Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bokker mirjamalvaro vertelt over haar emigratie naar Zweden

 
Profiel   

* Bokt
Community

[ img ]
Foto: privé bezit


Mirjam is met haar ouders in 2020 naar Zweden verhuisd. Ze hebben voor Zweden gekozen omdat de natuur hun aansprak en het betaalbaar was. Eenmaal daar is ze een paardenfokkerij begonnen en een hondenfokkerij. Tevens heeft ze jonge dieren in de opfok staan. We hebben haar bereid gevonden om wat vragen te beantwoorden over haar leven daar in Zweden.

Je hebt een veulen opfok. Komen de eigenaren wel eens kijken of wonen ze misschien te ver weg? Hoeveel heb je er nu in de opfok en wil je dat nog uitbreiden?
Ik heb nu twee paarden in de "opfok" een drie jarige merrie en twee jarige ruin. De eigenaresse komt bijna nooit. Afhankelijk of ik mijn eigen veulens/jaarlingen ooit verkoop zouden er meer in de opfok kunnen komen.

Ik lees dat je een hondenkennel wil beginnen. Wil je dan eigen pups gaan verkopen? Je hebt ook je eerste nestje van Beike en Sepke. Gaat daar alles goed mee?
We hebben een kennelnaam en ons eerste nestje. Echter zijn de pups zeg maar van mijn ouders omdat ze heel veel geïnvesteerd hebben. We hebben helaas een hoop pech met het nest.

Fenna is een dochter ven Sepke, daar ga je dus een andere reu voor zoeken? Ga je nog meer honden aanschaffen?
Fenna krijgt uiteraard een andere reu, hopelijk volgend jaar. We hebben een dek aanvraag ingediend maar het lijkt erop dat de reu zelf afgekeurd wordt, we wachten de brief daarover af. We zouden een teefje aanhouden uit Beike haar nest, maar door pech hebben we deze moeten verkopen. De andere pup die eigenlijk naar dat gezin zou gaan moet ofwel geopereerd (>€7000) ofwel ingeslapen. Dat horen we morgen.

Hoe gaat het met je ouders nu jullie er een tijdje zitten? Ik begrijp dat zij heel veel zelf doen op het terrein? En jij doet alles zelf met en voor de paarden? Lukt dat lichamelijk nog goed?
Ik doe niet veel met de paarden, we hebben een systeem dat mijn vader gewoon 's ochtends de deuren open kan zetten en ze direct de wei op kunnen. Dan mest hij snel de stallen uit. 'S avonds roep ik ze binnen en geef ze eten, meestal samen met mijn moeder. Ik probeer twee keer per jaar de weides te maaien waar de paarden op staan. We hebben lieve buren die ons helpen met de omheining en zij brengen hooi.

Was er veel regelwerk om daar te kunnen gaan wonen en hoe lang heeft dat hele proces geduurd?
Wij zijn er in sneltreinvaart doorheen gegaan. Ons huis was heel snel verkocht en met al onze dieren moesten we dus zo snel mogelijk een huis kopen. En dat is dus gelukt. Ik denk dat we met een jaartje alles rond hadden? Ons persoonsnummer werd in een keer toegekend, dus dat verliep ook erg soepel.

[ img ]
Foto: privé bezit


Hoe moeilijk vond je het om de taal te leren? Wat vond je er precies moeilijk aan?
We zijn er nog steeds mee bezig :') We moeten meer tijd maken hiervoor, dat is ons grootste probleem. En bijna alle zweden spreken Engels dus dat is veel makkelijker. := Lezen en schrijven gaat aardig. Maar spreken en luisteren is heel moeilijk en dan heb ik ook nog mijn doofheid. Ze spreken zo snel hier, dan denk je dat ze één woord zeggen is het een hele zin. :')

Hoe moeilijk is het om de honden- en paardenfokkerij op te starten? Wat is er precies moeilijk (of niet moeilijk) aan?
Het moeilijkste hier vind ik de verkoop, er komt gewoon helemaal niemand voor de paarden. De rest is vrij eenvoudig. De honden gingen wel heel soepel.

Hoe ver zijn jullie met verbouwen en staan er nog meer projecten op de planning?
De stal is bijna klaar. Ik zou graag de paddock verder verharden. Maar het geld is op haha!

Jullie zijn ook bezig met een gastenverblijf, wat zijn de plannen daarmee?
Deze plannen gaan niet door.

Gaat de verkoop van paarden daar anders dan hier in NL? Wordt er daar ook gekeurd?
Ik heb één pony veulen verkocht hier, zonder keuring of iets dergelijks. Verder is er dus nog niemand komen kijken.

Ga je nog een rijpaard aanschaffen of ben je te druk met de andere dingen?
Rijden zit er voor mij lichamelijk niet meer in. Ik geniet wel van ze in de wei. :D

Wat zijn je plannen voor de toekomst?
Ik hoop dat de fokkerij een beetje aantrekt. Anders zal ik in ieder geval een merrie moeten verkopen en de stal moeten verhuren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 18:53 



 
Profiel   

Ah wat gaaf om dit interview te lezen :) Wij zijn ook bijna in Zweden. Succes met de verkoop van de veulens en honden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 19:47 



 
Profiel   

Ik ga jou een PBtje sturen voor netwerken met een van de grootste paardenhandelaren in Zweden, want dat is denk ik wat je nu mist wbt paarden verkoop.

Verder, leuk stukje..maar lijkt wel of niet alles mee gezeten heeft. Ik hoop dat de verhuizing uiteindelijk wel bevallen is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 07:42 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik ga jou een PBtje sturen voor netwerken met een van de grootste paardenhandelaren in Zweden, want dat is denk ik wat je nu mist wbt paarden verkoop.

Verder, leuk stukje..maar lijkt wel of niet alles mee gezeten heeft. Ik hoop dat de verhuizing uiteindelijk wel bevallen is?

Dank je <3

We hebben hoop pech ja, maar wonen heerlijk.
Kunnen niet wachten tot alles klaar is en we niet meet hoeven te stressen. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 08:35 



 
Profiel   

Hoe komt het dat de verkoop van de paarden niet wil lukken? Ik dacht dat er daar ook genoeg markt/handel in paarden is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 09:32 



 
Profiel   

Ik denk dat je je een beetje verkeken hebt op het opstarten van een fokkerij.
En dan ook nog in een land waar je pas woont, de taal en de gewoontes niet machtig bent, is het niet zo simpel als random een leuke hengst op je merries zetten en dan hopen dat je de veulens voor een dikke prijs kan verkopen.

In Zweden hebben ze natuurlijk ook wel zelf heel goede fokkerijen, met merries uit bewezen prestatiestammen.

Misschien is de tip van Elisa wel wat.
Succes in elk geval !

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 10:02 



 
Profiel   

Dat valt tegen, merendeel van de paarden in Zweden wordt uit Nederland geimporteerd al jarenlang. Vooral brave goed rijdbare paarden die een beetje netjes opgeleid zijn en allround.

Ik denk dat Mirjam gewoon een netwerk op moet bouwen dan komt het wel goed dus graag gedaan. :-)

Het belangrijkste is dat jullie er heerlijk wonen, de rest komt hopelijk wel na de opstartprobleempjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 13:19 



 
Profiel   

Dank je.
Heb hem gesproken en de paarden verkopen het beste met 3 jaar. Nu hebben we ruimte zat, dus geen probleem.
Hengstje wordt dan in oktober gecastreerd.
Maar ben er wel wat geruster op nu. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 14:27 



 
Profiel   

Super fijn om te horen! zie toch weer een stapje verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 14:31 



 
Profiel   

Ja, het is gewoon nog erg aftasten hoe en wat. :D
Maar dat was in NL ook zo geweest natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 14:36 



 
Profiel   

Ja dacht ik al, ze verkopen ook het beste als er wat mee gedaan kan worden. Zelf zadelmak maken scheelt ook maar ik weet niet of jullie die mogelijkheden hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 14:39 



 
Profiel   

Vroeger kon ik dat wel, maar nu werkt mijn lijf daar niet meer aan mee. :=
Maar misschien tegen die tijd dat ik wat kan longeren oid. Duurt nog 2 jaar :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 14:54 



 
Profiel   

Ahja vervelend is dat, maar als ze een beetje makkelijk zijn in de omgang is het ook zo gepiept en zijn ze groen ook wel te verkopen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 08:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen