WK Herning: Nederlands dressuurteam bemachtigt Olympisch ticket

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

WK Herning: Nederlands dressuurteam bemachtigt Olympisch ticket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 21:59

KNHS.nl
Sport

Afbeelding
Dinja van Liere en Hermés maken deel uit van het team dat in Herning kwalificatie voor
de OS in Parijs 2024 veiligstelde. Foto: Liz Gregg/ FEI/ Flickr


De Nederlandse dressuurploeg is knap vijfde geworden in de landenwedstrijd van het wereldkampioenschap in Denemarken. Daarmee heeft het team van bondscoach Van Silfhout als eerste Nederlandse sportploeg een ticket bemachtigd voor de Olympische Spelen van Parijs in 2024.

In het slotstuk van een heel spannende Grand Prix/ landenwedstrijd, werd duidelijk dat de verschillen in de kopgroep heel klein zijn, maar dat Nederland nog net tekort komt om weer mee te doen voor de medailles. Deze vijfde positie betekent wel dat Nederland zich als team heeft gekwalificeerd voor de Olympische Spelen van Parijs. Gezien de jonge leeftijd van de Nederlandse paarden lijkt de toekomst richting de volgende Spelen rooskleurig.

Zoals verwacht was de gouden medaille voor het sterke Deense team. Op zilver zien we de Britten, wat zeker een medaille met een oranje tintje genoemd kan worden: het team bestaat volledig uit Nederlandse paarden en hun kopvrouw Charlotte Fry is in Nederland gevestigd. Brons is voor Duitsland en de Zweden hadden een kleine voorsprong op Nederland. Individueel stond Dinja van Liere heel knap als derde opgesteld.

Van Silfhout ziet groei
“De laatste tijd begon ik de kriebels te krijgen”, vertelt bondscoach Alex van Silfhout. “Het kon maar zo zijn dat er mooie dingen gingen gebeuren in Herning, want de ruiters kwamen steeds meer in vorm. De groei was duidelijk zichtbaar. Het had zomaar gekund dat we een plekje waren opgeschoven. Het kan altijd beter, maar richting de toekomst ziet het er veelbelovend uit. Ik heb daar een goed gevoel bij.”

Parijs 2024
Zagen we in Herning ook de paarden die het in Parijs mogen waarmaken? “In deze paarden zit nog heel veel groei. We weten niet wat er in de toekomst nog meer boven komt drijven en wat er over volgend jaar en het jaar daarop meedoet. We zijn hier met jonge paarden, waar we nog veel van verwachten.”

Nieuwe gezichten, onervaren paarden
Het Nederlandse team kende amazones met veel ervaring, waarvan er twee hun debuut maakten op een internationaal kampioenschap. Hun paarden zijn allemaal negen en tien jaar oud en waarschijnlijk nog in de lente van hun carrière. Dat stemt de bondscoach positief.
“Ik werd heel blij van Hermès en Dinja van Liere, die ondanks een paar mindere momenten al zo’n score neerzetten. Bij Emmelie Scholtens en Indian Rock is ook heel veel potentie te zien. Van Thamar Zweistra en Hexagon’s Ich Weiss wist ik dat ze een goede Grand Prix konden rijden, je ziet haar ervaring in de manier waarop ze heel secuur die Grand Prix doorrijdt en afwerkt. Marieke van der Putten rijdt met een eveneens relatief onervaren paard haar eerste kampioenschap en de spanning in de ring wist ze heel goed op te lossen, daar verwacht ik veel van.”

Terugkomst Gal en Minderhoud
Met de sabbatical van Edward Gal en het uitvallen van het toppaard van Hans Peter Minderhoud leek het even spannend te worden, voorafgaand aan dit seizoen. “Ik word blij van het feit dat het in Nederland niet meer op twee of drie man vastzit. Bij uitval van een teamlid staan we niet meer langs de kant. We kunnen bouwen op mensen die veel ervaring hebben en qua paardenmateriaal kunnen we goed vooruit. Ik reken voor 200 procent op de terugkomst van Hans Peter en Edward in het team. Dan ontstaat er echt serieuze competitie in Nederland en dan zou het in Parijs mogelijk moeten zijn.”

Kijk hier voor het bericht over de proef van Dinja van Liere

Kijk hier voor het bericht over de proef van Emmelie Scholtens

Uitslag Landenwedstrijd:
1. Denemarken - 235.451
2. Groot-Brittannië - 234.223
3. Duitsland - 230.791
4. Zweden - 227.142
5. Nederland - 225.621

Uitslag Grand Prix:
1. Cathrine Laudrup-Dufour (DEN) - Vamos Amigos (v. Vitalis), 81.864%
2. Charlotte Fry (GBR) - Glamourdale (v. Lord Leatherdale), 80.838%
3. Dinja van Liere (Uden) - Hermes (v. Easy Game), 78.835%
17. Emmelie Scholtens (Gorinchem) - Indian Rock (v. Apache), 74.410%
24. Thamar Zweistra (Schore) - Hexagon's Ich Weiss (v. Hexagons's Rubiquil), 72.376%
31. Marieke van der Putten (Groesbeek) - Tørveslettens Titanium RS2 (v. Totilas), 71.118%

Startlijst/uitslagen

Bekijk hier de website van het Wereldkampioenschap in Herning

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: WK Herning: Nederlands dressuurteam bemachtigt Olympisch ticket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:35

'Qua paardenmateriaal kunnen we goed vooruit.'

Alsof het over machines gaat...

Knap gereden van de Nederlandse dames. Ik vond Lottie Fry echt geweldig :D.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:43

_San87_ schreef:
'Qua paardenmateriaal kunnen we goed vooruit.'

Alsof het over machines gaat...

Knap gereden van de Nederlandse dames. Ik vond Lottie Fry echt geweldig :D.

Lottie Fry rijdt nu eens echt een paard waarvan ik vrij zeker ben dat menig ruiter op hetzelfde niveau hem niet eens rond de ring gestuurd zou krijgen laat staan er in.... Ik heb zoveel respect voor haar... Jezus wat een bommetje is dat paard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:05

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:
'Qua paardenmateriaal kunnen we goed vooruit.'

Alsof het over machines gaat...

Knap gereden van de Nederlandse dames. Ik vond Lottie Fry echt geweldig :D.

Lottie Fry rijdt nu eens echt een paard waarvan ik vrij zeker ben dat menig ruiter op hetzelfde niveau hem niet eens rond de ring gestuurd zou krijgen laat staan er in.... Ik heb zoveel respect voor haar... Jezus wat een bommetje is dat paard.

Ik zou t niet durven zeggen... Ik ken een paar nakomelingen van Glamourdale en die zijn allemaal doodbraaf. Misschien wordt de hengst makkelijk heet gemaakt in het werk?

HorsePassion
Berichten: 974
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:14

Charlotte Fry is niet echt een vriendelijke amazone te noemen.
Al kan ze het in de proef aardig verbloemen.
Maar zo zijn er wel meer (Nederlanse) ruiters die in de wandelgangen en in de pers vriendelijk worden genoemd. Ga maar eens bij het losrijden kijken. Dan zou je ze het liefste van het paard willen trekken.

Lalala12468
Berichten: 149
Geregistreerd: 23-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:19

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:
'Qua paardenmateriaal kunnen we goed vooruit.'

Alsof het over machines gaat...

Knap gereden van de Nederlandse dames. Ik vond Lottie Fry echt geweldig :D.

Lottie Fry rijdt nu eens echt een paard waarvan ik vrij zeker ben dat menig ruiter op hetzelfde niveau hem niet eens rond de ring gestuurd zou krijgen laat staan er in.... Ik heb zoveel respect voor haar... Jezus wat een bommetje is dat paard.


Ben ik niet helemaal met je eens. Ik vond glamourdale niet heel heftig ogen. Veel beweging, maar leek verder wel oké in zijn koppie.

Maar dat zou wellicht ook komen door de dieren waar we haar van gewend zijn. Ik heb zowel everdale als dark legend wel eens rare fratsen in de ring uit zien halen. Vond glamourdale vergeleken met die twee erg netjes en bijna koel.

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: WK Herning: Nederlands dressuurteam bemachtigt Olympisch ticket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:25

Glamourdale kan heel heftig uit de hoek komen maar meestal is hij wel okay rond te sturen in mijn idee. Het is wel een waanzinnig gaaf paard. Ik vind Lottie Fry geen fijne amazone om te zien, haar rijstijl vind ik erg onplezierig om aan te zien.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:34

Lalala12468 schreef:
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik vond glamourdale niet heel heftig ogen. Veel beweging, maar leek verder wel oké in zijn koppie.

Maar dat zou wellicht ook komen door de dieren waar we haar van gewend zijn. Ik heb zowel everdale als dark legend wel eens rare fratsen in de ring uit zien halen. Vond glamourdale vergeleken met die twee erg netjes en bijna koel.

Ik heb het niet over deze specifieke proef maar over een aantal proeven die ik al gezien heb van hem. Heb haar ook met Everdale bezig gezien en dat dier is volgens mij helemaal eentje waar je een viervoudig verzoeksschrift drie maanden op voorhand bij moet indienen. Vooral op de OS met Everdale viel me op hoe opvallend rustig ze met dat dier bleef. Dat is niet iets dat je kan faken.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 06:07

Bedoel je niet Vamos Amigos van Catherine Dufour? Die ziet er naar mijn idee zo heet als vuur uit. Ongelofelijk hoe ze dat paard met zoveel rust en controle de ring door stuurt.
Charlotte Fry natuurlijk een wereldamazone. Volgens mij is zij de rust zelve en heeft ze wel geleerd dat rustig blijven bij zulke scherpe paarden het beste werkt. Vind haar en Glamourdale echt een waanzinnige combinatie die super op elkaar is ingespeeld. Vind het zo onwijs bewonderingswaarsig wat deze meid op 26(!!!) jarige leeftijd al allemaal presteert.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 06:09

xmarliez schreef:
Bedoel je niet Vamos Amigos van Catherine Dufour? Die ziet er naar mijn idee zo heet als vuur uit. Ongelofelijk hoe ze dat paard met zoveel rust en controle de ring door stuurt.
Charlotte Fry natuurlijk een wereldamazone. Volgens mij is zij de rust zelve en heeft ze wel geleerd dat rustig blijven bij zulke scherpe paarden het beste werkt. Vind haar en Glamourdale echt een waanzinnige combinatie die super op elkaar is ingespeeld. Vind het zo onwijs bewonderingswaarsig wat deze meid op 26(!!!) jarige leeftijd al allemaal presteert.

Neen. Ik bedoel Everdale en met momenten ook glamourdale. Je vervolgt ook met complimenten die ik precies ook aan haar toe speelde. Ze oogt gewoon onverstoorbaar. Schrikken ze, dan blijft ze rustig en rijdt verder.

Er zijn er op hetzelfde niveau die nog een puntje kunnen zuigen aan hoe goed ze die theorie om zet in praktijk.

Als ik dan weer een amazone haar vriendelijke rijden zwaar overschat vind worden is het Catherine dufour wel.