Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

In gesprek met Susan van Dongen, de groom als onmisbare schakel

 
Profiel   

KNHS.nl
Sport

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


“Je bent een team en als een van de schakeltjes er niet is, dan gaat het hele feest niet door.” Welk feest er dan niet doorgaat? In dit geval het Wereldkampioenschap in Herning. We spraken Susan van Dongen over haar werk als groom van Dinja van Liere. Of beter gezegd, haar leven. “Je moet het niet zien als werk, maar als je roeping. Omdat dit mijn passie is, vind ik het niet erg om lange dagen te maken.”

Er wordt vaak gezegd over grooms op kampioenschappen: ‘Je hebt maar één paard bij je, dus dat is dan toch een soort van vakantie’. Dat dat niet het geval is, blijkt wel uit het gesprek met de Brabantse Susan van Dongen (33). Sinds enkele maanden is zij de groom van Dinja van Liere, maar onervaren is ze allerminst. Zo werkte zij voorheen onder andere bij TeamNL-amazone Emmelie Scholtens. “Kort samengevat moeten wij als grooms ervoor zorgen dat de ruiter of amazone helemaal ontlast wordt, zodat zij aan niets hoeft te denken en ‘alleen maar’ hoeft te focussen op het rijden.”

Alles bij hebben
Hoe dat eruitziet op een Wereldkampioenschap in praktijk? “Ik ben iedere dag om half 7 op stal en ga om 10 uur ’s avonds naar de vrachtwagen”, en dat komt vooral omdat de stallen dan leeg moeten zijn en de lichten uit. “De week voor vertrek vind ik misschien het minst leuke van mijn werk. En dat ligt niet aan de werkzaamheden, maar vooral aan de stress van dat je geen dingen wilt vergeten. Je wilt alles bij je hebben én je regelt dat alles thuis doorgaat als we er niet zijn.”

Band met Hermès
Maar het mooiste is de band met het paard volgens Susan: “Ik ben zo gek met de paarden, ik heb daar echt een band mee. Je bent zo veel met ze samen, je kent ze echt door en door. Vroeg op staan is geen probleem, je doet dat voor het paard. Die passie, dat is wat je nodig hebt als je als groom wilt werken.” Of leven dus. Dinja van Liere noemt ‘haar’ Hermès gekscherend een clown en dat kan Susan alleen maar beamen. Zodra ze over Hermès begint te praten moet ze lachen. “Hermès is echt een heel slim paard. Hij weet precies wat hij wil en niet wil. Als we linksaf terug naar de stal gaan en hij wil dat niet, dan gaat hij gewoon langzamer lopen. Hij vindt alles grappig en vooral zichzelf, maar dat is ook meteen zijn kwaliteit. Voor mij betekent het vooral dat ik niet mag verslappen, hij is mega snel afgeleid. Als je een fractie niet oplet dan lacht hij je gewoon uit. Maar hij is heel lief, vooral voor een hengst, en zeker niet gemeen.” En zijn opvallendste eigenschap? “Die jongen kan echt snurken! Hij ligt veel op stal, het liefst met zijn neus in het stro en dan zaagt hij zo een heel bos om. Ook daaruit blijkt zijn intelligentie, hij pakt zijn rust op stal heel bewust. Hij verspilt absoluut geen energie.”

Teamspirit
Naast de omgang met het paard is het onderdeel uitmaken van een team ook een belangrijk aspect in het werk als groom. “Samen met Dinja, Rieky (Rieky Young, de trainer van Dinja, red.) en Hermès vormen wij een team. Iedereen is even hard nodig, alles moet perfect kloppen op een wereldkampioenschap en daar doe je het uiteindelijk voor. Het is mooi om te zien dat de FEI daar steeds meer oog voor heeft.” Nieuw tijdens dit WK is dat de naam van de groom op de startlijst wordt vermeld én dat de groom in beeld komt op het grote scherm en de livestream voordat de ruiter of amazone van start gaat. “Waardering is alles, niet alleen van de FEI, maar ook van ‘jouw’ ruiter. Dinja is echt dankbaar, iedere avond bedankt zij mij. Ik voel dat ik er echt bij hoor, dat geeft de drive om wanneer het moet nog een stapje erbij te doen. Iedereen vindt het fijn om te horen en te weten dat hij of zij belangrijk is, dus wij als grooms ook.”

Alles moet perfect zijn
Gisteren loste Dinja de verwachtingen in met haar topscore van 78.835%. Dat dat niet alleen haar prestatie is, is inmiddels wel duidelijk. Maar hoe ziet zo’n voorbereiding eruit? “Ik begin zo’n drie uur voordat Dinja de baan in moet met het klaarmaken van Hermès. Gisteren moesten zij ’s avonds rijden, dus dan begin ik eerder met voeren zodat het voer hem niet in de weg zit. Vervolgens begin ik met vlechten, poetsen etc. Een half uur voordat ik start met opzadelen krijgt Hermès een massagedeken op en ruim een halfuur voordat Dinja erop gaat zadel ik Hermès op. Alles moet perfect zijn. Ook maak ik mijn eigen tas met spullen klaar. Dinja visualiseert de proef vervolgens en loopt ze nog een laatste rondje om Hermès ter controle en dan gaan we naar de baan. Na het rijden doe ik de hele naverzorging, vooral op een kampioenschap gaat de ruiter rechtstreeks naar de interviews. Dinja was om half 8 klaar met rijden en ik was rond kwart over 9 klaar met naverzorgen van Hermès en het poetsen van de spullen.”

Aandacht
Geen gebrek aan aandacht voor de toppaarden dus. “Wij missen wel eens een ontbijt, lunch of diner door de trainings- of starttijden. Maar de paarden niet hoor”, zegt Susan snel. “Ik moet wel zeggen dat het supertof is om voor en met Dinja te werken, wanneer ik een keer niet heb kunnen eten dan neemt ze mij bijvoorbeeld mee uit eten of ze regelt iets. Zij heeft op haar beurt weer aandacht voor mij en het overige personeel”, besluit Susan van Dongen.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 21:30 



 
Profiel   

Leuk stukje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 21:37 



 
Profiel   

Heel leuk stuk. En wat fijn dat dit haar roeping is. Dinja boft met zo een groom en dat laat ze ook vaak genoeg merken blijkt wel. Super tof!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 12:28 



 
Profiel   

Zeker weer een leuk stukje. Zou t ook leuk vinden om eens een interview van Rieky te zien. Ik ken haar toch vooral als westernruiter en ben heel erg benieuwd wat haar rol als coach voor dressuurruiters inhoudt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 12:43 



 
Profiel   

Wat een leuk stuk! Het enthousiasme spat er echt vanaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 12:45 



 
Profiel   

Iris82 schreef
Zeker weer een leuk stukje. Zou t ook leuk vinden om eens een interview van Rieky te zien. Ik ken haar toch vooral als westernruiter en ben heel erg benieuwd wat haar rol als coach voor dressuurruiters inhoudt.


Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar :j
Leuk stukje hoor, fijn ook te horen dat de grooms steeds meer erkenning krijgen. Het viel mij inderdaad ook al op dat de grooms ook vermeldt worden. Super tof +:)+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 16:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen