WK Herning: Dinja van Liere wint brons

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

WK Herning: Dinja van Liere wint brons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 20:34

KNHS
Sport

Afbeelding
Dinja van Liere en Hermès. Foto: © FEI/Leanjo de Koster


Dinja van Liere wist in de Grand Prix Special van het wereldkampioenschap in Herning een prachtige bronzen medaille te behalen. De amazone uit Uden reed met Hermès, de hengst van Joop van Uytert, naar 79,407%.

De nieuwe wereldkampioen is Charlotte Fry. Een titel waar een Nederlands tintje aan zit, want niet alleen haar paard Glamourdale (v. Lord Leatherdale) is een Nederlands product, deze Britse amazone is in Nederland gevestigd bij Gertjan en Anne van Olst in Den Hout.

De nieuwe Anky
‘De nieuwe Anky’ wordt Dinja van Liere steeds vaker genoemd en ze lijkt die verwachting ook steeds meer waar te maken. Ze is bezig met een sterk outdoorseizoen en gedurende dit wereldkampioenschap komt het allemaal samen. Van Liere blikt tevreden terug. “Het doel was om een foutloze proef neer te zetten. Men zei tegen me: ‘Doe er nog maar een schepje bovenop’. Ik heb in overleg met mijn trainer Rieky Young besloten om er juist geen schepje bovenop te doen, maar om foutloos te willen blijven. Ik ben hier superblij mee.”

Het kan nog beter
“Hermès had twee schrikmomentjes, maar we hadden geen grote fouten. Daarin zie je dat Hermès steeds volwassener en steeds meer ervaren wordt. Hij ís scherp en áls hij omdraait, gaat dat heel vlug, maar ik ken hem steeds beter en ik was vandaag ook scherp om dat te voorkomen. Toch kan het nog beter. Hij kan nog wat meer gelaten zijn en de aanleuning kan wat meer voor me uit zijn, dan kan ik er nog mooier aan rijden.”

Nieuwe kür

Morgen heeft de dressuurploeg een rustdag. Woensdag is het afsluitende onderdeel en Dinja van Liere komt met een nieuwe kür op muziek op de proppen. “Misschien nemen we een klein risico. Hermès kan heel scherp in zijn reacties zijn, dus dat wordt ook voor mij heel spannend. Ik heb met mijn trainer Rieky Young en eigenaar Joop van Uytert overlegd en we gaan ervoor. We zijn er al even mee bezig. Het is een moderne kür, met mooie lijnen. Een pittige proef om te rijden, thuis loopt hij dit goed door. De muziek past in ieder geval heel goed bij ons.”

Scholtens ook naar kür op muziek
Emmelie Scholtens en Indian Rock komen (v. Apache) komen ook in aanmerking voor de kür op muziek. Scholtens reed 74,16% bij elkaar. “Het eerste deel van mijn proef ging superfijn. Het is jammer dat twee series mislukten, maar dat is meer onervarenheid dan een gebrek aan kwaliteit. Als Indian Rock dat foutloos doet, krijgt hij megapunten. Er zit echt nog heel veel meer in”, vertelde de trotse amazone uit Gorinchem die vandaag een veertiende plek behaalde.

Thamar Zweistra
Voor Thamar Zweistra stopt het kampioenschap na de Grand Prix Special. Zij reed een goede Grand Prix Special, maar haar score van 73,59% is niet voldoende voor een startplek in de kür op muziek. De amazone uit Schore eindigt op de twintigste plaats.


Uitslag Grand Prix Special:
Goud Charlotte Fry (GBR) - Glamourdale (v. Lord Leatherdale), 82.508%
Zilver Cathrine Laudrup-Dufour (DEN) - Vamos Amigos (v. Vitalis), 81.322%
Brons Dinja van Liere (Uden) - Hermes (v. Easy Game), 79.407%
14. Emmelie Scholtens (Gorinchem) - Indian Rock (v. Apache), 74.164%
20. Thamar Zweistra (Schore) - Hexagon's Ich Weiss (v. Hexagons's Rubiquil), 73.359%

Klik hier voor de volledige uitslag.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WK Herning: Dinja van Liere wint brons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:48

Spijtig voor thamar dat ze geen kür mag rijden.

PipMarly
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-01-22

Re: WK Herning: Dinja van Liere wint brons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:45

Gaaf om te zien!