagen heeft gezeten? :')

Kabayo

Berichten: 13951
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:26

pillow schreef:
Kabayo schreef:
Ik denk dat de gemiddelde mini/shet ook zo groot is als veulen, maar niemand/weinig dat op gaat meten na de geboorte

Dat denk ik niet. 43 cm is erg klein. Meet maar eens langs je been.

Hoevaak zie je niet een mini veulen naast een cola fles, die dan even groot zijn :D Ik heb zo'n foto van meerdere veulens voorbij zien komen

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:30

Nou idd, zo super klein is dat niet, er worden wel vaker mini veulens rond die hoogte geboren.
Alleen er is voor zover ik weet geen speciaal persoon van een database die je kan bellen en die gelijk langskomt om ze te meten ofzo.

Mijn mini veulentje van dit jaar had een stokmaat van 45 cm bij de geboorte.

Afbeelding

Afbeelding

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:30

Ons mini veulen hebben we toen ook gemeten inmiddels jaarling maar die was ook maar 40 cm klein. Droeg mini honden dekentje ( regende) maarja op moment van geboren worden doe je daar niks mee. Tis gezond dat is dan het belangrijkste. Paar dagen na Geboorte waren we wel erg nieuwsgierig geworden en hebben we voor de gein gemeten

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:30

Grootte met geboorte wordt niet vast gelegd ergens dus ik vind het ook vrij bijzonder dat zr dit zo brengen. Klein is het iig wel.
Laten we op bokt al alle minis meten als veulen, lijkt me wel leuk :))

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:32

xDenies schreef:
Zal daar niet gewoon een database ofzo voor zijn net als dat iemand weet dat de langste paalzitter zoveel dagen heeft gezeten? :')

Waarschijnlijk groeit dat veulen wel groter uit dan 56 cm. Dit is de huidige recordhouder: https://www.guinnessworldrecords.com/ne ... und-588674

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:07

Citaat:
Hoevaak zie je niet een mini veulen naast een cola fles, die dan even groot zijn :D Ik heb zo'n foto van meerdere veulens voorbij zien komen


Zoiets :D
Afbeelding

Ja, hier zijn sommige van mijn miniveulens zeker ook zo klein bij de geboorte. Daarbij had deze nog de zeldzame kleur erbij, classic silver champagne.

Afbeelding

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:10

Jorex schreef:
xDenies schreef:
Zal daar niet gewoon een database ofzo voor zijn net als dat iemand weet dat de langste paalzitter zoveel dagen heeft gezeten? :')

Waarschijnlijk groeit dat veulen wel groter uit dan 56 cm. Dit is de huidige recordhouder: https://www.guinnessworldrecords.com/ne ... und-588674


Vind het altijd erg jammer dat ze niet vermelden dat dit soort van kleinste paardjes aan dwerggroei lijden, een genetische aandoening waar een paard meestal geen happy leven mee lan leiden.

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:30

Laureas schreef:
Citaat:
Hoevaak zie je niet een mini veulen naast een cola fles, die dan even groot zijn :D Ik heb zo'n foto van meerdere veulens voorbij zien komen


Zoiets :D
[ [url=m/Nm04vv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja, hier zijn sommige van mijn miniveulens zeker ook zo klein bij de geboorte. Daarbij had deze nog de zeldzame kleur erbij, classic silver champagne.

[ [url=m/jXmHD8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een droppie <3 <3 <3

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 17:47

Laureas schreef:
Vind het altijd erg jammer dat ze niet vermelden dat dit soort van kleinste paardjes aan dwerggroei lijden, een genetische aandoening waar een paard meestal geen happy leven mee lan leiden.


Idd, wel (terecht) commentaar op de hondenrassen maar dit is dan schattig.....

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:19

Laureas schreef:
Vind het altijd erg jammer dat ze niet vermelden dat dit soort van kleinste paardjes aan dwerggroei lijden, een genetische aandoening waar een paard meestal geen happy leven mee lan leiden.

Het veulen lijdt zeker niet aan dwerggroei, hij is heel mooi in verhouding en staat mooi recht op zijn hoge beentjes.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 19:08

Brainless schreef:
Het veulen lijdt zeker niet aan dwerggroei, hij is heel mooi in verhouding en staat mooi recht op zijn hoge beentjes.


Ik had het over de wereld record houders in onderstaande link.

Jorex schreef:

Haf_Annabel
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-06-22

Re: Kleinste pony ter wereld geboren in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:59

Wat een droppie zeg!

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:05

Inderdaad ik vind het zelf ook geen leven voor de pony's met dwerggroei. Ik zou een veulen zoals bvb Thumbellina die ergens rond de 45 cm was volwassen laten inslapen. En zeker niet dit soort genetische misvormde pony's supporten in een wereldrecord boek. Maar xDenies vroeg om de gegevens voor het record dus vandaar dat ik die gaf.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 23:15

Jorex schreef:
Inderdaad ik vind het zelf ook geen leven voor de pony's met dwerggroei. Ik zou een veulen zoals bvb Thumbellina die ergens rond de 45 cm was volwassen laten inslapen. En zeker niet dit soort genetische misvormde pony's supporten in een wereldrecord boek. Maar xDenies vroeg om de gegevens voor het record dus vandaar dat ik die gaf.

Maar dit is een normaal klein veulen, geen dwerg.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Kleinste pony ter wereld geboren in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:07

Als veulen zijnde zegt het toch gewoon zo goed als niks. Na een week is ie dat niet meer.

Als het de titel 'kleinste veulen ooit geboren' zou hebben snap ik het nog wel, die titel blijft dan ook tot er een kleinere geboren zou worden.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:28

pillow schreef:
Jorex schreef:
Inderdaad ik vind het zelf ook geen leven voor de pony's met dwerggroei. Ik zou een veulen zoals bvb Thumbellina die ergens rond de 45 cm was volwassen laten inslapen. En zeker niet dit soort genetische misvormde pony's supporten in een wereldrecord boek. Maar xDenies vroeg om de gegevens voor het record dus vandaar dat ik die gaf.

Maar dit is een normaal klein veulen, geen dwerg.

Ik heb het dan ook niet over dit veulen. Dit veulen is in 6 maanden wel groter dan s werelds kleinste paard.

hannelot
Berichten: 966
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:32

Vind het altijd erg jammer dat ze niet vermelden dat dit soort van kleinste paardjes aan dwerggroei lijden, een genetische aandoening waar een paard meestal geen happy leven mee lan leiden.

inderdaad dat is heel jammer

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4423
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Kleinste pony ter wereld geboren in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:40

Als het paardje van mijn moeder ooit nog een veulen krijgt wil ik een topic met 'jongste pony ter wereld geboren in Nederland' :D

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:08

Mariett schreef:
Als het paardje van mijn moeder ooit nog een veulen krijgt wil ik een topic met 'jongste pony ter wereld geboren in Nederland' :D

Niemand houdt je tegen... ;)