Nationale Tuigpaardendag verplaatst vanwege de verwachte hitte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Nationale Tuigpaardendag verplaatst vanwege de verwachte hitte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 16:06

KWPN
Sport

Afbeelding
Linda Boelens met de KWPN hengst Fantijn. Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Van woensdag 10 augustus tot en met zondag 14 augustus 2022 wordt volgens de KNMI App in De Bilt een temperatuur verwacht van 27 °C en hoger. Dit betekent dat het Nationaal Plan voor veetransport tijdens extreme temperaturen in werking treedt. Ook zal de NVWA extra aandacht schenken aan de bescherming tegen de hitte van paarden en worden transporten gecontroleerd. Dit om hittestress bij paarden te voorkomen en het welzijn te waarborgen.

Zaterdag 13 augustus a.s. stond de Nationale Tuigpaardendag gepland bij De Nieuwe Heuvel in Lunteren. Voor deze dag worden momenteel tropische temperaturen van ruim boven de 30°C voorspeld. Als er sprake is van een voorspelde tropische dag (buitentemperatuur > 30°C) is voor paardenevenementen voorzichtigheid geboden. Bij onze evenementen staat altijd het welzijn van de paarden voorop. Het KWPN is daarom van mening dat het in het kader van paardenwelzijn onverantwoord is om op zaterdag a.s. een evenement te organiseren. Derhalve is het programma van de Nationale Tuigpaardendag afgelast en in zijn geheel verplaatst naar donderdag 18 augustus, eveneens bij De Nieuwe Heuvel.

Op donderdag 18 augustus stond tevens de afstammelingenkeuring van de tuigpaardhengsten Maximiano I&S (Putten) en Macho (Ede) gepland. In overleg met de eigenaren worden deze twee afstammelingenkeuringen verplaatst. Hierover volgt nadere berichtgeving.

Lees meer over warmte in combinatie met paarden
Van belang is dat men zich realiseert dat voor een paard van nature een wat lagere omgevingstemperatuur optimaal is dan voor de mens. Het is dus van groot belang daar aan te denken bij het beoordelen van de situatie. Onlangs hebben we i.s.m. prof.dr. Marianne Sloet over dit onderwerp een artikel gepubliceerd in het KWPN Magazine. Hierin staan veel handige feiten alsmede praktische tips vermeld.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Nationale Tuigpaardendag verplaatst vanwege de verwachte hitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 16:11

Neeeeee serieus!? Waarom donderdag waarom niet gewoon een weekend later!? Nu kan ik niet omdat ik moet werken :(

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101735
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Nationale Tuigpaardendag verplaatst vanwege de verwachte hitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:43

Ja, ik baal ook. Ik zou gaan fotograferen maar de 18e moet ik weer werken helaas.

Renske_W

Berichten: 13843
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 19:26

Top dat ze deze verantwoordelijkheid nemen!
Mogen meer stamboeken/organisaties een voorbeeld aan nemen. :)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Nationale Tuigpaardendag verplaatst vanwege de verwachte hitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:57

Andere mogelijkheid was er niet op deze locatie ivm agenda en personele bezetting. In eerste instantie zou het, zoals ik begreep, helemaal niet meer mogelijk zijn om een Nationale Tuigpaardendag te organiseren, dus ben blij dat het toch nog is gelukt.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Nationale Tuigpaardendag verplaatst vanwege de verwachte hitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:59

Top dat ze deze beslissing genomen hebben! _/-\o_

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:01

Fijn dat het welzijn van de paarden boven bezoekersaantallen wordt gezet!! (Aangezien donderdag vast lastiger is voor vele mensen dan zondag). Hopelijk wordt het alsnog een mooie dag :)