Welzijnstip particuliere koper en welzijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Welzijnstip particuliere koper en welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 15:00

LTO Nederland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Voor verkopers van een paard is het altijd al belangrijk geweest dat hun viervoeter op een goede plek terechtkomt. Nu het bewustzijn van de garantietermijn van de verkoop van een zakelijke stal naar een particulier paardenliefhebber groeit, is dit crucialer dan ooit. Daarom een aantal praktische tips om deze verkopen zo succesvol mogelijk te laten verlopen voor alle partijen.

Als verkoper ben je niet verplicht om de aanstaande koper te onderzoeken, maar het is wel een prettig idee om te weten dat je paard naar een fijne plek gaat waar zijn welzijn bovenaan staat. Niet alleen vanuit de liefde voor je dieren, maar ook om als ondernemer problemen te voorkomen.

De juiste match
Wanneer een paard wordt verkocht, wordt deze vaak uitgeprobeerd. In dit geval kan je als verkopende partij al heel goed zien wat het niveau van de koper is en of dit een match is voor het paard. Bij een passende match en een enthousiaste klant, heb je een perfecte uitgangssituatie voor een verkoop. Wanneer het paard niet wordt geprobeerd, of je als verkoper nog niet het juiste gevoel hebt, zijn er een aantal vragen die je kunt stellen om een beter beeld van de kopende partij te krijgen:

  • Met welk doel koop je dit paard?
  • Waar komt het paard te staan?
  • Wie draait op voor de dagelijkse zorg van het paard?
  • Heb je voldoende begeleiding bij de training en verzorging?
  • Is er voldoende kennis over voeding, verzorging en gezondheid van het paard?
  • Hoeveel geld wil je voor de aankoop van het paard uitgeven en heb je er vervolgens per maand voor over?

De antwoorden op deze vragen geven je als verkoper al een beter beeld van een eventuele koper. Toch blijft het gevoel een belangrijke raadgever. Situaties waarbij het paard teruggebracht wordt, wil je voorkomen.

Kennis delen
Naast het zoeken naar een match is de informatievoorziening dus een belangrijk onderdeel. Niet iedereen aan wie je een paard verkoopt, zal evenveel kennis en kunde hebben op dit gebied. Iets wat de komende jaren steeds meer zal voorkomen. Denk aan de ouders van een kind die een pony aan willen schaffen, maar hier zelf (nog) niks vanaf weten. Op de website van de Sectorraad Paarden is bijvoorbeeld al heel veel informatie te vinden over het natuurlijke gedrag en de behoeften van een paard. Daarnaast is de Paardenwelzijnscheck een handige tool om het welzijnsniveau in te schatten. Op basis van de antwoorden krijg je een persoonlijk rapport met toelichting en advies om een ideaal welzijnsniveau te creƫren.

Toekomstige klanten kun je heel makkelijk op de hoogte stellen van deze websites en het belang om informatie te verzamelen. Ook biedt de Paardenwelzijnscheck veel handige achtergrondinformatie die je als verkoper kunt bundelen en als service kunt aanbieden per mail of in geprinte vorm. Denk aan adviezen over voeding, water, huisvesting, beweging, gezondheid, gedrag en management. Dingen die voor een professionele paardenhouder heel logisch zijn, maar niet voor elke particuliere paardenliefhebber. Door elkaar in de sector een handje op weg te helpen, verbeteren we niet alleen het welzijn van onze paarden, maar helpen we de professionaliteit van de sector ook om sprongen te maken.