WK Herning: Kür op muziek nu live te volgen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: WK Herning: Kür op muziek nu live te volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:26

JA dat bedoel ik ook een beetje met dat liftend rijden. Holle rug, onderbeen wat naar achteren en handen liftend. Dat is naar mijn idee echt typisch Nederlands :')

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: WK Herning: Kür op muziek nu live te volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:34

https://www.horses.nl/wp-content/upload ... uijker.jpg

Ik zie dat niet zo eigenlijk. Wel idd dat in een frame zetten, ik denk dat ze dat van Rieky Young geleerd heeft. Op zich is het ook niet verkeerd he, als het paard daarin het lijf goed gebruikt. Ik heb ooit westernlessen gehad, en daar heb ik dat ook geleerd. Je zet het paard in een frame en laat dan ook los ipv constant contact te houden.

Uiteindelijk heb ik de voorkeur voor wel het paard in een frame zetten, maar daarin wel een elastisch, levend contact houden, maar niet blijven plukken. Loslaten gaat imo ten koste van het lichaamsgebruik, maar goed, dat is een beetje een zijweg.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: WK Herning: Kür op muziek nu live te volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:49

Als dressuur leek heb ik toch wel met veel plezier naar de finale gekeken gisteren. Wat een uitstraling heeft Glamourdale!
Leuk weetje: de Olympisch kampioene heeft vannacht haar dochtertje mogen verwelkomen. Haha wat een timing.
Jessica is mijn absolute favoriet in de dressuur, maar wat denken jullie? Hebben Fry en Glamourdale de magie van Jessica en Dalera overtroffen? Ben heel benieuwd naar Parijs: wat zijn alle paarden en amazones aan elkaar gewaagd!

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:59

Avalanche schreef:
https://www.horses.nl/wp-content/upload ... uijker.jpg

Ik zie dat niet zo eigenlijk. Wel idd dat in een frame zetten, ik denk dat ze dat van Rieky Young geleerd heeft. Op zich is het ook niet verkeerd he, als het paard daarin het lijf goed gebruikt. Ik heb ooit westernlessen gehad, en daar heb ik dat ook geleerd. Je zet het paard in een frame en laat dan ook los ipv constant contact te houden.

Uiteindelijk heb ik de voorkeur voor wel het paard in een frame zetten, maar daarin wel een elastisch, levend contact houden, maar niet blijven plukken. Loslaten gaat imo ten koste van het lichaamsgebruik, maar goed, dat is een beetje een zijweg.


Dat in het frame zetten vind ik niks mis mee. Maar wat ik nu zie is dat de hand te hoog is en daardoor een verstoring heeft in de lijn mond hand ellenboog. Dat zie je bij Fry veel minder.

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WK Herning: Kür op muziek nu live te volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:11

Nee zeker niet want Dalera en Jessica hebben veel meer harmonie en alles is echt afgewerkt tot in de finesses op het hoogste niveau. Misschien over een paar jaar, maar Glamourdale heeft nu veel spektakel en zij zou imo juist wat meer nog aan de souplesse en afwerking mogen werken.

Ik deel de mening over Dinja ook niet omdat zij toch echt meer harmonie uitstraalden dan de rest, of dat door zijn karakter komt. Zou best kunnen maar ik vond haar zeer klein en fijn inwerken en vond hem juist meer souplesse hebben dan Glamourdale. Hermes komt alleen wat tekort qua talent vergeleken naast een Glamourdale.

Maar wellicht zit het verschil hier ook tussen spektakel en harmonie, ik krijg meestal pas kippenvel als er echt harmonie is.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: WK Herning: Kür op muziek nu live te volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:16

Niet mee eens. Vind Dinja ook niet te vergelijken met Adelinde, zij had de stang ook bijna horizontaal staan altijd omdat ze er met haar volle gewicht aan zit.

Je ziet Dinja tijdens de proef af en toe haar hand ook wat naar voren steken, toont mijn inziens juist aan dat hij op z'n eigen benen loopt en er wel aanleuning is maar geen zwaar op de hand contact.

Juist omdat ze niet zo "spectaculair" reed, en met minimale hulpen, was ik er zeer van gecharmeerd. Benieuwd hoe ze zich ontwikkelen de komende tijd!

Vond Catherine echt te hoog gepunt, had dan liever Werndl op plaats 2 gezien :)

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WK Herning: Kür op muziek nu live te volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:19

Werndl had natuurlijk een aantal fouten en de galop is niet de sterkste kant van zijn paard, wel super mooie draf en stapgedeelte en inderdaad reed hij zeer fijn. Denk als hij foutloos rijdt en de galop nog wat verbeterd dat daar ook wel meer groei in zit nog.

Inderdaad Adelinde en de stang overdwars is ook een zo terugkerend iets..denk dat die Hermes allang in de staak had gereden.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: WK Herning: Kür op muziek nu live te volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:34

De enige van de 5 die ik heb gezien waar ik kippenvel van kreeg, was Werndl, Glamourdale vond ik idd ook teveel spectakel en zoals ik zei, eigenlijk nog niet klaar voor dit niveau. := Dit paard biedt het allemaal te makkelijk aan, omdat hij zovveel kwaliteit heeft, maar dressuur gaat niet alleen maar om talent, maar juist om dat talent de tijd te geven om het te voorzien van uithoudingsvermogen, souplesse en kracht. En vooral die laatste twee vond ik nog wat missen. Toch gek dat je dus nog steeds zo kampioen wordt, maar dat wil alleen maar zeggen dat het een knettergoed paard is denk ik. Ik hoop dat ie wel heel blijft en geen slijtage krijgt van dat heen en weer gehups in de pipa :') :P

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:03

Earth schreef:
Avalanche schreef:
https://www.horses.nl/wp-content/upload ... uijker.jpg

Ik zie dat niet zo eigenlijk. Wel idd dat in een frame zetten, ik denk dat ze dat van Rieky Young geleerd heeft. Op zich is het ook niet verkeerd he, als het paard daarin het lijf goed gebruikt. Ik heb ooit westernlessen gehad, en daar heb ik dat ook geleerd. Je zet het paard in een frame en laat dan ook los ipv constant contact te houden.

Uiteindelijk heb ik de voorkeur voor wel het paard in een frame zetten, maar daarin wel een elastisch, levend contact houden, maar niet blijven plukken. Loslaten gaat imo ten koste van het lichaamsgebruik, maar goed, dat is een beetje een zijweg.


Dat in het frame zetten vind ik niks mis mee. Maar wat ik nu zie is dat de hand te hoog is en daardoor een verstoring heeft in de lijn mond hand ellenboog. Dat zie je bij Fry veel minder.


Ik zie helemaal geen loslaten bij Dinja maar goed

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:04

Elisa2 schreef:
Inderdaad Adelinde en de stang overdwars is ook een zo terugkerend iets..denk dat die Hermes allang in de staak had gereden.


Ze doet me denken , met haar houding , aan Adeline.
Niet perse met alles.

Ze zit er gewoon strak op en ‘hangt’ er wat in.
Neemt niet weg dat ze daar, met wat meer ervaring van ook Hermes, misschien meer lossigheid in kan brengen .

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:19

Een losse stang en handjes naar voren hebben naar mijn idee niks met losgelatenheid te maken. Dat is aangeleerd. Je kunt de hulpgeving zo leren dat je na iedere hulp je handen naar voren kan steken en het paard ‘daar blijft’. En ik zeg echt niet dat daar iets mis mee is! Maar als je kijkt naar ruiters/amazones die zelf veel meer ontspannen op hun paard zitten dan zie je ook dat de hele verbinding in en met dat paard anders is. Maar goed neemt niet weg dat wat Dinja laat zien er erg vriendelijk uit ziet. Ik denk alleen niet dat we haar op een voetstuk van vriendelijkheid moeten zetten. Wel van doorzetter, harde werker en stalen zenuwen.
Iets meer losgelatenheid in haar eigen lichaam zou het beeld voor mij mooier en harmonieuzer maken. Ze zit niet voor niets iedere foto met een strak gezicht er op. Het is mij persoonlijk gewoon allemaal wat te strak en stug. Maar goed dat is ook het mooie van de dressuur toch? Dat iedereen een eigen stijl heeft en daar een groot publiek mee weet te ontroeren en je kunt nooit iedereen tevreden maken!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 23:22

xmarliez schreef:
Een losse stang en handjes naar voren hebben naar mijn idee niks met losgelatenheid te maken. Dat is aangeleerd. Je kunt de hulpgeving zo leren dat je na iedere hulp je handen naar voren kan steken en het paard ‘daar blijft’. En ik zeg echt niet dat daar iets mis mee is! Maar als je kijkt naar ruiters/amazones die zelf veel meer ontspannen op hun paard zitten dan zie je ook dat de hele verbinding in en met dat paard anders is. Maar goed neemt niet weg dat wat Dinja laat zien er erg vriendelijk uit ziet. Ik denk alleen niet dat we haar op een voetstuk van vriendelijkheid moeten zetten. Wel van doorzetter, harde werker en stalen zenuwen.
Iets meer losgelatenheid in haar eigen lichaam zou het beeld voor mij mooier en harmonieuzer maken. Ze zit niet voor niets iedere foto met een strak gezicht er op. Het is mij persoonlijk gewoon allemaal wat te strak en stug. Maar goed dat is ook het mooie van de dressuur toch? Dat iedereen een eigen stijl heeft en daar een groot publiek mee weet te ontroeren en je kunt nooit iedereen tevreden maken!

Ik ken werkelijk geen enkele ruiter die geen strak gezicht heeft op wedstrijd. Concentratie heet dat. En ja, wellicht ook zenuwen, wie weet. Dan kan ze nog steeds vriendelijk rijden.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 07:22

We hoeven het toch niet met elkaar eens te zijn?
Ik zie genoeg mensen met een geconcentreerd maar ontspannen gezicht op hun paard zitten hoor. Wil niet zeggen dat deze mensen niet ‘strak’ zijn in hun houding maar meestal zijn ze dat niet valt mij op. Geconcentreerd zijn ze uiteraard allemaal maar naar mijn idee kan daar ook een soort van ontspanning/gemak in zitten.
Plus ik had het niet alleen over wedstrijd foto’s ;) het is iets wat mij constant opvalt.
Maar Hey wat ik al zei, beste stuurlui staan aan wal en wat ze presteert is natuurlijk waanzinnig en er zijn talloze mensen weg van haar en zien haar als voorbeeld, dat is alleen maar erg mooi! Ze komt ook weer heel veel brengen binnen de sport!

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WK Herning: Kür op muziek nu live te volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:18

Ik denk wel als je een paard hebt die je kan laten zitten in de ring dat de spanning een stuk groter wordt...want de vraag blijft altijd doet ie het? of doet ie het niet? Omgaan met de druk wordt dan ook heel anders en het managen tijdens de proef ook.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: WK Herning: Kür op muziek nu live te volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:21

Met zo'n paard is spanning al helemaal niet handig, want de kans dat ie dan zegt: doe het zelf maar, is vrij groot :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:43

Avalanche schreef:
Met zo'n paard is spanning al helemaal niet handig, want de kans dat ie dan zegt: doe het zelf maar, is vrij groot :D

Dat het niet handig is maakt het overduidelijk niet onmogelijk gezien de resultaten.

Ik heb meerdere dergelijke paarden gereden op wedstrijd en heb er nu weer een en je leert die eigen spanning ook managen. Maar je ziet het wel ja. Vaak zie je inderdaad een beetje dat "strakke" omdat je als ruiter heel "stil" moet zijn bij zulke paarden, elke beweging of gewichtsverplaatsing vat zo'n dier op als een hulp met als gevolg oefeningen die je niet wil. Als dat op mijn niveau al een ding is kan ik me helemaal voorstellen wat een miserie dat op GP niveau is waar ze nog zoveel meer knopjes hebben. Is dat een mooie houding? Nee, zoals hier te zien is wordt die vaak aan stijfheid gelinkt. Maar het is wel een houding die het mogelijk maakt zulke paarden rond te sturen.

Hoeveel heb jij er zo al gemanaged op wedstrijd ? Hoe goed lukte het jouw om helemaal te ontspannen ondanks die wetenschap?

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: WK Herning: Kür op muziek nu live te volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:03

Nee, klopt, maar het zegt mij wel dat zij in staat is om de spanning los te laten, of te managen, en dat is mijn punt. Ik vind roepen: die ruiter heeft superveel spanning, altijd wat kort door de bocht met deze paarden op dit niveau, want je komt die proef imo niet door als je heel gespannen bent.

Dat staat overigens los van mij :D ik rijd niet op dat niveau, en ik heb bewondering voor een ruiter als Dinja, omdat het imo echt zo simpel niet is als sommigen het hier voorstellen.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:01

Ze toont naar mijn idee niet strak door spanning van haar of het paard. Maar het is gewoon haar houding/zit. De een heeft dat van nature meer ontspannend dan de ander en het is ook maar net wat je zelf mooi vindt. Ik vind het een ingeslikte bezemsteel houding terwijl zij en vele andere het misschien prachtig vinden. Een houding kun je ook ontwikkelen naar wat je zelf mooi vindt tonen. Ik hou zelf niet van dat hele statische/strakke maar ook dat is weer het mooie van de paardensport dat er niet 1 houding is waarbij het paard fantastisch gaat lopen. Ik zeg ook zeker niet dat dit paard belemmerd wordt door haar houding maar het totaal beeld zou voor mij mooier zijn als zij meer ontspanning in haar houding heeft en dan ook haar armen/handen.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: WK Herning: Kür op muziek nu live te volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:29

Ik snap je hoor :) ik vind het ook wat stijfjes, maar zo als Isabell Werth hoeft voor mij nu ook weer niet.

Getup

Berichten: 8278
Geregistreerd: 27-01-07

Re: WK Herning: Kür op muziek nu live te volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:37

Dat is inderdaad wat ik bedoel, Marliez.

Haha nee zoals Isabell zit is weer t andere uiterste

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:46

Haha nee dat is inderdaad weer het andere uiterste. Blijf dat ook zo verbazingwekkend vinden dat die paarden zo onverstoord doorlopen terwijl zij iedere wissel zo bizar mee beweegt :')

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: WK Herning: Kür op muziek nu live te volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 01:23

Het zal toch ergens wel functioneel zijn denk ik dan. En ze beweegt mee en niet tegen. Ik ben geen fan, maar ze is zeker wel goed in wat ze doet.

Ik kijk alleen liever naar Charlotte Fry :D dat zit er mooi tussenin :)

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 08:33

Avalanche schreef:
Nee, klopt, maar het zegt mij wel dat zij in staat is om de spanning los te laten, of te managen, en dat is mijn punt. Ik vind roepen: die ruiter heeft superveel spanning, altijd wat kort door de bocht met deze paarden op dit niveau, want je komt die proef imo niet door als je heel gespannen bent.


Dat schreef ik ook niet ;) , maar heb zelf ook zo'n paard gehad en dat was toch heel anders rijden en managen dan eentje die bijv. "heet" wordt als ie gespannen is. Het is veel makkelijker als ze altijd blijven lopen. En de vraag..doet ie het of doet ie het niet? ligt toch de gehele tijd op de loer. Dus het vraagt inderdaad een geheel ander soort concentratie.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:02

Elisa2 schreef:
Avalanche schreef:
Nee, klopt, maar het zegt mij wel dat zij in staat is om de spanning los te laten, of te managen, en dat is mijn punt. Ik vind roepen: die ruiter heeft superveel spanning, altijd wat kort door de bocht met deze paarden op dit niveau, want je komt die proef imo niet door als je heel gespannen bent.


Dat schreef ik ook niet ;) , maar heb zelf ook zo'n paard gehad en dat was toch heel anders rijden en managen dan eentje die bijv. "heet" wordt als ie gespannen is. Het is veel makkelijker als ze altijd blijven lopen. En de vraag..doet ie het of doet ie het niet? ligt toch de gehele tijd op de loer. Dus het vraagt inderdaad een geheel ander soort concentratie.

oh, absoluut :) het was ook geen reactie op jou, maar vooral op de mensen die roepen dat ze zo gespannen zit......
Imo moet je idd een heel specifiek soort concentratie hebben om dat te managen :)

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WK Herning: Kür op muziek nu live te volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:33

Ah oke, sorry dan had ik dat verkeerd begrepen.

Dat laatste wat je zegt inderdaad, een heel specifiek soort concentratie..ik vind het knap. Ik doe het haar niet na in ieder geval haha.