Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Honden op een paardenevenement: lijn ze aan!

 
Profiel   

Ik rij geen wedstrijden. Ben publiek áls ik op een wedstrijd kom.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 13:29 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Gewoon thuis laten. Ik rij eigenlijk altijd in de buurt, dan rijd ik mijn proef, breng ik het paard thuis en ga dan naar de prijsuitreiking of de punten ophalen. Dus die korte tijd dat ik op het wedstrijdterrein ben heeft die hond er niks aan. En daarbij is er altijd iemand thuis

Als je internationaal start of aan de andere kant van het land moet zijn snap ik er nog iets van misschien. Maar ook dan kan je ervoor kiezen de hond naar een opvang/familielid te brengen.

Of je houdt m gewoon aan een korte lijn zodat je geen ruiters verongelukt. Mijn jack ging vroeger altijd mee maar die kwam echt niet in de buurt van de losrij ring of de wedstrijdring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 13:32 



 
Profiel   

Dat.
Zie mijn dubbele aanlijnfotos eerder in dit topic.
Daar heeft niemand last van.



Het probleem is vooral dat niet alle mensen zich netjes gedragen en zorgen dat hun dier geen overlast geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 13:34 



 
Profiel   

Mindim schreef
pateeke schreef
Ik snap het sowieso niet goed dat er mensen met een rollijn bij paarden komen of ze er los laten lopen. Mijn honden gaan ook mee naar stal maar die zijn altijd aangelijnd en vastgezet aan de muur.
Ooit op buitenrit meegemaakt dat iemand zijn kleine hond naar de achterbenen van mijn pony liep lopen aan een rollijn. Gevraagd om de hond bij zich te houden maar eigenaar had er geen oren naar. Nu heb ik gelukkig een pony met veel geduld die honden gewoon is, maar het is zo gevaarlijk om je hond dat toe te laten…
Omgekeerd ook meegemaakt. Honden netjes aangelijnd en aan de muur vastgemaakt. Paard ontsnapte tot 3x toe uit een paddock en kwam al galopperend erf op gerend, richting mijn pony en honden. Aangezien het meermaals was en best wel bedreigend overkwam waren zowel pony als honden even overstuur. Ik heb kunnen voorkomen dat het uitgebroken paard echt tot bij mijn pony of honden kon komen, maar het heeft toch wel impact op ze gehad.


Stomme vraag misschien, maar gesteld uit nieuwsgierigheid. Waarom neem je je honden mee naar stal als ze daar aangelijnd aan een muur moeten zitten?


Een van beide is gepensioneerde assistentiehond, maar andere wel vaak aan het werk. Als alleen mijn werkende hond meegaat begeleidt hij me. Gaan ze samen mee, dan gaan we niet met OV maar te voet naar stal. Dan hebben ze ook hun wandeling gehad. Naar stal en nog eens eens apart gaan wandelen is zeker in het weekend niet zo praktisch met ov dat minder rijdt.
En waarom ik ze niet los laat lopen op stal: regel is dat honden mee mogen maar aangelijnd moeten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 17:47 



 
Profiel   

Ik vind het juist netjes dat de hond aangelijnd blijft, ook op stal.
Ze kunnen prima op een plek in de schaduw op een kussen / deken met een bakje water wachten tot de baas klaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 17:54 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Sowieso rollijnen wél verbieden. Wat een ondingen zijn dat.
Honden meenemen naar evenementen, ik blijf het apart vinden.


Met die lijnen is niks mis. De manier waarop sommige hem gebruiken wel. Ik gebruik hem op plekken waar hond meer ruimte kan en mag hebben, maar niet los kan. Honden komen er ook pas aan als ze het hier commando kennen.

Er zit gewoon een rem op he? Dan is het niks anders als een normale lijn. Alleen fijner handvat. Maar goed, ik neem mijn honden niet mee naar paarden evenementen en de enige evenementen waar ze wel mee naar toe gingen waren dingen waar ze ook echt zelf in actie moesten komen :+ Ik neem ze niet eens mee naar stal, hebben ze niks aan.

Edit: in een auto blijven is niet zo vreselijk als sommige hier denken. Je moet alleen op het weer letten en het liefste dus wel een auto die ingericht is voor de honden. Ik had een bus met ventilatie en kennels erin. Bus in schaduw, deuren open en het was er koel. Alleen niet in de zin met 25 graden, nee. En als ik dat niet zeker wist gingen ze niet mee of ging ik weer naar huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 17:55 



 
Profiel   

Te vaak al meegemaakt dat baasjes dan roepen “ Sorry, ik zag je niet of hij wil alleen maar spelen” en vervolgens springt er een hond als een dolle mina tegen je aan >;)
Zowel los als aan zo’n rollijn.

De normen en waarden zijn tegenwoordig bij veel mensen niet meer aanwezig ofzo.
Soms vraag ik dan maar eens of ze het andersom leuk hadden gevonden om onverwachts zo besprongen te worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 18:01 



 
Profiel   

Honden, in je ring tijdens je dressuurproef (LRV dan wel te verstaan bij de WVUR niet meer meegemaakt, daar waren ze ook heel wat strenger), mensen die dwars door je ring lopen. (ook LRV), loslopend paard ook al gehad (ook LRV). Moet zeggen dat ik dan erg blij was met een zeer coulante jury die mij niet uitsloot maar ook geen punten aftrek deed doordat ik ineens moest uitwijken of in de rem moest. Moet zeggen dat ik dit enkel meemaakte bij de LRV. Later bij de WVUR niet meer meegemaakt dat honden in mijn ring kwamen of mensen of een loslopend paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 18:14 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Te vaak al meegemaakt dat baasjes dan roepen “ Sorry, ik zag je niet of hij wil alleen maar spelen” en vervolgens springt er een hond als een dolle mina tegen je aan >;)
Zowel los als aan zo’n rollijn.

De normen en waarden zijn tegenwoordig bij veel mensen niet meer aanwezig ofzo.
Soms vraag ik dan maar eens of ze het andersom leuk hadden gevonden om onverwachts zo besprongen te worden?


Maar die mensen laten dat ook gebeuren aan een normale lijn, helaas := Ik ken het stereotype hoor! Die geen besef hebben dat zo'n ding een rem heeft en je dus de hond ook kort kan pakken en vooral houden. Maar een verbod op die lijnen verplaatst het probleem naar normale lijnen :+

Het is meer opgevoed of niet opgevoed... En wel nog een reden dat mijn hond niet meegaat, want de meeste honden die je dan tegenkomt zijn dat niet en die hoeven we niet tegen te komen, haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 18:21 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Het is meer opgevoed of niet opgevoed...


Dat is niet altijd zo. Soms heeft een hond ook een negatieve ervaring gehad met paarden en reageert hij vanuit angst door bv te gaan blaffen.
Daarnaast is "opgevoed" ook best wel subjectief. Wat jij opgevoed vindt, vindt een ander misschien te streng of wat iemand anders opgevoed noemt, is voor jou misschien te laks. Veel heeft ook te maken met hoe het baasje naar de situatie kijkt, wat zijn normen en waarden zijn en op welke manier hij of zij omgaat met zijn of haar hond (in combinatie met andere dieren). Mijn ervaring is dat het vooral ligt aan hoe het baasje omgaat met bepaald gedrag, hoe deze de signalen van de hond of het paard interpreteert, eerder dan al dan niet "opgevoed" zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 18:37 



 
Profiel   

Ik reageerde op ineke. Waarbij het ging over rollijnen en opspringen. De rollijn is niet de reden van het opspringen, het wel opgevoed zijn of niet juist wel. Daarom quote ik haar ook. Jouw hele bericht gaat over dingen waar wij het niet over hebben?

En ik zie dat toch anders. Zomaar opspringen tegen vreemden is in mijn ogen gewoon niet opgevoed, net als niet luisteren naar een hier commando. Dan heb ik het nog niet over het gebrek aan kennis wat wel en niet sociaal gedrag tussen honden onderling is. Wat door veel mensen als sociaal / normaal gedrag gezien wordt is gewoon asociaal.

Er is een verschil in training en opvoeden en sommige dingen kan je over discussiëren of het wel of niet nodig is,maar bepaalde dingen ook niet. Het blaffen door angst kan gebeuren. Maar als je er vervolgens niks aan doet en de hond wel continu mee blijft nemen, ja dan verschillen we van mening. Maar de meeste honden die je tegenkomt op evenementen waar men last van heeft zijn niet die ene uitzondering die jij nu benoemt.


Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 01-07-22 19:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 19:29 



 
Profiel   

laat die honden gewoon thuis, ik snap al dat geleur met die dieren niet. Komt op mij over als: oh...ik vind dat ik zo'n leuke hond heb, die moet iedereen zien'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 19:34 



 
Profiel   

Ailill schreef
Elisa2 schreef
Ik snap niet dat mensen die de hond meenemen dit zelf niet snappen...laat ze maar thuis of in de auto inderdaad.
In de auto laten?!

Gaat het verder goed met je?


Ja hoor, bedankt voor het vragen :P

Niks mis mee zolang het niet te warm is en niet te lang duurt, ken zoveel ervaren honden mensen die dat doen.

Zit veel verschil in opvoeding inderdaad wbt honden en bezitters, maar goed..het blijven natuurlijk ook gewoon dieren. Ken er maar weinig die zo goed opgevoed zijn dat ze ten alle tijden luisteren als ze opgewonden oid raken. Dat zijn eigenlijk meer de echt getrainde honden die zo goed luisteren.

Honden willen ook gewoon vaak graag mee he, ik heb er geen problemen mee mits goed opgevoed en geen overlast veroorzakend voor anderen. Alleen op evenementen denk ik dat het beter is van niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 09:31 



 
Profiel   

Nooit wat verkeerd doen kan niet idd. Maar je merkt aan de eigenaar wel of het ineens wat nieuws/zeldzaam is omdat ze gewoon opgewonden zijn door alle indrukken of dat het gewoon niet opgevoed is. Ik kom op wedstrijden gelukkig veel honden tegen waar je niet eens van merkt dat ze er zijn. Alleen degene die zich niet gedragen vallen veel meer op. Dus aan de ene kant snap ik wel dat mensen geen honden meer willen op wedstrijden en evenementen, dat is zoals bij alle dingen zo, een kleine groep die het verpest voor de rest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 10:19 



 
Profiel   

Ja dat is ook, zoals met alles.

Op paarden evenementen ivm het competitie en schrik element lijkt het me minder wenselijk. Aan de andere kant zijn er idd ook genoeg waarbij je niet merkt dat ze er zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 10:24 



 
Profiel   

Ik kom het overal tegen, zowel LRV als HGVBB en eerder HROV. Maar de topmomenten zijn toch echt wel tijdens eventings in het crossparcours.

En dan niet alleen loslopende honden of aan een uitgerolde rollijn, ook loslopende kinderen of toeschouwers op het parcours die zorgen voor (levens)gevaarlijke situaties.

Wanneer een hond onder de omheining of over de hekjes heen komt tijdens mijn proef, sorry alvast, maar ik rij gewoon door. Ervaring heeft me geleerd dat de hond alsnog altijd zelf wel terugdeinst op het laatste nippertje of door de baas een ferme ruk aan de lijn krijgt. En tot nu toe is er nog geen enkele geweest die zijn mond hierover heeft open getrokken, dus ze beseffen donders goed dat ze zelf fout zaten.

In de cross idem, ik rij gewoon door maar als ik het vanaf genoeg afstand zie zal je me wel horen brullen :)) en meestal is er wel een hindernisjury of toeschouwers die mee zullen doen. Als je aan gemiddeld 30km/u aan komt denderen met een paard met focus op de hindernis en zijn route, dan sta je niet zomaar stil namelijk.

Afgelopen weekend mezelf als fence judge ook nog schor geschreeuwd en getierd (samen met de aankomende ruiter en een bende toeschouwers) naar een ouder koppel dat naast de uitgespannen doorgang liep en vol in de lijn op slechts paar meters van een hindernis met afsprong.

Misschien zijn er opties om aan de centrale inkom of met een flyer basic richtlijnen uit te delen voor bezoekers/toeschouwers omtrent hoe en wat?
Al merk ik bij LRV ook best vaak dat men een hond ook gewoon meebrengt als er bij de timing én inkom duidelijk staat "verboden toegang voor honden".

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 13:12 



 
Profiel   

Kinke schreef
laat die honden gewoon thuis, ik snap al dat geleur met die dieren niet. Komt op mij over als: oh...ik vind dat ik zo'n leuke hond heb, die moet iedereen zien'.


Mee eens!
Ik vind mijn honden echt de leukste van de wereld maar op een evenement of op vakantie bijvoorbeeld blijven ze gewoon thuis.

Ik zou ze ook geen plezier aan doen om de de hele dag op sleeptouw te moeten nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 13:18 



 
Profiel   

Wat een zuur gedoe hier zeg. Ik ken beide kanten als wedstrijdrijder en hondeneigenaar.

Heb weleens een ongelukje gehad door een hond in de losrijbak, maar neem mijn hond (aan de lijn) gewoon mee hoor. Ongelukjes gebeuren.

Hij is aangelijnd, gewend aan alle dieren en luistert goed.
Waarom zou ik hem dan niet meenemen?

Onbeschofte vlerken heb je nu eenmaal in de wereld en die hebben geen hond nodig om je voor de voeten te lopen. Ik zie soms op 1 dag consours 150 honden en een probleem is er misschien eens in de twee jaar met een hond.

Beetje kinderachtig om dan meteen te zitten zeuren dat je ze niet wilt zien.
Er zijn ook mensen die liever geen paarden zien..leven en laten leven hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 14:56 



 
Profiel   

Ik snap beide kanten, je hond mee als je lang van huis bent. Maar ook de frustratie en gevaarlijke situaties die je gewoonweg niet wilt hebben.

Hier gaat onze hond ook wel eens mee naar stal, maar alleen als de honden van de staleigenaar er niet zijn. Want die ene is niet lief voor andere honden.
De reden dat hij mee is, hij mag ook gewoon mee als we bv met ons paard naar het bos of strand gaan.
Maar in geval dat het even lastig is doe ik hem altijd even in een box. Op die manier zit hij veilig en is het ook veilig voor andere.

Maar naar evenementen neem ik hem niet mee.

Meestal loopt hij wel aan de rollijn, zo kan hij toch lekker rennen als hij aangelijnd is in het bos. Hier in het bos mogen ze niet los en dat doen we ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 15:31 



 
Profiel   

Op quasi elke wedstrijd zijn er loslopende honden terwijl het niet toegelaten is. Op quasi elke eventing moet er omgeroepen worden om honden alsjeblieft aangelijnd te houden en aan de voet. Op quasi elke wedstrijd waar zowel bij de info voor de timing en ringverdeling als ter plaatste staat dat honden niet toegelaten zijn, lopen er alsnog (loslopende) honden. En al ben ik niet wekelijks op pad, van voorjaar tot najaar toch wel 1 à 2x/maand. Van kleine lokale wedstrijden binnen 1 discipline tot grotere wedstrijden waar de hele dag door meerdere ringen dressuur, groepsdressuur en jumping verreden worden.

En echt elke keer hoor je het meermaals per dag: willen de eigenaren van de honden de honden NIET los laten lopen en aangelijnd houden.

Ik heb niets tegen een hond die mee is en netjes aangelijnd bij zijn baasje vertoefd. Al vind ik het doodzonde als het bloedheet is en weinig schaduw met veel lawaai en drukte. Maar blijkbaar is het toch allemaal zo vanzelfsprekend niet? Ook een hond alsnog meenemen als er duidelijk gemeld is dat ze niet toegelaten zijn, hoe bedenk je het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 16:00 



 
Profiel   

Maar als een hond niet is toegestaan op een evenement en mensen nemen toch een hond mee, waarom worden die dan niet geweigerd aan de poort? Niet toegestaan is immers niet toegestaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 16:06 



 
Profiel   

Omdat dan weleens de helft van de deelnemers terug naar huis durft te keren :P want het is immers hun hond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 16:13 



 
Profiel   

Varekaj schreef
Omdat dan weleens de helft van de deelnemers terug naar huis durft te keren :P want het is immers hun hond.

Nou en? Startgeld is vooruit betaald.

Of zorgen voor een kennel oid is dan een idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 16:19 



 
Profiel   

Die kennel was ook mijn tweede gedachte idd. Aanmelden bij secretariaat/toegangspoort, hond 'in beslag nemen' en je kunt m aan t eind van de dag weer ophalen. Veel plezier :wave:

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 16:22 



 
Profiel   

Mijn vorige honden gingen ook altijd mee. Had korte en langere lijn bij en tuig en slip halsband. Geen rollijn op evenementen en geen materiaal waarbij ontsnappen mogelijk is. Die honden waren mega makkelijk en vonden evenementen 1 groot feest. Veel mensen, veel luchtjes, veel aandacht en baas erbij. Hun dag kon niet meer stuk!

Huidige honden zijn niet geschikt. Heb nu oppas of pension. Echter het us dus echt niet zo dat geen enkele hond geniet op evenementen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 17:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen