Rita en haar paard Hannes zijn samen 100 jaar: ‘gewoon doordoen’

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14109
Geregistreerd: 20-04-16

Rita en haar paard Hannes zijn samen 100 jaar: ‘gewoon doordoen’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 14:37

Phryso
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet de Fries uit het artikel.
Foto: Renate Zuidema Fotografie


Bijzonder en uniek, zo mag je Rita Visman en haar paard Hannes E. (Lolke 371) wel omschrijven. In juli werd Rita 80 jaar, haar ruin Hannes was in mei al 20 jaar geworden, samen zijn ze dus 100 jaar. ‘We rijden nog wel drie keer in de week, daar blijven we allebei fit bij’, aldus een opgetogen Rita die als succesfactor ‘gewoon doordoen’ noemt.

Bij Nemo’s Bern
Voor Rita en haar Hannes blijft het overigens niet bij een recreatief rondje, ze rijden nog wekelijks mee met Nemo’s Bern, de showgroep met Friese paarden uit de regio Balkbrug. ‘Samen rijden is nog veel gezelliger’, aldus Rita die zelf één van de mede-oprichters – en inmiddels ere-lid- is van de groep die eind van het jaar haar 30-jarig jubileum viert.

Geruild voor een menwagen
Hannes kwam op Rita haar pad toen ze stopte met aangespannen rijden met haar paarden. De Friese paarden die voor de wagen liepen werden te oud. Maar aan haar pensionering dacht Rita nog niet. ‘Ik had altijd nog de droom om te rijden met een dameszadel.’ Ze bood haar marathonwagen te koop aan, met daarbij ook de mogelijkheid om te ruilen voor een Friese merrie. ‘Er reageerde wel iemand, maar die had een Friese ruin van drie jaar. Eigenlijk was het niet wat ik zocht, maar toen ik Hannes voor het eerst zag was ik meteen verliefd.’

Rita leidde – op 61-jarige leeftijd – haar Hannes helemaal zelf op. ‘Hij is een gouden paard, hij kan en wil alles. Je kan eigenlijk beter vragen wat hij niet kan.’ En zo kwam ook het rijden met een dameszadel in beeld, in combinatie met nog een hobby van Rita: oude kostuums maken. ‘Ik trip op mooie kostuums.’ In 2012 werden ze Nederlands kampioen dames zadel rijden, waarna Rita en Hannes vele demonstraties gaven – in Nederland en daarbuiten – om uit te leggen hoe het rijden met het dameszadel is ontstaan. ‘Ik ben daar op een gegeven moment mee gestopt, anders denken ze ‘daar heb je dat oude mens weer.’’

Alle acht kleinkinderen leren rijden op Hannes
Hannes is overigens ook een echt familiepaard. ‘Al mijn acht kleinkinderen hebben op hem leren rijden’, vertelt Rita. ‘Als er een kind op zijn rug zit is hij heel voorzichtig, maar ik kan ‘m zo heet krijgen als ik wil.’ Rita rijdt Hannes twee tot drie keer in de week. ‘Hij is heel gezond. Als vierjarige is er een chipje bij hem verwijderd en daar heeft ie iets een dikke sprong aan overgehouden. Daarna heeft hij nooit meer wat gemankeerd.’ Het is niet alleen regelmatig beweging, maar het totale management waardoor Hannes probleemloos 20 jaar is geworden. ‘Ik heb een hectare land bij het huis dat ik in vier stukken heb verdeeld, het is niet bemest en er groeit niet veel. En bij heel warm weer staat ie overdag op stal en ‘s nachts buiten’, legt ze uit. Hannes is overigens niet alleen. Rita heeft ook nog een paard: de 14-jarige Devika. Ze is een kruising Akhal-Teke x KWPN en loopt Grand Prix. ‘Die rijdt Anouk Noordman voor me. Twee keer per week ga ik met Devika naar haar toe, een keer les ik dan zelf bij Anouk om samen te finetunen. Ik zorg voor de basistraining met zo nu en dan een wisseltje en een passage.’ De verzorging van haar paarden doet Rita helemaal zelf. ‘Stallen uitmesten, regelmatig naar binnen en buiten. Ik ben een gelukkig mens dat ik dat allemaal nog gewoon kan. En zo zet ik zo’n 24.000 stappen per dag. Ja, zo blijf ik fit.’
Laatst bijgewerkt door JPitty op 14-08-22 23:59, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Rita en haar paard Hannes zijn samen 100 jaar: ‘gewoon doordoen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 14:45

Wat een leuk artikel, ze ziet er ook nog super uit voor haar leeftijd
Wie wil nou niet op deze manier de 80 halen

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Rita en haar paard Hannes zijn samen 100 jaar: ‘gewoon doordoen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 14:51

Wauw, ongelooflijk. En ze tript op mooie kostuums _O-

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:17

Daar teken je toch voor, om op je 80e nog een paard te kunnen hebben. En dan nog 3x per week rijden ook!

Foto bij het artikel is wel wat ongelukkig. Paard wat opgekropt loopt, zonder ruimte achter de kaak. Jammer, er zijn zoveel mooie foto's van Friezen die wel correct lopen.
Valt me de laatste tijd op dat de foto's bij artikelen regelmatig wat ongelukkig gekozen worden.

Selina

Berichten: 14333
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Rita en haar paard Hannes zijn samen 100 jaar: ‘gewoon doordoen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:34

Zo, op je 80e nog zo fit zijn en nog heerlijk te kunnen genieten van je paard. Wil ik ook wel :Y)

Jolieka

Berichten: 92
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Rita en haar paard Hannes zijn samen 100 jaar: ‘gewoon doordoen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:50

Wat super leuk te lezen, maar wat ontzettend jammer van die foto. Rita heeft prachtige foto's met prachtige kostuums. En bijzonder is dat ze die ook zelf maakt!

Wranglerbutt

Berichten: 10387
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:51

Waar zie je jezelf over 25 jaar?
Nou, zoiets dus! <3

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:52

Jeetje, wat een power vrouw. Super leuk om te lezen.

Wranglerbutt

Berichten: 10387
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:52

Jolieka schreef:
Wat super leuk te lezen, maar wat ontzettend jammer van die foto. Rita heeft prachtige foto's met prachtige kostuums. En bijzonder is dat ze die ook zelf maakt!

Lijkt me een mooie opdracht voor Bellatrix! *\o/*
Interview & foto's graag!

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Rita en haar paard Hannes zijn samen 100 jaar: ‘gewoon doordoen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:53

In het originele artikel staan veel foto‘s met kostuums :)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:58

_/-\o_ Voor mij hetzelfde op die leeftijd graag 8-)
Ze ziet er ook gewoon 20 jaar jonger uit !

" anders denken ze, daar heb je dat oude mens weer '' ... _O- _O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101849
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 16:16

Wranglerbutt schreef:
Jolieka schreef:
Wat super leuk te lezen, maar wat ontzettend jammer van die foto. Rita heeft prachtige foto's met prachtige kostuums. En bijzonder is dat ze die ook zelf maakt!

Lijkt me een mooie opdracht voor Bellatrix! *\o/*
Interview & foto's graag!

Haha! Jij verzint het wel even. :))


Over de foto, ik ga zo wel een andere pakken dan.

Danielleeee_
Berichten: 3176
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 16:35

Geweldig! Ik wil ook op deze manier 80 worden *\o/* Leuk artikel om te lezen!

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Rita en haar paard Hannes zijn samen 100 jaar: ‘gewoon doordoen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 17:36

Hey wat leuk,kom haar wel eens tegen in de diamanthal (rijhal in balkbrug)

Aardige vrouw, wist inderdaad niet dat ze al 80 was,ze ziet er echt veel jonger uit. Heb zelf niet zoveel met Friezen,maar knap hoor.

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 17:45

Mooi verhaal dit. Zo wil je op je ouwe dag wel nog rond rijden. En ik snap die keuze wel, en een Fries en een Teke (kruising). :D <3
Omdat er in het originele interview gesproken wordt van agalteke even een uitleg: het wordt uitgesproken als Achal-Teh-kie en dat zal dus fonetisch zo zijn neergeschreven door de interviewer.
De huidige Nederlandse en officiële spelling is Akhal-Teke, maar je spreekt het dus niet uit als een k klank. Het komt van de Russische spelling van (een deel van) de naam (Akhal of Ahal)
In het Duits is deze bijvoorbeeld wel op klank overgenomen: Achaltekkiner. Achal-Teh-kie dus.
Hopelijk wordt het niet als off-topic gezien, omdat het over het originele artikel in Phryso gaat. :o

Devika is trouwens van de Akhal-Teke Kaganat-Egit uit (ik dacht) een Farrington merrie.
Twee halfbroers van dezelfde moeder als Kaganat doen/deden het leuk in de endurance. :j Gyshgun en Meshhur.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Rita en haar paard Hannes zijn samen 100 jaar: ‘gewoon doordoen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:16

Is deze mevrouw écht 80 jaar ? _/-\o_
Geweldig om zo “oud” te mogen worden , leuk artikel ook :')

Anoniem

Re: Rita en haar paard Hannes zijn samen 100 jaar: ‘gewoon doordoen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:18

Ik hoop sowieso dat ik de 80 haal en dan het liefst op deze manier, super zeg!

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Rita en haar paard Hannes zijn samen 100 jaar: ‘gewoon doordoen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:40

Geweldig verhaal dit op je 80ste. en zowiezo een drie jarige opleiden op je 61ste... Heel erg bijzonder.

Rubs

Berichten: 516
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Rita en haar paard Hannes zijn samen 100 jaar: ‘gewoon doordoen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 21:37

Prachtig!!
80 en nog steeds een paardenmeid, knap paard ook!

different1
Berichten: 3642
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 22:10

Hobbyhorse schreef:
Geweldig verhaal dit op je 80ste. en zowiezo een drie jarige opleiden op je 61ste... Heel erg bijzonder.


En dat klopt dus niet :Y) dan zou het paard nu 22 zijn ipv 20.

Geweldig verhaal dit, ik teken ervoor om zo m'n pensioen door te mogen brengen later *\o/*

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rita en haar paard Hannes zijn samen 100 jaar: ‘gewoon doordoen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 08:50

80 jaar en dan nog zo bezig zijn...respect! en dan nog de basistraining doen van een GP paard...

nimbletje
Berichten: 786
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Rita en haar paard Hannes zijn samen 100 jaar: ‘gewoon doordoen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:01

Wat een mooi verhaal. Dit wil ik ook als ik 80 ben... nog steeds rijden. En wat ziet deze mevrouw er nog goed uit.. geef je toch geen 80! Heerlijk dat het zo kan

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:04

Zo! Daar teken ik voor zeg, op mijn tachtigste nog paardrijden! Wat een tof wijf!

Rudet

Berichten: 78
Geregistreerd: 30-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:35

Fantastisch! Bij ons in het dorp woont een man van 90 die nog een aantal keren per week een buitenrit maakt op zijn paard. En of het nu waait, koud is of wat dan ook, hij gaat gewoon!

BallerinaF
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-08-22

Re: Rita en haar paard Hannes zijn samen 100 jaar: ‘gewoon doordoen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:42

Zo wil ik ook wel 80 worden