Trauma verwerken? Dit dier kan je erbij helpen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Trauma verwerken? Dit dier kan je erbij helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 17:03

Omroep Zeeland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Zware traumatische ervaringen verwerken met behulp van paarden. Zeeuwse Gronden, de instelling voor geestelijke gezondheidszorg in Terneuzen, is sinds kort begonnen met deze vorm van therapie voor mensen met een posttraumatische stressstoornis. Want sommige cliënten vertrouwen mensen niet langer, maar dieren voorzichtig weer wel. En dat is een mooie eerste stap naar herstel, zegt Zeeuwse Gronden.

Door Marike Kerklaan

Het voelt ongemakkelijk. Om met camera en microfoon zo dicht bij de vrouwelijke cliënten te staan. Op een voor hen zo'n kwetsbaar moment, tijdens therapie.
Maar zowel de vier deelnemers als de behandelaars van Zeeuwse Gronden vinden het belangrijk dat er meer bekend wordt over deze vorm van therapie. Dus sluiten cameraman Olaf Gideonse en ik ons aan bij een twee uur durende sessie.

Oefening bij het riet
Die begint met een concentratieoefening op de steiger bij het Otheense Kreek.
Riet wuift, meerkoeten zitten op een nest en kano's varen voorbij. Directeur en behandelaar Jan van Blarikom van Zeeuwse Gronden probeert de vrouwen met zijn stem tot rust te laten komen. "Voel hoe je staat, hoe je schouders hangen, hoe je ademt."

Daarna een oefening met een zweep. De vrouwen geven de zweep aan een andere deelnemer of aan therapeuten Jan of Lien. Doel: dicht bij andere mensen in de buurt komen zonder stress ervan te krijgen.

Geen vertrouwen meer in mensen
Alle vier de cliënten hebben een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Ze hebben zo iets ingrijpends meegemaakt, dat ze er in een dagelijkse leven last van hebben. Wat ze gemeen hebben is, dat ze mensen niet langer vertrouwen. Daarom volgen ze paardentherapie. Het helpt, zeggen ze. Ellen Beenen: "Ik voel eindelijk weer geborgenheid." Anja de Blaeij: "Ik heb ontzettend veel gewonnen hier. Zo waardevol. Vooral dingen loslaten. Daardoor ben ik sterker geworden."

Na ongeveer een uur komen de paarden in beeld. En nee, het is niet zo van hop: je klimt op het paard en je bent van je problemen af. Alle oefeningen gaan praktisch in stilte met af en toe een aanwijzing. Maar in ieder geval in rust. Er is geen druk dat iets 'moet'.

Letterlijk stevig in je schoenen
De deelnemers en ook behandelaren staan op een blok, om letterlijk stevig in hun schoenen te staan. Ze proberen het paard dichterbij te laten komen. Wat doet het paard? Wat doe jij? Waar zet je druk of waar juist niet? Het gaat allemaal om nabijheid: het toelaten van het paard bij jou in de buurt. Het zijn stappen naar herstel, zeggen ze hier.

Na twee uur zit de sessie erop. Deelneemster Analisa van den Berge: "Paarden brengen me een bepaalde rust. Helpen me bij zelfreflectie. Aan de hand van hoe het paard reageert, zie ik ook hoe ik doe of handel. Het is eigenlijk een spiegel."

Veilig gevoel kwijt
Volgens Van Blarikom zijn mensen met een trauma hun natuurlijke geborgenheid kwijt. "Het veilige gevoel van je moeder en vader, die jou troosten en eten geven. Ze vertrouwen mensen niet langer door wat ze hebben meegemaakt. Paarden kunnen helpen dat vertrouwen te herstellen. Paarden voelen soms ook veiliger, vertrouwder." Deze vorm van therapie wordt onderdeel van een onderzoek naar hoe dieren de mentale gesteldheid van mensen kunnen beïnvloeden. Van Blarikom is erg blij dat dat onderzoek er komt. "Er wordt nog steeds lacherig gedaan over paardentherapie. Mensen vragen zich af hoe 'paarden knuffelen' kan helpen? Ik hoop dat dit onderzoek kan aantonen hoe serieus en belangrijk deze vorm van therapie is."

Bekijk hier de foto's en een filmpje.

PipMarly
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-01-22

Re: Trauma verwerken? Dit dier kan je erbij helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:32

Heel bijzonder en mooi dat dit er is voor deze mensen! Paarden zijn fantastische dieren, oordelen niet en bepalen hun gedrag op gevoel.

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Trauma verwerken? Dit dier kan je erbij helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:10

En wie helpt de paarden waarbij de hele menselijke trauma meuk wordt gedropt?

libert
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:18

janderegelaa schreef:



Pff dit dus. En wéér een onderzoek...
Ikzelf doe dit werk dan ook "pas" een jaar of 25.

pluisje88 schreef:
En wie helpt de paarden waarbij de hele menselijke trauma meuk wordt gedropt?


Precies, daar is in veel instellingen weinig aandacht voor. Ook de reden dat ik mijn laatste baan vaarwel gezegd heb na 7 jaar knokken voor meer begrip voor de paarden..

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Trauma verwerken? Dit dier kan je erbij helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:32

Ongeacht of dit helpend is voor mens of paard.

Ik weet, daar ik in de streek woon, dat deze paarden buiten hun werk een zalig leven hebben. Veel weidegang, paddock en grote (inloop)stal.

Anoniem

Re: Trauma verwerken? Dit dier kan je erbij helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:36

Wat ze vergeten te zeggen is dat dit soort therapie niet eens vergoed wordt. Als je heel veel geluk hebt kan er een stukje vanuit je aanvullende verzekering gedekt worden maar dan betaal je nog steeds een flink deel zelf.
Jammer dat het alleen toegankelijk is als je geld hebt.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:43

pluisje88 schreef:
En wie helpt de paarden waarbij de hele menselijke trauma meuk wordt gedropt?


De 'meuk' wordt niet 'gedropt' bij de paarden, er is namelijk gewoon een therapeut bij. De paarden zijn een deel van de context, ze geven een aanleiding tot bepaalde gevoelens en reageren daarop, maar ze zijn niet 'de' therapeut.
Daarnaast is therapie ook niet altijd het 'droppen' van trauma, maar ook het herontdekken van de kanten die gezond, liefdevol, niet-angstig en andere dingen zijn. Dieren kunnen ook daar een brug in vervullen en doen dat dan door een veilige ontvanger van positieve gevoelens te zijn. Dat is over het algemeen niet schadelijk of zwaar (als je uiteraard de belasting van de dieren in de gaten houdt.)

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Trauma verwerken? Dit dier kan je erbij helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:39

De meuk droppen bij de paarden.... denk je ook zo over al die ruiters met hun psychische balast die gewoon rijden? Je draagt bij je wat er is, juist door dat in de ogen te kijken in gezelfschap van paarden, leer je ermee omgaan. Ook dat is heel prettig voor paarden want weg of minder is die stress en is precies wat ze ook binnen hun paardenkudde met elkaar doen.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:56

[***] schreef:
Wat ze vergeten te zeggen is dat dit soort therapie niet eens vergoed wordt. Als je heel veel geluk hebt kan er een stukje vanuit je aanvullende verzekering gedekt worden maar dan betaal je nog steeds een flink deel zelf.
Jammer dat het alleen toegankelijk is als je geld hebt.


Dat ligt er ook maar net aan waar je in zorg bent.

Ik heb equi therapie gehad en dat werd betaalt vanuit de ziektekostenverzekering via mijn GGZ behandeling. De GGZ instelling besteede het dus uit aan de onderaannemerschap (dus om de equitherapie uit te voeren omdat de ggz daar niet over beschikte). Zo kan het dus ook, soms moet er verder gekeken worden dan een simpele ‘nee’.

Helaas gebeurt dat maar weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:10

Djeradalover schreef:
[***] schreef:
Wat ze vergeten te zeggen is dat dit soort therapie niet eens vergoed wordt. Als je heel veel geluk hebt kan er een stukje vanuit je aanvullende verzekering gedekt worden maar dan betaal je nog steeds een flink deel zelf.
Jammer dat het alleen toegankelijk is als je geld hebt.


Dat ligt er ook maar net aan waar je in zorg bent.

Ik heb equi therapie gehad en dat werd betaalt vanuit de ziektekostenverzekering via mijn GGZ behandeling. De GGZ instelling besteede het dus uit aan de onderaannemerschap (dus om de equitherapie uit te voeren omdat de ggz daar niet over beschikte). Zo kan het dus ook, soms moet er verder gekeken worden dan een simpele ‘nee’.

Helaas gebeurt dat maar weinig.


Zou je me misschien via pb willen vertellen waar dat was? Ik heb via de zorgverzekering geprobeerd een plek te vinden maar we zijn daar helaas niet in geslaagd :(

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:11

josien_m_ schreef:
De meuk droppen bij de paarden.... denk je ook zo over al die ruiters met hun psychische balast die gewoon rijden?


Absoluut denk ik zo ja. Eerst los je je eigen meuk op en dan ga je op een paard zitten. Paarden zijn edele dieren met een zachtaardigheid en puurheid die wij nooit kunnen evenaren. We mogen dankbaar zijn dat ze deel willen zijn van ons leven. Ze zijn er niet om onze sores op uit te storten. Ik heb meerdere keren gezien dat mensen die uit balans ware en genoeg meuk mee hadden op een paard gingen zitten en dat dier dusdanig hebben afgerost om hun frustraties af te reageren dat ik de neiging had om die gene persoonlijk van het paard te sleuren.

Je psychische meuk los je op voor je op een paard gaat zitten. Punt.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:19

pluisje88 schreef:
Absoluut denk ik zo ja. Eerst los je je eigen meuk op en dan ga je op een paard zitten. Paarden zijn edele dieren met een zachtaardigheid en puurheid die wij nooit kunnen evenaren. We mogen dankbaar zijn dat ze deel willen zijn van ons leven. Ze zijn er niet om onze sores op uit te storten. Ik heb meerdere keren gezien dat mensen die uit balans ware en genoeg meuk mee hadden op een paard gingen zitten en dat dier dusdanig hebben afgerost om hun frustraties af te reageren dat ik de neiging had om die gene persoonlijk van het paard te sleuren.

Je psychische meuk los je op voor je op een paard gaat zitten. Punt.


Nou dan heb ik nieuws voor je, dat kan 99,99% van de mensheid stoppen met paardrijden want er is vrijwel niemand die 'zijn meuk' opgelost heeft, laat staan dat elke ruiter of persoon die met paarden werkt dit gedaan heeft. Ik ben zowel paardencoach als instructeur en de keren dat een les een coachsessie werd kan ik niet meer op 2 handen tellen. Vanaf het kleinste meisje met haar favoriete manege pony tot de oudere vrouw die al 20 jaar op dezelfde stal staat, ze storten allemaal hun sores bij hun paard uit, dat is 1 van de redenen waarom wij zo aan onze paarden gehecht zijn. Je emoties uiten bij een paard hoeft helemaal geen probleem te zijn, sterker nog mijn paarden zijn dol op het coachen. Ze mogen zelf uitmaken of ze wel of niet mee willen doen, en het zal je misschien verbazen, maar ze doen allemaal graag mee...

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:38

Caira schreef:
pluisje88 schreef:
Absoluut denk ik zo ja. Eerst los je je eigen meuk op en dan ga je op een paard zitten. Paarden zijn edele dieren met een zachtaardigheid en puurheid die wij nooit kunnen evenaren. We mogen dankbaar zijn dat ze deel willen zijn van ons leven. Ze zijn er niet om onze sores op uit te storten. Ik heb meerdere keren gezien dat mensen die uit balans ware en genoeg meuk mee hadden op een paard gingen zitten en dat dier dusdanig hebben afgerost om hun frustraties af te reageren dat ik de neiging had om die gene persoonlijk van het paard te sleuren.

Je psychische meuk los je op voor je op een paard gaat zitten. Punt.


Nou dan heb ik nieuws voor je, dat kan 99,99% van de mensheid stoppen met paardrijden want er is vrijwel niemand die 'zijn meuk' opgelost heeft, laat staan dat elke ruiter of persoon die met paarden werkt dit gedaan heeft. Ik ben zowel paardencoach als instructeur en de keren dat een les een coachsessie werd kan ik niet meer op 2 handen tellen. Vanaf het kleinste meisje met haar favoriete manege pony tot de oudere vrouw die al 20 jaar op dezelfde stal staat, ze storten allemaal hun sores bij hun paard uit, dat is 1 van de redenen waarom wij zo aan onze paarden gehecht zijn. Je emoties uiten bij een paard hoeft helemaal geen probleem te zijn, sterker nog mijn paarden zijn dol op het coachen. Ze mogen zelf uitmaken of ze wel of niet mee willen doen, en het zal je misschien verbazen, maar ze doen allemaal graag mee...


Ja maar een paard waar je op gaat zitten heeft geen keuze om wel of niet mee te doen. Daarbij ziet een coachpaard een cliënt maar even maar een eigen paard van een eigenaar die uit balans is en met z’n meuk z’n paard overspoelt heeft geen stem. En juist dat geen stem steekt mij. Zo lang ze een keuze hebben prima. Geen probleem. Als ze geen keuze hebben is het voor mijnen absolute no go

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:04

pluisje88 schreef:
josien_m_ schreef:
De meuk droppen bij de paarden.... denk je ook zo over al die ruiters met hun psychische balast die gewoon rijden?


Absoluut denk ik zo ja. Eerst los je je eigen meuk op en dan ga je op een paard zitten. Paarden zijn edele dieren met een zachtaardigheid en puurheid die wij nooit kunnen evenaren. We mogen dankbaar zijn dat ze deel willen zijn van ons leven. Ze zijn er niet om onze sores op uit te storten. Ik heb meerdere keren gezien dat mensen die uit balans ware en genoeg meuk mee hadden op een paard gingen zitten en dat dier dusdanig hebben afgerost om hun frustraties af te reageren dat ik de neiging had om die gene persoonlijk van het paard te sleuren.

Je psychische meuk los je op voor je op een paard gaat zitten. Punt.


Gaat het goed met je? :(:) Misschien zelf een sessie met een paard doen..? :))

Gea22
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-08-22

Re: Trauma verwerken? Dit dier kan je erbij helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:35

Zelf heb ik 10 paarden waar van 3 dir ook doen . Ik vind het belangrijk dat dit word gedaan . Bij mij is niet alleen rijden maar grondwerk de beste keuze . Zo ben je veel meer met het paard en je zelf bezig . Heb verschillende mensen die ik er mee help . Mensen die wat zwaarder zijn zijn bij mij ook welkom . Deze hebben ook recht op behandeling. Omdat grond werk bij ons op nummer 1 staan doen wij dit vaker dan rijden . Wij mennen met de paarden . Als iemand met een maatje meer behoefte heeft aan rijden mennen is ook met een paard bezig zijn en hoeft niet perse onder het zadel . Voor mij is dier en mens even belangrijk

Gea22
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:36

pluisje88 schreef:
josien_m_ schreef:
De meuk droppen bij de paarden.... denk je ook zo over al die ruiters met hun psychische balast die gewoon rijden?


Absoluut denk ik zo ja. Eerst los je je eigen meuk op en dan ga je op een paard zitten. Paarden zijn edele dieren met een zachtaardigheid en puurheid die wij nooit kunnen evenaren. We mogen dankbaar zijn dat ze deel willen zijn van ons leven. Ze zijn er niet om onze sores op uit te storten. Ik heb meerdere keren gezien dat mensen die uit balans ware en genoeg meuk mee hadden op een paard gingen zitten en dat dier dusdanig hebben afgerost om hun frustraties af te reageren dat ik de neiging had om die gene persoonlijk van het paard te sleuren.

Je psychische meuk los je op voor je op een paard gaat zitten. Punt.


Gaat het goed met je? :(:) Misschien zelf een sessie met een paard doen..? :))[/quote]

Paarden kunnen ook helpen met trauma' verwerking . Als je van een paard gevallen bent en je hebt een val gemaakt.en je bent bang geworden dan kan stap voor stap naar het rijden toe gaan helpen

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Trauma verwerken? Dit dier kan je erbij helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:50

Ik heb een merrie die totaal niet aanhankelijk is, behalve wanneer ik niet lekker in m'n vel zit, dan komt ze echt dicht tegen me aan staan. Zal d'r in het vervolg maar wegsturen om daar niet te belasten met mijn 'meuk'

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:56

Qimm schreef:
Ik heb een merrie die totaal niet aanhankelijk is, behalve wanneer ik niet lekker in m'n vel zit, dan komt ze echt dicht tegen me aan staan. Zal d'r in het vervolg maar wegsturen om daar niet te belasten met mijn 'meuk'


Fijn dat je goed leest ook :( iedereen trekt het totaal uit z’n verband. Dit ging over ruiters die op hun paard gaan zitten als ze niet lekker in hun vel zitten.
Als je goed gelezen had had je ook dit gelezen…

Citaat:
Ja maar een paard waar je op gaat zitten heeft geen keuze om wel of niet mee te doen. Daarbij ziet een coachpaard een cliënt maar even maar een eigen paard van een eigenaar die uit balans is en met z’n meuk z’n paard overspoelt heeft geen stem. En juist dat geen stem steekt mij. Zo lang ze een keuze hebben prima. Geen probleem. Als ze geen keuze hebben is het voor mijnen absolute no go

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Trauma verwerken? Dit dier kan je erbij helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:59

Even afgezien van fysiek 'geweld' of korte lontjes. Ik geloof echt niet dat paarden er last van hebben dat we bij hun ons hart luchten en ze 'gebruiken' om ons weer lekkerder in ons vel te laten zitten door een knuffelsessie, fijne buitenrit of lekkere training.

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:07

Qimm schreef:
Even afgezien van fysiek 'geweld' of korte lontjes. Ik geloof echt niet dat paarden er last van hebben dat we bij hun ons hart luchten en ze 'gebruiken' om ons weer lekkerder in ons vel te laten zitten door een knuffelsessie, fijne buitenrit of lekkere training.


Ik zie helaas veel te vaak psychisch of fysiek geweld tegen paarden om deze reden en for the Good of the human moet dat dan maar kunnen. Achja ze kan er niks aan doen want ze voelt zich niet lekker. Had het maar geen paard moeten worden. Ja doeiiii.

Vervolgens zie je de ruiter/eigenaar/bijrijder of wat dan ook weg gaan en is het paard zichtbaar aangedaan en van slag. Die gene heeft het vertrouwen van het paard beschaamd en dat maakt mij heel boos.

Als jij je bagger voelt en gaat jankend tegen je paard hangen of een lange teugel bosrit maken dan zul je mij daar nooit iets over horen zeggen overigens. Een urenlange poets en knuffelsessie kan zeer heilzaam zijn voor zowel paard als ruiter.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:10

Ik pikte alleen het stukje "geen vertrouwen meer in mensen" even uit de OP, maar kan me niet goed voorstellen dat als je geen vertrouwen in de mens hebt, dat je na een uurtje praten en daarna een rondje op een paard dat ineens wel hebt. Volgens mij zit het in het feit dat je op die locatie lotgenoten tegenkomt, waar op dat moment vertrouwen in is. Maar uiteindelijk moet je ook de maatschappij weer in.
Zelf heb ik mijn pony's al jaren achter ons huis staan, maar het enige wat ik tot nu toe weet is dat ik mijn dieren meer vertrouw dan de mens. Dat was altijd al zo en dat is (tot nu toe) ook zo gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:17

Shenavallie schreef:
Ik pikte alleen het stukje "geen vertrouwen meer in mensen" even uit de OP, maar kan me niet goed voorstellen dat als je geen vertrouwen in de mens hebt, dat je na een uurtje praten en daarna een rondje op een paard dat ineens wel hebt. Volgens mij zit het in het feit dat je op die locatie lotgenoten tegenkomt, waar op dat moment vertrouwen in is. Maar uiteindelijk moet je ook de maatschappij weer in.
Zelf heb ik mijn pony's al jaren achter ons huis staan, maar het enige wat ik tot nu toe weet is dat ik mijn dieren meer vertrouw dan de mens. Dat was altijd al zo en dat is (tot nu toe) ook zo gebleven.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb ptss en durfde 5 jaar geleden niemand fysiek dichtbij te laten. Ik heb geen therapie met paarden gehad, maar ik ben vrijwilligerswerk op een manege gaan doen. Bij paarden voelde ik me veilig en ik werd er rustig. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik beetje bij beetje mensen fysiek dichterbij kon laten terwijl ik een paard stond te aaien of poetsen. Uiteindelijk kon ik zelfs drukke kinderen om me heen verdragen en inmiddels kan ik weer genieten van een knuffel van een vriend, ook als er geen paard in de buurt is.
Daar is geen enkele lotgenoot aan te pas gekomen.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 15:33

Shenavallie schreef:
Ik pikte alleen het stukje "geen vertrouwen meer in mensen" even uit de OP, maar kan me niet goed voorstellen dat als je geen vertrouwen in de mens hebt, dat je na een uurtje praten en daarna een rondje op een paard dat ineens wel hebt. Volgens mij zit het in het feit dat je op die locatie lotgenoten tegenkomt, waar op dat moment vertrouwen in is.


Maar... dit gaat niet over een uurtje praten en dan een rondje rijden? Dit gaat best duidelijk om een sessie uit een langer traject, en daarnaast wordt er in de sessie die beschreven wordt niet gereden, en is het niet duidelijk of dat op andere momenten wel zou gebeuren.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 15:58

[***] schreef:
Shenavallie schreef:
Ik pikte alleen het stukje "geen vertrouwen meer in mensen" even uit de OP, maar kan me niet goed voorstellen dat als je geen vertrouwen in de mens hebt, dat je na een uurtje praten en daarna een rondje op een paard dat ineens wel hebt. Volgens mij zit het in het feit dat je op die locatie lotgenoten tegenkomt, waar op dat moment vertrouwen in is. Maar uiteindelijk moet je ook de maatschappij weer in.
Zelf heb ik mijn pony's al jaren achter ons huis staan, maar het enige wat ik tot nu toe weet is dat ik mijn dieren meer vertrouw dan de mens. Dat was altijd al zo en dat is (tot nu toe) ook zo gebleven.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb ptss en durfde 5 jaar geleden niemand fysiek dichtbij te laten. Ik heb geen therapie met paarden gehad, maar ik ben vrijwilligerswerk op een manege gaan doen. Bij paarden voelde ik me veilig en ik werd er rustig. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik beetje bij beetje mensen fysiek dichterbij kon laten terwijl ik een paard stond te aaien of poetsen. Uiteindelijk kon ik zelfs drukke kinderen om me heen verdragen en inmiddels kan ik weer genieten van een knuffel van een vriend, ook als er geen paard in de buurt is.
Daar is geen enkele lotgenoot aan te pas gekomen.

Dan bedoel jij een ander soort vertrouwen in de mens en ben ik heel blij dat het voor jou op deze manier geholpen heeft. Ik doelde op dat ik mensen niet vertrouw, omdat ze niet eerlijk zijn. Op Bokt ben ik volgens mij openhartiger dan in het dagelijks leven, omdat ik te vaak mijn hoofd gestoten heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 16:00

Shenavallie schreef:
[***] schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb ptss en durfde 5 jaar geleden niemand fysiek dichtbij te laten. Ik heb geen therapie met paarden gehad, maar ik ben vrijwilligerswerk op een manege gaan doen. Bij paarden voelde ik me veilig en ik werd er rustig. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik beetje bij beetje mensen fysiek dichterbij kon laten terwijl ik een paard stond te aaien of poetsen. Uiteindelijk kon ik zelfs drukke kinderen om me heen verdragen en inmiddels kan ik weer genieten van een knuffel van een vriend, ook als er geen paard in de buurt is.
Daar is geen enkele lotgenoot aan te pas gekomen.

Dan bedoel jij een ander soort vertrouwen in de mens en ben ik heel blij dat het voor jou op deze manier geholpen heeft. Ik doelde op dat ik mensen niet vertrouw, omdat ze niet eerlijk zijn. Op Bokt ben ik volgens mij openhartiger dan in het dagelijks leven, omdat ik te vaak mijn hoofd gestoten heb.


Nee hoor, ik bedoel hetzelfde soort vertrouwen. Bij paarden zijn heeft me daarbij heel erg geholpen.