Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

WK Herning: Technische test voor voltigeurs

 
Profiel   

KNHS.nl
Sport

[ img ]
Sam dos Santos tijdens zijn plicht op het WK in Herning.
Foto: Richard Juilliart/FEI/FLickr


De tweede dag van het WK in Herning staat voor de voltigeurs van TeamNL in het teken van de technische test. Joske van Koelen, Renske van Schaik, Annebeth Kubbe en Sam Dos Santos gaan de strijd aan. Gedurende de dag zullen we hier verslag doen van de resultaten.

Na zijn geweldige plicht, voltigeerde Sam Dos Santos ook een prachtige technische test. Bij de heren solo’s senioren wist hij vandaag wederom een topprestatie te leveren. Met zijn 16 jaar is de regerend wereldkampioen bij de Junioren met afstand de jongste van het deelnemersveld. Hij scoorde in de technische test een geweldige 8.545 op zijn paard Chameur. Met een gemiddelde score van 8.585 behoudt hij zijn derde plaats in de tussenstand. In de spannende en allesbeslissende finale op maandag, de Kür, zal hij wederom alles op alles moeten zetten om uiteindelijk een medaille binnen te slepen. De concurrentie zit hem op de hielen en het verschil is zeer klein. Hoe beleeft Sam zijn kampioenschap tot nu toe en hoe gaat hij om met de spanning op zo’n groot kampioenschap? Hij vertelt: “Het voelde heel speciaal vandaag. De ring, het publiek en alles eromheen; het gaf me echt een speciaal gevoel. Ik heb er eigenlijk geen woorden voor. Na een goede plicht en technische test sta ik nu op de derde plek en dat is natuurlijk geweldig. De druk wordt wel steeds hoger maar ik ga met een goed gevoel de Kür in. Mijn paard Chameur loopt hier super dus daar heb ik vertrouwen in.”

Maar wat maakt nou een goede voltigeur? En hoe komt het dat Sam als 16-jarig voltigetalent nu al zo goed mee doet met de gevestigde wereldtop? Sam legt uit: “In de voltige draait het allemaal om kracht, lenigheid en het artistieke gevoel. Daarnaast moet je een ijzersterke discipline hebben en heel veel trainen. Dit zijn allemaal kleine onderdelen van het grote geheel waar je iedere dag heel hard aan moet werken. Ik train eigenlijk iedere dag en neem af en toe een rustdag op maandag. Ik woon in België maar train sowieso twee keer in de week in Nederland. Tijdens mijn trainingen werk ik vooral aan mijn kracht en doe lenigheidsoefeningen. Bij voltige komt veel techniek kijken en het vraagt om een perfecte controle over je eigen lichaam. Je moet op het paard in posities kunnen blijven staan die niet persé natuurlijk zijn en dat vergt veel kracht en lenigheid. Iedere week train ik zeker twee keer in de week twee uur op het paard en daarnaast doe ik veel krachttraining en lenigheidstraining naast het paard. Hoeveel precies? Nou, als ik een schatting zou moet maken zou ik zeggen ongeveer 20 uur per week, waarbij ik alle onderdelen regelmatig afwissel.”

De beste Nederlandse dame na de eerste twee onderdelen is Annebeth Kubbe. Zij was de derde voltigeur die voor TeamNL vandaag in actie kwam. Ze liet op het paard Evermore R een keurige technische test zien die werd beloond met een iets teleurstellende 7.163. Hiermee komt haar gemiddelde score uit op 7.314. Het is voor de 22-jarige voltigeur haar derde deelname aan een groot kampioenschap bij de senioren. Hoe kijkt ze zelf terug op de eerste twee onderdelen bij dit WK in het Deense Herning? Annebeth: “Ik heb een goed gevoel over beide rondes en ben tot nu toe erg tevreden. Mijn paard Evermore R deed het ook heel goed. Oké, er waren hier en daar wel wat kleine foutjes, maar over het algemeen ben ik super blij met wat ik heb kunnen laten zien. Nu alleen nog het laatste onderdeel, de Kür. Ik vind het ontzettend gaaf om hier te zijn en alles te mogen beleven. Het is zo groot hier en we mogen voltigeren in een geweldige accommodatie en mooie ring. Wat het voor mij speciaal maakt is dat ik ook in Denemarken heb gewoond, het voelt daardoor een beetje als een thuiswedstrijd.”
Annebeth werd een aantal jaar geleden uitgenodigd door de Deense toplongeur en trainer Lasse Kristensen om daar te komen werken en trainen, een unieke kans. Ze vertelt hierover: “In 2017 zag hij me voltigeren en bood mij de mogelijkheid om bij hem te trainen. Dat was een kans die ik niet voorbij kon laten gaan. Hij leerde me vooral om te vertrouwen op mijn paard. Hoe eng de ring of de accommodatie ook is, mijn paard doet zijn werk en hij sleept me er wel doorheen. Zo belangrijk is het paard voor ons. Want als mijn paard bang of zenuwachtig is, kan ik mijn oefeningen niet goed doen. Het is echt een teamprestatie.”

De exacte tussenstand was op moment van schrijven nog niet bekend omdat er nog meerdere voltigeurs van start moesten.

Joske van Koelen was de eerste vandaag dievoor TeamNL die van start ging. Ze voltigeerde een mooie oefening en kreeg 7.139 van de juryleden. Daarmee komt Joske op een gemiddelde score van 7.040 na de plicht en technische test.

Renske van Schaik scoorde 7.316 in de technische test en komt daarmee op een gemiddelde van 7.248.

Volg het WK
Wil je niets missen van het WK én volgen hoe onze Nederlandse ruiters, amazones en voltigeurs presteren? Via FEI.tv/CMH.tv worden alle onderdelen van alle disciplines gelivestreamd (members).

Startlijst/uitslagen

Bekijk hier de website van het Wereldkampioenschap in Herning

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 22:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen