WK Herning: Dressuuramazones Van Liere en Zweistra beginnen sterk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

WK Herning: Dressuuramazones Van Liere en Zweistra beginnen sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-22 22:33

KNHS.nl
Sport

Afbeelding
Dinja van Liere en Hermès zijn blij na hun Grand Prix proef op het WK.
Foto: Leanjo de Koster/ FEI/ Flickr


Op de eerste dag van het WK Dressuur in Herning zijn amazones Thamar Zweistra en Dinja van Liere goed begonnen voor TeamNL. Met een score van 78,83% voert Dinja van Liere met Hermès zelfs het klassement aan. Morgen gaat de landenwedstrijd verder en komen voor Nederland Marieke van der Putten en Emmelie Scholtens in actie.

In de Grand Prix van Herning gingen Dinja van Liere en haar KWPN-hengst Hermès naar 78,83% Een resultaat waar Van Liere tevreden mee is, maar tegelijkertijd weet ze ook dat het beter kan. De zoon van Easy Game is in topvorm, maar hier op het wereldkampioenschap moet het wel nog even gebeuren. En daar gaat ze helemaal voor.

"Ik moest er wat meer aan rijden om hem bij me te houden", vertelt Van Liere. "Het is een spannende, grote baan en er stond wat wind. Ik kon merken dat Hermès wat meer spanning had. Normaal kan ik hem wat mooier voor me uit houden. Ik ben tevreden met het resultaat, maar het kan beter. Eén pirouette was niet zo mooi en in de laatste piaffe kwam hij iets teveel terug. Volgens mij denkt hij dat het publiek alvast gaat klappen als hij daar stil gaat staan. Ik moet Hermès scherp houden, zodat hij naar me blijft luisteren en het initiatief niet overneemt. Ook dat is Hermès: vreselijk slim en hij weet wat er gaat komen. Ik wilde het zelf ook graag goed doen. We hebben een superseizoen achter de rug en ik wil laten zien dat we in vorm zijn, maar dat zegt niets. Het moet ook hier weer gebeuren."

Topvorm
In de Grand Prix Special wil Dinja de foutjes er wat meer uitslijpen, zoals ze dat zelf noemt. "Hermès is in topvorm. Het is wel lekker om de eerste dag gehad te hebben en te bedenken wat we beter kunnen gaan doen in de Special. Morgen kan ik dan de proeflijnen van de Special nog een keer doorrijden en een beetje relaxen. Dan begint Hermès maandag weer opgeladen aan zijn proef. Als hij de volledige focus heeft, is hij best wel heel scherp, daarom is die rustdag tussendoor wel heel fijn voor hem."

Kansen voor Nederlandse team
Hoe denkt de amazone over de kansen voor het Nederlandse team? "Ik weet niet hoe de concurrentie is. We kunnen hier de hele dag trainen, dus iedereen rijdt verspreid over de dag. Vandaag zien we ook dat er verrassingen zijn. Wat mij betreft ligt het nog heel erg open. Er zijn meerdere jonge en nieuwe combinaties, de vorm van de dag zal ook een rol spelen.”

72,37% voor Thamar Zweistra
Thamar Zweistra beet vanmorgen het spits af voor de dressuurruiters van TeamNL. Samen met de op haar thuisbasis stal Hexagon gefokte Ich Weiss maakte Thamar vandaag haar kampioenschapsdebuut bij de senioren. Zweistra was met haar 18 jaar ooit de jongste Grand Prix-ruiter van Nederland en hoewel zij in Nederland verreweg een heel groot aantal paarden op Grand Prix-niveau uitbracht, moest zij toch 22 jaar wachten voordat ze haar kampioenschapsdebuut mocht maken. In Herning stelde ze als eerste starter niet teleur en reed ze 72,37% bij elkaar.

Gereden voor wat ik waard ben
Het is haar debuut op een internationaal kampioenschap en hoewel ze het vanmorgen wel spannend vond, waren die zenuwen er niet meer toen ze eenmaal op haar schimmelhengst zat. Het was de keuze van Alex om als eerste te rijden”, vertelt Thamar na afloop. “Dinja van Liere wilde graag op de eerste dag, maar dan wel als tweede. Ik was heel trots op Ich Weiss. In Rotterdam was hij pittig, hier was hij heel mooi los en heel geconcentreerd. Dan weten we allebei wat we moeten doen. Het gaat dan om gewoon paardrijden en dat hebben we gedaan. Het foutje in de eners is jammer, want die kan Ich Weiss voor een negen. In Rotterdam gingen we te hard, nu had ik wel wat meer gas mogen geven. Ik denk dat we zo’n fout wel kunnen wegpoetsen in de Grand Prix Special. Ik was blij met hoe Ich Weiss aanvoelde. Ik heb gereden voor wat ik waard was en ik denk dat we goed in vorm zijn. Ik ben zeker blij met deze score."

Volg het WK
Wil je niets missen van het WK én volgen hoe onze Nederlandse ruiters, amazones en voltigeurs presteren? Via FEI.tv/CMH.tv worden alle onderdelen van alle disciplines gelivestreamd (members). De NOS verzorgt op zaterdag een samenvatting op tv, op zondag is er een livestream op NOS.nl. Wanneer er medaillekansen zijn wordt de Grand Prix op zondag eventueel live uitgezonden op tv.

Startlijst/uitslagen

Bekijk hier de website van het Wereldkampioenschap in Herning

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: WK Herning: Dressuuramazones Van Liere en Zweistra beginnen sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:34

Weet iemand waar ik de livestream en samenvatting van gister kan vinden?

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:16

_Gerdien_ schreef:
Weet iemand waar ik de livestream en samenvatting van gister kan vinden?

FEI.tv en ClipMyHorse hebben een (betaalde) livestream. Zondag kun je ook een stukje live volgen bij de NOS.

De samenvatting van gisteren kun je hier terugkijken: https://nos.nl/video/2439648-nederlands ... ste-wk-dag

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: WK Herning: Dressuuramazones Van Liere en Zweistra beginnen sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:23

Dankjewel!

Na nog meer speurwerk zag ik dat de livestream van NOS helaas pas om 15.18 begint

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: WK Herning: Dressuuramazones Van Liere en Zweistra beginnen sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:23

Weinig livestream op het moment bij de NOS >;)

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:45

Letizia schreef:
Weinig livestream op het moment bij de NOS >;)

Horses schrijft op Facebook dat er technische problemen waren, als het goed is werkt de stream nu wel :)

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: WK Herning: Dressuuramazones Van Liere en Zweistra beginnen sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:50

Ik heb hem opnieuw aangezet en hier doet hij het.
Ik heb alleen geen commentaar.

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: WK Herning: Dressuuramazones Van Liere en Zweistra beginnen sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:16

Sinds twee minuten wel commentaar :)
Jammer van de spanning in de wissels bij All at once.
En de stap van het paard van Isabel.

mxren
Berichten: 71
Geregistreerd: 04-02-15
Woonplaats: Gelderland

Re: WK Herning: Dressuuramazones Van Liere en Zweistra beginnen sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:23

Weet iemand tot hoe laat deze livestream van de nos duurt? ik kan het nergens vinden. Gaan ze alles tot het einde vandaag uitzenden?

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:25

Laurie schreef:
Letizia schreef:
Weinig livestream op het moment bij de NOS >;)

Horses schrijft op Facebook dat er technische problemen waren, als het goed is werkt de stream nu wel :)

Klopt! :)

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: WK Herning: Dressuuramazones Van Liere en Zweistra beginnen sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:36

Wow, Hermes nog steeds bovenaan….

Lalala12468
Berichten: 149
Geregistreerd: 23-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:00

Kendra schreef:
Wow, Hermes nog steeds bovenaan….


Ja.. ik ben heel benieuwd of er een medaille erin zit morgen of woensdag. Begint er echt goed uit te zien voor ze.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: WK Herning: Dressuuramazones Van Liere en Zweistra beginnen sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:07

Ik verwacht dat Dufour en Fry ook heel hoog gaan scoren. En de laatste duitsers ook wel :j

Lalala12468
Berichten: 149
Geregistreerd: 23-09-15

Re: WK Herning: Dressuuramazones Van Liere en Zweistra beginnen sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:03

Ondanks alle foutjes die erin slopen bij de Nederlandse dames (behalve bij Dinja dan) heb ik wel echt van ze genoten. Wat een potentie hebben titanium en indian rock zeg.
De kwalificatie is binnen en ze hebben laten zien dat ze eraan komen met de jonge paarden.

En wat een waanzinnig paard is glamourdale. Schitterend dier en heel sterk gereden door Fry ook.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: WK Herning: Dressuuramazones Van Liere en Zweistra beginnen sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:57

Ik zag heel even bij de NOS dat het Spaanse team op 1 stond, maar mogelijk zijn het inmiddels de Denen...?

Iemand die dit weet?

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: WK Herning: Dressuuramazones Van Liere en Zweistra beginnen sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:58

Denemarken goud, Engeland zilver en Duitsland brons.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: WK Herning: Dressuuramazones Van Liere en Zweistra beginnen sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:01

Dank je wel.

... en Nederland 5e, had ik gelezen.

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Re: WK Herning: Dressuuramazones Van Liere en Zweistra beginnen sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:06

En Dinja op 3 individueel... word dat een individuele medaille in de special of kür? De grootste kans sinds jaren in ieder geval.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:31

emma_evg schreef:
En Dinja op 3 individueel... word dat een individuele medaille in de special of kür? De grootste kans sinds jaren in ieder geval.

Ja gaat spannend worden want het scheelt niks met Dujardin, Werth en Werndl

Lalala12468
Berichten: 149
Geregistreerd: 23-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:50

Spenk schreef:
emma_evg schreef:
En Dinja op 3 individueel... word dat een individuele medaille in de special of kür? De grootste kans sinds jaren in ieder geval.

Ja gaat spannend worden want het scheelt niks met Dujardin, Werth en Werndl


Ik zou wel durven zeggen dat uit deze groep (inclusief wandres en cassoe kruth, die horen hier ook wel bij) dat Dinja de meeste kans maakt op brons.
Dinja had er nog wel kleine foutjes en hakkeltjes in zitten. Als die eruit gaan gaat ze misschien zelfs die 80% nog wel aantikken. Die foutjes zaten namelijk precies op de dubbeltellers.

Maarja, daarin zal de strijd waarschijnlijk (zeker) morgen zitten. Wie maakt er geen foutjes.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 23:10

Lalala12468 schreef:
Ondanks alle foutjes die erin slopen bij de Nederlandse dames (behalve bij Dinja dan) heb ik wel echt van ze genoten. Wat een potentie hebben titanium en indian rock zeg.
De kwalificatie is binnen en ze hebben laten zien dat ze eraan komen met de jonge paarden.

En wat een waanzinnig paard is glamourdale. Schitterend dier en heel sterk gereden door Fry ook.

Vamos Amigos scoorde vandaag wel terecht hoger op een aantal dubbeltellers, maar ik heb ook echt genoten van Glamourdale <3

Wat een waanzinnig goede proef en een ongelooflijk staaltje rijkunst van Lottie!

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 00:01

Janneke2 schreef:
Ik zag heel even bij de NOS dat het Spaanse team op 1 stond, maar mogelijk zijn het inmiddels de Denen...?

Iemand die dit weet?


Dat zal geweest zijn na hun laatste ruiter en in het begin van de laatste ronde.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: WK Herning: Dressuuramazones Van Liere en Zweistra beginnen sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:17

Vandaag de special ook worden uitgezonden via de nos app?

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:40

Letizia schreef:
Vandaag de special ook worden uitgezonden via de nos app?

Volgens mij zenden ze alleen de kür uit op woensdag.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: WK Herning: Dressuuramazones Van Liere en Zweistra beginnen sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:00

Ooh, das jammer!