[FOTO] Dag 3 van de Royal Welsh Agricultural Show

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 976
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

[FOTO] Dag 3 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-22 10:03

* Bokt.nl
Fokkerij, NWPCS
Foto's en tekst door Vivianhesen

Vandaag blikken we terug op de derde dag van de Royal Welsh Agricultural Show. Voor een overzicht van de eerdere dagen en de voorbereidingen kun je hier terecht:
[VN] De Royal Welsh Agricultural Show door de ogen van een fotograaf
[VN] [FOTO] Dag 1 van de Royal Welsh Agricultural Show
[VN] [FOTO] Dag 2 van de Royal Welsh Agricultural Show

Op woensdag gaan we verder met de sectie A de jeugdrubrieken, we beginnen aan de sectie B eveneens met de jeugdrubrieken en bij de sectie D gaan we verder met de volwassen en veulenrubrieken.

Het voorbrengen
Hoe werkt dat nu eigenlijk zo met dat voorbrengen? Het is toch altijd een vak apart. Bij de "Engelse shows" mag je alleen als voorbrenger (handler) de baan is als je daadwerkelijk ook een pony vast houdt. Er wordt dan ook verwacht dat de pony braaf met de handler mee draaft, zonder dat er een aanjager aan te pas komt. De binnenkomst mag zowel in stap of draf. Degenen die in draf binnen komen, draven vaak een halve tot hele ronde en gaan dan over naar stap. Vervolgens blijft iedereen rond stappen tot de ringmeester het aangeeft. Zodra iedereen op gepaste afstand is aangesloten krijgen de deelnemers een halve ronde in draf, waarna de jury via de ringmeester doorgeeft op de pony op de voorste of achterste rij mag opstellen.

Afbeelding
Opstellen voor de jury van de sectie B Richard Miller

Zodra iedereen geweest is, besluit de jury of alle pony's binnen mogen blijven of dat ze de baan moeten verlaten. Het kan voorkomen dat er 40 tot 50 pony's in één rubriek zitten, dan is het niet mogelijk om alle pony's te beoordelen en te plaatsen. Vervolgens worden alle deelnemers één voor één gevraagd zich op te stellen voor de jury. Bij het opstellen probeer je er voor te zorgen dat alle benen van de pony zichtbaar zijn, waarbij je zorgt dat de pony open naar de jury staat.

Afbeelding
Recht op de jury af draven, gedemonstreerd door Shane Rogers (op speciaal verzoek <<) O:) )

Op teken van de jury stap je recht van de jury af, zodat de jury goed de stap van achter uit kan beoordelen. Daarna draai je rechtsom (om de pony heen) en draaf je in rechte lijn terug richting de jury. Je draaft dan de jury voorbij, niet omver natuurlijk, tot je voorbij de opgestelde pony's bent. Zodra iedereen geweest is geeft de ringmeester een seintje om rond te stappen op de rechterhand. Tijdens het rondstappen bekijkt de jury nogmaals kritisch de pony's en bedenkt in welke volgorde de pony's geplaatst moeten worden. De jury maakt dit kenbaar aan de ringmeester en deze wijst dan waar de betreffende deelnemer moet komen te staan. De deelnemer stelt wederom de pony op, waarna de jury nog een allerlaatste blik over de pony's werpt. Bij een definitief besluit neemt een mannelijke jury de hoed af. Bij een vrouwelijke jury gebeurd dit niet en kan het met een definitief knikje kenbaar worden gemaakt of een mannelijke ringmeester neemt zijn hoed af.

Afbeelding
Thistledown Becky Downie met voorbrenger Colin Tibby

Vervolgens worden de rozetten en plaatsingskaarten uitgereikt. Op de Royal Welsh worden met de volgende kleuren de plaats aangeduid:

1e plaats = rood
2e plaats = blauw
3e plaats = geel
4e plaats = white
5e plaats = crème
6e plaats = licht groen
7 tot en met 10e plaats = licht blauw
Op andere shows kan dit in volgorde of kleur variëren.

Verslag van de dag
De temperaturen zijn inmiddels gezakt naar een aangename 22 graden met een aangenaam windje als de show stipt om 08.00 uur begint. Zowel in de sectie A als de sectie B betreden de jaarling hengsten de ring. In de sectie D mogen de merries zonder veulen de baan betreden. Ik zal vandaag in eerste instantie zowel de sectie A als B gaan volgen, met in de middag de sectie D hengsten en het sectie D kampioenschap.

Afbeelding
Rhesfair Dangerous Lady

Sectie A
In de sectie A is de eerste plaats voor Fouroaks Skyfall, in eigendom van Rhys Freeman, met een tweede plaats voor Justin Davis zijn Thistledown Eilean Mor. De jaarling merries worden gewonnen door Rhesfair Dangerous Lady, fokker en eigenaar Stephen Williams. Coedyllan Roxanne in eigendom van Stephen Roberts staat als 2e opgesteld. Idyllic Spectre (v. Springbourne Capricorn) wint de rubriek tweejarige hengsten, Rhydyfelin Siabod is goed voor de 2e plaats.

Afbeelding
Sarum Rosabella

Winnaar van de tweejarige merries is Sarum Rosabella, Sarum Stud, met Flydon Perl Las er naast opgesteld. Voor de driejarige hengsten is de tweede plaats voor Pinewell Harrison, de eerste plaats is voor Cwmhir Snapshot. De rubriek driejarige merries wordt gewonnen door Thistledown Becky Downie, een mooie tweede plaats is voor Rookery Sweetest Song.

Afbeelding
Idyllic Specte

We vervolgen de sectie A met het jeugdkampioenschap, waarbij alle eerste en tweede geplaatste pony's mogen deelnemen. Jeugdkampioen is geworden Idyllic Spectre met Rhesfair Dangerous Lady als reserve kampioen. Het volgende kampioenschap is het "Female Championship". Hier mogen alle 1e en 2e geplaatste merries aan deelnemen. Met fantastisch resultaat voor de Nederlandse fans! De Weijerds Hailey wint het Female Championship met als reserve Islyn Purdey. Ook in het male championship is er Nederlands succes! Male Champion is Springbourne Capricorn, in eigendom van Gerrit en Leny van Beek, met als reserve Idyllic Spectre. Ook in het sectie A kampioenschap zet De Weijerds Hailey haar beste beentje voor en mag als kampioen opstellen, de reserve female champion, Islyn Purdey, mag opstellen als reserve.

Afbeelding
De Weijerds Hailey met fokker en eigenaar Willard Leeuwis

Wat het nog extra bijzonder maakt, is dat Springbourne Capricorn voor het vaderschap tekent van zowel Sectie A Kampioen, De Weijerds Hailey, als reserve male en youngstock champion Idyllic Spectre.

Afbeelding
Springbourne Capricorn

Sectie B
De sectie B wordt dit jaar gejureerd door Richard Miller, Heniarth Stud. Hij zal vandaag de jeugdrubrieken gaan jureren met op donderdag de volwassen- en veulenrubrieken. In de rubriek jaarling hengsten is achtereenvolgens de eerste en tweede plaats voor Moelgarnedd Mabon en Thistledown Grand Master. De jaarling merries wordt gewonnen door Phylberns Aurora met Smokeycott Shezam op de 2e plaats. In de tweejarige hengsten was de koppositie voor Phulberns Baloo, Westaire Vittorio werd hiernaast geplaatst. In de tweejarige merrie rubriek was er wederom Nederlands succes, met een eerste plaats voor Eyarth Honolulu in eigendom van de familie Hoeke. Op de tweede plaats stond Bronheulog Petal in eigendom van Nicola Morgan.

Afbeelding
Eyarth Honolulu in eigendom van de familie Hoeke

Kallared Heartbeat en Thistledown Hakka stonden 1e en 2e in de driejarige hengsten. En een 1e en 2e plaats in de driejarige merries was voor Paddock Chelsea Girl en Banktop Pandora. Het jeugdkampioenschap werd gewonnen door Kallared Heartbeat, de Nederlande Eyarth Honolulu werd reservekampioen!

Afbeelding
Kallared Heartbeat geshowt door Liesl Mead

Sectie D
De rubriek oudere cobhengsten is altijd een waar spektakel. Omstreeks 14.30 is er geen plek meer te vinden op de tribune en rondom de ring staat het rijen dik! Zodra de poort open gaat en de eerste hengsten binnen komen draven is het een oorverdovend kabaal van juichen, klappen en joelen. De ring is dan ook niet meer verdeeld in 3 delen, de voorbrengers mogen dus de gehele ring rond draven.

Afbeelding
Powysvalley Macsen

Na een grondige inspectie van de jury en onder luid applaus van het publiek mag Powysvalley Macsen als eerste opstellen. De tweede plaats is voor Fronarth Pele. Eerder vandaag heeft het Female Championship al plaats, deze werd gewonnen door Geler Lottie. Reserve Female Champion is Riverbank Rose Queen. Deze pony's tekenen uiteindelijk ook voor het Cob kampioenschap.

Afbeelding
Riverbank Rose Queen

Afbeelding
Geler Lottie

Morgen is al weer de laatste dag en dan gaan we verder met de sectie B, C en worden de Welsh Partbreds gejureerd.
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 29-07-22 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO] Dag 3 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:09

Mooi verslag! Haha en je hebt dus niet alleen pony’s gekeken :+

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 976
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-22 13:23

MarjanB schreef:
Mooi verslag! Haha en je hebt dus niet alleen pony’s gekeken :+


Tja, het oog wil ook wat hè :j
De kwaliteit van de voorbrengers viel een beetje tegen -O- maar er zaten wel een paar leuke tussen.

Boras
Berichten: 9967
Geregistreerd: 21-10-10

Re: [FOTO] Dag 3 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:17

Leuk!

Ik zou alleen de laatste alinea even aanpassen, omdat het evenement er al bijna een week op zit :)

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [FOTO] Dag 3 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:15

Leuk verslag weer!

lideli

Berichten: 2452
Geregistreerd: 21-03-10

Re: [FOTO] Dag 3 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:45

Weet een top verslag :))
En bedankt voor de tweede foto hè <<)

Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: [FOTO] Dag 3 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 18:02

Ik geniet van deze topics! Zelf ook een paar keer geweest voor en achter de schermen.

Fantastisch <3

Leuk om colin op de foto’s te zien. Toch wel een van de grootste namen :D

Weet jij toevallig of de bigleys (Llanarth stud) nog ponies uitbrengen?

Ik geniet met je mee in elk geval! <3

YWC

Berichten: 1521
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Zuienkerke (Belgium)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:13

Denk dat je de namen van de merries hebt omgewisseld.

Geler loti is een donkerbruine met 4 whites en riverbank rose Queen heeft geen witte voeten.

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 976
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: [FOTO] Dag 3 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-22 21:30

@YWC Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb me vergist met het toevoegen van de foto's.

@Saul De familie Bigley is nog steeds actief in de Welsh wereld. Helaas is Len Bigley inmiddels overleden, maar de familie zet dit door.

Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 21:54

Fijn dat ze dit doorzetten! Showt catryn ook nog? Of alleen Simon.

Wat triest om te horen van Len. Zo’n lieve man maar hij vocht al langer tegen zijn gezondheid.

Ik heb een paar jaar op rij bij hun gewerkt. Heb ze echter al een hele poos niet meer gesproken.

Hemel op aarde was het daar. Ooit hoop ik er nog eens een mooie cob te kopen <3.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 10:16

Die prachtige A'tjes en de Cobs wat een geweldige pony's zijn dat toch.

Ik ben nooit bij de Royal Welsh show geweest maar wel bij de Crufts, dat is de nationale hondenshow van de UK. Denk net zo'n sfeertje. Die Engelsen kunnen dat toch als geen ander.

Berdien

Berichten: 64559
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [FOTO] Dag 3 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 15:57

Ik ben echt een volledige leek hierin :D Maar als ik kijk naar Powysvalley Macsen, wat maakt dat hij als eerste is geplaatst? Als ik kijk naar zijn bovenlijn dan denk ik 'mwah'? Sowieso zijn heel wat dieren aardig.. rijk qua conditie :))

Verder wel genoten van je verslag, echt heel leuk om het zo mee te krijgen!

office
Berichten: 825
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 21:11

[quote="Berdien"]Ik ben echt een volledige leek hierin :D Maar als ik kijk naar Powysvalley Macsen, wat maakt dat hij als eerste is geplaatst? Als ik kijk naar zijn bovenlijn dan denk ik 'mwah'? Sowieso zijn heel wat dieren aardig.. rijk qua conditie :))

Ja dat dacht ik ook. Veel te dikke pony s en wat een slechte bouw heeft die hengst.

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 976
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: [FOTO] Dag 3 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 22:04

De cobs van dit jaar waren niet helemaal mijn type, maar wel de smaak van de jury.
De rug van Macsen vind ik ook niet om aan te zien. Hij heeft wel een mooi hoofd en front.

AnnoNiemand

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:16

Nou inderdaad die rug van die Cob zeg... Daar wil je toch niet mee fokken...

En jeetje sommigen zijn echt obese. Bijzonder.