Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

Tim Lips’ voormalig toppaard Keyflow (26) overleden

 
Profiel   

Bokt.nl
Algemeen
Ingezonden door Rien10

[ img ]
Op zijn sociale media neemt Tim Lips afscheid van Keyflow.
Foto: Screenshot Facebook Tim Lips


Eventingruiter Tim Lips heeft verdrietig nieuws gedeeld via zijn sociale mediakanalen. Helaas heeft hij afscheid moeten nemen van zijn voormalige toppaard Keyflow. De schimmelruin overleed op 26-jarige leeftijd.

De volbloedruin Keyflow werd geboren in 1997, zijn vader was Colonel Collins XX zijn moeder een merrie van Beaufort Sea XX. In 2005 begon hij zijn internationale carrière onder het zadel van de Nieuw-Zeelandse eventingruiter Tim Price. In 2009 en 2010 werd hij uitgebracht door Anna Siemer, daarna nam Tim Lips plaats in het zadel. Deze combinatie reed in 2013 mee met het EK eventing in Malmö waar ze zevende individueel werden en negende met het team. In 2014 namen ze deel aan de WEG in Caen, hier werden ze individueel zeventiende en met het team werd brons veroverd. In 2015 startten zij op het EK in Blair Castle. Individueel werd de combinatie 18e, met het team vielen ze net naast het podium, op de vierde plek. De zilveren medaille op het NK in Boekelo in 2016 was de laatste keer dat zij op een groot toernooi aan de start kwamen. Daarna mocht Keyflow van zijn pensioen genieten.

Toch dacht Tim in het begin dat Keyflow niet geschikt zou zijn voor de sport. Aan Eventingnation.com vertelt hij dat hij na twee weken had overwogen om weer met hem te stoppen: “Na twee weken zei ik tegen mijn vader: 'Ik denk dat we hem terug moeten sturen, want dit paard is echt gek en hij kan niet springen!' Maar omdat we hem van heel goede vrienden hadden gekregen, zijn we doorgegaan.” En dat bleek een goede keuze, zo vertelt hij: "Voor mij was hij echt een heel bijzonder paard. In het begin, als ik niet betaald had gekregen om hem te rijden, had ik het opgegeven. Omdat zijn eigenaar Peter Eck dit wilde, en het voor mij de eerste keer was dat ik voor een eigenaar reed, moest ik het proberen - en eigenlijk hebben al mijn beste paarden die tijd nodig gehad. Je moet elkaar echt leren en leren hoe je moet samenwerken. Keyflow had zoveel kwaliteit - maar dat maakte het voor hemzelf ook niet gemakkelijk. Ik zeg altijd dat ik respect moet hebben voor het paard, maar het paard moet ook respect hebben voor de ruiter; hij wilde altijd terug naar de stal, zelfs in de buitenbak thuis. En bij een buitenrit was weggaan van huis oké, maar terugkomen was niet zo makkelijk - mijn vader is een keer met hem in een greppel gegaan, en ik denk dat 80% van de paarden zou zijn gevallen. Maar hij was zo dapper om er weer uit te springen. Maar hij kon ook een beetje gevaarlijk zijn, en dus konden alleen mijn vader en ik hem gaan trainen of iets dergelijks."

In hetzelfde artikel haalt Tim een herinnering op: "We hebben nooit een internationale wedstrijd gewonnen, maar hij was altijd betrouwbaar, vooral voor het Nederlandse team - je kon echt op hem rekenen”. Op zijn allerbeste momenten floreerde Keyflow door zijn doorzettingsvermogen en lef te tonen - het meest memorabel op een buitengewoon zwaar en nat Badminton in 2014. Daar werd hij zevende werd. En tijdens de even zware, uitputtende week op de Wereldruiterspelen in Normandië die zomer, waar hij het Nederlandse team aan een bronzen medaille hielp.

Ook Tim Price was enthousiast over Keyflow. Aan Eventingnation.com vertelt hij: "Ik vond hem altijd een heel mooi paard; hij bewoog beter dan je gemiddelde volbloed en hij was heel gevoelig en licht in de hand, maar daar hield ik van. Hij was gewoon een plezier om elke dag te rijden.”

Het pensioen van Keyflow verliep niet niet helemaal vlekkeloos. In 2020 ontwikkelde hij een oogprobleem, waardoor hij met zijn linkeroog een groot deel van zijn gezichtsvermogen verloor. Uiteindelijk vond hij met deze beperking toch zijn draai in een weiland, samen met twee merries, zijn vriendinnetjes. Hier heeft hij genoten van zijn welverdiende rust. In een mooi bericht neemt Lips nu afscheid van hem:

“R.I.P Keyflow
Op 26 jarige leeftijd hebben we onze zeer dierbare Keyflow moeten laten gaan….
Voor het grote publiek stond hij bekend van zijn geweldige prestaties.
Persoonlijk was onze sterke band samen het meest bijzondere en ben ik hem zeer dankbaar dat hij mij/ons dat heeft gegeven!!!
Dankjewel Keyflow!! A special thank you to his owner Peter Eck for this unforgettable time”


Het volledige, Engelstalige, artikel van Eventingnation kun je hier lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 17:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen