WK Herning: Super begin voor TeamNL Para-dressuur in landenwedstrijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

WK Herning: Super begin voor TeamNL Para-dressuur in landenwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 18:54

KNHS.nl
Sport

Afbeelding
Woensdag wonnen Sanne Voets en Demi Haerkens al goud en zilver in Grade IV tijdens
het WK. Tijdens de landenwedstrijd hebben ze nu ook mooie scores gereden.
Foto: Martin Dokupil/ FEI/ Flickr


Bondscoach Joyce van Rooijen-Heuitink deelde bij de bekendmaking van de teams al de grote ambities van NLO-WVM-TeamNL Para Dressuur in Herning. De doelstellingen lijken niet te hoog gegrepen, want het WK pakt tot nu toe goed uit voor het oranjekwartet. In Grade IV knalt Sanne Voets naar een wereldrecord in de landenwedstrijd terwijl Demi Haerkens haar resultaat van woensdag nog eens dunnetjes over doet. “Een super begin! Hopelijk kunnen Frank en Lotte morgen ook zulke goede resultaten neerzetten.”

We spreken de bondscoach paradressuur direct na afloop van het eerste Nederlandse resultaat, de fenomenale proef van Sanne Voets die veelzeggend haar vuist in de lucht bokst na het afgroeten. “Het gaat hartstikke goed hier in Herning. We hebben inmiddels al goud, zilver en brons in de individuele wedstrijd. Sanne mocht zojuist als eerste aan start komen in de teamwedstrijd. Ze reed naar eigen zeggen een wereldrecord in deze proef met 78,4%. Het was ook een waanzinnige proef, ik vond haar nog beter dan in de individuele ronde waar ze het goud won. En dat is ook wel te zien als je score met anderhalf procent omhooggaat. Een super begin dus voor het team, ik teken ervoor dat de rest ook zo goed gaat”, lacht een tevreden Joyce van Rooijen-Heuitink.

Demi Haerkens met 76.024% op twee
Een expressief, bergop, maar vooral sympathiek beeld van Demi Haerkens en EHL Daula (v.Gribaldi, in eigendom van EHL Horses, P. Swinkels, R. Swinkels en B.Ugen). Het verdict van de jury varieert van 70 tot 80 procent, maar de uiteindelijke score is een sterke bijdrage voor de landenstrijd: 76.024%. “Ik ben heel blij met deze rit en met Daula. Ik ben erg trots op haar en dat wij lid mogen zijn van TeamNL. Mijn doel was vandaag om het er allemaal ontspannen en makkelijk uit te laten zien en dat is volgens mij gelukt!”, aldus de amazone uit Helmond. Bondscoach Joyce van Rooijen-Heuitink voegt toe: “Ook een geweldig optreden van Demi, ik ben heel blij en trots. Hopelijk kunnen Frank en Lotte morgen ook zulke goede resultaten neerzetten.”

TeamNL morgen verder
Vanmiddag vindt aansluitend het eerste landenonderdeel van Grade I en II plaats, dan kunnen we een voorzichtig tussenklassement na de eerste dag opstellen. Frank Hosmar en Lotte Krijnsen maken morgen hun opwachting in respectievelijk Grade V en Grade III. Daarna wordt ook de uitslag in de teamwedstrijd bekend gemaakt en weten we of TeamNL opnieuw een medaille in de wacht kan slepen. Het resultaat dat de combinaties in deze landenproef behalen wordt opgeteld bij die van de individuele ronde, in iedere Grade kwalificeren de 8 hoogst scorende ruiters zich voor de Kür op Muziek van zondag.

Alle 4 ruiters aan start
Bondscoach Joyce van Rooijen-Heuitink legt het WK-format nog eens uit: “We rijden vandaag en morgen de individuele proef en die telt voor de landenwedstrijd. Alle vier ruiters komen aan start, want we werken met een wegstreepresultaat. Dit betekent dat ik niet zoals in Tokio hoef te kiezen wie mee mag doen; iedereen mag een proef rijden. Je bent als team verplicht een ruiter te hebben in Grade III, maar dat resultaat hoeft niet mee te tellen bij de beste drie scores.”

Meer informatie Wereldkampioenschap Herning
Lees hier alles over de formats van de kampioenschappen in Herning
Bekijk hier de website van het Wereldkampioenschap in Herning
Kijk hier voor meer informatie over de weg die de ruiters van TeamNL naar Parijs 2024 moet brengen
Klik hier voor de tussenstand van het landenklassement Para Dressuur