Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Recensie Handboek Bitloos Rijden van Jesse Drent

 
Profiel   

*Bokt.nl
Community




Vanuit verschillende Nederlandstalige uitgeverijen hebben wij de mogelijkheid gekregen om (informatieve) paarden boeken te lezen en te recenseren.
Deze recensies zullen op Voorpagina Nieuws belicht worden zodat jullie kunnen kijken welke paarden boeken passen bij jullie interesses en tak van paardensport.

Ik mocht namens Bokt het boek Handboek Bitloos Rijden van Jesse Drent recenseren.

'Bitloos rijden is voor iedereen, dit kan als afwisseling of als volledige focus, en als je het op de goede manier doet, is het heel prettig voor je paard. In dit boek vind je alle informatie die je nodig hebt om jou en je paard op weg te helpen naar harmonie en vertrouwen. Want het aller belangrijkste is dat je samen plezier hebt!'

Dit boek is een introductie in het bitloze rijden in alle vormen. Het eerste deel van het boek legt hij uit wie hij is en welke paarden hij heeft. Hij gaat in op het waarom van het bitloze rijden en legt uit hoe je een paard iets kunt aanleren. Ook hoe verschillende soorten paarden reageren op iets nieuws aanleren en hoe je dit oplost, bijvoorbeeld bij paarden die boos worden rustig blijven aanmoedigen te zoeken naar de juiste reactie.

In het tweede deel gaat hij dieper in op de verschillende soorten optomingen en hoe ze werken. Het overzicht van alle verschillende bitloze hoofdstellen en hoe je deze het beste kan gebruiken is ook erg duidelijk, met mooie foto's erbij en de voor en nadelen van deze optomingen.

In het laatste deel legt hij uit hoe je hiermee kunt beginnen, zowel met een paard die een bit gewend is als met een groen paard. Hij gaat ook in op het rijden met neckrope, wat natuurlijk iets anders is dan bitloos rijden maar ook erg leuk om te doen met je paard.

Jesse wil graag bereiken met dit boek dat meer ruiters gaan nadenken over het rijden met een bitloos hoofdstel. Hij wil laten zien dat er niet zoveel verschil is tussen het rijden met of zonder bit. Ook wil hij zorgen dat mensen hun paarden beter begrijpen.

'Luister naar je paard en word samen die twee-eenheid.'

Ik werd meteen enthousiast van het lezen van dit boek. Er staan prachtige foto's in die ook een goed beeld geven van de verschillende onderwerpen. En hij geeft tips om te beginnen met bitloos rijden maar ook voor als het even niet zo goed gaat met rijden.
Los van het bitloze deel is zijn omgang met paarden ook iets wat ik mooi vind om te zien. En in zijn uitleg hoe hij dit ziet en hoe jij dit zelf kan bereiken kan ik mij aardig vinden.

'Ja, ook jij en je paard kunnen dit!'



Laatst bijgewerkt door JPitty op 01-07-22 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Tekst aangepast.

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 12:29 



 
Profiel   

Ik heb het boek ook gelezen en vond het erg prettig te lezen en mooi geïllustreerd. Mij zette het wel aan het denken over de voors en tegens van bitloos rijden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 15:58 



 
Profiel   

Ik durf te wedden dat het gebruik, pasvorm, etc. van een bosal er niet in staat ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 17:13 



 
Profiel   

ElCid schreef
Ik durf te wedden dat het gebruik, pasvorm, etc. van een bosal er niet in staat ;)


Die staat er ook in, met uitleg over het gebruik, de pasvorm en hoe hij hoort te zitten +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 22:19 



 
Profiel   

Sica schreef
ElCid schreef
Ik durf te wedden dat het gebruik, pasvorm, etc. van een bosal er niet in staat ;)


Die staat er ook in, met uitleg over het gebruik, de pasvorm en hoe hij hoort te zitten +:)+


Daar ben ik dan heel benieuwd naar omdat er bar weinig mensen weten hoe en wat met een hackamore ( zoals het ding eigenlijk heet) en heb dus ook mijn twijfels of de uitleg klopt. Maar goed, ik zal er nooit achter komen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 23:12 



 
Profiel   

Wat een prachtige bijdrage dan :’)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 23:32 



 
Profiel   

De moeite niet willen nemen om je er in te verdiepen, maar wel om commentaar te leveren +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 23:35 



 
Profiel   

Nou inderdaad. :')
Even laten weten dat je er veel van weet?

:(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 04:34 



 
Profiel   

Ik wil best een foto van de bladzijde maken, maar ik weet niet of ik die foto mag plaatsen? Anders kun je me ook Pb’en ElCid

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 07:26 



 
Profiel   

Captain schreef
Nou inderdaad. :')
Even laten weten dat je er veel van weet?

:(:)


Nee, ik hoef niet te laten weten dat ik er veel van weet, ik hoop dat de auteur er veel van weet omdat het nu in een boek staat en veel mensen dat gaan overnemen. De hoeveelheid verkeerde informatie die wereldwijd over de hackamore/ bosal rondgaat is enorm. En ja, ik vind het belangrijk dat de goede informatie verspreid wordt over deze optoming. Dus, ja, ik ben kritisch, dat is iets anders. Dat ik kennis heb van deze optoming en manier van rijden lijkt me logisch anders zou ik hier geen commentaar geven...............
Erg jammer dat je tegenwoordig geen twijfels of kritiek meer mag uiten maar alleen maar "Halleluja" mag roepen.
Ik ga er achter komen en dan zal ik dat ook zeker delen..............ergens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 08:38 



 
Profiel   

Maar dat weet je niet, want je hebt het niet gelezen. En je wilt er schijnbaar ook de moeite niet voor doen. Dus een vreselijk nutteloze opmerking die je hebt geplaatst.

Als je het echt zo belangrijk had gevonden had je het gelezen, bij eventuele opmerkingen contact opgenomen met de auteur zodat er eventuele correcties doorgevoerd zouden kunnen worden.

;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 08:47 



 
Profiel   

Ja of stel een open vraag: goh ts ik ben zo benieuwd, wat wordt er in het boek over de bosal verteld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 08:58 



 
Profiel   

Sica, ik ben benieuwd of dit boek ook ingaat op evt nadelen van bitloos rijden? Imo is bitloos nl niet zaligmakend of automatisch beter dan met bit. Is dit boek vooral 'pro-bitloos' of kan ik ook kritische noten verwachten bij verschillende optomingen en het gebruik er van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 09:03 



 
Profiel   

Captain schreef
Als je het echt zo belangrijk had gevonden had je het gelezen, bij eventuele opmerkingen contact opgenomen met de auteur zodat er eventuele correcties doorgevoerd zouden kunnen worden.

;)


Citaat
Ik ga er achter komen en dan zal ik dat ook zeker delen


Vandaar dat ik bovenstaande opmerking heb toegevoegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 09:16 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Sica, ik ben benieuwd of dit boek ook ingaat op evt nadelen van bitloos rijden? Imo is bitloos nl niet zaligmakend of automatisch beter dan met bit. Is dit boek vooral 'pro-bitloos' of kan ik ook kritische noten verwachten bij verschillende optomingen en het gebruik er van?


Het gaat zeker wel in op nadelen, maar eerlijk is eerlijk, Jesse Drent is wel pro-bitloos.
Hij geeft dus wel minder nadelen dan voordelen van bitloos rijden. Ik vind hem in het boek niet perse negatief over het rijden met bit, wat ik dan wel weer fijn vind.

Wel is hij bij de optomingen duidelijk over de nadelen en waar je op moet letten bij gebruik van deze optoming.
Bij het sidepull hoofdstel geeft hij bijvoorbeeld drie nadelen aan:
Dat sommige paarden de neiging hebben om tegen de druk in te gaan en dat ze dus bij een zijwaartse hulp de neiging hebben om de verkeerde kant op te buigen.
Dat sommige sidepulls een te dunne of harde neusriem hebben en dat die minimaal 3 centimeter breed moet zijn.
Dat alle druk van een ophouding op de neus komt en dat dat vervelend kan zijn voor sommige paarden die gevoelig op de neus zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 09:52 



 
Profiel   

thanks, ik ga eens kijken of ik 'm digitaal kan bestellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 09:58 



 
Profiel   

Sica schreef
Bij het sidepull hoofdstel geeft hij bijvoorbeeld drie nadelen aan:
Dat sommige paarden de neiging hebben om tegen de druk in te gaan en dat ze dus bij een zijwaartse hulp de neiging hebben om de verkeerde kant op te buigen.
Dat sommige sidepulls een te dunne of harde neusriem hebben en dat die minimaal 3 centimeter breed moet zijn.
Dat alle druk van een ophouding op de neus komt en dat dat vervelend kan zijn voor sommige paarden die gevoelig op de neus zijn.


Ben ik dat in ieder geval met hem eens ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 10:13 



 
Profiel   

Misschien moet je zelf eens een boek schrijven :j je komt echt heel erg zuur over. Ik erger me aan zoveel in de paardenwereld, maar er zit echt niemand te wachten op zo een manier van doen. En nee: dat wil echt niet zeggen dat je niet kritisch mag zijn. We zijn juist helemaal niet kritisch op onszelf en de sport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 12:17 



 
Profiel   

poes schreef
Misschien moet je zelf eens een boek schrijven :j je komt echt heel erg zuur over. Ik erger me aan zoveel in de paardenwereld, maar er zit echt niemand te wachten op zo een manier van doen. En nee: dat wil echt niet zeggen dat je niet kritisch mag zijn.We zijn juist helemaal niet kritisch op onszelf en de sport.


Jammer dat mensen niks willen leren............ en ik ga geen boek schrijven, heb al diverse artikelen geschreven o.a. over de bosal en dat vind ik genoeg.
Ook jammer dat mensen ( die niks met dit boek te maken hebben!) het als persoonlijke kritiek ervaren en niet verder willen kijken.

En ja, het is heel zuur dat er zoveel verkeerde informatie rond gaat over de bosal; een van de fijnste optomingen voor een paard mits deze aan een aantal eisen voldoet.

Citaat
We zijn juist helemaal niet kritisch op onszelf en de sport
Je zegt het zelf al; een beetje meer zelfkritiek in "onze" sport zou veel ruiters sieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 12:33 



 
Profiel   

Iets minder denken dat men de wijsheid in pacht heeft misschien ook wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 15:10 



 
Profiel   

Volgens mij is zijn insteek meer de samenwerking met het paard en laten zien wat bitloos kan, omdat veel mensen wel willen, maar nog niet durven of een mindere ervaring hebben gehad of zelfs een vooroordeel hebben.

Hij is best benaderbaar, dus je kan hem altijd een bericht doen met vragen of evt kritiek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 15:36 



 
Profiel   

Leergierigheid is juist 1 van mijn eigenschappen maar dan wel graag van iemand die er nog een beetje positief op kan kijken.
Ik weet ook dat een bosal een fijn ding is maar nauw luistert qua afstelling en gebruik.
Dat geldt overigens bij veel dingen bij paarden.

Dat we niet kritisch genoeg zijn naar onszelf vind ik zeker waar. We zijn wel graag kritisch op anderen, ook als we niet weten waarover we spreken en zo kom jij nu precies over op mij. Het is de reden dat ik irl liever ver weg blijf van paardenmensen :D

Maar goed, het is ook maar een boek. Er is zoveel informatie vandaag en ik merk wel dat veel mensen toch ook de weg naar deze bronnen steeds beter weten te vinden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 18:03 



 
Profiel   

superpony schreef
Hij is best benaderbaar, dus je kan hem altijd een bericht doen met vragen of evt kritiek.


Heb ik intussen gedaan ( heb het stuk over de bosal kunnen inzien ;-) ) dus ik ben benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 19:15 



 
Profiel   

poes schreef
Ik weet ook dat een bosal een fijn ding is maar nauw luistert qua afstelling en gebruik.
Dat geldt overigens bij veel dingen bij paarden.


Dat is dus ook net het feit waar ik op doel; een bosal moet van het juiste materiaal zijn, moet de juiste maat hebben qua omtrek en dikte, de nosebutton moet passen bij de neus van het paard, het ding moet dan ook nog netjes "geshaped" zijn, de juiste hanger moet er bij gebruikt worden i.c.m. de juiste mecate, de plaits moeten het juiste aantal hebben en op de juiste wijze "gebevelled" ( = afgerond) zijn om scherp randjes te voorkomen,etc. etc. etc. En dan moet er ook nog een ruiter mee omgaan die kan rijden.........niet omdat de bosal zo "hard en scherp" is als vaak beweerd wordt maar omdat goed rijden met een bosal ook wat vergt van de ruiter ( juist omdat een goede zo zacht is) ... Veel meer dan welke andere bitloze optoming dan ook.

Ik ben dan misschien wat negatief in 1e instantie maar dat komt omdat ik al jaren aan het proberen ben om mensen te overtuigen dat een goede, goed passende bosal een hele fijne optoming is. Maar omdat er zoveel verkeerde informatie is over die bosal (= hackamore, overigens) wordt ik er soms wat moedeloos van. Verkeerde informatie over de bosal is nl. overal te vinden, goede informatie daarentegen is echt met een kaarsje te zoeken. Gelukkig heb ik die gevonden, in meerdere mensen die er echt verstand van hebben, en die informatie wil ik best delen ( en dat doe ik ook, o.a. hier op Bokt). Maar jammer genoeg blijkt het bereik van mijn teksten hier en mijn artikelen hierover niet zo'n groot bereik te hebben.............

Zelfs in de reguliere westernwereld zijn er bar weinig mensen die er echt kaas van gegeten hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 19:24 



 
Profiel   

ElCid, ik weet dat je kennis en ervaring hebt. Maar zoals er heel veel mensen zijn met verschillende meningen over bitloos, snaffles/trensjes, gebroken bitten, ongebroken, shanks etc etc. Zijn er ook meer ervaringen met de bosal.

En zoals de meerdere kanten van het bitloos, die mensen vaak goed kunnen onderbouwen, zullen ook ervaren bosal rijders het niet altijd met jou of jouw leermeesters eens zijn.

Als Jesse wat optomingen heeft geprobeerd en zijn ervaringen deelt, is hij daar een vrij mens in. Zelfs als het naar een ander zijn zin niet helemaal correct is.

Jullie rijden volgens mij ook weleens met spade bitten en daar zijn ook meer meningen over, ook van mensen met veel ervaring.

Als ik morgen een willekeurige bosal koop en daar netjes mee rond rijd, is dat prima. Ik mishandel echt niet gelijk mn paarden als ze net niet lekker zitten.

Jesse laat juist zien dat er meer bij komt kijken als je het bit weg laat. Hij doelt veel meer op de basis training, de africhting, de invloed van de ruiter en vooral het samenwerken.
Dat mensen die zeggen dat hun paard dan niet meer te houden is, kunnen leren. Of de mensen die vooroordelen hebben over de kwetsbaarheid van de neus uitleggen wat je wel of niet moet doen en wat dan de grenzen zijn. Net als met bitten.

Hij doet het hartstikke leuk en mag verder ook gewoon schrijven wat hij wilt. Als mensen daarna willen verdiepen, zoeken ze echt wel verder. Maar ze hoeven niet meteen met het duurste en als pro te beginnen. Dat doet vrijwel niemand, ook niet met gewone bitten, zadels, trainingen etc.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-22 01:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen