Effecten van de stikstofplannen op de paardenhouderij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:51

Mdrf schreef:
Esaqar schreef:
Pardon?
En zit hier toch een boerin die dit verteld, en ik ben zelf schoondochter van een boer en ik vertel dit toch ook?

Wie ben jij om even te vertellen dat dit onzin is?
Want dat is het niet. Doe je research.


even hierboven lezen ;)

Haha had net mijn post aangepast. :P

Eleeke

Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:52

Mdrf schreef:
Drachtige dieren mogen niet naar de slacht, dat is wettelijk niet toegestaan. Dus dat is onzin.

En daarbij, mensen zijn niet gemaakt om vega(n) te zijn. Anders waren er vroeger al geen jagers geweest, we zijn nou eenmaal alles eters. Dat je daar zelf voor kiest prima, maar stop met het opdringen van dat linkse extremisme.


Serieus. Dus als je geen vlees eet ben je links extremist?
We aten vroeger veel minder vlees dan nu.

Overigens zijn het geen duizenden dieren per dag hoor.

Het zijn er 1,7 miljoen per dag. In Nederland. Elke dag 1,7 miljoen dieren geslacht.
( Zus van boer hier)

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Effecten van de stikstofplannen op de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:07

Het is hier in het topic al vaker besproken en iedereen is het er wel mee eens dat en in de huidige tijd teveel vlees geconsumeerd wordt. 3x per dag vlees is behoorlijk overdreven. Daarnaast zijn niet alle plantaardige alternatieven even gezond. Ieder moet daar zelf een weg in zien te vinden. Het grootste probleem blijft de overbevolking.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:12

Mdrf schreef:
En daarbij, mensen zijn niet gemaakt om vega(n) te zijn. Anders waren er vroeger al geen jagers geweest, we zijn nou eenmaal alles eters. Dat je daar zelf voor kiest prima, maar stop met het opdringen van dat linkse extremisme.

Dat mensen ooit moesten gaan jagen om te overleven betekent niet dat we niet gemaakt zijn om plantaardig te eten. Er zijn wel meer primaten die wel eens wat vlees eten, maar ook prima kunnen leven zonder. Net zoals wij.
Daarnaast zou de wereld al flink verbeteren als mensen gewoon wat minder vlees zouden eten. Elke dag vlees eten is helemaal niet natuurlijk.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Effecten van de stikstofplannen op de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:17

Gaan we weer die discussie voeren?
Doe dat in het andere discussie topic van de boeren (steun de boeren).

Eleeke

Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:48

Elisa2 schreef:
Het is hier in het topic al vaker besproken en iedereen is het er wel mee eens dat en in de huidige tijd teveel vlees geconsumeerd wordt. 3x per dag vlees is behoorlijk overdreven. Daarnaast zijn niet alle plantaardige alternatieven even gezond. Ieder moet daar zelf een weg in zien te vinden. Het grootste probleem blijft de overbevolking.


Als we allemaal minder vlees eten ( hoewel links extremist :D , pleit ik niet voor een totaal veganistische samenleving :D ) , dan is er geen wereld voedsel probleem meer. In ieder geval niet door een tekort aan eten. Als er geen voedselprobleem meer is, gaat de levens standaard omhoog, en daar waar de levensstandaard omhoog gaat worden veel minder kinderen geboren.

Mijn mening is dat die route realistischer is dan 1 kind beleid te gaan voeren.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:56

Elisa2 schreef:
Zoveel nieuwsartikelen zijn sensationeel belust, veel bangmakerij en uit het verband getrokken zaken.

Je hoort ook zelden wat over de overlast van veel AZC"s, op het nieuws alleen maar hoe zielig het is voor de mensen daar. Niet om het naar dit onderwerp te willen brengen, maar het is een klassiek geval van framing.


Hangt denk ik vooral erg van de lezer en zijn keuze van nieuwsbronnen af.
Het internet voed graag met steeds meer van hetzelfde waardoor dingen versterkt worden.

Je moet actief, en een meer open mind hebben, zijn om dingen vanuit andere perspectief te bekijken.

Ik zie overigens meer van overlast van AZC dan hoe zielig het is.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:10

8nnemiek schreef:
Mdrf schreef:
En daarbij, mensen zijn niet gemaakt om vega(n) te zijn. Anders waren er vroeger al geen jagers geweest, we zijn nou eenmaal alles eters. Dat je daar zelf voor kiest prima, maar stop met het opdringen van dat linkse extremisme.

Dat mensen ooit moesten gaan jagen om te overleven betekent niet dat we niet gemaakt zijn om plantaardig te eten. Er zijn wel meer primaten die wel eens wat vlees eten, maar ook prima kunnen leven zonder. Net zoals wij.
Daarnaast zou de wereld al flink verbeteren als mensen gewoon wat minder vlees zouden eten. Elke dag vlees eten is helemaal niet natuurlijk.


Daar heb je zeker een punt. we eten veel te veel vlees voor een primaat.

Eleeke

Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Effecten van de stikstofplannen op de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:22

Nog even een links extremistisch bericht :

Groen Links heeft een motie ingediend voor en over stikstof. Ze vinden het onterecht dat Luchtvaart en scheepvaart pas in de zomer van 2023 doelen krijgt. En dat voor iedereen in Nederland de doelen tegelijk en gelijk behandeld moeten worden.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Effecten van de stikstofplannen op de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:07

Lijkt me een prima motie..maar ben benieuwd of het aangenomen wordt.

Nouja fransje..het NOS nieuws op tv bijvoorbeeld, zou ik toch verwachten dat het wat veelzijdiger zou zijn maar dat is het niet. Ik denk op een gegeven moment als je bepaalde dingen door hebt dan zie je dat er steeds een zelfde soort tactiek gebruikt wordt.

Eleeke:Ik denk wel dat er een voedsel tekort kan komen als alle goede landbouw grond volgebouwd wordt. Minder vlees eten vind ik prima maar er moet wel ruimte overblijven om dan al het andere voer te verbouwen zonder dat er bossen gekapt hoeven te worden.

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:24

Elisa2 schreef:
Lijkt me een prima motie..maar ben benieuwd of het aangenomen wordt.

Nouja fransje..het NOS nieuws op tv bijvoorbeeld, zou ik toch verwachten dat het wat veelzijdiger zou zijn maar dat is het niet. Ik denk op een gegeven moment als je bepaalde dingen door hebt dan zie je dat er steeds een zelfde soort tactiek gebruikt wordt.

Eleeke:Ik denk wel dat er een voedsel tekort kan komen als alle goede landbouw grond volgebouwd wordt. Minder vlees eten vind ik prima maar er moet wel ruimte overblijven om dan al het andere voer te verbouwen zonder dat er bossen gekapt hoeven te worden.


De natuurclubs kappen juist zelf heel veel. Alles voor schraal grasland en heide.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Effecten van de stikstofplannen op de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:29

Klopt hier in NH zijn ook diverse bossen gekapt oa 7,6 hectare in Bergen. Moest weer de grijze duin van vroeger worden.
Door het kappen stuift het nu enorm. Maar ja alles voor de natura2000

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:30

Elisa2 schreef:
Eleeke:Ik denk wel dat er een voedsel tekort kan komen als alle goede landbouw grond volgebouwd wordt. Minder vlees eten vind ik prima maar er moet wel ruimte overblijven om dan al het andere voer te verbouwen zonder dat er bossen gekapt hoeven te worden.

Dat is juist het mooie: voor een kilo vlees is heel veel meer plantaardige voeding/landbouwgrond nodig dan voor een kilo peulvruchten bijvoorbeeld.
Dus minder vee betekent meer grond voor zowel plantaardige voeding voor mensen als ook meer grond voor bebouwing, en dan blijft er ook nog grond over voor nieuwe natuur.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:32

En dat terwijl de natuur verarmen om terug te gaan naar uitgeputte landbouwgrond kennelijk dus niet een staat is die de natuur vast wil houden. Als er kans is voor rijkere flora om er te groeien, dan doet het dat. Zijn we dan de natuur daar dus niet aan het uithongeren? Als we dat met dieren doen is dat strafbaar.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:35

kiki1976 schreef:
Klopt hier in NH zijn ook diverse bossen gekapt oa 7,6 hectare in Bergen. Moest weer de grijze duin van vroeger worden.
Door het kappen stuift het nu enorm. Maar ja alles voor de natura2000


Het is wel prachtig dat stuifgebied mooier dan rechte rijen dennenbomen.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:37

tamary schreef:
En dat terwijl de natuur verarmen om terug te gaan naar uitgeputte landbouwgrond kennelijk dus niet een staat is die de natuur vast wil houden. Als er kans is voor rijkere flora om er te groeien, dan doet het dat. Zijn we dan de natuur daar dus niet aan het uithongeren? Als we dat met dieren doen is dat strafbaar.


Maar de rijkere flora groeit doordat het gevoed wordt.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:40


tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:41

fransje23 schreef:
tamary schreef:
En dat terwijl de natuur verarmen om terug te gaan naar uitgeputte landbouwgrond kennelijk dus niet een staat is die de natuur vast wil houden. Als er kans is voor rijkere flora om er te groeien, dan doet het dat. Zijn we dan de natuur daar dus niet aan het uithongeren? Als we dat met dieren doen is dat strafbaar.


Maar de rijkere flora groeit doordat het gevoed wordt.

Terug naar de staat van voor het uitgeput raken door de gebruikte landbouwmethodes. Dan is de vraag eigenlijk wat is de natuurlijke staat van dat gebied, we hebben het immers over natuur en die zijn gang laten gaan. De balans qua voeding in de grond is kennelijk negatief kijkende naar voor menselijke activiteiten. En dan is de grote vraag ook of die natura2000 gebieden wel natuurlijk zijn, immers zijn die ontstaan door menselijke fouten uit het verleden.

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:13

Mdrf schreef:
Drachtige dieren mogen niet naar de slacht, dat is wettelijk niet toegestaan. Dus dat is onzin.

En daarbij, mensen zijn niet gemaakt om vega(n) te zijn. Anders waren er vroeger al geen jagers geweest, we zijn nou eenmaal alles eters. Dat je daar zelf voor kiest prima, maar stop met het opdringen van dat linkse extremisme.


Hier maak je een essentiële denkfout. Interveniëren in klimaatverandering heeft geen politieke kleur. De wijze waarop je intervenieert wel. De eiwittransitie kan ook gewoon via liberale en rechtste manier worden ingezet. Weliswaar een onderwerp wat vaker wordt aangesneden door links. Op EU niveau wordt er op aardig rechtse en liberale manier omgegaan met klimaat verandering. Neem Horizon2020 bijvoorbeeld.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:35

jitskenienke schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=B9pwLYh7ELs

ik wil graag deze link delen. Verschrikkelijk hoe de overheid met bepaalde natura2000 gebieden omgaat.


Om te huilen... :( weer zo'n voorbeeld van wanbeleid.

Volgens mij kan de natuur zichzelf heel mooi in balans houden mits het gewoon met rust gelaten wordt, laat dat nu net zo vaak niet gebeuren..

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:58

jitskenienke schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=B9pwLYh7ELs

ik wil graag deze link delen. Verschrikkelijk hoe de overheid met bepaalde natura2000 gebieden omgaat.

Wat heftig en misdadig! En de minister die weigert onderzoek te laten doen... -O-

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Effecten van de stikstofplannen op de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:20

Even een gekopieerd bericht van wat een boer vlakbij ons heeft uitgezocht;

De boeren hebben groot gelijk dat ze aandacht vragen voor het beheer van de natuurgebieden.
Als bewoner van de Veluwe zie ik ook dat het beheer van het heidelandschap ernstig te kort schiet. Het Veluwse heidelandschap is een resultaat van een intensieve landbouwcultuur, van begrazen met 10 duizenden gieten en schapen, afmaaien en afvoeren van heide en eens in de zoveel jaar met de hand plaggen. Die enkele schaapskudden die er nu nog zijn gaan de grote heide velden niet in stand houden. En waar wordt er nog gemaaid en geplagd?
Ook als je kijkt naar het officiële Beheerplan Natura2000 Veluwe (057) van 2017.
Hierin worden de beheermaatregelen beschreven voor de Veluwe. Voor de duidelijkheid voor hetzelfde habitat type worden meerdere beheermaatregelen voorgeschreven.
Ik zal een paar voorbeelden noemen maar er zijn er veel meer. Zo staat er voor 10 habitat typen met een oppervlakte van 14861 ha kleinschalig plaggen en afvoeren. Kleinschalig dus her en der kleine plekken met een kleine kraan of schep. Heide is een plant met een levensduur van ca 30 a 40 jaar. Je zou dus eigenlijk 2,5 % van je oppervlakte jaarlijks moeten plaggen om rond te komen. Dat was vroeger ook de norm. Zelfs met 1% moet er nog 150 ha per jaar geplagd worden!
Dan staat er voor 6 habitat typen begrazen en periodiek begrazen beschreven, voor totaal 10674 ha. Hele heidevelden hebben de laatste 10 tallen jaren nooit een schaap of geit gezien. Verder staat er voor 11 habitat typen opslag verwijderen en afvoeren. Hierbij staan zelfs de ha erbij die jaarlijks gehaald moeten worden. Jaarlijks 748 ha, tot einde planperiode 4486 ha. Het totaal van deze typen is 14988 ha. Het komt er dus op neer dat je in 2023 op zeker 1/3 van de heide geen oudere opslag meer mag aantreffen. Dat er eigenlijk overal schapen gelopen moeten hebben en dat er ook minimaal een 1000 ha aan kleine veldjes geplagd moet zijn.
Mocht u al deze beheermaatregelen wel volop gezien hebben hoor ik het graag, maar ik zie deze beheersmaatregelen gewoon niet uitgevoerd worden. En juist voor deze habitat typen wordt er moord en brand geroepen over stikstof.
Maar is het gebrek aan goed beheer niet een veel groter probleem. En heeft Staatsbosbeheer dan geen middelen om te beheren? Zeker wel! In het laatste jaarverslag van 2020 staat er ruim 223 miljoen op de balans aan liquide middelen. Maar dit geld reserveren ze vooral om gronden aan te kopen! Niet om te beheren. Ook bij andere organisaties zoals Natuurmonumenten zie je hetzelfde beeld. Daar staat 31-12-2021 ruim 225 miljoen op de balans in de vorm van beleggingen en liquide middelen.
Dus; met hun actie tonen de boeren weinig respect voor het eigendom van Staatsbosbeheer! Eens maar dat doen zij ook niet. Als door Terrein beherende organisaties en in Den Haag werkelijk nog respect was voor eigendom dan was er nu ook niet zo veel onrust!! Maar praat niet over vernielen van natuur op een door Staatsbosbeheer gebruikte stortplaats voor snippers.
Men wil met alle geweld de natuurgebieden uitbreiden. Zo moet er volgens het natuurpact van 2013 voor 2027 80.000 ha nieuwe natuur komen. Maar de afgelopen jaren is gebleken dat de boeren niet vrijwillig hun erfgrond verkopen. Dus als de boeren niet vrijwillig van hun land gaan moeten ze maar onteigend worden. En door zelf matig te beheren kan je het argument van een slechte staat van natuur blijven gebruiken om de boeren de schuld te geven en zo wordt stikstofstof misbruikt om via de rechter onteigening af te dwingen.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:24

Elisa2 schreef:
jitskenienke schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=B9pwLYh7ELs

ik wil graag deze link delen. Verschrikkelijk hoe de overheid met bepaalde natura2000 gebieden omgaat.


Om te huilen... :( weer zo'n voorbeeld van wanbeleid.

Volgens mij kan de natuur zichzelf heel mooi in balans houden mits het gewoon met rust gelaten wordt, laat dat nu net zo vaak niet gebeuren..



Maar wat als natuur geen natuur is?
De meeste natuur is hier gemaakt en niet ontstaan, dan kan je toch niet verwachten dat het zichzelf onderhoud?
Als er geen schapen meer lopen op de heide blijft het geen heide.
Als de wolven de schapen met bosjes opvreten hebben we geen schapen.
Willen we geen wolf dan zitten we weer aan de ‘natuur’

Ben je dr nog? :')
Zoveel mensen, zoveel wensen