WK Herning: TeamNL voorlopig achtste, Van der Vleuten veertiende

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

WK Herning: TeamNL voorlopig achtste, Van der Vleuten veertiende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 22:05

KNHS.nl
Sport

Afbeelding
Maikel van der Vleuten met Beauville Z N.O.P. tijdens de Spelen in Tokyo, waar ze
de individuele bronzen medaille wonnen.
Foto: Kai Försterling/ FEI/ EFE/ Flickr


De springruiters van TeamNL staan als team na eerste onderdeel van het FEI Wereldkampioenschap in Herning op een voorlopige achtste plaats. Maikel van der Vleuten en zijn paard Beauville Z N.O.P. , met wie hij vorig jaar olympisch brons won, boekte het beste Nederlandse resultaat en staat individueel op de veertiende plaats in het tussenklassement.

Op de eerste dag van het kampioenschap stond er een jachtparcours, waarbij strafpunten worden omgezet in strafseconden. Jur Vrieling en zijn schimmel Long John Silver 3 gingen als eerste combinatie voor Oranje van start en zagen een balk vallen. "Ik heb geprobeerd zo vlot mogelijk te rijden. Ik weet dat ik met Long John Silver niet de snelste ben. Daarom is het extra zuur van de fout, ik moet het van morgen en overmorgen hebben”, sprak de ervaren teamruiter na zijn rit.

Van der Vleuten en Beauville Z N.O.P.
Maikel van der Vleuten en de 12-jarige Beauville Z N.O.P. zijn hun WK uitstekend begonnen door foutloos te blijven in het openingsparcours. De tweede combinatie die voor TeamNL aan de start kwam galoppeerde in een vlot tempo rond en kwam nergens in de problemen. De winnaar van de bronzen olympische medaille in Tokio staat met 82.99 seconden voorlopig op de veertiende plaats in het tussenklassement.

Maikel reed het rondje zoals hij dat gepland had. “Ik kwam een beetje riskant naar de een-na-laatste oxer omdat ik een galopsprong weg wilde laten. Ik reed hem op acht galopsprongen en de meeste doen er negen. Toen kwam ik wat dicht op die oxer, waardoor mijn paard wat harder moest werken dan gepland. Tot aan dat moment liep het super en voelde het goed. Wat dat betreft hoef ik niet veel te veranderen de komende dagen en moet ik proberen deze vorm vast te houden. Ook voor de andere twee was dit een belangrijk rondje. Het parcours nodigt uit om te denken dat je het heel snel kan rijden, alleen omdat het zo lang is hebben veel paarden op de laatste combinatie toch een beetje de tank leeg.”

Het is het tweede kampioenschap voor Maikel en Beauville Z N.O.P.. “We zijn weer een jaar verder, en hoe beter je je paard kent, hoe beter je je ronde van tevoren kun plannen. Het moet dan natuurlijk nog wel lopen zoals je wilt, zo’n kampioenschap brengt toch de nodige spanning met zich mee. Maar ik had in de hele aanloop naar het WK al het gevoel dat hij zich goed voelt en dat geeft vertrouwen om een beetje risico te nemen om vandaag al het verschil te maken. Vanaf nu moet je toch geen fouten meer maken.”

Debuut Sanne Thijssen
Sanne Thijssen en haar 16-jarige Con Quidam RB gingen er vol voor in hun WK-debuut. Ze kwamen in de zeer snelle tijd van 82.74 seconden over de finish, één van de snelste ritten van de dag. Helaas kreeg Sanne een fout op de insprong van de eerste combinatie, hetgeen vier strafseconden opleverde. Door haar snelle tijd heeft Sanne toch een goede klassering in het vizier.

Sanne Thijssen was tevreden over haar debuut: “Alles verliep volgens plan, het enige dat ik iets minder goed deed was de laatste lijn. Ik reed mezelf iets voorbij op de een-na-laatste oxer. Daar sprong mijn paard wel goed op terug, maar ik kreeg daar negen galopsprongen terwijl ik er acht gepland had. Dan moet je even improviseren, de rest liep volgens plan.” Sanne reageerde nuchter op de balk die zeer ongelukkig viel. “Het was een strijkfout, dat was jammer. Mijn paard was fijn te rijden, hij was fanatiek genoeg. Voor een individuele dag was hij iets te fris geweest, dan wordt hij te gehaast op de sprong. Er komen nog twee rondes aan en misschien nog wel vier, dus hij heeft zijn energie nog nodig om die andere rondes te kunnen doen.” Sanne en haar Con Quidam RB op elkaar ingespeeld zijn was te zien. “We kennen elkaar van binnen en van buiten. Ik kreeg hem zo’n 10 jaar geleden toen hij zes was, we zijn samen in het niveau gegroeid, dus we zijn goed op elkaar ingespeeld.”

Anchorman Harrie Smolders
Anchorman Harrie Smolders ging als laatste TeamNL-ruiter van start. Op hindernis 4, een oxer, maakte Monaco N.O.P een ongebruikelijke voorbeenfout, waardoor de witte plank viel en er vier strafseconden op het scorebord verschenen. Onverschrokken en in een vlot tempo voltooide Smolders zijn rit verder foutloos, in een snelle tijd van 82.12. Daarmee staat Smolders net voor Sanne Thijssen in het tussenklassement.

Harrie baalde van zijn rondje: “We hadden er één af, dat is in een kampioenschap altijd spijtig. Ik weet niet precies waarom de balk viel, hij sprong te laag, dat weet ik wel”, lacht Smolders zuur. “Het tempo was goed, ik heb niet super agressief gereden, maar wel vlot om een goed resultaat te hebben. Ik mikte op een top tien positie, dat is niet gelukt. We hebben de start een beetje gemist vandaag en lopen gelijk achter de feiten aan. De paarden sprongen wel goed, we moeten het nu van de inhaalrace hebben. Op naar morgen en overmorgen.”

Uitslag eerste onderdeel WK springen:
1. Julien Epaillard (FRA) - Caracole de la Roque (v. Zandor Z), 0 strafp.
2. Scott Brash (GBR) - Hello Jefferson (v. Cooper van de Heffinck), 0.23 strafp.
3. Martin Fuchs (ZWI) - Leone Jei (v. Baltic VDL), 0.36 strafp.
14. Maikel Van der Vleuten (Someren) - Beauville Z N.O.P. (v. Bustique), 1.96 strafp.
34. Harrie Smolders (Lage Mierde) - Monaco N.O.P. (v. Cassinni II), 3.52 strafp.
36. Sanne Thijssen (Sevenum) - Con Quidam RB (v. Quinar Z), 3.83 strafp.
64. Jur Vrieling (Holwierde) - Long John Silver 3 (v. Lasino), 6.29 strafp.

Tussenstand Landenwedstrijd:
1. Zweden - 3.69
2. Frankrijk - 5.44
3. België - 5.49
8. Nederland - 9.31

Startlijst/uitslagen
Lees hier alles over de formats van de kampioenschappen in Herning
Bekijk hier de website van het Wereldkampioenschap in Herning
Kijk hier voor meer informatie over de weg die de ruiters van TeamNL naar Parijs 2024 moet brengen