WK Herning: finaledag voor voltige

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

WK Herning: finaledag voor voltige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 19:41

KNHS
Sport

Afbeelding
Sam dos Santos op Charmeur. Foto: FEI/Richard Juilliart


Het is vandaag de derde dag van het WK in Herning voor de voltige en tevens de dag waarop de medailles voor de solisten en het team worden verdeeld. Tijdens het laatste onderdeel, de Kür, hebben de solo voltigeurs gestreden voor wat ze waard waren. Team De Wittegheit komt later vandaag nog aan de start.

De beste Nederlandse prestatie bij de dames staat op naam van Annebeth Kubbe. Op haar paard Evermore R heeft ze vanochtend een mooie Kür laten zien, die werd beloond met een nette score van 8.276. Na haar prestaties bij de plicht en de technische test brengt dat haar een eindscore van 7.795. De Kür van Renske van Schaik op Fabiola W kreeg van de jury een score van 7.808, wat haar een totaalscore van 7.529 brengt. Op het paard Chameur liet Joske Koelen een solide Kür zien, wat haar een score van 7.998 opleverde en dat zorgt voor een eindtotaal van 7.519.

Bondscoach Claire de Ridder kijkt tevreden terug op de prestaties van de dames solisten. “Alle drie hebben het hier op het WK super goed gedaan en de dames laten zien dat ze op een groot kampioenschap thuis horen. In elke ronde werd er goed gepresteerd, werden er geen grote fouten gemaakt en is er heel constant gevoltigeerd. Je kunt zeker zien dat Nederland in opmars is bij de voltigevrouwen. Annebeth heeft vandaag een zeer sterke Kür laten zien met één grote fout en een klein foutje. Zonder fouten was het natuurlijk nóg beter geweest, maar alsnog was het zeker goed genoeg. Ik zie absoluut veel kansen voor de komende jaren. Maar we zijn nog niet klaar hier in Herning, want eerst staat aankomende woensdag nog de Nations Cup op het programma, waar ik erg naar uitkijk. Ik ben benieuwd hoe we dan voor de dag komen voor het achttallige jurycorps tussen alle wereldteams. Voor Nederland komen dan de twee solisten Annebeth en Sam in actie, net als Team de Wittegheit. Alle prestaties gezamenlijk vormen het totaalcijfer.”

Sam dos Santos vijfde
Het kampioenschap voor de solisten heren zit er inmiddels ook op. De verwachtingen waren hooggespannen, aangezien onze Nederlandse Sam dos Santos als jongste deelnemer van het veld na de plicht en de technische test de derde plek innam. In de Kür lukt het Sam alleen net niet om deze positie vast te houden. Hij behaalde een score van 8.854 in de Kür, waarmee hij uiteindelijk vijfde in de einduitslag werd. Nog steeds een fantastische prestatie van de pas zestienjarige Junior die in Herning heeft laten zien dat hij zich kan meten met de wereldtop bij de senioren. Het werd hem ook niet makkelijk gemaakt, want toen Sam klaar stond voor zijn Kür, startte zijn muziek niet direct en duurde het even voordat het technische probleem verholpen was. Ook na afloop kwam zijn score niet gelijk in beeld, maar om de jongste deelnemer van het veld een hart onder de riem te steken, bleef het publiek de gehele tijd voor hem klappen.

Hoe heeft Sam zijn kampioenschap zelf beleeft? Sam: “Het is jammer dat er vandaag wat problemen waren met de muziek. Dat haalt je even uit je focus, maar ik kijk toch heel tevreden terug op mijn Kür. Zeker op zo’n plek en in zo’n arena. Het ging niet helemaal zoals het normaal in de trainingen gaat, maar dat is ook niet zo gek. In mijn Kür zitten verschillende moeilijke oefeningen en mijn paard maakte een aantal kleine bewegingen. Dat maakte het voor mij lastig om een goede flow vast te houden, dus dat kon nog iets beter. Maar ik ben blij dat ik me daarna goed heb kunnen herpakken en ik ben tevreden met mijn eindscore. Ook mooi om te zien hoe het publiek met je meeleeft. Iedereen is zo enthousiast. Tijdens de proef zit je vooral in je eigen bubbel, maar toch krijg je er wel wat van mee. Ik was hier gekomen voor de ervaring en had vooraf niet echt een doel. Een vijfde plaats ben ik dan ook heel tevreden mee!”

Wittegheit spectaculair
De dag voor de TeamNL-voltigeurs werd afgesloten met een spectaculair optreden van De Wittegheit in de teamwedstrijd. Ze kregen een waardering van 8.076 voor hun Kür, daarmee kwam hun eindresultaat op 7.402 en dat was goed voor een knappe vijfde plaats in de eindrangschikking van dit WK.

Hoe kijkt trainer Meta Jans terug op de Kür? “Het ging goed. Er zijn hier en daar nog wat kleine aandachtspuntjes waar we aan kunnen werken voor de Nations Cup woensdag, maar we hebben ontzettend genoten. Ons paard Wim liep zo lekker en pakte het ritme goed op. Het team was één geheel met het paard. Heel mooi om mee te werken. We hebben hier ook een persoonlijk record neergezet. We hebben maar één keer eerder een acht gehaald, maar nog niet eerder zo ruim als vandaag. Er zit zelfs nog iets meer in voor woensdag. We kunnen hier en daar nog wat finetunen en de lijnen in het begin nog iets soepeler laten verlopen, maar het einde was al fenomenaal, dat was gewoon knallen. De Kür is echt onze specialiteit en daardoor scoren we op dit onderdeel hoger dan bij de plicht. Nu moet ik wel zeggen dat we de plicht al hebben verbeterd sinds het begin van het seizoen, maar er kan nog meer aan gewerkt worden. Voor woensdag hoeven we alleen een Kür te laten zien tijdens de Nations Cup. Ons resultaat wordt dan opgeteld bij de prestaties van twee solisten en dat zorgt voor een gezamenlijk eindcijfer.”

Meta legt uit hoe een Kür precies tot stand komt: “Voordat we zo’n Kür op een groot kampioenschap kunnen laten zien, gaat thuis een hele weg aan vooraf. We maken de Kür eerst in ons hoofd, dan werken we het uit op de grond en trainen we op een stilstaande bok. Als we dat een beetje onder de knie hebben, gaan we op een bewegende ton trainen en pas dan gaan we de Kür toepassen op het paard. Voor toeschouwers ziet het er altijd heel spectaculair uit. Daar komen veel aspecten voor aan te pas. Ten eerste heb je paardgevoel nodig, want alles doen we in samenwerking met het paard. Daarnaast vereist het ook kracht, lenigheid en expressie. Je vertelt namelijk samen een verhaal op het paard. Dat moet wel overkomen bij het publiek.”

Lees in dit artikel meer over het wedstrijdformat van de voltige en hoe de eindcijfers precies tot stand komen.

Kijk hier voor alle uitslagen.