Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Gerard Arkema: 'Doen wat we met elkaar hebben afgesproken'

 
Profiel   

KNHS.nl
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Gerard Arkema (1960) is al vele jaren breed actief binnen de paardensport, onder meer als ruiter, bestuurder, jurylid en instructeur. Op zijn thuisbasis in het Groningse Marum runnen vrouw en dochter Dressuurstal De Haarhof. Sinds 2021 is Gerard manager wedstrijdsport bij de KNHS. Voorheen was hij in diverse managementfuncties werkzaam bij de RDW. Op KNHS.nl verscheen dit artikel van zijn hand.

Paardenwelzijn en eerlijke sport. Ze behoren tot onze kernwaarden en zijn essentieel om de paardensport toekomstbestendig te houden. Om deze waarden te borgen, hebben we afspraken met elkaar gemaakt en vervolgens regels opgesteld. Die regels zijn helder en moeten worden nageleefd. En hoewel niet altijd bewust, aangezien veel uit onwetendheid gebeurt, merken we wel dat met de regels te vaak de hand wordt gelicht.

Zomaar wat voorbeelden uit de praktijk: Ruiters die hors concours starten zonder startpas, hors concours starts die niet op de uitslag staan, niet drie maar twee juryleden bij het springen, dressuuruitslagen die niet door de jury ondertekend zijn, een melding van het voorterrein die niet wordt gerapporteerd, enzovoort. Op zichzelf zijn veel gevallen misschien uitzonderlijk, maar alles bij elkaar is het gewoon te veel.

Uitgebreidere handhaving
Vanuit de KNHS mogen we ook de hand in eigen boezem steken. Daarom gaan we meer capaciteit vrijmaken om zaken te controleren en dit ook op een andere manier doen, die meer effect sorteert. We gaan dus onze handhaving uitbreiden in het belang van het welzijn van de paarden en om eerlijke sport te kunnen blijven waarborgen. Samen met onze officials kijken we hoe we hier een slag in kunnen maken. Officials moeten zich vanuit ons gesterkt voelen om hun rol hierin te pakken en zaken te melden. Natuurlijk is er soms een drempel, maar het doen van een melding helpt de sport. Wij zeggen toe dat we elke melding oppakken, deze onderzoeken op feitelijkheden, terugkoppelen aan de melder en indien nodig actie ondernemen.

De eerste stappen naar betere handhaving hebben we reeds gezet. Sinds enkele maanden bezoeken federatievertegenwoordigers wedstrijden zonder dit vooraf kenbaar te maken. Ze lopen als het ware undercover rond en kunnen vervolgens zaken bespreken met de wedstrijdorganisatie. We zijn al op een aantal locaties geweest en dat blijkt positief en constructief te werken. Alleen al omdat we kenbaar hebben gemaakt dat we dit doen, zien we positieve effecten, zoals bij de uitslagenverwerking op wedstrijden. Structureel verrichten we overigens al langer steekproeven op de uitslagen en omdat we welzijn hoog op de agenda hebben staan, wordt er al streng tegen bewezen wreedheid opgetreden.

Toezichthouder dressuur
De toezichthouder dressuur op het voorterrein is relatief nieuw, maar speelt ook een belangrijke rol bij het bewaken van paardenwelzijn. Niet alle officials lopen er direct warm voor, maar dat zie je deels veranderen als we er in de bijscholingen bij stil staan. We vragen de official zeker niet om politieagent te spelen. Toezicht houden is vooral preventief bedoeld, en als er iets fout gaat, is dat vaak uit onwetendheid. Als toezichthouder help je juist mensen hun kennis en kunde te vergroten. Laatst zei iemand: ‘Je moet er je eigen feestje van maken en optreden als dat nodig is.’

Ik ben zelf jurylid en vind het persoonlijk leuk om de rol van toezichthouder te vervullen, vooral omdat je ruiters helpt en eraan bijdraagt dat losrijden op een paardvriendelijke wijze gebeurt. Dergelijk enthousiasme wordt gelukkig gedeeld bij de grote groep mensen, die zich heeft aangemeld voor de opleiding tot toezichthouder. Hierbij is veel aandacht voor communicatie, weerbaarheid en hoe je mensen kunt aanspreken op gedrag. We hebben honderd inschrijvingen en de mensen die voldoen aan de voorwaarden kunnen decentraal de opleiding gaan volgen.

Zo zetten we actueel stappen voorwaarts met onze handhaving en trekken we deze lijn verder door. We moeten nu eenmaal zorgen dat we daadwerkelijk doen wat we met elkaar hebben afgesproken. Doen we dat niet, en dat hebben we zien gebeuren, verwateren onze afspraken die in het teken staan van een faire en paardvriendelijke sport.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 15:40 



 
Profiel   

Zouden ze zich ook al af hebben gevraagd waarom men zich niet aan de regels houdt?
Een deel zal vast voortkomen uit onwetendheid, maar ik vermoed dat dat niet alles gaat verklaren.
Controleren is per definitie achteraf terugkijken wat er mis is gegaan, persoonlijk zou ik liever pro-actief vooruit kijken wat er verbeterd kan worden. Aan de ruiters, aan de organisaties en aan de regels…

Bij te weinig juryleden snap ik dat het niet oké is (aangenomen dat er goede redenen zijn waarom je er 3 nodig hebt - ik ben dressuur ruiter), maar dat een HC start zonder startkaart gebeurd vind ik niet direct een probleem.
Als ik terug kijk naar hoe ik zelf startte met wedstrijden was het juist fijn dat ik zonder startkaart een keer in de B kon uitproberen of het iets voor ons was, daardoor was de drempel om officieel te starten een stuk lager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 16:12 



 
Profiel   

Ik vind dat de KNHS op andere vlakken wel meer sturend mag zijn als het gaat om welzijn van paarden.
Het wordt m.i. teveel aan wedstrijdsecretariaten overgelaten of een wedstrijd wordt afgelast bij extreem weer.
Extreem hoge temperaturen of met storm. Zo kwam het voor dat een regiowedstrijd bij code geel gewoon doorging en mensen toch het risico namen om met paard de weg op te gaan. Ook al is het altijd een besluit (en risico) voor de eigenaren zelf, vind ik ook dat de KNHS daar een verantwoordelijkheid heeft.
Zelfde geldt natuurlijk voor hitte. Bij een organisatie van grote wedstrijden gaat soms veel geld om, maar daar zou best een oplossing voor gevonden kunnen worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 16:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen