Enkel of dubbel gebroken bit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Enkel of dubbel gebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 10:29

FEI
Algemeen

Afbeelding
Een enkel gebroken bit. Foto: Showjumper/Bokt Wiki


Vroeger werden alle paarden getraind met een enkel gebroken watertrens, maar tegenwoordig is er een heel scala aan bitten en hoofdstellen ontwikkeld, waardoor we verschillende bitten kunnen kiezen voor de verschillende behoeften van onze paarden. Op deze manier past een bit misschien beter in de paardenmond, of wordt een bepaald probleem dat de ruiter of het paard heeft, opgelost. De ontwikkeling in bitten en hoofdstellen heeft trainen voor de paarden comfortabeler gemaakt, net zoals de ontwikkeling in sportkleding het sporten comfortabeler heeft gemaakt voor mensen.

Tegenwoordig is het enkel gebroken bit nog steeds een vaak gebruikt mondstuk, maar ook het dubbel gebroken trensje wordt vaak gebruikt. Dankzij bitfitters zijn er tegenwoordig veel mogelijkheden beschikbaar, dus het is veel gemakkelijker om de juiste oplossing voor jou en je paard te vinden.

Hieronder kijken we naar de verschillen tussen enkel en dubbel gebroken mondstukken en we beoordelen wat de beste keuze is voor jouw paard.

Enkel gebroken
Een gebroken bit heeft heeft één of meerdere breuken in het mondstuk, in tegenstelling tot een ongebroken mondstuk. Een enkel gebroken bit heeft maar één breuk in het mondstuk.

Het enkel gebroken bit staat ook wel bekend als het standaard bit.

Het is in wezen een mondstuk waarvan de twee delen in het midden met elkaar verbonden zijn door een scharnier. Dit bit kan in het midden dubbel worden gevouwen, waardoor een omgekeerde V ontstaat als je het vouwt door de twee bitringen naar elkaar toe te duwen.

Als het bit vouwt door de inwerking van de teugels op de bitringen, komt het omhoog komt in de mond. Het grote voordeel hiervan is dat er minder druk op het midden van de tong is dan bij een dubbel gebroken mondstuk.

Vanwege deze liftende werking denken sommige ruiters echter dat een enkel gebroken bit druk kan uitoefenen op het gehemelte. Bij de juiste maat mondstuk zal dit niet gebeuren.

Wanneer de teugels worden aangenomen, komt het scharnier in het midden van het mondstuk iets omhoog, en met dit effect oefent het enkel gebroken mondstuk vooral druk uit op de lagen en de zijkant van de tong.

Een andere optie, die nauw verwant is aan de enkel gebroken variant, is het dangerbit. Dit lijkt op een enkel gebroken bit, maar het kan niet zo ver gevouwen worden als een enkel gebroken bit. Wanneer er druk op de teugels wordt uitgeoefend, wordt het bit vergrendeld, waardoor het mondstuk recht wordt.
Het bit is hierdoor iets scherper dan een normaal enkel gebroken bit.

Het vergrendelde mondstuk is het meest geschikt voor paarden die bijvoorbeeld tegen de hand zijn, en daardoor erg sterk worden tijdens het rijden.

Afbeelding
Een dubbel gebroken bit. Foto: Showjumper/Bokt Wiki

Dubbel gebroken
Een dubbel gebroken bit heeft, zoals de naam al zegt, een mondstuk van drie delen die met elkaar verbonden zijn met scharnieren.

Tot voor kort waren Franse schakels de meest voorkomende dubbel gebroken bitten. Veranderingen in de dressuurregels hebben er echter toe geleid dat een elliptische scharnier nu één van de populairste bitten onder de trensjes is.

Dubbel gebroken bitten zijn meer anatomisch gevormd, maar vergeet niet dat de tong van het paard een zeer gevoelig deel van de mond is en daarom zeer gevoelig voor druk. Het is een misverstand dat een dubbel gebroken bit het zachtst voor een paard is. Als een paard zijn tong omhoog doet, kan dit ongemak veroorzaken door de druk op de tong.

Een ander belangrijk punt is dat ze door het omhoog trekken van de tong een deel van hun luchtwegen blokkeren, wat leidt tot nog meer ongemak en stress. Een dubbel gebroken bit kan natuurlijk wel de juiste oplossing je paard zijn, dus aarzel nooit om de mening van een expert te vragen als je twijfelt.

De juiste keuze voor uw paard
Hoe weet je welk bit bij je paard past? Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden, waaronder de pasvorm van het bit, maar ook de inwerking.

Je kan ook een bitfitter vragen om met je mee te kijken naar wat de juiste keuze voor je paard is.

De juiste maat
De juiste maat bit is erg belangrijk, en dat zou je uitgangspunt moeten zijn. Een goed passend bit ligt mooi in de mondhoeken en het mondstuk steekt aan beide kanten een klein stukje uit. De meest gangbare maten liggen tussen de 12 en 13 centimeter, maar het moderne sportpaard gaat door invloeden op de fokkerij meer richting de 12 centimeter.

Bij een te klein bit kunnen de bitringen tegen de mond van het paard drukken, wat druk en zelfs wondjes kan veroorzaken. Een te groot bit kan veel schade aanrichten door de zijwaartse beweging, vooral als je één teugel wat meer gebruikt (bijvoorbeeld om naar binnen te buigen). Deze zijwaartse beweging en wrijving kunnen dan pijn en verwondingen veroorzaken in de paardenmond.

Natuurlijk is de maat van het bit niet het enige waar je rekening mee moet houden. Je paard kan ook voorkeur hebben voor een dikker bit, of juist een dunner bit, afhankelijk van de vorm van zijn mond. De moderne sportpaarden hebben vaak voorkeur voor een dunner bit, omdat hun mond te klein is voor een dikker bit.

Het juiste bit
Een perfect passend bit betekent helaas niet perse dat je paard er gek op zal zijn. Als je voelt hoe je paard op een bit reageert, kan dit je helpen om het juiste bit te vinden. Zoals eerder gezegd, kan een bitfitter je helpen het juiste bit voor je paard te kiezen.

Het is vaak het beste om je paard te laten aangeven wat hij het prettigst vindt. Je kan als ruiter natuurlijk wel inschatten wat je paard prettig vindt, maar door het uitproberen van verschillende bitten kan je het ook zelf ervaren. Zijn voorkeur kan je verrassen.

Waarom sweet iron?
Een sweet iron bit heeft een oxiderend oppervlakte. Het materiaal heeft een zoete smaak en het stimuleert de natuurlijke speekselproductie van een paard. Hierdoor gaat het paard meer schuimen, wat de acceptatie van het bit verbetert.
Laatst bijgewerkt door Banjer op 07-08-22 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Enkel of dubbel gebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:13

"Het is een misverstand dat een dubbel gebroken bit het zachtst voor een paard is. Als een paard zijn tong omhoog doet, kan dit ongemak veroorzaken door de druk op de tong."

Dit... ik dacht ook dat een dubbelgebroken bit de zachtste inwerking had... weer wat geleerd!

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Enkel of dubbel gebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:12

Er ging een tijdje terug een filmpje rond die liet zien hoe een enkel gebroken bit het gehemelte raakt. Dit leek heel aannemelijk, maar is fysiek onmogelijk. De grootste ellende met bitten komt als ze te groot zijn. Een dubbel gebroken bit werkt scherper in (dan een enkel gebroken) als het te groot is. Dan komt al snel het scharnier op de lagen.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Enkel of dubbel gebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:30

Geen van beide! Gebroken bitten ( enkel of dubbel) geven veel ruis in de mond en geven hoofdzakelijk druk op de uiterst gevoelige lagen waarbij dubbelgebroken, zeker als het ook nog een watertrens is, fungeert als een ketting. Dergelijke bitten geven dus voortdurend signalen af en daarbij kan een paard met de tong weinig invloed uitoefenen op waar het bit ligt/ inwerkt. Met een ongebroken bustrens kan een paard met de tong nog wat invloed uitoefenen, door het bit op die tong te dragen, en daarmee de lagen te ontlasten. En een ongebroken trens geeft veel minder ruis waardoor hulpen beter en duidelijker doorkomen bij een paard. Ondanks dat schijnen er paarden "goed" op te lopen waarbij je dan de vraag kan stellen of het niet beter zou kunnen met een stabiel liggend bit. Ook een Billy Allen mondstuk is een mooie optie; deze is wel beweeglijk in de zin van dat beide bithelften onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen maar ligt door een rolletje in het midden heel stil in de mond. Wij rijden onze paarden altijd met ongebroken bitten ( maar meestal alleen op bosal ;-) ).

Ongebroken bustrens
Afbeelding

Billy Allen trens
Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:41

Bij dubbel gebroken heb je zoveel keuze.
De goedkopere hebben vaak een dik en breed tussenstuk
Vaak te breed.

Kijk je naar bijvoorbeeld een sprenger k&k dubbel gebroken is dat tussenstukje veel smaller.
Ik heb het idee dat veel paarden het daar beter op doen.

Al 20 jaar kom ik steeds weer bij dat bit uit.
Bij mijn Engels volbloed.
Als ook bij mijn 2 tinkers nu.

Mijn EV vond ongebroken het fijnste in de tijd dat er weinig keuze was. Later vond hij de kk het fijnste.
Maar mijn beide tinkers willen ongebroken niet. Ook geen myler, ook geen kunststof.
Enkel gebroken wilde ze allen niet.
Dubbel gebroken ook die met breed tussenstukje niet. Kk ultra allemaal wel.

Dus niet alles wat dubbel gebroken heet werkt hetzelfde.

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: Enkel of dubbel gebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:22

Hier ook goede ervaring met een ongebroken bustrens. Er is veel meer rust in de mond vh paard.

ivy_power89

Berichten: 5856
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Enkel of dubbel gebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 18:32

En toch rijd ik mijn huidige paarden en de paarden die ik heb gehad altijd met een dubbel gebroken bus trens.... en alles loopt er prima op

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:01

Desi_2409 schreef:
"Het is een misverstand dat een dubbel gebroken bit het zachtst voor een paard is. Als een paard zijn tong omhoog doet, kan dit ongemak veroorzaken door de druk op de tong."

Dit... ik dacht ook dat een dubbelgebroken bit de zachtste inwerking had... weer wat geleerd!

Wat maakt dat je er van uit gaat, dat in dit artikel "de waarheid" staat?
Het FEI artikel is anoniem en er staat een logo van een bitten fabrikant bij.
De vertaling hier stopt, bij waar die bittenfabrikant zijn product begint aan te prijzen

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Enkel of dubbel gebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:47

Ik had al mijn paarden op ongebroken lopen, die ik heb gehad.

Maar mijn merrie, begint enorm te duwen met ongebroken.
Dubbel gebroken trekt ze zich helemaal scheef, met elke ruiter die zich er op plaatst.

Uit eindelijk een licht voorgebogen enkel gebroken bit. Nu loopt ze super.

Zelfs een myler was gewoon duwen.
En ook de gebroken met lock. Duwen.

Nou, dat trek ik niet. Letterlijk en figuurlijk niet.

En bij het zien van het bit, draaide zich om of wendde zich af.

Dat doet ze nu niet meer.

Dus ik denk dat dit voor haar prima is.

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Enkel of dubbel gebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:34

Ik reed mijn paard ook altijd met een ongebroken bit. Toen ooit eens een bitfitter laten komen en ook daar kwam een ongebroken bit uit als juiste keuze.

Dacht vroeger ook dat gebroken en dan juist dubbel gebroken het vriendelijkste bitje was.

Maar hoezo zorgt schuimen voor acceptatie ? Die snap ik niet zo goed. Ik dacht eerder dat schuimen een teken van stress is.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Enkel of dubbel gebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:43

Schuimen als in lippenstift randje of vlokjes is acceptatie, slierten is stress. Zo is het mij althans geleerd.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:01

Ik gebruik bijna altijd een enkel gebroken. Mijn merrie neemt een dubbelgebroken vast wat ze bij een enkel gebroken niet doet. Een vorig paard reed ik wel eens op ongebroken. Dit was qua rustige aanleuning wel fijn, maar qua sturing minder. Wel gebruik ik altijd vaste ringen. Heb het niet op watertrensjes.

Ramoisa
Berichten: 1
Geregistreerd: 16-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 07:33

En wat is het beste voor als er een onervaren ruiter op zit?

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:30