Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 16:58

Nieuwe Oogst
Algemeen
Ingezonden door Tinus63

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


De paardenpensionstal van Rutger van der Peet in het Noord-Hollandse Vogelenzang moet van de provincie wijken voor natuur. Terwijl de manier waarop Stal 's-Gravenweg de paarden houdt volgens Van der Peet juist perfect aansluit bij wat zowel de paardenliefhebber als de overheid wil.

Van der Peet zat in 2010 al om de tafel met de provincie en natuurorganisaties om een gebiedsplan te maken voor de langere termijn. Hij voldeed aan de wens om de 40 hectare weilanden rondom zijn pensionstal open te houden. De 160 paarden lopen er vrijwel de hele dag in groepjes buiten.

'Ik dacht dat we goed bezig waren, totdat in 2019 een bericht van de provincie Noord-Holland kwam dat wij binnen het Natuurnetwerk Nederland vielen. Dus dat ons gebied in de toekomst natuur zou moeten worden. Met daarbij de melding dat we wel mee mochten praten over de plannen, maar dat ze niet zouden schromen de hele boel op te kopen. Dat viel ons natuurlijk wel even rauw op het dak', vertelt de paardenhouder.

De welbekende stikstofkaart van Nederland heeft bij Van der Peet voor de nodige onrust gezorgd. 'Samen met mijn buurman worden wij verantwoordelijk gehouden voor maar liefst 50 procent van de stikstofdepositie in het gebied. Terwijl in deze regio ook Schiphol en Tata Steel actief zijn. Die laatste stoot in een uur al meer stikstofoxiden uit dan wij in een heel jaar aan ammoniak. Waarbij we ook nog niet zeker weten of we daadwerkelijk die hoeveelheid uitstoten, aangezien de cijfers gebaseerd zijn op een meting uit 1996. Toen stonden de paarden nog vrijwel allemaal binnen.'

'Kansloos plan'
Het idee van de provincie om de 40 hectare weilanden van de pensionstalhouder om te vormen tot natuur, vindt Van der Peet een kansloos plan. 'Ze zeggen dat de natuur robuuster moet worden. Maar daarvoor is hier in dit drukbevolkte gebied totaal geen ruimte. Stel dat het gaat gebeuren, dan groeit het percentage natuur misschien met 1 of 2 procent. Daar wordt de natuur echt niet robuuster van. Als de overheid deze plannen gaat doorzetten, kun je straks langs de hele kust gewoon geen paard meer houden.'

Hoe de nabije toekomst er voor de pensionstal uitziet, is voor Van der Peet nog ongewis. 'De gedeputeerde zegt dat we in overleg zijn, maar ik zie het meer als een eenzijdige boodschap die vanuit de provincie is gebracht. Samen met een aantal grondeigenaren in deze regio hebben we een jurist in de arm genomen die voor ons de zaak behartigt. Want wij willen niet stoppen. Wij gaan wel tot het gaatje.'

Bekijk hier het filmpje: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/ ... ner-gezien

Raineri
Berichten: 6232
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:05

Goh das wel echt schrijnend en krom.. hoop dat er een mooie oplossing komt..

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:05

En daar gaan we dan. Op meer plekken hoor ik al dat weilanden gewoon afgepakt worden omdat het natuur moet worden.

Belachelijk dat dit kan.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:29

Vreselijk!

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:31

Om te janken... Ook meteen die mededeling niet te schromen voor uitkopen... :x

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:40

Op zo'n manier is er echt geen bal meer aan om paarden te houden.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:50

Wat gemeen. Dat slaat echt nergens op.Ik wantrouw de bedoelingen van de regering.Lekker als je daar je paard hebt staan zeg!Trouwens,goed beheerd weiland met paarden of andere weidedieren vind ik ook natuur.Ze willen zeker alles gaan volbouwen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:51

Zoolgangster schreef:
Op zo'n manier is er echt geen bal meer aan om paarden te houden.

Of eender welk dier dat in een weide loopt :\.

Bizar dit.

pien_2010

Berichten: 43278
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:52

Sunnda schreef:
En daar gaan we dan. Op meer plekken hoor ik al dat weilanden gewoon afgepakt worden omdat het natuur moet worden.

Belachelijk dat dit kan.


Eens. Dit geldt voor de boeren ook. Zo bizar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:52

anjali schreef:
Wat gemeen. Dat slaat echt nergens op.Ik wantrouw de bedoelingen van de regering.Lekker als je daar je paard hebt staan zeg!Trouwens,goed beheerd weiland met paarden of andere weidedieren vind ik ook natuur.Ze willen zeker alles gaan volbouwen?

Er staat letterlijk in de tekst dat het natuur wordt?

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:52

Maar dit ging echt niet gebeuren las ik meerdere keren hier op bokt...
Niet bij de boeren en de paarden sector al zeker niet.


:evaw:

:)F * even beeldscherm op de kop houden *

mala26

Berichten: 5001
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:08

Hahaha Schiphol en tata steel zitten in de buurt en hun worden verantwoordelijk gehouden voor de ammoniak /stikstof. Sorry maar hoe kan je je als regering jezelf nu nog serieus nemen. En cijfers die gebaseerd zijn van 1996.. serieus. Bizar.
Blijf het bijzonder vinden wat er nu allemaal aan de hand is.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:09

_San87_ schreef:
anjali schreef:
Wat gemeen. Dat slaat echt nergens op.Ik wantrouw de bedoelingen van de regering.Lekker als je daar je paard hebt staan zeg!Trouwens,goed beheerd weiland met paarden of andere weidedieren vind ik ook natuur.Ze willen zeker alles gaan volbouwen?

Er staat letterlijk in de tekst dat het natuur wordt?

Het is toch al natuur? Ik vertrouw ze echt voor geen cent! Ik heb al een rood sjaaltje en mijn vriendin een omgekeerd vlaggetje.Alhoewel ik tegen gewelddadige acties ben.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:17

DuoPenotti schreef:
Maar dit ging echt niet gebeuren las ik meerdere keren hier op bokt...
Niet bij de boeren en de paarden sector al zeker niet.


:evaw:

:)F * even beeldscherm op de kop houden *


Nou inderdaad, hier hoefden we toch niet bang voor te zijn?
Dit is nog maar het begin
Komt het voor sommige bokkers nu wel dichtbij? Of valt het kwartje nog niet?

Kopmeeuw
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-02-19

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:22

Wat zouden we hier nog aan kunnen doen.. Ik vind het ook belachelijk.

Avalanche

Berichten: 15982
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:45

Nieuwsredactie schreef:
Waarbij we ook nog niet zeker weten of we daadwerkelijk die hoeveelheid uitstoten, aangezien de cijfers gebaseerd zijn op een meting uit 1996. Toen stonden de paarden nog vrijwel allemaal binnen.'

Het is dit!!!

Ik heb een super kleine stal he, met 10 paarden en onze paarden zijn eigenlijk altijd buiten.

Maar het maakt echt een enorm verschil in luchtkwaliteit of de paarden binnen of buiten staan, en 30 jaar geleden ventileerden we de stallen ook niet zo we het nu doen.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:47

Het is toch gewoon eng hoe je bezit kan worden afgepakt door hogerhand!

Zo vrij zijn we nu in dit land!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:52

En maar hectares bos kappen om er kale zandverstuivingen van te maken zoals de natuur van vroeger.
Dat dit de problemen alleen maar erger maakt bij droogte en klimaatveranderingen is bijzaak.

Dat mensen nog niet inzien dat de natuur misbruikt wordt voor eigen agenda's is om moedeloos van te worden.

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:59

Is dit die stal waar zo'n 150 paarden staan? Zo ja, die heeft jaren geleden al te horen gekregen dat ze daar weg moesten, is niet iets van nu. En in de hele Bollenstreek moeten stallen verdwijnen omdat ze geen vergunning voor paarden hebben.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:06

prompter schreef:
Is dit die stal waar zo'n 150 paarden staan? Zo ja, die heeft jaren geleden al te horen gekregen dat ze daar weg moesten, is niet iets van nu. En in de hele Bollenstreek moeten stallen verdwijnen omdat ze geen vergunning voor paarden hebben.


In 2019 , staat in het artikel. Heeft niet zo zeer te maken met de vergunning volgens mij en ook niet met stikstof.

Provincie wil nat hooiland maken van stukken weiland. Dat valt niet te combineren met redelijk intensieve weidegang.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:07

Stel, ze kopen het op, blijft het dan ook natuur of wordt het 'spontaan' over vijftien jaar bebouwde kom? Want dan zie ik liever 40 hectare aan paarden lopen dan vijftien jaar 'nep' natuur omdat ze op lang termijn toch huizen erop knallen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:15

Sowieso zie ik liever paarden lopen dan nat hooiland: hallo, welkom malariamug!

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:22

Avalanche schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Waarbij we ook nog niet zeker weten of we daadwerkelijk die hoeveelheid uitstoten, aangezien de cijfers gebaseerd zijn op een meting uit 1996. Toen stonden de paarden nog vrijwel allemaal binnen.'

Het is dit!!!

Ik heb een super kleine stal he, met 10 paarden en onze paarden zijn eigenlijk altijd buiten.

Maar het maakt echt een enorm verschil in luchtkwaliteit of de paarden binnen of buiten staan, en 30 jaar geleden ventileerden we de stallen ook niet zo we het nu doen.


In 1996 stonden daar ong. 30 paarden waarvan de meeste in de zomer dag en nacht buiten stonden en in de winter overdag op een paddock.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:30

Een kennis van mij zit letterlijk onder de rook van Attero, die moet zijn koeien voor een derde wegdoen vanwege de uitstoot. Dus..

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:33

In mijn ogen zo'n raar plan. De duinenrij en de omringende landgoederen zijn al beschermd gebied. Waarom juist nu die weilanden moeten veranderen is mij een raadsel.

In alle onzekerheid voor de huidige bewoners en ondernemers maak ik mij ook zorgen over de daar levende wilde dieren.
Er leven specifieke dieren die het juist goed doen in dit gebied. Deze dieren profiteren van grasland, met daar omheen, bos en duinen.
Bijvoorbeeld roofvogels en uilen floreren in dit gebied.

In alle plannen van de provincie wordt juist over deze wilde dieren niets gezegd en niets, geregeld. Ook zij zijn bewoners van dit gebied. Er is een morele verplichting en ook een wettelijke verplichting om voor de wilde dieren te zorgen in dit gebied.