Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

WK Herning: Kürbrons voor Dinja van Liere

 
Profiel   

KNHS.nl
Sport

[ img ]
Dinja van Liere en Hermès wisten in de kür tijdens het WK opnieuw brons te winnen!
Foto: Liz Gregg/ FEI/ Flickr


Dinja van Liere heeft tijdens het wereldkampioenschap dressuur ook in de kür op muziek een individuele bronzen medaille weten te bemachtigen. Met de KWPN-hengst Hermès (v.Easy Game) reed de amazone uit Uden naar 86,90% en dat was goed voor de derde positie.

De top 3 bleef ten opzichte van de Grand Prix Special ongewijzigd. De in Nederland gevestigde Britse amazone Charlotte Fry ging imponerend naar goud, zilver is voor de voor het thuispubliek rijdende Cathrine Laudrup-Dufour.

Nieuwe kür voor Van Liere
Van Liere reed haar nieuwe kür en daar nam ze naar eigen zeggen best wel een risico mee. “Ik wist vooraf niet helemaal wat ik kon verwachten, maar Hermès was van begin tot eind ontspannen en gefocust. Van tevoren dacht ik dat het met een foutloze kür weer zou moeten kunnen lukken, maar het is wel een moeilijke kür. Het publiek was ook heel enthousiast, daarom hoopte ik dat Hermès relaxed zou blijven, want is het een moeilijke omgeving voor de paarden.”

Improviseren
“In deze kür komt alles best snel achter elkaar. Van tevoren was ik bang dat ik achter op mijn muziek zou rijden. Op een gegeven moment merkte ik dat ik iets voor liep. Dat is voor mij fijn, want dan kon ik even ontspannen en een langere lijn rijden. Even terugschakelen en improviseren. Het ging echt heel goed. Ik weet dat Hermès spanning kan hebben, dus qua volume ben ik tijdens de soundcheck op safe gegaan. Ik wilde dat hij ontspannen bleef.”

De nieuwe Anky
Over haar toppaard Hermès heeft Van Liere, die al geregeld ‘de nieuwe Anky’ wordt genoemd, niets dan lof. “Hermès werd dit kampioenschap eigenlijk iedere dag beter. Ik kon heel makkelijk door de proef heen rijden. Hij werd steeds gelatener en ook meer ontspannen. Ik kon rijden zoals ik wilde, tot en met het einde aan toe. Ik ben onwijs trots op Hermès. Ik vind het ongelooflijk en ben heel blij”, besluit ze het kampioenschap waar ze goed was voor twee individuele bronzen medailles.

Emmelie Scholtens
Voor Emmelie Scholtens zat er in dit afsluitende onderdeel 74,58% en de vijftiende positie in. Haar pas negenjarige KWPN-hengst Indian Rock (v.Apache) toont de wereld aan kwaliteit, maar mist duidelijk nog de ervaring die nodig is om op een internationaal kampioenschap vooraan mee te draaien. Desalniettemin ziet de toekomst van de Nederlandse dressuursport er rooskleurig uit met paarden van dit kaliber, waarvan het lijkt dat ze tot en met de Spelen van Parijs beschikbaar blijven.

"Het was heel rumoerig in het stadion", vertelt Emmelie. "Ik denk dat het in zijn nadeel was dat we als eerste van start mochten. Het is natuurlijk geweldig dat er veel publiek is, maar voor Indian Rock was dat even moeilijk. Hij was serieus wel een beetje bang. Er hing een totaal andere vibe in het stadion. Gelukkig liet hij ook veel goede dingen zien. Het voelt zo ontzettend machtig aan om met hem in de ring te rijden. Hij heeft zich de afgelopen week als een pro gedragen. Deze atmosfeer kun je alleen niet oefenen." Voor Scholtens is dit haar tweede WK. In Tryon (2018) reed ze met Apache, de vader van het paard dat ze nu bij zich heeft en waar ze richting de toekomst grote verwachtingen van heeft.

Uitslag Kür op Muziek:
Goud Charlotte Fry (GBR) - Glamourdale (v. Lord Leatherdale), 90.654%
Zilver Cathrine Laudrup-Dufour (DEN) - Vamos Amigos (v. Vitalis), 89.411%
Brons Dinja van Liere (Uden) - Hermès (v. Easy Game), 86.900%
15. Emmelie Scholtens (Gorinchem) - Indian Rock (v. Apache), 74.589%

Klik hier voor de live uitslagen.



Laatst bijgewerkt door JPitty op 11-08-22 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Tekst aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 22:58 



 
Profiel   

Glamourdale zijn uitgestrekte galop, wow.
[ img ]
In mei was al duidelijk dat de concurrentie haar ook serieus namen. Toen zij moesten starten in Compiegne kwam elke andere ruiter ook kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 07:12 



 
Profiel   

rit Charlotte en Glamourdale

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 08:55 



 
Profiel   

Ik vond eigenlijk beide Nederlandse dames positieve reclame voor de Nederlandse dressuursport.

Ik was een tijdje mijn interesse compleet verloren. Niet omdat ik het perse verkeerd vond maar omdat ik er niet meer met plezier naar keek.

Nu heb ik wel weer met plezier gegeken.
Emelie was absoluut nóg niet wat ik graag zien MAAR de manier waarop ze dat deed in de proef. De manier waarop ze duidelijk uitte dat ook het gedrag eromheen zo belangrijk voor haar was en de positieve benadering alles rondom 'de foutjes' en het realisme waren geweldig om te zien. Geen gewring naar dat paard. Geen sneer naar het publiek en (terecht) hoop uitspreken over de positieve punten. Top!

En Dinja, nog los van de fijne proef. Dat gehamer op 'samen met hermes' en eerst ontspanning en daarna de rest. *\o/*

Ja, dit was weer echt leuk. Mijn interesse is weer gewekt om ook weer wat dressuur te gaan volgen.

En uiteraard Glamourdale. Wow

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 12:42 



 
Profiel   

EllyC schreef
[ Video ] rit Charlotte en Glamourdale

Echt waanzinnig, kunnen we de rit van Emmelie ook nog ergens terug zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 21:13 



 
Profiel   

Prachtig wat een mooie proef.

Deze kwam ik tegen van Dinja: https://youtu.be/vu-8w4iMIaU

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 11:26 



 
Profiel   

https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... z4eWtPqdfU

En hier zijn er een heleboel terug te zien:
https://www.facebook.com/enrique.debenito
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 11:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen