WK Herning: Alex van Silfhout gaat met een goed gevoel naar huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

WK Herning: Alex van Silfhout gaat met een goed gevoel naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 09:09

KNHS
Sport

Afbeelding
Alex van Silfhout, hier met Zep in 2017. Foto: Bokker wil94


We spraken in Herning met Alex van Silfhout. De bondscoach uit Lunteren kijkt met een goed gevoel terug op het WK en blikt met veel vertrouwen vooruit op de toekomst van de Nederlandse dressuursport.

“Ik ga met een goed gevoel naar huis. We hebben een mooie week gehad. We waren hier met een heel jong team, dat is om te beginnen al heel spannend. Iedereen heeft het hoofd koel kunnen houden en naar behoren kunnen presteren. Met de prestaties van Dinja van Liere als kers op de taart. In de kür van Emmelie Scholtens was het jammer dat voor Indian Rock, normaal onverstoorbaar, de atmosfeer een maatje te groot was. Toch is dit een goede oefening voor zo’n jong paard. In Parijs kunnen we erop rekenen dat de atmosfeer vergelijkbaar is.”

Nieuwe generatie
We zagen in Herning een nieuwe generatie topruiters, wat overigens niet wil zeggen dat ze onervaren zijn. Emmelie Scholtens en Dinja van Liere reden al eerder kampioenschappen, Thamar Zweistra heeft (inter)nationaal misschien wel de meeste ringervaring van alle Nederlandse ruiters en ook Marieke van der Putten heeft al de nodige meters in de benen. “We zijn in de breedte mooi aan het groeien”, meent Van Silfhout. “Welke nieuwe combinaties er de komende tijd nog meer stappen naar voren maken, is koffiedik kijken, maar op de wedstrijden zie ik genoeg potentie voorbij komen.”

Edward Gal of Hans Peter Minderhoud
In Herning waren ook Hans Peter Minderhoud en Edward Gal betrokken bij het Nederlandse team. Gal heeft een sabbatical, Minderhoud staat langs de kant vanwege een blessure bij zijn toppaard. Wat was hun bijdrage aan het team? “Het is prijzenswaardig dat ze zo begaan zijn met de sport. Ze hoeven zelf niet te rijden, maar waren er wel voor de anderen. Edward was in Herning om Emmelie te trainen. Dat zegt iets over de teamspirit: ze gunnen het elkaar allemaal. Wat zij aan potentiële paarden voor Parijs hebben? Zowel Glock’s Toto Jr. als Glock’s Total US hebben onbegrensde mogelijkheden. Als Edward de gang weer heeft, kan hij zomaar een drijvende kracht zijn. Van Hans Peter hoop ik dat hij er volgend jaar weer is; met Dream Boy of met een jong paard.”

Pittig jaar
En dan tot slot: is het leuk om de Nederlandse bondscoach te zijn? “Nu wel”, grijnst Alex. “Vorig jaar was een pittig jaar rondom Tokio, corona en alles wat er nog meer bij kwam kijken. Dit jaar loopt alles naar behoren. Vanaf Rotterdam en Aken werd mijn gevoel steeds beter. De wil om vooruit te komen is er en er wordt door de ruiters heel hard gewerkt. Ik wil nog wel even door.”

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: WK Herning: Alex van Silfhout gaat met een goed gevoel naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:15

Ik hoop eigenlijk dat de jonge generatie de kansen krijgt. Ik ben wel een beetje uitgekeken op Edward en HP :o.

Lalala12468
Berichten: 149
Geregistreerd: 23-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:35

_San87_ schreef:
Ik hoop eigenlijk dat de jonge generatie de kansen krijgt. Ik ben wel een beetje uitgekeken op Edward en HP :o.


Ja, ik ook. Dit team beviel mij wel.
Er zat echt nog zoveel in bij Zweistra en van der Putten, en uiteraard ook bij Indian Rock.
Geef ze een jaartje of twee om comfortabel te worden op het niveau, focus op deze groep en mogelijk ga je met dit team nog leuk meedoen met de rest van de wereld. Daar heb je de heren Gal en Minderhoud mogelijk niet eens meer voor nodig.

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: WK Herning: Alex van Silfhout gaat met een goed gevoel naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:41

Ik hoop dat Gal en Minderhout weer snel terugkeren. Fijne ruiters met altijd mooie scores. Ik doe niet mee aan die anti-Gal Bokt hype.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:56

Tazzey schreef:
Ik hoop dat Gal en Minderhout weer snel terugkeren. Fijne ruiters met altijd mooie scores. Ik doe niet mee aan die anti-Gal Bokt hype.


Nee geen hype maar realiteit, de onvriendelijke manier van rijden van Gal , strakgetrokken en veel gesjor en gepor is echt niet meer van deze tijd. Dat zag je nu op het WK daar werd veel vriendelijker gereden, een prachtig gezicht.
Als Gal ook zo gaat rijden ,prima, laat hem dit maar gaan oefenen in dit jaar, dan is hij van harte welkom terug, anders niet.

Lalala12468
Berichten: 149
Geregistreerd: 23-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:03

Tazzey schreef:
Ik hoop dat Gal en Minderhout weer snel terugkeren. Fijne ruiters met altijd mooie scores. Ik doe niet mee aan die anti-Gal Bokt hype.


Het is niet alleen Bokt hoor.. Kijk eens verder in de media, of een Duitse wedstrijd. Je zal weinig positieve geluiden horen over ze.

Maar ik ben persoonlijk niet eens anti-Gal. Hem en Zonik keek ik altijd graag naar. Het zijn meer de type paarden waarmee hij de top vaak bereikt. Paarden als Undercover en Voice. Net als Minderhoud, Johnson keek ik best graag naar. Dreamboy en Zanardi dan weer niet.

Ik vind het gewoon niet prettig om naar te kijken. Het voelt niet als dressuur voor mij, het voelt als het managen van een paard wat elk moment kan ontploffen.
Ze zoeken steeds dat randje op met extreem sensibele paarden, en ik weet persoonlijk niet of ik dat fair vind tegenover die paarden. Het WK heeft namelijk gezien dat dat heel goed anders kan.

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: WK Herning: Alex van Silfhout gaat met een goed gevoel naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:31

Sommige mensen kunnen het gewoonweg niet goed doen.
Ik had hier een heel verhaal staan, maar ik ga de discussie niet aan, ik heb hem bij voorbaat al verloren.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 13:49

Tazzey schreef:
Sommige mensen kunnen het gewoonweg niet goed doen.
Ik had hier een heel verhaal staan, maar ik ga de discussie niet aan, ik heb hem bij voorbaat al verloren.



Ik het destijds genoten van Totilas, daar kon wat mij betreft Valgro echt niet aan tippen en Zonik vond ik ook een fijn paard, maar aan de andere kant als het team bij voorbaat al voor de helft gevuld is komt de jongere garde nooit aan bod en die staan al een tijdje te trappelen aan de kant.

Dus wat dat betreft, super dat er nu een nieuw team staat en de kans krijgt op dergelijke wedstrijden te rijden en ook nog goede resultaten neerzet

Ik ben benieuwd wat Edward straks weer gaat doen in de ring. Maar ik ben ook zeker benieuwd naar de progressie die deze dames gaan maken als hun paarden wat meer km’s in de benen hebben.

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 09:37

Ik ben het met Tazzey eens, wat schrijven sommige mensen weer voor ongezouten meningen.. Geruk, gesjor en gepor? Dat is kwetsend en ik vind het klinken als cyberbullying. Dat je geen fan bent kan natuurlijk, maar om iemand anders op internet zo te kakken te zetten... Als je niks aardigs kan zeggen, zeg dan niks.