Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:47

Sansevieria schreef:
Ik zie dat ook als diefstal eerlijk gezegd. Betaal dan markt-conform.

Wij hebben het (haast) zelf meegemaakt dat een natuur organisatie voor een bedrag ver onder de prijs wat wij betaald hadden land van ons wilden "kopen".
Maar ok, was toen nog in Belgie, volgens sommigen mag je dan niet meepraten in dit topic ;)

Ik vraag me dus oprecht af, zijn er hier ervaringen van mensen die wel een nette prijs gehad hebben bij uitkoop/onteigening?
En niet van horen zeggen, nee uit eerste hand?
Zou me werkelijk interesseren, misschien heb ik ook wel alleen de slechte story's meegekregen.

Mijn familie heeft een heel mooi bedrag gehad voor het bedrijf en het land. Genoeg om een kleinere boerderij terug te kopen, en op hobbybasis wat melk- en vleeskoeien te houden en een prima pensioen te hebben (zaten toen bijna op pensioenleeftijd) :).

Ik kan me zo voorstellen dat het heel erg uitmaakt om welke provincie/gemeente het gaat?

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:50

Sansevieria schreef:
Ik zie dat ook als diefstal eerlijk gezegd. Betaal dan markt-conform.

Wij hebben het (haast) zelf meegemaakt dat een natuur organisatie voor een bedrag ver onder de prijs wat wij betaald hadden land van ons wilden "kopen".
Maar ok, was toen nog in Belgie, volgens sommigen mag je dan niet meepraten in dit topic ;)

Ik vraag me dus oprecht af, zijn er hier ervaringen van mensen die wel een nette prijs gehad hebben bij uitkoop/onteigening?
En niet van horen zeggen, nee uit eerste hand?
Zou me werkelijk interesseren, misschien heb ik ook wel alleen de slechte story's meegekregen.


Gaat niet om niet mee praten, maar dat sommige verhalen verwarrend waren. En dat er enorm geklaagd wordt over zaken die in Nederland gebeuren en alles slecht is, terwijl die bokkers niet eens in Nederland wonen. De wetten zijn anders in verschillende landen, dus iets wat in België gedaan is zou misschien wel nooit op die manier kunnen in Duitland of Nederland en zelfs per provincie kan het nog enorm verschillen. Jij schreef er bij dat jij in België woonde en hoe het ging. Duidelijk dus en jij viel voor mij absoluut niet onder de mensen die klagen en er bijna complottheorieën op na houden over een land waar ze niks mee te maken hebben in feite.

Het is lastig in zulke discussies, juist omdat elk land zijn eigen wetten heeft en zijn eigen manier van werken. Dat kan je niet 1 op 1 vergelijken en zeker niet gebruiken als argument dat de regering slecht is en tegen paarden houden. Is dat dan de Belgische, Duitse of Nederlandse? En hoe weet je dat als Nederlander over de Belgische of Duitse en andersom?

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:59

Ok, het is dus blijkbaar niet in alle gevallen zo dat er onder de marktwaarde verkocht moet worden?
Vraag ik me af, zou dat dan op provinciaal nivo of per gemeente geregeld zijn?
Moet dan haast wel lijkt me.

@MyWishMax, ok dan heb ik je fout begrepen denk ik.
Je kunt inderdaad per land niet vergelijken, dat is zo.

Het ging mij meer op de manier waarop er soms met mensen omgegaan is.
En nee, niet alles in Nederland is slecht, de sociale voorzieningen en ziekenzorg zijn hier nog steeds beter geregeld als in menig ander land naar mijn bescheiden mening.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:01

anjali schreef:
shampy schreef:
En dan wordt het een mooi natuurgebied van 40 hectare waar staatsbosbeheer een kudde exmoor ponys of Koniks in loslaat voor de natuurlijke begrazing......
Ook leuk voor de bezoekers........

Ja en die kunnen daar dan ook creperen van ellende....


Dat is in onze provincie niet het geval!

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:03

Daarom leg ik het even opnieuw uit. Het was niet mijn bedoeling dat het zo opgevat werd als jij het deed. Het is gewoon lastig te vergelijken.
Verder met je eens. Er gaat zat fout, maar ook heel veel goed.
Het is gewoon heel lastig.

Voor zover ik begrijp is het idd heel verschillend per provincie, gemeente en soms zelfs per geval.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:09

Sansevieria schreef:
Ok, het is dus blijkbaar niet in alle gevallen zo dat er onder de marktwaarde verkocht moet worden?
Vraag ik me af, zou dat dan op provinciaal nivo of per gemeente geregeld zijn?
Moet dan haast wel lijkt me.

@MyWishMax, ok dan heb ik je fout begrepen denk ik.
Je kunt inderdaad per land niet vergelijken, dat is zo.

Het ging mij meer op de manier waarop er soms met mensen omgegaan is.
En nee, niet alles in Nederland is slecht, de sociale voorzieningen en ziekenzorg zijn hier nog steeds beter geregeld als in menig ander land naar mijn bescheiden mening.

Zeker niet. Maar misschien ligt dat ook aan de bestemming van de grond die uitgekocht wordt.

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:20

Ieder die hier pleit voor een hoge uitkoopwaarde: dat moeten wij als inwoners wel betalen he? De overheid is niet iets abstracts, wij zorgen dat ze geld hebben via belastingen enzovoort. Waarmee ik niet zeg dat de boeren geen recht hebben op een fatsoenlijke betaling uiteraard. Maar is het eigen land? of eigenlijk van de bank?

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:27

josien_m_ schreef:
Ieder die hier pleit voor een hoge uitkoopwaarde: dat moeten wij als inwoners wel betalen he? De overheid is niet iets abstracts, wij zorgen dat ze geld hebben via belastingen enzovoort. Waarmee ik niet zeg dat de boeren geen recht hebben op een fatsoenlijke betaling uiteraard. Maar is het eigen land? of eigenlijk van de bank?

Draai de vraag eens om.
Zou jij zelf dan bereid zijn je eigen huis of land onder de prijs te verkopen wat je er zelf voor betaald hebt?
Ongeacht het restbedrag van je nog resterende hypotheek?

Je hebt het wel over eigendom van iemand, geen gehuurd perceel.

Er worden wel meer dingen waar ik af en toe niet zo blij mee ben van mijn belastingcenten gefinancieerd. Daar denk ik dan het mijne van, en leg het naast me neer.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:28

josien_m_ schreef:
Ieder die hier pleit voor een hoge uitkoopwaarde: dat moeten wij als inwoners wel betalen he? De overheid is niet iets abstracts, wij zorgen dat ze geld hebben via belastingen enzovoort. Waarmee ik niet zeg dat de boeren geen recht hebben op een fatsoenlijke betaling uiteraard. Maar is het eigen land? of eigenlijk van de bank?

Ze verkopen dat land weer voor de hoofdprijs door aan projectontwikkelaars dus waarom zou dat geld niet gewoon aan de boer mogen toekomen? Eerst de boer oplichten door de grond weinig waard te laten zijn in het bestemmingsplan maar zodra het land in overheidsbezit komt wordt de bestemming aangepast en is het opeens flink meer waard.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:32

2 kennisen zijn uitgekocht voor industrie.
Belachelijk weinig gekregen.
Maar het was dat of onteigening werd in gang gezet.
Beide zagen dat ook niet zitten. Was zo al een stress tijd geweest. Dus akkoord gegaan.

1 van hen had als verzoek er nog een paar jaar extra te mogen blijven. Dan stopte hij toch met het bedrijf wegens geen opvolgers.
Nee mocht niet.
Vervolgens heeft het nog ruim 10 jaar geduurd voordat de eerste schop de grond in ging. Enkele jaren na zijn pensioen.

nikkel
Berichten: 2526
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:42

Laatst bijgewerkt door nikkel op 12-08-22 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:44

begin jaren 90 is ons bedrijf uitgekocht omdat er plaats gemaakt moest worden voor Leidsche Rijn. Er kon toen op een andere plek een mooiere boerderij teruggekocht worden. Dus het is niet altijd negatief.... maar je moet wel je geboortegrond verlaten waar de familie al generaties lang heeft gewoond. Dus emotioneel doet dat best wel wat.

Een kennis zou worden uitgekocht voor woningbouw, maar die heeft dat heel lang kunnen rekken door zichzelf als projectontwikkeling bedrijf in te schrijven bij de kvk. Onder het mom van 'dan ontwikkelen we het zelf wel' voor zover ik weet is het nog steeds een agrarisch perceel.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:46

Dat lijkt me het moeilijkste Juval. Geld is mooi, maar vergoedt niet alles :(

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 13:57

elnienjo schreef:
josien_m_ schreef:
Ieder die hier pleit voor een hoge uitkoopwaarde: dat moeten wij als inwoners wel betalen he? De overheid is niet iets abstracts, wij zorgen dat ze geld hebben via belastingen enzovoort. Waarmee ik niet zeg dat de boeren geen recht hebben op een fatsoenlijke betaling uiteraard. Maar is het eigen land? of eigenlijk van de bank?

Ze verkopen dat land weer voor de hoofdprijs door aan projectontwikkelaars dus waarom zou dat geld niet gewoon aan de boer mogen toekomen? Eerst de boer oplichten door de grond weinig waard te laten zijn in het bestemmingsplan maar zodra het land in overheidsbezit komt wordt de bestemming aangepast en is het opeens flink meer waard.


Dat is zeker niet altijd het geval!
Soms wordt en blijft het daadwerkelijk natuur.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:00

Ik ken een heel aantal bedrijven ooit gevestigd in de Randstad maar nu op een nieuwe locatie in Groningen, Friesland of de Wieringermeer.

Ze zijn er financieel niet slechter van geworden en hebben nu een mooie nieuwe stal etc.
Maar je geboortegrond en bedrijf wat al lang in de familie is doet wel wat met je

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:01

Ja, zoals de nieuwe Dordtse Biesbosch, mooi voorbeeld van nieuwe natuur.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:29

fransje23 schreef:
elnienjo schreef:

Ieder die hier pleit voor een hoge uitkoopwaarde: dat moeten wij als inwoners wel betalen he? De overheid is niet iets abstracts, wij zorgen dat ze geld hebben via belastingen enzovoort. Waarmee ik niet zeg dat de boeren geen recht hebben op een fatsoenlijke betaling uiteraard. Maar is het eigen land? of eigenlijk van de bank?

Ze verkopen dat land weer voor de hoofdprijs door aan projectontwikkelaars dus waarom zou dat geld niet gewoon aan de boer mogen toekomen? Eerst de boer oplichten door de grond weinig waard te laten zijn in het bestemmingsplan maar zodra het land in overheidsbezit komt wordt de bestemming aangepast en is het opeens flink meer waard.


Dat is zeker niet altijd het geval!
Soms wordt en blijft het daadwerkelijk natuur.

Ze moeten minimaal de waarde vergoeden van agrarisch met woonbestemming en als het verder natuur blijft helemaal prima, maar als het na een aantal jaar toch opeens omgezet wordt naar bouwgrond vind ik dat ze de boer die er voor weg moest moeten compenseren. Hij mag namelijk zelf niet rechtstreeks aanbieden aan een projectontwikkelaar want dan piepen ze over het bestemmingsplan, maar dat bestemmingsplan kan naar believen aangepast worden door een gemeente als ze er zelf rijker van worden dus er zou een wet moeten komen die dat soort misbruik tegen gaat.

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:17

En wat doet die gemeente denk je met dat geld?

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:21

Als een boer zelf ermee instemt om te verkopen is er uiteraard niets aan de hand.Maar,ik vernam uit de media dat er boeren zijn die zo onder druk gezet worden en er zoveel stress van kregen dat ze zelfmoord pleegden!

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:49

anjali schreef:
Als een boer zelf ermee instemt om te verkopen is er uiteraard niets aan de hand.Maar,ik vernam uit de media dat er boeren zijn die zo onder druk gezet worden en er zoveel stress van kregen dat ze zelfmoord pleegden!

Hoe vrijwillig denk je dat het bij vele is?
Bij die kennisen van mij niet.
Maar idd hoop gestress en dan geven ze maar toe.
Maar zelf zouden ze het nooit verkocht hebben uit zichzelf.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:39

DuoPenotti schreef:
2 kennisen zijn uitgekocht voor industrie.
Belachelijk weinig gekregen.
Maar het was dat of onteigening werd in gang gezet.
Beide zagen dat ook niet zitten. Was zo al een stress tijd geweest. Dus akkoord gegaan.

1 van hen had als verzoek er nog een paar jaar extra te mogen blijven. Dan stopte hij toch met het bedrijf wegens geen opvolgers.
Nee mocht niet.
Vervolgens heeft het nog ruim 10 jaar geduurd voordat de eerste schop de grond in ging. Enkele jaren na zijn pensioen.


Bizar is dat. Mijn vader werkte bij een bedrijf waarvan de gemeente de grond moest en zou hebben. Het terrein van het bedrijf ernaast ook. Ik was destijds 15, ben nu bijna 37. Rij nog vaak langs dat stuk grond en het is een grote jungle daar. De beide bedrijven hadden dus nog heel goed kunnen bestaan.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:46

Dat is nog schandaliger..

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:26

josien_m_ schreef:
Ieder die hier pleit voor een hoge uitkoopwaarde: dat moeten wij als inwoners wel betalen he? De overheid is niet iets abstracts, wij zorgen dat ze geld hebben via belastingen enzovoort. Waarmee ik niet zeg dat de boeren geen recht hebben op een fatsoenlijke betaling uiteraard. Maar is het eigen land? of eigenlijk van de bank?

Oh en die uitgekocht worden hebben zelf zeker nooit belasting betaald?? Kunnen vaak geen werk meer vinden vanwege hun leeftijd. Mogen dan hun eigen vermogen mits ze die al hadden eerst ook nog zelf op snoepen!!

Zie mijn belasting geld liever zo uitgegeven worden dan aan al die lapzwansen die nooit niet WILLEN werken!!

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:51

Popstra schreef:
Zie mijn belasting geld liever zo uitgegeven worden dan aan al die lapzwansen die nooit niet WILLEN werken!!



Jij kent alle ins en outs van die "lapzwansen" ? Meer dan alleen hun eigen verhaal? Over het algemeen zijn mensen die niet werken niet te benijden, voor zover ik ze ken.
Maar het is nergens voor nodig mensen een sneer te geven in dit onderwerp.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:23

“Lapzwanzen die nooit willen werken” lijkt mij een vrij specifieke groep.. hoezo mogen die geen sneer?