[FOTO] Dag 2 van de Royal Welsh Agricultural Show

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

[FOTO] Dag 2 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 08:43

* Bokt.nl
Fokkerij, NWPCS
Foto's en tekst door Vivianhesen

Vandaag kijken we terug op dag twee van de Royal Welsh Agricultural Show. Voor een kijkje in de voorbereidingen en een overzicht van dag één kun je de volgende pagina's bekijken:
[VN] De Royal Welsh Agricultural Show door de ogen van een fotograaf
[VN] [FOTO] Dag 1 van de Royal Welsh Agricultural Show

Op dinsdag beginnen de rubrieken aan de hand van de Welsh Pony's en Cobs. Met vandaag op het programma de volwassen- en veulenrubrieken sectie A, en de jeugdrubrieken van de sectie C en D.

Afbeelding
Acht jaar en oudere merries opgesteld voor de individuele beoordeling

Rubrieksindeling
Alle pony's worden beoordeeld in hun eigen rassectie en worden ingedeeld naar leeftijd en geslacht.
De indeling van de rubrieken is als volgt:

Jeugdrubrieken
- Jaarling hengsten
- Jaarling merries en ruinen
- Tweejarige hengsten
- Tweejarige merries en ruinen
- Driejarige hengsten
- Driejarige merries en ruinen

De eerste en tweede geplaatste pony's mogen meedoen aan het "Youngstock Championship".

- vier tot en met zeven jarige niet zogende merries en ruinen
- acht jaar en oudere niet zogende merries en ruinen
- vier tot en met zeven jarige zogende merries
- acht jaar en oudere zogende merries
- hengstveulens
- merrieveulens
- vier tot en met zeven jarige hengsten
- acht jaar en oudere hengsten

De eerste en tweede geplaatste veulens strijden in het "Foal Championship". De eerste en tweede geplaatste merries strijden voor het "Female Championship", de eerste en tweede geplaatste hengsten mogen deelnemen aan het "Male Championship". Vervolgens mogen zowel de kampioen als de reserve kampioen van de eerder genoemde kampioenschappen hun beste beentje voorzetten in het sectiekampioenschap.

De kleding
Net zoals bij de rijrubrieken kun je ook hier niet zomaar iets uit je kast trekken. Als deelnemer aan het "in hand showing" heb je bepaalde etiquette regels. Zo is het dragen van een blauwe spijkerbroek echt "not done". Dit is namelijk in het Verenigd Koninkrijk de workmans jeans. Iedere andere kleur broek is wel oké, maar vaak wordt er gekozen voor beige, lichtgrijs, navy of zwart. Daarnaast dient de broek lang te zijn en onbeschadigd. Daarop dient men een blouse te dragen met bij voorkeur lange mouwen. De kleur van de blouse mag je volledig zelf bepalen. Vaak wordt er gekozen het dragen van een stropdas, eventueel gecombineerd met een tweed gilet of colbertje. Het dragen van een hoed of flatcap kan het geheel afmaken, maar ook dit is niet verplicht. In het geval van de jonge voorbrengers kan het verplicht zijn een cap te dragen.

Afbeelding
Links en rechts de stewards met in het midden de jury van de sectie A

Ook de juryleden en de stewards hebben een etiquette waaraan ze zich houden. De heren verschijnen in pak met een bolhoed. Waarbij de mannelijke jury soms een houten stok van ca 50cm bij zich draagt om bijvoorbeeld mee aan te wijzen. De dames verschijnen in een nette (cocktail)jurk waarbij het decolleté en de schouders bedekt dienen te zijn. Daarbij dragen de dames een nette hoed.

Zelfs voor fotografen zijn er verwachtingen qua kleding. Zo is het dragen van een lange of 7/8e broek gewenst en dient dit geen blauwe spijkerbroek te zijn. Bij heren wordt een blouse verwacht, waarbij de stropdas zeer gewenst is. Voor dames dient het decolleté en de schouders bedekt te zijn. Echter wordt het ook bij de dames gewaardeerd om een blouse eventueel met stropdas te dragen. Een hoofddeksel is verplicht voor fotografen, waarbij er verwacht wordt een onopvallende hoed of flatcap te dragen. Een pet is niet gewenst.

Afbeelding
Ikzelf en Kimberley samen als fotograaf op de Royal Welsh dit jaar. *Foto genomen door Richard Miller


Verslag van de dag
Om stipt 08.00 uur verschijnen de eerste pony's in de baan. Vandaag zal ik voornamelijk de sectie A volgen, vanwege de hitte ben ik ook niet te veel naar de andere ringen gegaan. In de sectie A zijn, ondanks de brexit, toch nog enkele Nederlandse deelnemers te vinden. Voor de brexit kwamen er regelmatig pony's vanuit Nederland en andere Europese landen naar Wales om mee te mogen doen aan de Royal Welsh.

De eerste Nederlands gefokte pony zien we in de rubriek vier tot en met zeven jaar oude niet zogende merries sectie A. Op de tiende plaats mocht opstellen Sunstars Clan Pip, de eerste plaats in deze rubriek werd bezet door Rhesfair Lady Million in eigendom van Kevin Moy. Als tweede werd Rhesfair Lady Jane geplaatst in eigendom van Chris Piper.

Afbeelding
Rhesfair Lady Million in eigendom van Kevin Moy

In de rubriek acht jaar en oudere merries zonder veulen was de eerste plaats voor Friarly Genveave, gefokt en in eigendom van de Menai Stud. Op de tweede plaats mocht opstellen Dukeshill Piquante in eigendom van Poppy Jenkinson.

Afbeelding
Friarly Genveave geshowt door haar fokster Ann Jones

De volgende Nederlandse pony die de baan mag betreden is De Weijerds Hailey (v. Springbourne Capricorn). Deze pony, in eigendom van Willard en Jacorine Leeuwis-Schutte, is geleased aan Lowri Reed voor het gebruik in haar fokkerij en om te kunnen deelnemen aan shows in het Verenigd Koninkrijk. In de rubriek vier tot en met zeven jaar oudere merries met veulen doen zij het dan ook heel verdienstelijk met een eerste plaats. Daarnaast mocht opstellen Friars Anfonaf Angel gefokt en in eigendom van de Friars Stud.

Afbeelding
De Weijerds Hailey gefokt en in eigendom van stal De Weijerd, voorgesteld door Lowri Reed

De winnaar van de rubriek acht jaar en oudere merries met veulen was Islyn Purdey, gefokt en in eigendom van de Islyn Stud. Springbourne Clarice, in eigendom van de Springbourne Stud, kreeg de tweede plaats toebedeeld.

Afbeelding
Islyn Purdey

Van alle merries met veulen die opgegeven worden voor de Royal Welsh, doet het veulen automatisch mee aan de veulenrubriek. Helaas betekend dat ook dat de veulens niet met naam in de catalogus staan, het kampioensveulen is gefokt door de Tolly Stud.

Vervolgens zijn het de vier tot en met zeven jarige hengsten die de baan betreden. Wanneer de hengsten goed en wel binnen zijn wordt het programma tijdelijk stil gelegd. Prinses Anne, dochter van de koningin, is aangekomen bij de hoofdring. De koningin is de beschermvrouwe van de Royal Welsh Show en vaak wordt er dan ook een afvaardiging vanuit het koninklijk huis gestuurd. De prinses wordt begeleid naar de sectie C ring, waarbij de drie jarige hengsten net zijn opgesteld voor de prijsuitreiking.

Afbeelding
Prinses Anne in gesprek met de sectie C jury Cheryl Frith

Afbeelding
Prinses Anne overhandigd de rozet voor de tweede plaats aan Shane Rogers met Glyncoch Master

Vanuit de sectie C wordt ze begeleid naar de sectie A, waarbij alle hengsten een ronde mogen draven voor de jury, Judith Reed, en voor de prinses. Vanuit het bestuur van de Royal Welsh Show wilden ze eigenlijk maar twee pony's laten zien, echter kon de prinses er geen genoeg van krijgen en mocht de één na de andere zijn beste voetje voorzetten.

Vervolgens werd ze meegenomen naar de laatste sectie voor de dag, de Welsh Cobs. Hier kreeg ze uitleg van de heer Gant, de jury van de Welsh Cobs, over de sterke en minder sterke punten van de Cob die voor haar werd opgesteld.

Afbeelding
Prinses Anne samen met sectie D jury dhr. Gant bekijken een welsh cob

We vervolgen met het jureren van de sectie A vier tot en met zeven jarige hengsten met maar liefst drie Nederlands gefokte pony's. Hoekhorst Example werd als vijfde geplaatst, Sunstars Calvin als zesde, Ysselvliedts Nodawl werd helaas niet geplaatst. De eerste plaats in deze rubriek was voor Cwmmeudwy Bonwr gefokt en in eigendom van Rod Lewis. Tamevalley Tom mocht op de tweede plaats opstellen.

Afbeelding
Cwmmeudwy Bonwr met fokker en eigenaar Rod Lewis

De laatste rubriek voor de dag zijn de acht jaar en oudere hengsten. Met veel bravoure betreden de hengsten en hun voorbrengers in volle draf de baan. De uiteindelijke top vier geplaatste hengsten hadden in grote getale fans in de toeschouwers. Onder luid gejuich, geklap en gefluit werden ze aangemoedigd. De eerste plaats werd toebedeeld aan Springbourne Capricorn, deze hengst is in eigendom van Gerrit en Leny van Beek, Singel Stud Nederland. Daarnaast mocht Pendock Paige Boy in eigendom van Jill Williams, Glebedale Stud zich opstellen.

Afbeelding
Springbourne Capricorn, in eigendom van Gerrit en Leny van Beek

Al met al een succesvolle dag met veel prachtige pony's. Morgen zullen de eerste en tweede geplaatste sectie A pony's gaan deelnemen aan de betreffende kampioenschappen. En ondanks de Brexit, toch 2 prachtige pony's die mee mogen strijden.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: [FOTO] Dag 2 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:10

Zijn die welshjes daar nou allemaal zo dik? :=

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [FOTO] Dag 2 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:18

Dat was mijn eerste reactie ook. Wát een spekkies, dat dat niet bevangen wordt is een raadsel...

Myrthe1
Berichten: 203
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:19

Wat een prachtig verslag! Dank je wel! Je schrijft zo leuk, voelt alsof ik er zelf ook even bij ben. En wat tof dat de prinses ook zo actief mee doet.

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO] Dag 2 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:25

Wat een mooi verslag weer, heel interessant om ook wat van de showcultuur te leren.

Zo dik is helaas de showstandaard, ik vind het ook erg ongezond en ook niet mooi. Ook wel een reden waarom mijn partbred welshjes bij andere stamboeken staan ingeschreven.
Maar ik vind het ras zelf en de grootte van de show wel heel gaaf.

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 13:19

Myrthe1 schreef:
Wat een prachtig verslag! Dank je wel! Je schrijft zo leuk, voelt alsof ik er zelf ook even bij ben. En wat tof dat de prinses ook zo actief mee doet.


Dank je! Ik probeer natuurlijk iedereen over te halen zelf een keer die kant op te gaan O:)

Als ik heel eerlijk ben vond ik het aantal dikke pony's eigenlijk wel meevallen. Maar misschien komt dat omdat ik zelf meer in de showwereld zit. Een aantal jaar geleden zag je echt heel veel pony's die niet meer lekker konden bewegen door het gewicht.
Tegenwoordig moeten juryleden er ook op afstraffen als ze te vet zijn.
Showen in sportconditie zie ik voorlopig nog niet gebeuren, maar ik denk wel dat we steeds bewuster bezig zijn met het gewicht van de pony's.

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:37

Het is ook iets lastigs om aan te pakken denk ik, en je went er ontzettend aan als je in het wereldje zit denk ik inderdaad. Nadeel van de welshjes is dat ze een beetje vet ook gewoon knapper zijn dan helemaal strak (vind ik persoonlijk).

Bijvoorbeeld het eerste schimmel Atje, die is te dik maar op een manier dat ik het esthetisch wel wat vind hebben. Daar zie je in ieder geval nog een duidelijke overgang schouder en hals en het vet zit vooral op de bovenlijn verstopt. De bruine daaronder vind ik dan een goed voorbeeld van zo dik dat ik er de rillingen van krijg, onder de vetophopingen en de hele lijn weg.
Mijn eerste fokproduct zet ook gewicht aan zoals de eerste schimmel, maar die staat met vergelijkbare conditiescore wel op dieet. Maar ik show niet en streef dus naar het optimale gezonde gewicht ipv 'mooie vetjes'.

keresa
Berichten: 2011
Geregistreerd: 29-11-04

Re: [FOTO] Dag 2 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:09

Was een mooi verslag Vief maar nog mooier om het in het echt te zien

Tenno7

Berichten: 2258
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [FOTO] Dag 2 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 00:34

Zo jammer dat welshjes altijd graag zo moddervet gezien worden op keuringen := gelukkig zijn ze er mee bezig.. vindt ze zelf ietsje ronder ook mooier. Maar er zitten wel een paar tussen die echr schrikbarend dik zijn.

Mooi verslag zo!!

lideli

Berichten: 2447
Geregistreerd: 21-03-10

Re: [FOTO] Dag 2 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:26

Wat een leuk verslag weer! Ik lees trouw mee deze dagen :)

De (te) dikke pony’s vallen wel op ja. Alhoewel ik heel even was afgeleid door de foto van Shane Rogers :j :')

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: [FOTO] Dag 2 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 10:24

@keresi Er bij zijn is natuurlijk het allermooiste <3

@lideli Ik heb nog veel meer foto's van hem (met pony's) :Y)

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:16

Het viel mij bij het Engelse commentaar op YouTube-stream wel op, dat ze het hadden over 'real showponies' en 'real ridden ponies'. Blijkbaar maken ze daar dus duidelijk onderscheidt tussen, want de dame die commentaar gaf vertelde dat zij met haar ridden ponies (hoofdzakelijk B-tjes) niet voor de show hier hoefde te gaan.

Zag trouwens dat ik Kimberley een paar keer door het beeld heb zien schuiven, leuk om een foto van jullie zo te zien :)

lideli

Berichten: 2447
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:54

VivianHesen schreef:
@lideli Ik heb nog veel meer foto's van hem (met pony's) :Y)


Misschien moet je dan maar een los topic over hem en zijn pony’s maken :')

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:03

lideli schreef:
De (te) dikke pony’s vallen wel op ja. Alhoewel ik heel even was afgeleid door de foto van Shane Rogers :j :')


Hahaha ik ging nog ff een keer terugkijken door deze reactie <3 .

Het is inderdaad jammer dat moddervette pony's nog de standaard zijn, geloof ook inderdaad wel dat er verbetering in zit. Showen in sportconditie zal het nooit worden en wat voller is bij een Welsh ook het mooist.
Maar ze kunnen ook overdrijven :Y) .

Super leuk verslag wel weer :D !

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: [FOTO] Dag 2 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-22 11:24