Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden voor wagen slaan op hol en belanden in sloot Nijkerk

 
Profiel   

Bokt.nl
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Afgelopen dinsdagmiddag is het helemaal mis gegaan in het Gelderse Nijkerk. Twee paarden die voor een wagen liepen, zijn door onbekende oorzaak op hol geslagen en uiteindelijk in een greppel beland. De brandweer en een dierenarts hebben de paarden uit de greppel weten te krijgen en nagekeken.

Melanie Stritzke van Stal Stridam zag alles gebeuren toen ze haar eigen paard na een ritje aan het uitstappen was op een zandweg aan de Eerste Kruishaarweg. Aan het AD vertelt ze dat ze ineens de wagen met hoge snelheid zag aankomen: [i]“De paarden die de kar trokken, galoppeerden alsof hun leven ervan afhing. Ik dacht nog, zometeen komt de kruising. Diegene op de kar mag nu wel een keertje remmen. Maar dat gebeurde maar niet. Toen de kar dichterbij kwam, zag ik dat die onbemand was.” De wagen ging op hoge snelheid af op een kruising waar ook aan auto aan kwam rijden. Daar gaat het dan ook mis. De paarden zien het voertuig, het ene dier wilde rechtdoor en de andere wilde afslaan. Melanie was op dat moment van haar paard afgesprongen, had een veilige plek opgezocht en was aan het bellen voor hulp. Ze zag de paarden ineens niet meer, totdat blijkt dat die met wagen en al in de greppel lagen. De automobilist is gelukkig ook gestopt en belde de brandweer. Ook de dierenarts wordt gebeld.

Buurtbewoners boden ook meteen hulp. Het mentuig van de paarden werd losgesneden zodat de dieren vrij kwamen van de wagen. De brandweer haalde beide paarden uit de greppel. Iets dat bij het ene paard makkelijker ging dan bij het andere. De veetakel werd nog opgeroepen, maar die bleek achteraf niet nodig. Met veel menskracht en dankzij een middel van de dierenarts is ook het tweede paard weer op zijn vier benen terecht gekomen. Na hun bevrijding zijn ze overgebracht naar de stal van Melanie waar ze mochten bijkomen van het avontuur. Aan het AD laat ze weten: “Ze komen hier niet vandaan, maar ze mogen hier uitrusten en bijkomen van wat ze overkomen is. Het zijn ervaren paarden. Ik denk niet dat ze weer snel voor de kar worden gespannen. Dit heeft even tijd nodig. Op een schrammetje na zijn ze er goed vanaf gekomen.” De eigenaar van de paarden is uiteraard flink geschrokken, maar ook ongedeerd gebleven.

Er is een filmpje gemaakt van de reddingsactie:
.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.



Laatst bijgewerkt door JPitty op 30-06-22 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Tekst aangepast.

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 13:41 



 
Profiel   

Tijd dat deze brandweer een gedegen opleiding krijgt "Hoe een paard correct op het droge te krijgen"
Dit is niet dé manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 13:56 



 
Profiel   

Latinnnn schreef
Tijd dat deze brandweer een gedegen opleiding krijgt "Hoe een paard correct op het droge te krijgen"
Dit is niet dé manier.


Hoe dan wel? :=
Ik dacht direct aan een soort harnas maar dat kan je er natuurlijk nooit onderdoor krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 14:07 



 
Profiel   

Wij haalden vroeger paarden met een lier en trekker uit de sloot. Lier langs de achterhand en alleen een lange lijn aan het hoofd ter begeleiding. Paarden waren er altijd zo uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 14:11 



 
Profiel   

Latinnnn schreef
Tijd dat deze brandweer een gedegen opleiding krijgt "Hoe een paard correct op het droge te krijgen"
Dit is niet dé manier.

Klopt. Nooit aan het hoofd trekken.
Juiste manieren staan in dit topic, een clinic waar ik aan meegedaan heb
puppy1128 @ [ITP] Zilver op de hengstenkeuring!

Via de achterhand is ook zeer gevaarlijk. Als de band verschuift breek je zo de staart

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 14:14 



 
Profiel   

ai ai ai, de meest slechte manieren inderdaad om een paard weer op de been te krijgen. Ze hadden beter kunnen wachten op de veetakel. De nek en de benen van een paard zijn veel te kwetsbaar om zo aan te trekken

Gelukkig is het verder goed afgelopen, nu hopen dat ze hier verder geen blijvende schade aan ondervinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 14:19 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Latinnnn schreef
Tijd dat deze brandweer een gedegen opleiding krijgt "Hoe een paard correct op het droge te krijgen"
Dit is niet dé manier.

Klopt. Nooit aan het hoofd trekken.
Juiste manieren staan in dit topic, een clinic waar ik aan meegedaan heb
puppy1128 @ [ITP] Zilver op de hengstenkeuring!

Via de achterhand is ook zeer gevaarlijk. Als de band verschuift breek je zo de staart


ha interesting :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 14:21 



 
Profiel   

Jeetje, wat schrikken zeg :oo Gelukkig is iedereen er goed vanaf gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 14:24 



 
Profiel   

trustHim schreef
ai ai ai, de meest slechte manieren inderdaad om een paard weer op de been te krijgen. Ze hadden beter kunnen wachten op de veetakel. De nek en de benen van een paard zijn veel te kwetsbaar om zo aan te trekken

Gelukkig is het verder goed afgelopen, nu hopen dat ze hier verder geen blijvende schade aan ondervinden


als ik het zo zie zit de dierenarts in het busje die de paarden eruit trekt, vrees dat de brandweer naar zijn advies hebben gehandeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 14:35 



 
Profiel   

vreselijk, vind het altijd zo naar om dieren zo hulpeloos te zien.
Hopelijk alles goed afgelopen voor paarden en menner

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 14:49 



 
Profiel   

Idd toch jammer dat ze niet dat noodhalster hebben gebruikt
(en dat het dus niet standaard bekend is & dat dat mooie stickerkaartje niet standaard in brandweerauto’s geplakt zit :( ) .
Ik heb destijds ook een clinic van hen bijgewoond; erg interessant.
Maar kan me (helaas) wel voorstellen dat het hoe te handelen met niet in het standaardpakket zit …

Gelukkig is dit met redelijke sisser (voor paarden) afgelopen iig :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 19:12 



 
Profiel   

Regel 1 is natuurlijk (ook bij de brandweer) eigen veiligheid voorop. Als ze niet het risico willen lopen getrapt te worden als ze een band om doen...

En daarbij wordt er geloof ik niet meer geoefend met levende paarden. (Even wat ik weet van mijn vader, die brandweerman is)

Fijn dat iedereen er goed vanaf is gekomen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 19:45 



 
Profiel   

@ kittydylan: snap ook dat het bijzonder moeilijk is om te oefenenen dat men eigen veiligheid voorop zet!
Is ook belangrijkste :j
En heb ook geen bemerkingen op het eruit halen want ze doen wat ze kunnen en te binnen schiet op dat moment dus super!

Maar dat noodhalster aanbrengen valt wel te leren (op schedel bijv) en scheelt bijv bij paard nr 1 alweer pijn met omhoog trekken. Nu hebben ze hem ook volop aan het bit vast.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 20:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen