WK Herning: Springruiters TeamNL klimmen op naar vierde plaats

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

WK Herning: Springruiters TeamNL klimmen op naar vierde plaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 09:27

KNHS
Sport

Afbeelding
Maikel van der Vleuten en Beauville Z, hier tijdens CHIO Rotterdam 2022.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Op de tweede dag van de landenwedstrijd voor springruiters op het FEI Wereldkampioenschap in Herning heeft het team van bondscoach Jos Lansink goede zaken gedaan. Door onder meer de foutloze ritten van Maikel van der Vleuten en Jur Vrieling klommen de ruiters van TeamNL vanaf de achtste plek op naar de vierde plaats in het tussenklassement. “Hopelijk kunnen we morgen voor een medaille gaan”, zegt Jos Lansink strijdvaardig.

Balkje voor Sanne Thijssen
WK-debutante Sanne Thijssen en Con Quidam RB gingen als eerste starter voor TeamNL van start. De gretig springende zestienjarige hengst tikte de balk van het middelste element van de driesprong naar beneden. Verder kwam het duo nergens in de problemen in het mooie maar listige parcours van de Nederlandse parcoursbouwer Louis Konickx.

"Blij met m'n rit!"
“Eigenlijk ben ik wel blij met mijn rit, maar soms moet je een beetje geluk hebben en dat had ik helaas niet. Hij raakte de rode steilsprong lichtjes aan, daar had ik het geluk wel, maar niet op de middelste van de driesprong. Het was ook wel een hele moeilijke driesprong voor mij, hij stond een beetje bergopwaarts met twee enorme oxers, dat vraagt veel vermogen. Het is voor mijn paard dan moeilijk om te wachten op de steilsprong, want hij wil alweer versnellen voor de uitsprong.”

Sanne is onder de indruk van het parcours. “Er wordt hier niks aan het toeval overgelaten, met net als gisteren weer veertien hindernissen, met ook op het eind nog een flinke steil en oxer. Het is een heel mooi gebouwde proef, waar geen gekke lijnen in zitten en eigenlijk worden overal foutjes gemaakt, dat is wel mooi om te zien.”

Voor Sanne is het een hele ervaring om op een WK te mogen rijden. “Ik heb natuurlijk ook in Barcelona gereden (Nations Cup finale, red.) maar dit is een kampioenschap, dus dat is net een tandje extra. Voordat ik de ring in reed zei ik tegen mijn groom ‘dit gaat zwaar worden voor hem’, maar Con Quidam doet altijd super zijn best. Ik kon hem vandaag mooi blijven rijden, zonder dat hij het heft in handen nam. Daardoor kon ik hem goed voor iedere sprong plaatsen, dat maakte het voor hem wat makkelijker.” Ondanks de balk is Sanne tevreden voor het teamresultaat. “Ik had natuurlijk liever een nulronde neergezet, maar er gaat vast nog een heleboel gebeuren en dan kan die vier strafpunten mooi meetellen.”

Opnieuw nulronde Van der Vleuten
Maikel van der Vleuten en Beauville Z N.O.P. zijn er net als gisteren in geslaagd een prachtige foutloze ronde te rijden. Op hindernis 11 maakte Beauville het nog even spannend door de balk van een steilsprong hoorbaar aan te tikken, maar de balk bleef gelukkig liggen. Een belangrijke nulrit voor TeamNL! Van der Vleuten blijft in het individuele klassement op 1.96 strafpunten staan.

"Het was een zwaar parcours"
Maikel van der Vleuten is opgelucht na zijn nulrondje: “Het was een zwaar parcours, ik kon merken dat mijn paard harder moest werken dan gisteren. Het was ook een ander soort parcours. Gisteren had je veel ruimte tussen de sprongen, vandaag moest je je paard goed kennen en je had veel opties tussen de sprongen, dus je moest echt met een plan dat bij je paard past rijden. Ik heb mijn plan kunnen volgen en heb afgesloten met een nulronde. Ik heb alleen na de driesprong mijn plan veranderd van zes naar zeven galopsprongen omdat ik op de b-sprong al voelde dat ik hem niet genoeg voor me uit had, dan moet je improviseren. En je paard moet mee improviseren, dat is een belangrijke eigenschap van een springpaard op dit niveau. Ik heb mijn best gedaan, maar je hebt altijd op alle vlakken de hulp van je paard nodig. Nu gaan we Jur en Harry steunen en hopen dat we net als de dressuurploeg het ticket voor Parijs kunnen binnenhalen.”

Top nulrondje van Jur
Met een brede glimlach kwam Jur Vrieling met zijn schimmel Long John Silver 3 over de finish. Door een knappe foutloze rit binnen de tijd voldeed Jur aan de opdracht van de bondscoach en klimt Oranje waarschijnlijk een paar plekken in het landenklassement.

"Rondje voor Willem"
Na zijn rit toont Jur Vrieling zijn uitstekende teamgeest. “Dit was een rondje voor Willem Greve. Met Willem waren we waarschijnlijk meteen dubbel nul, maar ik hoop dat ik vandaag een goede stand-in was. Hij heeft veel trammelant meegemaakt en ik hoop dat hij hier een beetje van geniet en dat dit het voor hem een beetje goed maakt.” Over zijn rit was Jur uiteraard tevreden. “Long John sprong fantastisch, ik moet het met hem ook hebben van zulke parcoursen. Het gevoel was geweldig. Ik was mee voor het nulrondje vandaag en dat heb ik geleverd. Maar Willem rijdt altijd dubbel nul, dus ik ga morgen opnieuw mijn best doen.”

Balk voor Harrie Smolders
Harrie Smolders was de laatste starter voor Nederland. Hij leek met Monaco N.O.P. de derde foutloze rit voor Nederland op het scorebord te zetten, maar in het zicht van de haven ging het mis. De balk van de voorlaatste hindernis, een steilsprong die listig opgesteld stond na de sloot, viel. Nederland moet in deze manche vier strafpunten optellen bij haar totaal in het landenklassement.

"We stijgen van acht naar vier"
“We hebben goede zaken gedaan vandaag, we stijgen van plek acht naar plek vier”, vat Harrie Smolders de dag samen. “Mijn collega’s reden fantastisch, ik kreeg kippenvel van Jurs rondje, fantastisch wat hij weer presteerde vandaag. Over mijn eigen prestatie kan ik zeggen dat ik hoopte op een nulronde. De vorm is goed maar het moet nog even onze kant opvallen. Ik hoop dat dat morgen gebeurt. We moeten proberen deze lijn door te trekken naar morgen. Morgen is weer een nieuwe dag. De vorm op het voorterrein is ook goed, het moet gewoon nog een keer goed vallen in de ring.”

De tien beste landenteams komen vanavond opnieuw in actie in een allesbeslissende omloop waarin de teammedailles worden verdeeld. Daarnaast komen tevens de 20 hoogst geplaatste individuele ruiters aan de start voor hun derde wedstrijd. Zondag volgt de ontknoping in het individuele kampioenschap.

Individuele stand na twee rondes:
1. Julien Epaillard (Fra) - Caracole de la Roque (v. Zandor Z), 0.00/0 0 strafp
2. Scott Brash (Gbr) - Hello Jefferson (v. Cooper van de Heffinck), 0.23/0 0.23 strafp
3. Peder Fredricson (Zwe) - H&M All In (v. Kashmir van Schuttershof), 0.40/0 0.40 strafp
7. Maikel van der Vleuten (Someren) - Beauville Z N.O.P. (v. Bustique), 1.96/0 1.96 strafp
24. Jur Vrieling (Holwierde) - Long John Silver 3 (v. Lasino), 6.29/0 6.29 strafp
34. Harrie Smolders (Lage Mierde) - Monaco N.O.P. (v. Cassini II), 3.52/4 7.52 strafp
35. Sanne Thijssen (Sevenum) - Con Quidam RB (v. Quinar Z), 3.83/4 7.83 strafp


Tussenstand Landenwedstrijd:
1. Zweden - 3.69 strafp
2. Frankrijk - 5.44 strafp
3. Duitsland - 11.76 strafp
4. Nederland - 13.31 strafp
Sanne Thijssen - 3.83 + 4
Maikel van der Vleuten - 1.96 + 0
Jur Vrieling – (6.29) + 0
Harrie Smolders – 3.52 + (4)

5. België – 13.49 strafp
6. Groot-Brittannië – 14.66 strafp

Uitslag teams
Tussenstand individueel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:43

Iemand een idee waar ik de startlijst kan zien voor vandaag?

Rinkex

Berichten: 1495
Geregistreerd: 03-09-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:52


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:17