Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:53

KimD schreef:
Stel, ze kopen het op, blijft het dan ook natuur of wordt het 'spontaan' over vijftien jaar bebouwde kom? Want dan zie ik liever 40 hectare aan paarden lopen dan vijftien jaar 'nep' natuur omdat ze op lang termijn toch huizen erop knallen.

Dat vermoed ik dus ook.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:02

Men heeft vanuit de provincie gezegd, dan gaan we toch onteigenen. Het plan van het rijk afkomstig is al sinds 1998 in de maak. Als men eerst eens begint met metingen ipv berekeningen zou dat al een hoop schelen.

Nielojram

Berichten: 7809
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:30

Ik heb 20 jaar geleden op dit terrein gestaan, het was hetzelfde terrein als dat het nu is.
Nu is het ongeveer vergroot met meer dan 80% aan paarden.
Het terrein is nog steeds dezelfde maat.

Mooie plek om te staan, hoor! Maar beetje overbevolktpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 21:00

KimD schreef:
Stel, ze kopen het op, blijft het dan ook natuur of wordt het 'spontaan' over vijftien jaar bebouwde kom? Want dan zie ik liever 40 hectare aan paarden lopen dan vijftien jaar 'nep' natuur omdat ze op lang termijn toch huizen erop knallen.
Wil je hier echt een antwoord op? :P

janouk schreef:
In mijn ogen zo'n raar plan. De duinenrij en de omringende landgoederen zijn al beschermd gebied. Waarom juist nu die weilanden moeten veranderen is mij een raadsel.

In alle onzekerheid voor de huidige bewoners en ondernemers maak ik mij ook zorgen over de daar levende wilde dieren.
Er leven specifieke dieren die het juist goed doen in dit gebied. Deze dieren profiteren van grasland, met daar omheen, bos en duinen.
Bijvoorbeeld roofvogels en uilen floreren in dit gebied.

In alle plannen van de provincie wordt juist over deze wilde dieren niets gezegd en niets, geregeld. Ook zij zijn bewoners van dit gebied. Er is een morele verplichting en ook een wettelijke verplichting om voor de wilde dieren te zorgen in dit gebied.
Ik snap ook het hokjesdenken van de Nederlandse politiek niet. Paarden houden en meer ruimte voor een grotere biodiversiteit hoeft elkaar niet uit te sluiten, maar de overheid denkt alleen maar in hokjes - het is altijd of-of, en bij voorkeur zetten ze er een groot datacentrum neer of nóg meer leegstaande kantoren en magazijnen, "want dat is zo goed voor de economie."

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 21:01

Mkango schreef:
KimD schreef:
Stel, ze kopen het op, blijft het dan ook natuur of wordt het 'spontaan' over vijftien jaar bebouwde kom? Want dan zie ik liever 40 hectare aan paarden lopen dan vijftien jaar 'nep' natuur omdat ze op lang termijn toch huizen erop knallen.
Wil je hier echt een antwoord op? :P


Ik ben bang van niet...

Edit: #verklootdekwootalseenmalloot

miereneter

Berichten: 2558
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:11

Mkango schreef:
Ik snap ook het hokjesdenken van de Nederlandse politiek niet. Paarden houden en meer ruimte voor een grotere biodiversiteit hoeft elkaar niet uit te sluiten, maar de overheid denkt alleen maar in hokjes - het is altijd of-of, en bij voorkeur zetten ze er een groot datacentrum neer of nóg meer leegstaande kantoren en magazijnen, "want dat is zo goed voor de economie."


Ik wilde juist iets soortgelijks gaan typen. Het zou de overheid sieren - ook in de plannen met de veeboeren - om meer na te denken over hybride vormen van natuurbeheer. Wild(achtige) natuur kan samengaan met dieren (en dierenhouderij), met land- en tuinbouw of -beheer. En deels ook met wonen, of nog liever het brengen van groen naar de steden.

En het terug-naar-hoe-het-was-idee mag ook losgelaten. Er is zoveel ingegrepen in de Nederlandse natuur, dat er niet echt meer kans is op terug naar 'de oerbron'. Bovendien willen ze dan over tien jaar toch weer wat anders, enzovoorts.

Ik ben overigens best voor meer natuur, maar het is geen kwestie van alles of niets, dit land is daarvoor nu eenmaal veel te dicht bevolkt.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:38

OleJon schreef:
Nou inderdaad, hier hoefden we toch niet bang voor te zijn?
Dit is nog maar het begin
Komt het voor sommige bokkers nu wel dichtbij? Of valt het kwartje nog niet?


Welk kwartje? Er zouden intussen al heel veel kwartjes gevallen moeten zijn ;-).

En ja, zoals hier al door sommigen wordt opgemerkt; ze willen alles gaan volbouwen onder het mom van een stikstof probleem (hoax) en terug leveren aan de natuur. Niks natuur; wordt allemaal gewoon beton!

Ik zal de link hier nog eens delen: https://www.tristatecity.nl/

en als ik weer tegen zere schenen aanschop; dit zijn de feiten!

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:40

Ik ben voor het ontpolderen van de Haarlemmermeer. Dat scheelt heel veel stikstof....

Raineri
Berichten: 6246
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 23:10

ElCid schreef:
OleJon schreef:
Nou inderdaad, hier hoefden we toch niet bang voor te zijn?
Dit is nog maar het begin
Komt het voor sommige bokkers nu wel dichtbij? Of valt het kwartje nog niet?


Welk kwartje? Er zouden intussen al heel veel kwartjes gevallen moeten zijn ;-).

En ja, zoals hier al door sommigen wordt opgemerkt; ze willen alles gaan volbouwen onder het mom van een stikstof probleem (hoax) en terug leveren aan de natuur. Niks natuur; wordt allemaal gewoon beton!

Ik zal de link hier nog eens delen: https://www.tristatecity.nl/

en als ik weer tegen zere schenen aanschop; dit zijn de feiten!


Ik lees het volgende op de website:
TristateCity is een duurzaam netwerkmodel voor samenwerking van 100 kleine en middelgrote steden in de Lage Landen en NRW(D)

De enige hoax die ik zie is je eigen creatieve invullingen hiervan

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 23:44

Nielojram schreef:
Ik heb 20 jaar geleden op dit terrein gestaan, het was hetzelfde terrein als dat het nu is.
Nu is het ongeveer vergroot met meer dan 80% aan paarden.
Het terrein is nog steeds dezelfde maat.

Mooie plek om te staan, hoor! Maar beetje overbevolktpaard.


Eens. En 450.000 paarden in Nederland is ook best veel voor zo'n klein land.

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 23:55

Waarom maken we ons daar eigenlijk niet druk om? Bij varkens, koeien en kippen wordt heel wild gediscussieerd over de leefruimte en het houden van deze dieren. Bij paarden doen we dat ook en ook daar verschijnen steeds betere stallen voor. Maar als ze buiten staan is het allemaal best...?

Als er nu ruim 80% meer paarden staan op hetzelfde stuk grond, dat kan toch ook niet goed zijn dan?

Laat ik even terzijde of de paardenhouder netjes zijn werk doet of niet. Ik denk het gebied en het bedrijf niet dus ik ga alleen af op wat hier staat.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 00:52

Ik heb hiervoor gewaarschuwd jaar geleden!!!!
Men zei me toen dat dit in Nederland niet kon! Zie nu!

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 07:17

miereneter schreef:
Mkango schreef:
Ik snap ook het hokjesdenken van de Nederlandse politiek niet. Paarden houden en meer ruimte voor een grotere biodiversiteit hoeft elkaar niet uit te sluiten, maar de overheid denkt alleen maar in hokjes - het is altijd of-of, en bij voorkeur zetten ze er een groot datacentrum neer of nóg meer leegstaande kantoren en magazijnen, "want dat is zo goed voor de economie."


Ik wilde juist iets soortgelijks gaan typen. Het zou de overheid sieren - ook in de plannen met de veeboeren - om meer na te denken over hybride vormen van natuurbeheer. Wild(achtige) natuur kan samengaan met dieren (en dierenhouderij), met land- en tuinbouw of -beheer. En deels ook met wonen, of nog liever het brengen van groen naar de steden.

En het terug-naar-hoe-het-was-idee mag ook losgelaten. Er is zoveel ingegrepen in de Nederlandse natuur, dat er niet echt meer kans is op terug naar 'de oerbron'. Bovendien willen ze dan over tien jaar toch weer wat anders, enzovoorts.

Ik ben overigens best voor meer natuur, maar het is geen kwestie van alles of niets, dit land is daarvoor nu eenmaal veel te dicht bevolkt.


Misschien niet vergeten : we hebben te maken met mensen die geloven in het feit dat de mens onderdeel is van de natuur en zijn plaats daarin (weer) moet innemen. De politiek is misschien de bestuurder maar hooguit het "middel" om deze overtuiging tot uitvoering te laten komen. De lokale politiek kan weinig veranderen aan wat bijvoorbeeld europees is vastgesteld.

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 07:30

Juist door gebieden specifiek aan te wijzen als natuur, zoals Natura 2000, voorkom je het gevreesde vol bouwen.
Natura 2000 is ook niet echt iets nieuws, dat is er al ruim 20 jaar en heeft een nog ouder oorsprong.

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:41

fransje23 schreef:
Juist door gebieden specifiek aan te wijzen als natuur, zoals Natura 2000, voorkom je het gevreesde vol bouwen.
Natura 2000 is ook niet echt iets nieuws, dat is er al ruim 20 jaar en heeft een nog ouder oorsprong.

Onder andere daardoor is al die ellende begonnen en nu moeten boeren betalen voor het subsidiegraaien van "natuurliefhebbers".

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:04

Natura 2000 is een flop; er zijn postzegels aangewezen als natuurgebied, soms maar een paar hectare; pech dan als je bedrijf met 20 ha ( met koe, paard of wat dan ook) daar net tegen aan ligt. Daarbij komt er voor ieder Natura 2000 gebied een leuke som geld binnen dus zoveel te meer postzegeltjes zoveel te meer geld.........Het heeft niks met natuur en niks met natuur liefhebbers te maken maar, zoals Albert ook opmerkt, met subsidiegraaiers.
Daarbij; er is geen natuur meer in Nederland, ook de Natura 2000 stukjes zijn allemaal gecultiveerd en worden onderhouden dus geen natuur maar cultuurgrond.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:12

Ik weet van een boer in de omgeving dat hij subsidie krijgt voor het niet bemesten van zijn weiland.
Hij mag wel de mest slepen van de paarden die in de wei mesten.

Gaat om 1 paard per hectare grond, dus dat zal niet uit kunnen voor pensionstallen die niet al te veel land hebben per paard.

Al geloof ik oprecht dat het stikstof verhaal maar een halve waarheid is.
Wat de andere helft is, dat weet ik niet.

Roihi

Berichten: 2891
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:39

It is all about the money

Dit is overal, in zo goed als elk land, zo. Wanneer puntje bij paaltje komt gaat geld, en dan liefst het grote geld, gewoon voor... Niks is heilig.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:58

Dan doe je alles zoveel mogelijk natuur inclusief. Houd zoveel mogelijk rekening met de natuur. Uiteindelijkhelpt het allemaal niets en wordt je gedwongen te verdwijnen.

De overheid is volstrekt onbetrouwbaar.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:07

KimD schreef:
Waarom maken we ons daar eigenlijk niet druk om? Bij varkens, koeien en kippen wordt heel wild gediscussieerd over de leefruimte en het houden van deze dieren. Bij paarden doen we dat ook en ook daar verschijnen steeds betere stallen voor. Maar als ze buiten staan is het allemaal best...?

Als er nu ruim 80% meer paarden staan op hetzelfde stuk grond, dat kan toch ook niet goed zijn dan?

Laat ik even terzijde of de paardenhouder netjes zijn werk doet of niet. Ik denk het gebied en het bedrijf niet dus ik ga alleen af op wat hier staat.

Dat dus. Bovendien lijkt dit helemaal niets te maken te hebben met stikstof en allerlei andere shit die er weer eens bij gehaald wordt door een aantal posters, lees ik in de reacties van mensen die wél op de hoogte kijken te zijn van dit specifieke geval...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:10

link2thepast schreef:
Misschien niet vergeten : we hebben te maken met mensen die geloven in het feit dat de mens onderdeel is van de natuur en zijn plaats daarin (weer) moet innemen. De politiek is misschien de bestuurder maar hooguit het "middel" om deze overtuiging tot uitvoering te laten komen. De lokale politiek kan weinig veranderen aan wat bijvoorbeeld europees is vastgesteld.
Nou, nee, we hebben te maken met een overheid die gewoon totaal wanbeleid voert momenteel.

Ik haal een van mijn favoriete artikelen weer even aan, lees even langs de nogal sensationele titel, want er staan echt wel goede dingen in dit artikel over hoe natuurbeheer en, in dit geval, veehouderij prima samen gaan:
https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/aug/25/veganism-intensively-farmed-meat-dairy-soya-maize

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:35

fransje23 schreef:
Juist door gebieden specifiek aan te wijzen als natuur, zoals Natura 2000, voorkom je het gevreesde vol bouwen.
Natura 2000 is ook niet echt iets nieuws, dat is er al ruim 20 jaar en heeft een nog ouder oorsprong.


En daarom mocht het circuit Zandvoort wel aangelegd worden?
Ligt ook naast Natura 2000
En mag de vergunning ook nog houden.

Maar inderdaad follw the money.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:08

KimD schreef:
Waarom maken we ons daar eigenlijk niet druk om? Bij varkens, koeien en kippen wordt heel wild gediscussieerd over de leefruimte en het houden van deze dieren. Bij paarden doen we dat ook en ook daar verschijnen steeds betere stallen voor. Maar als ze buiten staan is het allemaal best...?

Als er nu ruim 80% meer paarden staan op hetzelfde stuk grond, dat kan toch ook niet goed zijn dan?

Laat ik even terzijde of de paardenhouder netjes zijn werk doet of niet. Ik denk het gebied en het bedrijf niet dus ik ga alleen af op wat hier staat.

Een van de mooiste bedrijven in die hoek die grootschalig weet te combineren met goed voor mens, dier en natuur..
Ze hebben geen 2 hectares hé zoals te lezen. Dus dat ze zo groot zijn zegt helemaal niets, ze beschikken ook over heel veel grond.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:12

Sunnda schreef:
KimD schreef:
Waarom maken we ons daar eigenlijk niet druk om? Bij varkens, koeien en kippen wordt heel wild gediscussieerd over de leefruimte en het houden van deze dieren. Bij paarden doen we dat ook en ook daar verschijnen steeds betere stallen voor. Maar als ze buiten staan is het allemaal best...?

Als er nu ruim 80% meer paarden staan op hetzelfde stuk grond, dat kan toch ook niet goed zijn dan?

Laat ik even terzijde of de paardenhouder netjes zijn werk doet of niet. Ik denk het gebied en het bedrijf niet dus ik ga alleen af op wat hier staat.

Een van de mooiste bedrijven in die hoek die grootschalig weet te combineren met goed voor mens, dier en natuur..
Ze hebben geen 2 hectares hé zoals te lezen. Dus dat ze zo groot zijn zegt helemaal niets, ze beschikken ook over heel veel grond.

40 hectare voor 160 paarden. Dat zijn 4 paarden per hectare. Dan valt er niet zoveel meer te combineren met natuur.

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:29

KimD schreef:
Waarom maken we ons daar eigenlijk niet druk om? Bij varkens, koeien en kippen wordt heel wild gediscussieerd over de leefruimte en het houden van deze dieren. Bij paarden doen we dat ook en ook daar verschijnen steeds betere stallen voor. Maar als ze buiten staan is het allemaal best...?

Als er nu ruim 80% meer paarden staan op hetzelfde stuk grond, dat kan toch ook niet goed zijn dan?


Met 4 paarden per hectare wat ze nu na alle uitbreidingen hebben lijkt het me sterk dat deze dieren per se leefruimte tekortkomen.

Ik snap het eerlijk gezegd niet, ik ken meerdere maneges in Den Haag en omgeving die 150 paarden op kavels van niet eens 2 hectare weten te houden, dat is dan liefst 75 paarden per hectare :+ en er is geen hond die daarover lijkt te klagen... Blijkbaar is ophokken van paarden midden in de stad met bijbehorende stikstofuitstoot wel dikke prima, pas paarden buiten in de wei zijn schadelijk voor het milieu...somehow? :?