Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Twee pony's slachtoffer van wolf in Oudsbergen, België

 
Profiel   

Equnews
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Afgelopen donderdag zijn opnieuw twee pony's het slachtoffer geworden van de alsmaar meer oprukkende wolf. De dieren zouden in hun weide doodgebeten zijn door minstens één, of misschien meerdere wolven.

De wolven zijn duidelijk aanwezig in Belgisch Limburg. In Oudsbergen zijn twee pony's aangevallen in hun weide die nog niet wolfproof gemaakt was, die zich in een natuurgebied bevindt waar veel gewandeld wordt. Een dierenarts zou DNA-stalen afgenomen hebben om de oorzaak of dader te achterhalen.

De eigenaar en het gezin zijn erdoor aangeslagen. De pony's waren van de dochter, die hen dagelijks verzorgde.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 19:06 



 
Profiel   

Vreselijk die rot wolven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 19:59 



 
Profiel   

Aangezien ik een filmpje zag van wolven die over 1.60 springen en zelfs een hek van pakweg 2 meter beklimmen, is geen enkel hek wolfproof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 20:27 



 
Profiel   

Onze paardjes komen nu ‘s nachts voor de veiligheid naar binnen. Die staan er vlak in de buurt. En onderin de straat vd stalling zijn laatst hertjes dood gebeten. We nemen maar liever geen risico

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 21:20 



 
Profiel   

hns schreef
Aangezien ik een filmpje zag van wolven die over 1.60 springen en zelfs een hek van pakweg 2 meter beklimmen, is geen enkel hek wolfproof.


Ik heb ooit een grote hond (Pyrenese berghond) over een kennelhek van 2 meter zien klimmen en dat ging al vrij simpel.

Maar erg treurig voor het gezin van de pony's en ik wens ze veel sterkte met het verlies hiervan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 21:31 



 
Profiel   

Dit moet een politiehond kunnen. Ga er maar vanuit dat een wolf zonder training maar met een opgroeien in de vrije natuur dit allemaal minimaal ook kan. Daarbij is een wolf groter dan een gemiddelde politiehond...

Doelstelling
De geleider moet met zijn hond aantonen dat deze diverse obstakels kan
nemen.
De hond is onaangelijnd.
1.4.2 Omschrijving
Trap:
Een open trap (zonder stootborden) van tenminste 12 treden.
Loopbalk:
Een balk of een plank van ongeveer 50 centimeter breed en minimaal 5
meter lang moet op een hoogte van ongeveer 2 meter zijn aangebracht op
een stellage waar de hond op en af moet kunnen.
Pijpconstructie:
Een pijpconstructie waar de hond kruipend door moet met een middellijn
van ongeveer 50 centimeter en een lengte van ± 7 meter en waarvan het
uiteinde niet zichtbaar is.
Schutting:
Een schutting met een hoogte van tenminste 1.80 meter en ten hoogste 2
meter met aan de achterzijde een afloop- of een opvangschot.
Kuil:
Een kuil of sloot van tenminste 2,25 meter breed welke mag zijn
voorzien van een schuine springklep van ongeveer 1 meter breed en
ongeveer 50 centimeter boven de kuil.
Dranghek:
Een dranghek met open spijlen dat wordt gebruikt bij afzettingen. Het
hek moet vrij staan en dient minimaal één meter hoog te zijn.


Vreselijk voor het gezin |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 23:01 



 
Profiel   

Heel dicht bij ons en vandaag gefilmd hier in het dorp zelfs, nog 25km verder richting Nederlandse grens dan Oudsbergen.

Als er Nederlanders zijn omgeving Weert/Stramproy zou ik toch voorzichtig zijn.
Toen mijn paard alleen stond (andere op kliniek) haalde ik hem ook ‘s nachts binnen maar het filmpje van vandaag is gewoon op klaarlichte dag genomen.

Rotbeesten

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 03:52 



 
Profiel   

Het loopt de spuigaten uit!! Het is toch ongelovelijk dat dit maar kan!?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 12:12 



 
Profiel   

Ik kom misselijk van het zinnetje ‘die nog niet wolfproof gemaakt was’, alsof het de schuld van de eigenaars is.

Vreselijk!!! En een wolfproof omheining stopt echt geen wolf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 16:47 



 
Profiel   

Ja echt he Tengeltje.
Hier in Noorwegen heeft niemand een hoog hek om z'n weilanden heen. Als de wolven nl te dicht in de buurt van de bewoonde wereld komen,wordt er een afschotvergunning geregeld.Hij(of zij) wordt dan nl als te tam gezien.
Er zitten hier wolven (en beren ) (zeker zo dichtbij de Zweedse grens) maar die zie je dus nooit en zo moet het ook.
NL (en Belgie) is gewoon te klein/te weinig natuur,zeker als je ze gewoon hun gang maar laat gaan.
Ik vind het enorm triest voor alle eigenaren die hun dieren op die manier verliezen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 17:08 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Ik kom misselijk van het zinnetje ‘die nog niet wolfproof gemaakt was’, alsof het de schuld van de eigenaars is.

Vreselijk!!! En een wolfproof omheining stopt echt geen wolf!


Ik dacht hetzelfde! Wanneer ziet men in dat dit waanzin is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 23:11 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Ik kom misselijk van het zinnetje ‘die nog niet wolfproof gemaakt was’, alsof het de schuld van de eigenaars is.

Vreselijk!!! En een wolfproof omheining stopt echt geen wolf!


Ik ook. Als er hier iets gebeurt staat er: de eigenaresse heeft een poging gedaan de afrastering wolfwerend te maken maar heeft te weinig kennis of geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 23:22 



 
Profiel   

Nieuwsredactie schreef
Een dierenarts zou DNA-stalen afgenomen hebben om de oorzaak of dader te achterhalen.


En tot die tijd is er geen bewezen dader.

Voor de familie maakt het voor het verlies verder niet uit. Door hond, wolf of onverlaat is net zo cru mbt het verlies.

In algemene zin; er zijn geen ´rot wolven´. Het zijn simpleweg dieren dieproberen te overleven. Dit botst met het belang van sommige mensen.

Het is verder een politieke afweging wat zwaarder weegt.

Het vergelijken met landen waar véél meer natuur is, heeft een nadeel; daar is meer natuur en heeft die dus per ´eenheid´ minder toegevoegde waarde.
Dat er in NL/België minder natuur is, legt wellicht méér gewicht op de schaal van bescherming daarvan?

Verder is het belangenconflict onontkenbaar en zál er politiek ingegrepen moeten worden. Voorlopig zal de politiek het denk ik in economische waardes willen proberen af te wegen.
Als er geen verdriet aan verbonden zou zijn zou het een interessante situatie genoemd kunnen worden. Nu is het gewoon een triest experiment.

Oh en wolfbestendige omheining is geldklopperij. Opsluiten is het enige wat helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 20:23 



 
Profiel   

De burgemeester van Maaseik (20km van Oudsbergen, 1km van Roosteren (NL) ) meldt net op zijn Facebookpagina dat er tussen Kinrooi en Neeroeteren 4 pony's zijn doodgebeten

https://www.facebook.com/burgemeesterjo ... B4L3ojnCol

1 van mijn paarden staat daar op een scheet vanaf (maar op stalrust "gelukkig")
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 23:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen