Rixt van der Horst is A-status kwijt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29682
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rixt van der Horst is A-status kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 15:17

Ik geloof dat ik dat stuk helemaal anders lees...wat jullie zeggen zo kan ik het niet opvatten :)

Daarnaast wie zegt dat ze niets achter de hand heeft, kan ook zijn niet voldoende achter de hand.
Want sinds wanneer zijn antieken geweldig zorgvuldig en perfect geschreven.

Maar ik hou er over op.
Lees echt niet dat negatieve wat jullie wel zien ....gelukkig

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Rixt van der Horst is A-status kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 15:22

Ze heeft zich waarschijnlijk uit de naad gewerkt om haar nieuwe paard klaar te krijgen, dat lukte niet en dan vlieg je er volgens de regels uit. Ze zegt nergens dat ze wel ondersteuning moet blijven houden alleen dat het nu een stuk moeilijker wordt. Ik hoop dat ze snel weer A kader scores rijd .

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 15:35

Is het dan verkeerd om te verwachten dat men daar niet standaard rekening mee houdt? Zeker binnen de paardensport alleen al is het een harde wereld, als para dan helemaal. Je zit met de factor paard die best wel delicaat is. En de concurrentie is moordend.

Dan hou je toch elke dag in je achterhoofd dat het van dag A op B over kan zijn, en dan voorzie je je daarop.
Nee?

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Rixt van der Horst is A-status kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 16:17

Wat moet je voorzien dan? Een grote lening nemen om een kant en klaar paard wat ook nog eens voor de para sport geschikt is?
En sparen ? Dat lukt echt niet wanneer je in deze tak van sport zit. Het enigste wat ze zegt is dat ze het jammer vindt.
Ze heeft geen Glock aanhangsel aan haar paard. En ze doet ook niet zielig en probeert gewoon met hulp van haar ouders, mensen die haar een warm hart toedragen en haar sponsors weer in het kader te komen.

SjonnieZ

Berichten: 2354
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Rixt van der Horst is A-status kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 16:34

Volgens mij moeten azijn drinkers het stuk nogmaals lezen. Rixt vertelt gewoon hoe ze het de komende tijd gaat aanpakken.. niet meer niet minder.
Dat ze het jammer vind dat ze niet op tijd het niveau heeft kunnen halen om binnen het noc te kunnen blijven is een vrij normale reactie die andere ruiter, beperkt of niet ook zou geven..

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 16:36

Waarom zou je niet kunnen sparen? Er zijn ruim zat topsporters, para en niet para die naast hun topsport nog gewoon een job uitoefenen, hetzij deeltijds.

Er komt sowieso ooit een dag dat je uit dat kader ligt en er niet meer in komt. Dat kan vandaag zijn, dat kan over 10 jaar zijn. Ze kan er nu wel naartoe werken maar dat is nooit een garantie dat ze er weer in komt. Hopelijk wel natuurlijk. Ik vind het alleen dubbel dat iemand zijn statuut verliest en gelijk zulke middelen moet inzetten om (naar verwachting) tijdelijk een tegenslag te overbruggen.

Urbanus

Berichten: 44951
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 16:46

Anne_GTI schreef:
Schaamteloos om zo de azijnfles leeg te gooien ten koste van een meervoudig gehandicapte die ondanks haar beperkingen al jaren aan de wereldtop meedraait. Beetje empathie en compassie kan geen kwaad.


Het is gewoon gênant hoeveel mensen haar iets misgunnen :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 16:49

Varekaj schreef:
Waarom zou je niet kunnen sparen? Er zijn ruim zat topsporters, para en niet para die naast hun topsport nog gewoon een job uitoefenen, hetzij deeltijds.

Er komt sowieso ooit een dag dat je uit dat kader ligt en er niet meer in komt. Dat kan vandaag zijn, dat kan over 10 jaar zijn. Ze kan er nu wel naartoe werken maar dat is nooit een garantie dat ze er weer in komt. Hopelijk wel natuurlijk. Ik vind het alleen dubbel dat iemand zijn statuut verliest en gelijk zulke middelen moet inzetten om (naar verwachting) tijdelijk een tegenslag te overbruggen.

Een kerstmarkt organiseren om geld in te zamelen om mee te kunnen doen aan het EK/WK/OS vind jij raar, dan? Want daar is het voor, niet om te kunnen leven of zo.

Mijn schoonzusje heeft ook een NOC*NSF A status, maar haar team is voor ieder EK of WK ook geld aan het inzamelen om met het team mee te kunnen doen :).

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 17:03

Wat ik eruit opmaak is de fondsenwerving niet alleen voor die deelname maar ook als compensatie voor het verlies van inkomsten die ze nu kwijt is. Dat je geld verzamelt voor die peperdure deelnames, dat begrijp ik heus wel. Niet als datzelfde geld ook gebruikt wordt om een missend inkomen te vervangen/op te vangen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 17:09

Varekaj schreef:
Wat ik eruit opmaak is de fondsenwerving niet alleen voor die deelname maar ook als compensatie voor het verlies van inkomsten die ze nu kwijt is. Dat je geld verzamelt voor die peperdure deelnames, dat begrijp ik heus wel. Niet als datzelfde geld ook gebruikt wordt om een missend inkomen te vervangen/op te vangen.

Ik lees het als inzameling om mee te kunnen doen aan de kwalificaties voor en aan het EK, zodat ze haar A-status terug kan krijgen. Prima doel, imo.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 18:35

Is het uitsluitend voor de deelname aan dat EK, prima voor mij!
Dat de parasport een drama is qua subsidies en sponsoring moet je mij niet vertellen :') dat is gewoon om te huilen vaak wat die mensen kwijt zijn om überhaupt ergens aan te mogen deelnemen.

Maar zodra het gaat om ook een inkomstenbron van te genereren, dan gaat het voor mij een brug te ver.

Laten we het erop houden dat het geen 100% sluitend te interpreteren is, en dat daar dus wrijving om ontstaat.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 19:12

DuoPenotti schreef:
superpony schreef:
En buiten alles om...........Of er een growd funding of een markt wordt georganiseerd, het maakt toch niet uit? Als je niks wil geven, ben je dat niet verplicht. En laat de rest die dat wel wil, lekker geven.

klopt, maar het bokt beleid is dat daar geen directe links van mogen staan.
Dus of het Truus om de hoek is of een bekende ruiter dat zou dan gelijk moeten zijn

Maar dat bleek hier ook het geval niet te zijn. Dus verwijderen is iets wat ik niet begrijp


Ja, maar dat stond er niet in. Enkele Bokkers gaan zeiken en dan moet het artikel aangepast..........

Maar goed, er zou sowieso wel meer aandacht mogen zijn voor para sport, want daar is gewoon minder over bekend vaak.

En prima dat mensen er nog iets naast doen, maar met een handicap kan ook dat natuurlijk veel lastiger zijn. Zij zal geen jonge paarden trainen bijvoorbeeld.....

En zij heeft dus meer tijd nodig om een passend paard te vinden EN klaar te maken.

Blijft het een feit dat hier op Bokt niemand er last van heeft als mensen haar wel geld geven, geef zelf gewoon niks als je dat niet wil en sla het hele nieuwsbericht over als het je niet past. Scheelt een hoop gezeur en energie.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 19:23

Varekaj schreef:
Is het uitsluitend voor de deelname aan dat EK, prima voor mij!
Dat de parasport een drama is qua subsidies en sponsoring moet je mij niet vertellen :') dat is gewoon om te huilen vaak wat die mensen kwijt zijn om überhaupt ergens aan te mogen deelnemen.

Maar zodra het gaat om ook een inkomstenbron van te genereren, dan gaat het voor mij een brug te ver.

Laten we het erop houden dat het geen 100% sluitend te interpreteren is, en dat daar dus wrijving om ontstaat.

Ik ben sowieso voor elke vorm van crowd funding, wat het doel ook mag zijn

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rixt van der Horst is A-status kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 19:33

Wat een geneuzel. De kerstmarkt was puur voor het EK. Zoals in het artikel stond hebben ze die kerstmarkt óók gedaan voor deelname aan de OS. Omdat dat iets van €50.000 kostte.

Haar sponsoren blijven haar trouw stond er ook dus daar zal ze nog wel iets van inkomsten uit genereren.

Nynkex01
Berichten: 1121
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 19:41

Wat sneu voor haar!
Ik vind het artikel ook wel een beetje vaag, snap een paar dingen niet. Die a status is toch niet een volledig inkomen aan verbonden? Tenminste ik dacht dat topruiters rondkwamen van verkoop van paarden, sponsors en lesgeven, en dat kosten van wedstrijden rijden voor NL deels gedekt worden door dat je in a of B kader zit? Dan heeft geen WK rijden daar toch geen invloed op? En dat paard: ze had toch een knap paard, waar is die?
Vind de reacties hier erg zuur maar doordat het artikel zo vaag is snap ik het ook wel weer. En hoe lastig het is om als pararuiter een paard te vinden kan ik goed over meepraten, naast dat het als persoon met een beperking ook lastiger is om een goede baan te vinden om alles te bekostigen

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 19:47

Nynkex01 schreef:
Wat sneu voor haar!
Ik vind het artikel ook wel een beetje vaag, snap een paar dingen niet. Die a status is toch niet een volledig inkomen aan verbonden? Tenminste ik dacht dat topruiters rondkwamen van verkoop van paarden, sponsors en lesgeven, en dat kosten van wedstrijden rijden voor NL deels gedekt worden door dat je in a of B kader zit? Dan heeft geen WK rijden daar toch geen invloed op? En dat paard: ze had toch een knap paard, waar is die?
Vind de reacties hier erg zuur maar doordat het artikel zo vaag is snap ik het ook wel weer. En hoe lastig het is om als pararuiter een paard te vinden kan ik goed over meepraten, naast dat het als persoon met een beperking ook lastiger is om een goede baan te vinden om alles te bekostigen

Het paard dat ze had leaste ze en dat was een contract dat liep tot aan de OS. Daarna ging het paard terug.

Volgensmij heeft 1 van haar sponsors haar huidige paard voor haar gekocht.

Nynkex01
Berichten: 1121
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 19:50

Jester_ schreef:
Maar een para ruiter kost ook veel meer dan de standaard topamazone. Die kan andere paarden trainen om bijvoorbeeld geld in het laatje te krijgen. Een para ruiter moet eigenlijk een kant en klaar paard krijgen, die worden gereden voor degene. Zon paard is duur en die ruiter kost ook geld. Dus ja,ik vind het een vrij dure hobby wel. Waar een ander keihard moet werken in de paardensport. En nu snap ik dat ze dat niet kan, maar ik kan iets soms ook niet doen. Dat is zuur, maar niet altijd reden tot allemaal inzamelingsacties toch

En zo gunstig is het ook niet om je paard ervoor beschikbaar te stellen


Dat hangt helemaal van de beperking af, ik ben blind en kan echt geen kant en klaar paard betalen. Heb een driejarige gekocht en ben die onder begeleiding van mijn instructrice aan het opleiden, zoals de meeste ambitieuze ruiters van mijn leeftijd die geen kant en klaar top paard kunnen betalen

Nynkex01
Berichten: 1121
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:00

Spenk schreef:
Nynkex01 schreef:
Wat sneu voor haar!
Ik vind het artikel ook wel een beetje vaag, snap een paar dingen niet. Die a status is toch niet een volledig inkomen aan verbonden? Tenminste ik dacht dat topruiters rondkwamen van verkoop van paarden, sponsors en lesgeven, en dat kosten van wedstrijden rijden voor NL deels gedekt worden door dat je in a of B kader zit? Dan heeft geen WK rijden daar toch geen invloed op? En dat paard: ze had toch een knap paard, waar is die?
Vind de reacties hier erg zuur maar doordat het artikel zo vaag is snap ik het ook wel weer. En hoe lastig het is om als pararuiter een paard te vinden kan ik goed over meepraten, naast dat het als persoon met een beperking ook lastiger is om een goede baan te vinden om alles te bekostigen

Het paard dat ze had leaste ze en dat was een contract dat liep tot aan de OS. Daarna ging het paard terug.

Volgensmij heeft 1 van haar sponsors haar huidige paard voor haar gekocht.


Finsley of zo? Ik dacht dat die van haar was. nou doet er ook niet toe, sneu voor haar. hopelijk krijgt ze deze nieuwe op tijd klaar, maar dat is natuurlijk geen garantie dat ze naar het ek mag. Wordt startgeld voor een EK voor teamleden niet door de KNHS betaald?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rixt van der Horst is A-status kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:01

Nee alleen Uniek is van haar zelf :)

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:05

DuoPenotti schreef:
En daar word zo over gevallen en redactie sloopt dat uit een bericht :?

Het moet niet gekker worden.....

Nou, inderdaad!
Het 'digitale mening syndroom' krijgt steeds wonderlijker vormen.

Blijkbaar vinden sommige bokkers dat er alleen nieuwsberichten geplaatst mogen worden die in hun straatje passen.

Ik zal eens een nieuwtje plaatsen:
Je bent niet het middelpunt van de wereld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:19

Nynkex01 schreef:
Wat sneu voor haar!
Ik vind het artikel ook wel een beetje vaag, snap een paar dingen niet. Die a status is toch niet een volledig inkomen aan verbonden? Tenminste ik dacht dat topruiters rondkwamen van verkoop van paarden, sponsors en lesgeven, en dat kosten van wedstrijden rijden voor NL deels gedekt worden door dat je in a of B kader zit? Dan heeft geen WK rijden daar toch geen invloed op? En dat paard: ze had toch een knap paard, waar is die?
Vind de reacties hier erg zuur maar doordat het artikel zo vaag is snap ik het ook wel weer. En hoe lastig het is om als pararuiter een paard te vinden kan ik goed over meepraten, naast dat het als persoon met een beperking ook lastiger is om een goede baan te vinden om alles te bekostigen

Topruiter is niet hetzelfde als A-status van het NOC NSF.

Dit is wat een A-status sporter maximaal bruto per maand aan 'salaris' ontvangt:

Leeftijd
(jaar) Maximum stipendium
bruto per maand (€)
18 € 932
19 € 1.118
20 € 1.490
21 € 1.863
22 € 1.863
23 € 1.863
24 € 2.049
25 € 2.236
26 € 2.422
27+ € 2.608

Daarnaast een onkostenvergoeding, leaseauto, zorgverzekering, juridisch, fiscaal en financieel advies, en nog wat meer perks.

nevica

Berichten: 1010
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:28

Urbanus schreef:
Anne_GTI schreef:
Schaamteloos om zo de azijnfles leeg te gooien ten koste van een meervoudig gehandicapte die ondanks haar beperkingen al jaren aan de wereldtop meedraait. Beetje empathie en compassie kan geen kwaad.


Het is gewoon gênant hoeveel mensen haar iets misgunnen :=


Gênant hoeveel mensen gewoon niet kunnen lezen en gênant hoeveel mensen zó negatief in het leven staan tegenover andere. :+

Zoals Dorine heel goed zei;

Dorine92 schreef:
Absolem schreef:
Nou inderdaad vind het belachelijk... Ik moet mijn paard verkopen maar mevrouw moet wel even gesponsord worden voor de sport hoor.

Ja inderdaad als jij een tegenslag hebt dan moet een ander dat ook hebben. Je zult een ander eens wat gunnen wat je zelf niet (meer) kunt hebben...


_/-\o_

Urbanus

Berichten: 44951
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Rixt van der Horst is A-status kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:35

Moest je bericht even 3 keer lezen :=

nevica

Berichten: 1010
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:57

Als andere dat nou ook eens deden in plaats van alles gelijk te zien als een bedelactie... :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:30

Als je een bepaald topsportstatuut hebt krijg je van je federatie een maandloon uitbetaald. Dat is geen toploon waar je van kan rentenieren in de meeste sporten, maar een gewoon modaal loon. Daar hangen voorwaarden aan, zoals bijvoorbeeld selecties voor bepaalde wedstrijden behalen. Ben je er niet bij of mis je de selectie om eender welke reden, dan houdt je contract op.

Je bent als topsporter eigenlijk een werknemer met een contract bepaalde duur. En die duur houdt op als je de doelstelling niet haalt. Dat is wat hier gebeurd is. Ze heeft haar nieuwe paard niet tijdig klaar gekregen, de voorwaarde/selectie niet behaald en daarmee is het contract afgelopen. Zodra ze weer in dat A-kader komt zal ze opnieuw "in dienst" kunnen gaan en weer een maandloon uitgekeerd krijgen.


Niet elke pararuiter heeft een kant en klaar paard nodig. Afhankelijk van je beperking en grade zal die nood variabel zijn, net als de begeleiding en ondersteuning. De ene heeft enkel hulp nodig om erop te raken, de ander heeft en opstaphulp, afstaphulp, voorlezer, speciaal zadel etc nodig.
En als je langere termijn hebt om klaar te raken kan je ook makkelijker eentje vinden waar nog wat aan aan gesleuteld moet worden dan wanneer de deadline heel kort voor de deur staat te trappelen.