Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Allstar B ingeslapen na ongeval in SAP-Cup Aken

 
Profiel   

Neon schreef
Dus in jouw ogen wordt er niet het uiterste gevraagd aan zowel paard en ruiter? Wellicht was het paard hierdoor al vermoeid geworden, en dan is naar mijn optiek de kans toch al groter dat iets vervelends zoals dit gebeurd...

Tuurlijk is er ook sprake van domme pech... en tuurlijk kan er ook iets gebeuren tijdens een buitenrit en in de weide... dat hoor je mij nergens ontkennen... maar dat staat volledig los van dit incident..

En natuurlijk heeft dit met de sport te maken... als dat paard in de weide had gelopen had hij op dat moment niet deze blessure opgelopen omdat hij simpelweg niet in die positie geplaatst was...


Let's agree to disagree.
Hoeveel paarden ik met collega's weer in elkaar mocht zetten of afmaken omdat ze in de wei of in stal de boel gebroken hadden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 11:56 



 
Profiel   

Ik vind dit filmpje wel best schokkend, los van de sport en of het ook op weide had kunnen gebeuren. Mij lijkt het dat hij aan tikt wanneer je het hoort maar daar op zich nog niks groots beschadigd heeft gezien hij in eerste instantie nog kan galopperen (al dan niet door de adrenaline en "go" van die paarden.) maar met het weigeren van die laatste hindernis lijkt hij nog eens tegen de hindernis op te "botsen" met het been in kwestie. (als mijn dieptezicht me niet in de steek laat kan ik me niet voorstellen dat hij zich niet gestoten heeft bij die laatste) En daarna gaat ie pas echt kreupelen. Een hele spijtige samenloop van omstandigheden maar daarom niet minder schokkend... Ik kan alleen maar verdrietig worden van die laatste beelden, voor zowel paard áls amazone... Want als je dit voelt en er af springt, dan weet je al dat het fout is. Daar zijn geen woorden voor om een paard op die manier te verliezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 22:13 



 
Profiel   

[quote="_Mir"]Wat is de 'paardensport' toch diervriendelijk zeg..
bah

Ik vind het wel een schokkende video, een paard dat absoluut vreselijke pijn ervaart.
Wanneer vinden jullie het wel schokkend? Wanneer het dood neer valt?

Het lijkt wel of het allemaal steeds normaler gevonden wordt.[/quote
]

Het is ook heel normaal dat je van leven dood gaat.
En ongelukken gebeuren.
Ik ben een paard verloren aan een galopje door de paddock en ook een aan niet op tijd stoppen voor een hek, proberen te springen en op het hek vast zitten.
En dat was gewoon in de wei.

En quess what? In de lieve natuur gaan ze dood door een simpel wondje wat ontsteekt, een dom hoefprobleem of hongeren ze dood door een gebitsprobleem.

Het doet vreselijk pijn om je paard te verliezen op zo'n manier, maar je kunt niet altijd alles voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 23:09 



 
Profiel   

@Ayasha hij tikt alleen rechtsvoor het A onderdeel aan.
Een onderdeel waar ook nog een breekpin aan zit, dus had het dier deze harder aangetikt valt deze omlaag en strafpunten.
Vervolgens is het linksvoor waar het compleet mis gaat.
Deze connectie die je maakt snap ik dus niet gezien het 2 verschillende benen betreft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-22 06:58 



 
Profiel   

Paardensport is nu toch wel de enige sport waar een atleet sterft en men met een 'erg, had ook thuis kunnen gebeuren' verder gaat met de orde van de dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 18:00 



 
Profiel   

is dat zo?
Als er een voetballer een hartaanval krijgt op het veld denk ik dat ook hoor.
Alleen hier gaat het een stukje minder over voetbal, denk dat dat het verschil maakt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 18:03 



 
Profiel   

Omdat je niets met voetbal hebt. Ik heb het natuurlijk over de community die geïnteresseerd is in de sport. Als Messi sterft op het veld gaat de voetbalcommunity niet schouderophalend en zo schokkend is het allemaal niet verder. Daar durf ik op te wedden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 18:12 



 
Profiel   

omdat hij bekend is. Elke ster die overlijd word imo altijd behoorlijk dramatisch over gedaan alsof ze hun familielid zijn verloren maar de persoon niet eens gekend hebben.

Maar een voetballer bij de thuisclub die met een geluk een klein artikel in de plaatselijke krant haalt.
Daar blijft het denk ik ook wel bij hoor.

Oom van mijn vriend is op het tennisveld in elkaar gezakt, heeft niet 1 zin in de krant/sm gehaald.
En bij de begrafenis was het, hij is gelukkig overleden bij wat hij graag deed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 18:21 



 
Profiel   

Allstar B is wereldkampioen geweest en sterft in het mekka van de paardensport: CHIO Aken. Vergelijking met lokale speler in een provincieclub lijkt me minder relevant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 18:23 



 
Profiel   

Sorry maar ik kende hem niet... zal niet de enige zijn...

Maar goed, gaan we niet uitkomen, ik vind je vergelijk gewoon niet kloppen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 18:26 



 
Profiel   

Pak dan wielrennen. Als morgen tijdens de rit van de Ronde van Frankrijk niemand binnen de tijd over de meet kan finishen en er sneuvelt een wielrenner onderweg. Ik kan me zo voorstellen wat de krantenkoppen berichten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 19:22 



 
Profiel   

Voetballen staat geloof ik op plek 1 kwa gevalletjes op de 1e hulp door de vele botbreuken.

Maar goed wat met name opvalt is dat velen getriggerd worden door de pakkende titel bij het vorige nieuwsbericht door zware moeilijke cross in één zin te benoemen met het overleden paard.

Tja voor clicks en ooruiing zorgt het zeker, echter zie ik de connectie niet met dit ongeluk.
Er wordt door amazone niet roekeloos gereden. Paard is zeer ervaren op dit niveau en loopt makkelijk door het lijntje. Dier gaat niet hard of ongecontroleerd op het moment dat het gebeurd.

Verschrikkelijk dat het gebeurd, jazeker. Helemaal omdat ze ook bij paarden kwa botbreuken al een heel eind zijn, maar dit helaas dus toch niet paardwaardig te fiksen was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 21:54 



 
Profiel   

Gini schreef
Omdat je niets met voetbal hebt. Ik heb het natuurlijk over de community die geïnteresseerd is in de sport. Als Messi sterft op het veld gaat de voetbalcommunity niet schouderophalend en zo schokkend is het allemaal niet verder. Daar durf ik op te wedden.

Wat is dit nu weer voor vergelijk? :')

Wat moeten we volgens jouw doen?
Onze social media op zwart? Huilen op straat? Een standbeeld?
Drie dagen nationale rouw in paardenland?

Alsof die extreme voetballiefhebbers geestelijk gezond zijn. :+
Er zijn ook mensen die aangaven dat hun leven geen zin meer had toen een of andere superbekende realityshow in Amerika stopten. Is dat dan het toppunt van devotie? 'Het hoeft van mij niet meer'.

Dit forum blijft je verbazen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 22:35 



 
Profiel   

Ik snap ook niet zo goed waarom het niet halen van de tijd betekent dat de cross te moeilijk is geweest?
Het is een samenspel van omstandigheden op zo'n wedstrijd.
Ten eerste willen we niet hoger/dikker/breder bouwen, wat dus zorgt voor meer ongelukken want het vergt veel kracht en uithoudingsvermogen van een paard met als gevolg dat er te zware parcoursen ontstaan met veel ongelukken, maar we willen technischer bouwen. Dus in plaats van dik/hoog/breed willen we smal, dat vergt veel precisie en kundigheid van zowel paard als ruiter.
Het zorgt er dus ook voor, zoals je ziet op het filmje, dat het heel makkelijk is voor het paard om er langs te lopen.
Als het zo technisch is, betekent dat ook dat er niet te hard gereden kan worden óp de hindernis zelf. Je moet voldoende controle hebben om de smalle ook te kunnen springen, vanuit een enorme rengalop wordt dat best lastig.
Gaan we alsnog te hard op een lastige hindernis? Zoals bijvoorbeeld op de eerste stijlsprong van het filmpje, er zit een gat achter wat paarden dus laat zien. Je moet daar het tempo er zodanig uithalen dat het paard voldoende tijd heeft om te zien wat er achter de hindernis gebeurt, en daarop kan anticiperen. Doe je dat niet, dan zul je zien dat het paard een beentje zal laten hangen. Wat er dan gebeurt zijn pinnen en MIM-clips. Die clips breken open, waardoor de hindernis op een veilige! manier naar beneden valt. Zou het een losse balk zijn, dan gebeuren er veel meer ongelukken gezien die tussen de benen van het paard zou kunnen komen.
Breekt de pin? 12 strafpunten.

Daarbij moet je ook nog eens niet vergeten dat op elk niveau wordt vastgesteld, ook nationaal, hoeveel meters per minuut je moet maken. Dat staat in het reglement. Als het een heel bochtig parcours is, is het dus al een stuk lastiger om de tijd te halen dan een rechttoe rechtaan parcours.

Dat de tijd niet gehaald is wil naar mijn inziens ook niet perse zeggen dat het parcours te moeilijk was, er waren kijkende naar de uitslagen ook niet bijzonder veel weigeringen en ook niet perse veel weigeringen op 1 en dezelfde hindernis. Dat de tijd niet gehaald is kan voor mij dus aan diverse redenen liggen, waaronder de route van het parcours maar ook de hoeveel combinaties. Die kosten namelijk heel veel tijd.
En heel eerlijk? Niets springt zo makkelijk als een hele dikke bak, daar kun je in een vrij hoog tempo op af komen en lekker makkelijk je ritme bewaren, dat zijn juist de hindernissen waar je het minste tijd op verliest.

Dit is gewoon een afschuwelijk noodlottig ongeval, en heeft naar mijn inziens niks met de sport te maken. Had in principe ook gewoon thuis kunnen gebeuren... Heel erg zonde van zo'n fantastisch paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 23:22 



 

Gini schreef
Pak dan wielrennen. Als morgen tijdens de rit van de Ronde van Frankrijk niemand binnen de tijd over de meet kan finishen en er sneuvelt een wielrenner onderweg. Ik kan me zo voorstellen wat de krantenkoppen berichten.
Als gebroken ledematen van mensen net zo vaak tot euthanasie zouden leiden als bij paarden, kwamen er een stuk minder wielrenners aan de finish van de Tour, want daar liggen ze ook vaak zat in de kreukels. Echt appels met peren vergelijken imo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 23:24 



 
Profiel   

Mkango schreef
Gini schreef
Pak dan wielrennen. Als morgen tijdens de rit van de Ronde van Frankrijk niemand binnen de tijd over de meet kan finishen en er sneuvelt een wielrenner onderweg. Ik kan me zo voorstellen wat de krantenkoppen berichten.
Als gebroken ledematen van mensen net zo vaak tot euthanasie zouden leiden als bij paarden, kwamen er een stuk minder wielrenners aan de finish van de Tour, want daar liggen ze ook vaak zat in de kreukels. Echt appels met peren vergelijken imo.

Er is momenteel dacht ik een bekende vrouwelijke wielrenster met zeer ernstig (hersen)letsel door een val.
Hoor je ook weer niet zo gek veel over, behalve als je de sport volgt.
Maar meer dan 'wat vreselijk' kun je ook niet zeggen..wat zou je eraan moeten doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 23:39 



 
Profiel   

Seventeen schreef
Ik snap ook niet zo goed waarom het niet halen van de tijd betekent dat de cross te moeilijk is geweest?
Het is een samenspel van omstandigheden op zo'n wedstrijd.
Ten eerste willen we niet hoger/dikker/breder bouwen, wat dus zorgt voor meer ongelukken want het vergt veel kracht en uithoudingsvermogen van een paard met als gevolg dat er te zware parcoursen ontstaan met veel ongelukken, maar we willen technischer bouwen. Dus in plaats van dik/hoog/breed willen we smal, dat vergt veel precisie en kundigheid van zowel paard als ruiter.
Het zorgt er dus ook voor, zoals je ziet op het filmje, dat het heel makkelijk is voor het paard om er langs te lopen.
Als het zo technisch is, betekent dat ook dat er niet te hard gereden kan worden óp de hindernis zelf. Je moet voldoende controle hebben om de smalle ook te kunnen springen, vanuit een enorme rengalop wordt dat best lastig.
Gaan we alsnog te hard op een lastige hindernis? Zoals bijvoorbeeld op de eerste stijlsprong van het filmpje, er zit een gat achter wat paarden dus laat zien. Je moet daar het tempo er zodanig uithalen dat het paard voldoende tijd heeft om te zien wat er achter de hindernis gebeurt, en daarop kan anticiperen. Doe je dat niet, dan zul je zien dat het paard een beentje zal laten hangen. Wat er dan gebeurt zijn pinnen en MIM-clips. Die clips breken open, waardoor de hindernis op een veilige! manier naar beneden valt. Zou het een losse balk zijn, dan gebeuren er veel meer ongelukken gezien die tussen de benen van het paard zou kunnen komen.
Breekt de pin? 12 strafpunten.

Daarbij moet je ook nog eens niet vergeten dat op elk niveau wordt vastgesteld, ook nationaal, hoeveel meters per minuut je moet maken. Dat staat in het reglement. Als het een heel bochtig parcours is, is het dus al een stuk lastiger om de tijd te halen dan een rechttoe rechtaan parcours.

Dat de tijd niet gehaald is wil naar mijn inziens ook niet perse zeggen dat het parcours te moeilijk was, er waren kijkende naar de uitslagen ook niet bijzonder veel weigeringen en ook niet perse veel weigeringen op 1 en dezelfde hindernis. Dat de tijd niet gehaald is kan voor mij dus aan diverse redenen liggen, waaronder de route van het parcours maar ook de hoeveel combinaties. Die kosten namelijk heel veel tijd.
En heel eerlijk? Niets springt zo makkelijk als een hele dikke bak, daar kun je in een vrij hoog tempo op af komen en lekker makkelijk je ritme bewaren, dat zijn juist de hindernissen waar je het minste tijd op verliest.

Dit is gewoon een afschuwelijk noodlottig ongeval, en heeft naar mijn inziens niks met de sport te maken. Had in principe ook gewoon thuis kunnen gebeuren... Heel erg zonde van zo'n fantastisch paard.



Ik denk dat jij het fantastisch uit hebt gelegd! :j.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 00:28 



 
Profiel   

Ik heb de video gezien, bij de eerste hindernis tikt hij de hindernis aan..springt door en bij de weigering voor dat bosje gaat er iets mis ofzo. Of dat al begonnen is bij dat aantikken op de eerste hindernis..dat zou goed kunnen.

Ik vind het dubbel, vind het eerlijk gezegd vreselijk om te lezen dat paarden overlijden in de "sport" en in de eventing gebeurd het me net iets te vaak. Aan de andere kant vinden de paarden het crossen zelf vaak geweldig en kan zo'n ongeluk ook in de wei gebeuren en op een bosrit e.d door een "onschuldig" iets.

Dus tja..ik ben wel van mening dat een paard niet zou mogen overlijden door de sport, het paard heeft er immers zelf niet voor gekozen. Of dat in dit geval zo is, daar kan ik geen oordeel over vellen daar weet ik gewoon te weinig van af.

Vind het wel heel triest dat zo'n eventing toppaard op zo'n manier aan zijn einde moet komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 08:22 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Gini schreef
Omdat je niets met voetbal hebt. Ik heb het natuurlijk over de community die geïnteresseerd is in de sport. Als Messi sterft op het veld gaat de voetbalcommunity niet schouderophalend en zo schokkend is het allemaal niet verder. Daar durf ik op te wedden.

Wat is dit nu weer voor vergelijk? :')

Wat moeten we volgens jouw doen?
Onze social media op zwart? Huilen op straat? Een standbeeld?
Drie dagen nationale rouw in paardenland?

Alsof die extreme voetballiefhebbers geestelijk gezond zijn. :+
Er zijn ook mensen die aangaven dat hun leven geen zin meer had toen een of andere superbekende realityshow in Amerika stopten. Is dat dan het toppunt van devotie? 'Het hoeft van mij niet meer'.

Dit forum blijft je verbazen. :D


Is dit echt wat je uit mijn berichten haalt? Dan ben ik wel heel slecht in communiceren.

Paarden sterven in de sport en het had ook thuis kunnen gebeuren. Hoor ik er nu weer bij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 08:31 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik heb de video gezien, bij de eerste hindernis tikt hij de hindernis aan..springt door en bij de weigering voor dat bosje gaat er iets mis ofzo. Of dat al begonnen is bij dat aantikken op de eerste hindernis..dat zou goed kunnen.

Ik vind het dubbel, vind het eerlijk gezegd vreselijk om te lezen dat paarden overlijden in de "sport" en in de eventing gebeurd het me net iets te vaak. Aan de andere kant vinden de paarden het crossen zelf vaak geweldig en kan zo'n ongeluk ook in de wei gebeuren en op een bosrit e.d door een "onschuldig" iets.

Dus tja..ik ben wel van mening dat een paard niet zou mogen overlijden door de sport, het paard heeft er immers zelf niet voor gekozen. Of dat in dit geval zo is, daar kan ik geen oordeel over vellen daar weet ik gewoon te weinig van af.

Vind het wel heel triest dat zo'n eventing toppaard op zo'n manier aan zijn einde moet komen.


Zoals al eerder in dit topic gezegd.. het aantikken is het andere been.
Even het filmpje in slomo en stills afspelen.

@Seventeen beter had het niet verwoord kunnen worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 09:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen