Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Allstar B ingeslapen na ongeval in SAP-Cup Aken

 
Profiel   

Equnews.nl
Sport
Ingezonden door JoyCiej007

[ img ]
Allstar B en Rosalind Canter tijdens het EK Eventing 2021.
Foto: Richard Juilliart / FEI/ Flickr


Allstar B (van Ephebe For Ever), gereden door de Britse Rosalind Canter en eigendom van haarzelf en Caroline Moore, heeft vandaag een ernstig ongeval gehad in de Eventing-competitie op het World Equestrian Festival, CHIO Aken. Op basis van veterinair advies hebben de eigenaren besloten om hem vanmiddag uit zijn lijden te verlossen.

De Aken-Laurensberger Rennverein e.V. (ALRV) deelde met de grootste spijt mee dat Allstar B na een ongeval bij hindernis 16 tijdens de SAP-Cup ernstig gewond raakte. Op basis van veterinair advies werd vanmiddag besloten om de 17-jarige ruin in te laten slapen. Rosalind Canter zei: “Er zijn geen woorden voor de liefde en het respect dat ik heb voor Alby. Keer op keer heeft hij zijn vrijgevigheid, vriendelijkheid en liefde voor onze sport getoond. Hij heeft zo'n grote rol gespeeld in het opbouwen van mijn carrière en hij zal door velen worden gemist." Allstar B was een zeer ervaren paard en maakte deel uit van drie gouden medaillewinnende teams en won ook de individuele titel op de Wereldruiterspelen in Tryon 2018.

Op Sportschau.de is een video te zien van de eventing vandaag. Op 0:07 is het ongeval te zien.
Let op! Deze beelden kunnen als schokkend worden ervaren!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 20:00 



 
Profiel   

Wat tragisch om zo je paard te verliezen, laat staan voor het paard zelf om zo te eindigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 20:11 



 
Profiel   

Ohh wat een stom ongeluk! Wat een pech.

Doet mij denken aan mijn oude ruin die galopeerde in de paddock en zo zijn been brak. Wat een verdriet was dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 21:26 



 
Profiel   

Ik vind de video helemaal niet schokkend.
Het paard tikt de sprong aan, maar blijkbaar net heel verkeerd als de schade die de tik aanricht zo groot is dat het dier ingeslapen wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 21:31 



 
Profiel   

Ik had de video nog niet gezien, maar echt heel bizar. Er lijkt zo goed als niets te gebeuren (laten we wel wezen, het gaat er in de eventing wel eens harder aan toe) maar toch heeft het zo'n verdrietige afloop.

Heel veel sterkte voor de eigenaren, de grooms, de amazone en trainers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 21:41 



 
Profiel   

Heel erg veel sterkte voor alle betrokkenen, in het bijzonder Rosalind Canter en de mede-eigenaar. Y;(
Ik zag het vanmiddag dus live op TV....
weslyjune schreef
Ik vind de video helemaal niet schokkend.
Het paard tikt de sprong aan, maar blijkbaar net heel verkeerd als de schade die de tik aanricht zo groot is dat het dier ingeslapen wordt.


Nou inderdaad, zo heel schokkend is het filmpje niet eens..... Paard valt niet eens, struikelt niet, staat gewoon nog recht, alleen dan met linksvoor opgetild en wil deze niet belasten... Je ziet soms wel eens duidelijke gebroken been, dat been in hele rare hoek staat, of er zelfs "bij bungelde", maar hier is aan de buitenkant niks te zien... Echt bizar. Kennelijk van binnen toch wat gebroken dan...?

Paard springt en tikt daarbij zichtbaar en hoorbaar wat hout aan, het smalletje vlak na deze sprong probeert ie nog wel maar je ziet hem wat opzij springen met linksvoor opgetild om niet te belasten. Ruiter er meteen af.

Het had net zo goed "auw, ik heb t hout aangetikt en da's nu gevoelig" kunnen zijn....
Volgens mij kun je dit onder de categorie "stomme, pure pech" scharen.

En ontzettend respect voor zowel Rosalind Canter, als de meteen toegesnelde vets en mensen met grote witte schermen. Dat laatste beloofd vaak weinig goeds, maar was volgens de commentatoren vooral om wat rust rond het paard te creëren, ook tijdens het opladen.
Heel verdrietig dit, je paard op zo'n manier te moeten verliezen, terwijl er zat paarden zijn die gewoon een koprol maken, op hun rug vallen etc. en dat gewoon overleven...

Dacht echt dat het wel goed zou komen, tot ik einde vd middag dit bericht las. Schrok er best wel van, dit verwacht je toch niet?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 22:27 



 

JoyCiej007 schreef
Heel erg veel sterkte voor alle betrokkenen, in het bijzonder Rosalind Canter en de mede-eigenaar. Y;(
Ik zag het vanmiddag dus live op TV....
weslyjune schreef
Ik vind de video helemaal niet schokkend.
Het paard tikt de sprong aan, maar blijkbaar net heel verkeerd als de schade die de tik aanricht zo groot is dat het dier ingeslapen wordt.


Nou inderdaad, zo heel schokkend is het filmpje niet eens..... Paard valt niet eens, struikelt niet, staat gewoon nog recht, alleen dan met linksvoor opgetild en wil deze niet belasten... Je ziet soms wel eens duidelijke gebroken been, dat been in hele rare hoek staat, of er zelfs "bij bungelde", maar hier is aan de buitenkant niks te zien... Echt bizar. Kennelijk van binnen toch wat gebroken dan...?

Paard springt en tikt daarbij zichtbaar en hoorbaar wat hout aan, het smalletje vlak na deze sprong probeert ie nog wel maar je ziet hem wat opzij springen met linksvoor opgetild om niet te belasten. Ruiter er meteen af.

Het had net zo goed "auw, ik heb t hout aangetikt en da's nu gevoelig" kunnen zijn....
Volgens mij kun je dit onder de categorie "stomme, pure pech" scharen.

En ontzettend respect voor zowel Rosalind Canter, als de meteen toegesnelde vets en mensen met grote witte schermen. Dat laatste beloofd vaak weinig goeds, maar was volgens de commentatoren vooral om wat rust rond het paard te creëren, ook tijdens het opladen.
Heel verdrietig dit, je paard op zo'n manier te moeten verliezen, terwijl er zat paarden zijn die gewoon een koprol maken, op hun rug vallen etc. en dat gewoon overleven...

Dacht echt dat het wel goed zou komen, tot ik einde vd middag dit bericht las. Schrok er best wel van, dit verwacht je toch niet?!
Viel me ook op dat hij eigenlijk nog goed loopt, tot hij van galop wisselt net voor de smalle sprong.

Wat er ook gebeurd is binnenin dat been, het is een ontzettend triest 'freak accident.' Ik vind het inderdaad klasse hoe koel Rosalind Canter ogenschijnlijk blijft en hoe mensen toesnellen om te helpen zonder dat het een neurotisch gedoe wordt.

Schermen zijn inderdaad vaak voor rust en privacy. In sommige gevallen, na een echte val, om het paard even de tijd te geven om bij te komen, maar in een geval als dit ook vooral om het dier even te onttrekken aan alle prikkels en om de veearts de rust te geven een eerste onderzoek te doen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 22:40 



 
Profiel   

Wat verdrietig en vooral wat een pech...

Ik heb eens op een wedstrijd een paard op de snelle cirkel (reining) zijn eigen kogel zien raken. Was ook einde verhaal. Vreselijk zuur :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 08:02 



 
Profiel   

Arm paard, arme amazone! Wat betekent die landenzege nog na zoiets. Deze cross was te moeilijk. Dit hoeft niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 08:27 



 
Profiel   

Gini schreef
Arm paard, arme amazone! Wat betekent die landenzege nog na zoiets. Deze cross was te moeilijk. Dit hoeft niet.


Eh, huh? Cross te moeilijk, "dit hoeft niet"?
Kijk het filmpje eens, zou ik zeggen.

Dit trieste ongeval heeft niks met "te moeilijke cross" te maken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 10:21 



 
Profiel   

Toen ik dit gisteren las, in combinatie met moeilijke cross, dacht ik echt: Ongelooflijk dat hier deze sport niet meer aangepast wordt.

Maar dan zie ik het filmpje en denk ik: Huuuuuh? Wat gebeurde er nu eigenlijk?
Zó minimaal...

Dat die cross zo moeilijk was verbaast me dan weer niks... Gesponsord door SAP, System Against People... :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 10:34 



 
Profiel   

JoyCiej007 schreef
Gini schreef
Arm paard, arme amazone! Wat betekent die landenzege nog na zoiets. Deze cross was te moeilijk. Dit hoeft niet.


Eh, huh? Cross te moeilijk, "dit hoeft niet"?
Kijk het filmpje eens, zou ik zeggen.

Dit trieste ongeval heeft niks met "te moeilijke cross" te maken...


Op het filmpje zie ik een ervaren paard en amazone waarbij een moeilijke lijn even niet uitkomt en op de meest harde manier daarvoor afgestraft worden.
In het bredere perspectief zie ik een cross waarbij geen enkele combinatie op een leuke en veilige manier binnen de tijd kan eindigen.

Wat is er mis met mijn mening?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 11:02 



 
Profiel   

Ik heb het filmpje nu een paar keer gekeken maar ik kan er geen wijs uit wat er nu precies is gebeurd. Paard galoppeerd vrolijk (en goed) door, en ineens kan/wil hij zijn been niet neer gebruiken…

Ontzettend triest voor zowel paard als amazone

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 11:10 



 
Profiel   

Veraaaaah schreef
Ik heb het filmpje nu een paar keer gekeken maar ik kan er geen wijs uit wat er nu precies is gebeurd. Paard galoppeerd vrolijk (en goed) door, en ineens kan/wil hij zijn been niet neer gebruiken…

Ontzettend triest voor zowel paard als amazone


Kan van alles zijn, bijvoorbeeld een haarscheurtje in het bot, dat tijdens het springen/galopperen ineens echt breekt... Is een bekende van me overkomen. Licht handgalopje tijdens buitenritje, en paard staat ineens stil op 3 benen. Paard werd ook ingeslapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 14:04 



 
Profiel   

Dit filmpje laat maar weer eens zien hoe belangrijk het is om alles te zien alvorens een mening te hebben/oordeel te vellen.
Het is ieders goed recht om voor of tegen iets te zijn, maar als je vaak ziet wat voor dingen er al geroepen worden... dan zie je dit filmpje en had 99% vd commentaren gewoon echt niet gehoeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 18:11 



 
Profiel   

Wat is de 'paardensport' toch diervriendelijk zeg..
bah

Ik vind het wel een schokkende video, een paard dat absoluut vreselijke pijn ervaart.
Wanneer vinden jullie het wel schokkend? Wanneer het dood neer valt?

Het lijkt wel of het allemaal steeds normaler gevonden wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 18:23 



 

_Mir schreef
Wat is de 'paardensport' toch diervriendelijk zeg..
bah

Ik vind het wel een schokkende video, een paard dat absoluut vreselijke pijn ervaart.
Wanneer vinden jullie het wel schokkend? Wanneer het dood neer valt?

Het lijkt wel of het allemaal steeds normaler gevonden wordt.
Een zware val of een been dat echt duidelijk gebroken is, vind ik schokkend. We weten nu dat het dier ingeslapen is, maar als het een kwestie van geweest van een verkeerde pas, verrekte pees of ligament en een paar weken rust, hadden we dit ook niet schokkend gevonden.

Ik ben heel kritisch op diervriendelijkheid in de (top)sport, maar dit valt voor mij gewoon onder botte pech, en een amazone die heel adequaat en snel reageert. Zoiets had iedereen kunnen gebeuren, ook Marietje die met haar fjord op buitenrit gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 18:49 



 
Profiel   

kyrkelover schreef
Dit filmpje laat maar weer eens zien hoe belangrijk het is om alles te zien alvorens een mening te hebben/oordeel te vellen.
Het is ieders goed recht om voor of tegen iets te zijn, maar als je vaak ziet wat voor dingen er al geroepen worden... dan zie je dit filmpje en had 99% vd commentaren gewoon echt niet gehoeven.


Eens. Eerlijk is eerlijk, toen ik het verhaal gister las, icm met de moeilijke cross met weinig foutloze , vroeg ik me af waarom die cross dan zó moeilijk staat dat er zelfs een paard zo zich kan bezeren.

Maar dit is domme pech. Het is dat er er herhaling in slow-motion kwam, anders had ik ook 10 keer kunnen kijken voor ik iets zag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 18:52 



 
Profiel   

Ik ben zelfs van mening dat dit gewoon op een wei had kunnen gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 18:55 



 
Profiel   

Dit had inderdaad in de wei kunnen gebeuren, met een bos of strandrit.
Dit heeft echt niets met sport te maken imo.

Ja dat paard ervaart inderdaad enorme pijn.
Met gelukkig direct medische hulp aanwezig, dat is meestal wel anders in de wei/strand/bos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 19:08 



 
Profiel   

_Mir schreef
Wat is de 'paardensport' toch diervriendelijk zeg..
bah

Ik vind het wel een schokkende video, een paard dat absoluut vreselijke pijn ervaart.
Wanneer vinden jullie het wel schokkend? Wanneer het dood neer valt?

Het lijkt wel of het allemaal steeds normaler gevonden wordt.


Maar dit heeft niets met sport te maken.
Dit is brute pech. Zo heb ik heel wat gebroken benen op de kliniek langs zien komen waarbij het meeste domweg in de wei gebeurd was. Van veulentjes van een paar dagen tot oudere paarden. Zo is die van mij ooit met zijn been tegen een weidepaal aan gerend. Thank god enkel een botsplinter.. had ook einde verhaal kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 20:32 



 
Profiel   

Nou ja... heeft niets met de sport te maken? Dat ben ik niet met jullie eens... het parcours was dusdanig moeilijk dat niemand binnen de tijd fatsoenlijk rond is gekomen... je kunt mij niet wijsmaken dat je dan niet het uiterste vraagt van paard en ruiter? En de vraag is... moet je dat willen? Dat een ongeluk ook op buitenrit en in de weide kan gebeuren staat daar volledig los van...

Ik vind het in en in triest dat dit gebeurd is... arm dier... :( en arme ruiter... het is een ware nachtmerrie wat hier gebeurd is... en ik wens alle betrokkenen heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies...

Rust zacht lief paard...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 08:28 



 
Profiel   

Neon schreef
Nou ja... heeft niets met de sport te maken? Dat ben ik niet met jullie eens... het parcours was dusdanig moeilijk dat niemand binnen de tijd fatsoenlijk rond is gekomen... je kunt mij niet wijsmaken dat je dan niet het uiterste vraagt van paard en ruiter? En de vraag is... moet je dat willen? Dat een ongeluk ook op buitenrit en in de weide kan gebeuren staat daar volledig los van...

Ik vind het in en in triest dat dit gebeurd is... arm dier... :( en arme ruiter... het is een ware nachtmerrie wat hier gebeurd is... en ik wens alle betrokkenen heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies...

Rust zacht lief paard...


Dit ongeluk had niets te maken nee met de sport. Paard komt niet met een idioot tempo richting sprong, geen gekkigheden, loopt netjes door het lijntje heen, en tikt zelfs zeer minimaal de sprong aan. Waarbij het eigenlijk nog maar de vraag is of het op dat moment gebeurd gezien hij net van te voren van galop wisseld en er wellicht toen al iets was.

Kennis van mij reed met haar paard op buitenrit en daar gebeurde exact hetzelfde. Onderbeen compleet verbrijzeld. Dier heeft nooit van zijn leven een wedstrijdring gezien, was niet oud, liep in een rustig handgalopje over een mooi egaal pad.

Dus nee dit ongeluk had niet met de sport te maken.
Dat iets scherp aan de tijd staat wil nog niet zeggen dat dat de oorzaak is. Zou men door de scherpe tijd roekeloos gaan rijden worden daar ook direct gele kaarten op gegeven.
Breekbomen en pinnen zijn ook allemaal al ingevoerd om de sport veiliger te maken, deze zitten echter aan de bovenkant en niet aan de zijkant. Als het dier op deze manier tegen een hindernis staander gekomen was, was het hetzelfde geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 10:59 



 
Profiel   

Dus in jouw ogen wordt er niet het uiterste gevraagd aan zowel paard en ruiter? Wellicht was het paard hierdoor al vermoeid geworden, en dan is naar mijn optiek de kans toch al groter dat iets vervelends zoals dit gebeurd...

Tuurlijk is er ook sprake van domme pech... en tuurlijk kan er ook iets gebeuren tijdens een buitenrit en in de weide... dat hoor je mij nergens ontkennen... maar dat staat volledig los van dit incident..

En natuurlijk heeft dit met de sport te maken... als dat paard in de weide had gelopen had hij op dat moment niet deze blessure opgelopen omdat hij simpelweg niet in die positie geplaatst was...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 11:23 



 
Profiel   

...en was hij gestruikeld over een molshoop of opzij gesprongen voor een weidemaatje en voordat hij gezien werd misschien 2 uur met zijn been omhoog gestaan...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 11:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen