Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Honden op een paardenevenement: lijn ze aan!

 
Profiel   

Bokt.nl
Algemeen

[ img ]
Tom McEwen en Bob Chaplin, hier tijdens de FEI Eventing Nations Cup™ 2022 in
Houghton Hall (VK). Foto: Libby Law/FEI.


Je komt ze regelmatig tegen op paardenevenementen: honden. De meeste honden zijn paarden gewend en zullen zich gedragen, maar er zijn ook honden die het toch allemaal wel spannend vinden en daardoor ongewenst gedrag vertonen.

Honden moeten op wedstrijden, en andere evenementen met paarden aangelijnd blijven. Lopen ze los, of zitten ze aan een rollijn, dan kunnen ze een gevaar zijn voor andere honden, paarden, maar ook voor de ruiters. Een voorbeeld hiervan is een incident met een hond tijdens een 5*-wedstrijd, waarbij Tom McEwen, van zijn paard viel doordat er een hond aan een rollijn het parcours van de cross in liep.

Tom, die olympisch goud won in Tokio, reed met Bob Chaplin in een parcours, toen er plotseling een hond opdook. "Ik had mijn lijn naar de hindernis uitgestippeld, toen ik een rolllijn hoorde uitschuiven, en een vrouw tegen een hond hoorde schreeuwen. Helaas is de weg zo smal, dat de hond in Bobs lijn kwam. Ik stuurde hem extra naar links, waardoor hij in de punt terecht kwam. Bob is Bob en dacht: 'Ik kan dit' en hij sprong gewoon. Helaas voor hem waren we in het breedste deel van de hindernis geraakt, alleen omdat er een hond kwam, waardoor hij van zijn lijn raakte."
Bob Chaplin bleef na de noodsprong overeind, maar Tom werd uit het zadel gelanceerd.

Dit voorval leidde online tot veel commentaar over honden bij evenementen met paarden, en over rollijnen. Het antwoord zit in het voorkomen dat dit soort incidenten kunnen gebeuren.

Julia Otto, directeur van TGL Turniergesellschaft Luhmühlen mbH, geeft aan dat bezoekers tijdens de wedstrijd worden gewezen op de aanlijnplicht voor honden. "Het omroepsysteem in het stadion herinnert toeschouwers er voortdurend aan dat honden altijd aangelijnd moeten blijven. Eigenaars van niet aangelijnde honden krijgen een boete: Zij moeten €250 doneren aan een goed doel. Rollijnen vormen een mogelijk gevaar als ze kapot zijn, of niet correct worden gebruikt, niet alleen voor de concurrenten, maar ook voor andere honden, toeschouwers en zelfs voor de honden zelf. Het gaat niet alleen om rollijnen, maar ook om toeschouwers die aan de rand van de ring stonden te praten, onder het genot van een drankje. Dit is ook niet veilig. We gaan de honden niet de wedstrijd verbieden, en rollijnen ook niet. We willen ons publiek bewust maken en ze het gebruik van geschikte en beschermde lijnen adviseren."

De regels van de FEI geven het volgende aan: "De FEI heeft een duidelijke regel met betrekking tot honden op evenementen, waarin staat: Indien toegestaan op het evenement, moeten alle honden aangelijnd zijn en vastgemaakt aan een mens of een stationair object. Overtreding van deze regel wordt bestraft met een boete van CHF100 [£85] per overtreding en kan, bij herhaaldelijke overtreding op het evenement, leiden tot uitsluiting van de locatie."

De FEI benadrukt dat individuele evenementen hun eigen strengere regels voor honden kunnen hebben, zoals een regel die honden volledig verbiedt op het wedstrijdterrein, of strengere regels voor bepaalde delen van de locatie, zoals het cross country-parcours.

Julia Otto laat nog weten: "Het had helemaal verkeerd kunnen aflopen, met een dode hond, of een ernstige, zo niet fatale verwonding van paard en ruiter."
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 21:37 



 
Profiel   

Rollingen op zo’n evenement verbieden en honden steevast aan de lijn. Ik zie ze nog veel te vaak los lopen op de Parkings en losrijterrein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 22:14 



 
Profiel   

Je ziet het idd helaas nog steeds, best vaak ook, gebeuren. Ook bij de military Boekelo eens gezien.
Maar ook op hobby wedstrijden/regionale wedstrijden.

Zelf helaas ook 1x meegemaakt, in een hindernis tijdens de marathon, ik stuif in volle galop met m'n enkelspan Welsh de hindernis in, hondje kon nog net ontsnappen, vlak voor de benen van ponylief. Uit paniek maakte ik een correctie om te voorkomen dat we hond zouden raken, gevolg, boem tegen de hindernis. Gelukkig vrij zachtjes en met de zijkant vd wagen IPV de pony, maar god wat was ik kwaad. In alle hectiek vergat ik dan ook de rest van mijn lijnen in betreffende hindernis, groom moest me echt flink helpen. T was een klein keffertje, nu heb ik maar een Welsh A'tje, maar goed als die in volle vaart zo'n klein hondje vol raakt, weet ik niet of ie dat zou overleven....

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 23:47 



 
Profiel   

Gewoon honden verbieden!
Jammer voor degene die zijn hond wél onder controle heeft maar ook dán kan een lijn losschieten, een hond ontsnappen of wat dan ook.
Gewoon je hond thuis laten

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 09:02 



 
Profiel   

Ik snap niet dat mensen die de hond meenemen dit zelf niet snappen...laat ze maar thuis of in de auto inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 09:23 



 
Profiel   

Wat heeft een hond eraan om meegesleept te worden naar zo'n evenement? Die zit alleen maar tussen de benen van alle mensen, ziet niks, wordt overal naartoe gesleurd.
De hond doe je geen plezier met dit soort dagjes uit.

Ik ben het met elcamino eens... gewoon honden verbieden

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 09:24 



 
Profiel   

Ik snap het sowieso niet goed dat er mensen met een rollijn bij paarden komen of ze er los laten lopen. Mijn honden gaan ook mee naar stal maar die zijn altijd aangelijnd en vastgezet aan de muur.
Ooit op buitenrit meegemaakt dat iemand zijn kleine hond naar de achterbenen van mijn pony liep lopen aan een rollijn. Gevraagd om de hond bij zich te houden maar eigenaar had er geen oren naar. Nu heb ik gelukkig een pony met veel geduld die honden gewoon is, maar het is zo gevaarlijk om je hond dat toe te laten…
Omgekeerd ook meegemaakt. Honden netjes aangelijnd en aan de muur vastgemaakt. Paard ontsnapte tot 3x toe uit een paddock en kwam al galopperend erf op gerend, richting mijn pony en honden. Aangezien het meermaals was en best wel bedreigend overkwam waren zowel pony als honden even overstuur. Ik heb kunnen voorkomen dat het uitgebroken paard echt tot bij mijn pony of honden kon komen, maar het heeft toch wel impact op ze gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 09:28 



 

Elisa2 schreef
Ik snap niet dat mensen die de hond meenemen dit zelf niet snappen...laat ze maar thuis of in de auto inderdaad.


Nou in de auto laten is ook niet een goed plan, zekers niet met warmte.

Gewoon de honden thuis laten. Snap nooit waarom men überhaupt een hond meeneemt naar van die druk bezochte evenementen, hond heeft er niks aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 09:28 



 

pateeke schreef
Ik snap het sowieso niet goed dat er mensen met een rollijn bij paarden komen of ze er los laten lopen. Mijn honden gaan ook mee naar stal maar die zijn altijd aangelijnd en vastgezet aan de muur.
Ooit op buitenrit meegemaakt dat iemand zijn kleine hond naar de achterbenen van mijn pony liep lopen aan een rollijn. Gevraagd om de hond bij zich te houden maar eigenaar had er geen oren naar. Nu heb ik gelukkig een pony met veel geduld die honden gewoon is, maar het is zo gevaarlijk om je hond dat toe te laten…
Omgekeerd ook meegemaakt. Honden netjes aangelijnd en aan de muur vastgemaakt. Paard ontsnapte tot 3x toe uit een paddock en kwam al galopperend erf op gerend, richting mijn pony en honden. Aangezien het meermaals was en best wel bedreigend overkwam waren zowel pony als honden even overstuur. Ik heb kunnen voorkomen dat het uitgebroken paard echt tot bij mijn pony of honden kon komen, maar het heeft toch wel impact op ze gehad.


Stomme vraag misschien, maar gesteld uit nieuwsgierigheid. Waarom neem je je honden mee naar stal als ze daar aangelijnd aan een muur moeten zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 09:30 



 
Profiel   

In de reining is dit ook een plaag: loslopende honden. Ook al gehad dat er midden in mijn proef een hond de bak komt ingestoven. Gelukkig kijkt mijn paard er niet van op, maar voor hetzelfde geld is je hele proef om zeep, en je bent hoe dan ook uit je concentratie.
Mijn eigen hond (netjes aangelijnd en super vriendelijk dier) is ook op show in het buitenland eens uit het niets aangevallen door een loslopende hond, waardoor we hals over kop op zoek moesten naar een kliniek om hem te laten naaien. -:(-

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 09:37 



 
Profiel   

Mindim schreef
Elisa2 schreef
Ik snap niet dat mensen die de hond meenemen dit zelf niet snappen...laat ze maar thuis of in de auto inderdaad.


Nou in de auto laten is ook niet een goed plan, zekers niet met warmte.

Gewoon de honden thuis laten. Snap nooit waarom men überhaupt een hond meeneemt naar van die druk bezochte evenementen, hond heeft er niks aan.


Dat lijkt mij ook het beste ja...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 09:38 



 
Profiel   

pateeke schreef
Ik snap het sowieso niet goed dat er mensen met een rollijn bij paarden komen of ze er los laten lopen. Mijn honden gaan ook mee naar stal maar die zijn altijd aangelijnd en vastgezet aan de muur.
Ooit op buitenrit meegemaakt dat iemand zijn kleine hond naar de achterbenen van mijn pony liep lopen aan een rollijn. Gevraagd om de hond bij zich te houden maar eigenaar had er geen oren naar. Nu heb ik gelukkig een pony met veel geduld die honden gewoon is, maar het is zo gevaarlijk om je hond dat toe te laten…
Omgekeerd ook meegemaakt. Honden netjes aangelijnd en aan de muur vastgemaakt. Paard ontsnapte tot 3x toe uit een paddock en kwam al galopperend erf op gerend, richting mijn pony en honden. Aangezien het meermaals was en best wel bedreigend overkwam waren zowel pony als honden even overstuur. Ik heb kunnen voorkomen dat het uitgebroken paard echt tot bij mijn pony of honden kon komen, maar het heeft toch wel impact op ze gehad.

Daarom had ik mijn honden wel los op stal zodat ze weg kunnen als er iets gebeurt. Ze hadden wel een vaste plaats waar ze moesten wachten en deden dat ook netjes.
Mijn huidige pup moet ik dat nog leren, die blijft voorlopig wel aangelijnd maar op momenten dat ik met paard bezig ben ligt ze in de auto. (met open deuren en als het te warm is blijft ze thuis, even voor de bokt brigade)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 09:41 



 
Profiel   

Sowieso rollijnen wél verbieden. Wat een ondingen zijn dat.
Honden meenemen naar evenementen, ik blijf het apart vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 09:45 



 
Profiel   

Bij ons in de sport duren wedstrijden tussen de 4 en 10 dagen. Er wordt dan ook gekampeerd op het terrein. Het is dan wel leuk als je je hond kunt meenemen. Er zijn ook altijd veel honden, vooral op de camping.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 09:48 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik snap niet dat mensen die de hond meenemen dit zelf niet snappen...laat ze maar thuis of in de auto inderdaad.
In de auto laten?!

Gaat het verder goed met je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 11:45 



 
Profiel   

Vaak is het alternatief dat de hond de hele dag alleen thuis zit. Denk dat mensen ze daarom mee nemen.
Ik neem mn honden nooit meer maar heb ook geen "paardenhonden".


Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 01-07-22 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 12:16 



 
Profiel   

Gewoon thuis laten of naar een oppas idd.
Ik neem mijn papegaai toch ook niet mee omdat hij anders de hele dag alleen zit? :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 12:19 



 
Profiel   

EmptyWords schreef
Wat heeft een hond eraan om meegesleept te worden naar zo'n evenement? Die zit alleen maar tussen de benen van alle mensen, ziet niks, wordt overal naartoe gesleurd.
De hond doe je geen plezier met dit soort dagjes uit.

Ik ben het met elcamino eens... gewoon honden verbieden



Als mensen zelf hun verantwoordelijkheid nemen zou het geen probleem hoeven zijn.

Maar nu net dát is iets dat ik steeds minder zie gebeuren.
Mensen die hun eigen verantwoordelijkheid nemen.
Zorgelijke maatschappelijke ontwikkeling.


Als voorbeeld, ik heb een hondje dat overal mee naar toe gaat. Daar is hij bewust op uitgekozen, een type waar dat veilig mee kan, en die de hele wereld prima vindt zolang hij maar bij de baas in de buurt is. Bewust deels in het nest al op uitgezocht.

Als deze wat nieuws meemaakt waar ik enige risico's zie dan zit hij dubbel aangelijnd. Tuig en halsband.

Voorbeeld is afgelopen week voor het eerst met het ov. Ik vind dat een wat verhoogd risico, dus dubbele lijn:



[ img ]

[ img ]



Ik wil immers niet dat mijn hond gevaar loopt, of een ander un gevaar brengt
En ik wil ook niet dat mijn hond iets doet dat een ander als overlast ervaart.
Dus blaffen wordt niet geaccepteerd, en zomaar aan mensen komen (handen likken) ook niet



Als alle mensen het zo serieus zouden nemen, dan is er geen probleem.

Maar goed
Veel mensen lijken nogal nonchalant, en steeds minder mensen nemen zelf hun verantwoordelijkheid.

Ik weet niet goed hoe dat gekenterd kan worden.
Totaal verbieden is naar mijn mening in ieder geval niet de beste oplossing.

Maar hoe je gezond verstand in mensen ramt, weet ik ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 12:29 



 
Profiel   

sevke schreef
In de reining is dit ook een plaag: loslopende honden. Ook al gehad dat er midden in mijn proef een hond de bak komt ingestoven. Gelukkig kijkt mijn paard er niet van op, maar voor hetzelfde geld is je hele proef om zeep, en je bent hoe dan ook uit je concentratie.
Mijn eigen hond (netjes aangelijnd en super vriendelijk dier) is ook op show in het buitenland eens uit het niets aangevallen door een loslopende hond, waardoor we hals over kop op zoek moesten naar een kliniek om hem te laten naaien. -:(-


Zelf geen ervaring met loslopende honden tijdens een wedstrijd. Wel gehad met katten die ineens op de bakrand gaan zitten of kippen die gezellig op de korte zijde aan het scharrelen zijn, terwijl jij in galop de korte zijde van de bak op komt draaien en paard plant natuurlijk vier benen de grond in, vlak voor het juryhokje.

Ik heb er geen moeite mee als er honden zijn bij een evenement. En wellicht handig om dan geen rollijn te gebruiken. Het geluid van die dingen alleen al is irritant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 12:43 



 
Profiel   

Ik snap dat ook niet zo, honden bij paarden.
Ook een irritante stalgenoot die zijn hond te pas en onpas los rond laat lopen op stal. Heeft al meermaals voor gevaarlijke situaties gezorgd.
Je eigen hond op je eigen erf of op je eigen stal. Prima. Dan is het ook je eigen verantwoordelijkheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 12:52 



 
Profiel   

sevke schreef
In de reining is dit ook een plaag: loslopende honden. Ook al gehad dat er midden in mijn proef een hond de bak komt ingestoven. Gelukkig kijkt mijn paard er niet van op, maar voor hetzelfde geld is je hele proef om zeep, en je bent hoe dan ook uit je concentratie.
Mijn eigen hond (netjes aangelijnd en super vriendelijk dier) is ook op show in het buitenland eens uit het niets aangevallen door een loslopende hond, waardoor we hals over kop op zoek moesten naar een kliniek om hem te laten naaien. -:(-

Hier ook al een paar keer tijdens dressuurproeven. :roll: Heel praktisch ook.... En denk je dat ze sorry zeggen?

Deze ruiter is nu dus gediskwalificeerd dankzij iemand in het publiek. IMO zou die persoon schadevergoeding moeten betalen aan de ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 13:01 



 
Profiel   

EmptyWords schreef
Wat heeft een hond eraan om meegesleept te worden naar zo'n evenement? Die zit alleen maar tussen de benen van alle mensen, ziet niks, wordt overal naartoe gesleurd.
De hond doe je geen plezier met dit soort dagjes uit.

Ik ben het met elcamino eens... gewoon honden verbieden


Onze 2 grote honden gaan altijd mee. Wel goed gehoorzaam en met tuig en halsband aangelijnt, GEEN rollijn, dat zijn ondingen in mijn ogen. En ze komen ook niet bij andere mensen. Ze gaan netjes naast ons liggen.

Ik ben het met de stelling van elcamino en jou niet eens !

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 13:12 



 
Profiel   

Ayasha schreef
sevke schreef
In de reining is dit ook een plaag: loslopende honden. Ook al gehad dat er midden in mijn proef een hond de bak komt ingestoven. Gelukkig kijkt mijn paard er niet van op, maar voor hetzelfde geld is je hele proef om zeep, en je bent hoe dan ook uit je concentratie.
Mijn eigen hond (netjes aangelijnd en super vriendelijk dier) is ook op show in het buitenland eens uit het niets aangevallen door een loslopende hond, waardoor we hals over kop op zoek moesten naar een kliniek om hem te laten naaien. -:(-

Hier ook al een paar keer tijdens dressuurproeven. :roll: Heel praktisch ook.... En denk je dat ze sorry zeggen?

Deze ruiter is nu dus gediskwalificeerd dankzij iemand in het publiek. IMO zou die persoon schadevergoeding moeten betalen aan de ruiter.



Dat laatste is wel terecht eigenlijk.

Als je je verantwoordelijkheid niet neemt en daarmee een ander schade berokkend, dan vind ik schadevergoeding niet onterecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 13:13 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik snap niet dat mensen die de hond meenemen dit zelf niet snappen...laat ze maar thuis of in de auto inderdaad.


Ja maar, dat doet ie anders nooit 8)7
Ik snap het ook echt niet....

Net als loslopende kinderen overigens bij zulke evenementen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 13:24 



 
Profiel   

Gewoon thuis laten. Ik rij eigenlijk altijd in de buurt, dan rijd ik mijn proef, breng ik het paard thuis en ga dan naar de prijsuitreiking of de punten ophalen. Dus die korte tijd dat ik op het wedstrijdterrein ben heeft die hond er niks aan. En daarbij is er altijd iemand thuis

Als je internationaal start of aan de andere kant van het land moet zijn snap ik er nog iets van misschien. Maar ook dan kan je ervoor kiezen de hond naar een opvang/familielid te brengen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 13:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen