Gemengde gevoelens bij afscheid Flevomanege

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14100
Geregistreerd: 20-04-16

Gemengde gevoelens bij afscheid Flevomanege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 18:58

Omroep Flevoland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet op de Flevomanege. Foto: Marlies Trap Fotografie


De Flevomanege in Dronten is vertrokken van de plek waar die bijna 55 jaar heeft gezeten: De Zuid. Eindelijk, want de plannen om op die locatie huizen te gaan bouwen bestaan al ruim 15 jaar, maar de kogel ging niet definitief door de kerk en dus bleef de paardensportvereniging zitten. "Het is een heel traject geweest voordat alle vergunningen en de bestemmingsplannen rond waren. Ondertussen kwamen hier de dakplaten naar beneden", zegt voorzitter van Flevoruiters Gert Naber. "Dan keken we elkaar weleens vertwijfeld aan van 'hoe moet het nu verder?'. Maar uiteindelijk hebben we altijd de mogelijkheden gezien."

Inmiddels is de nieuwe manege aan de Wisentweg in gebruik. Begin dit jaar ging de eerste paal de grond in en dit paardensportcentrum heeft de naam Hippisch Centrum Flevodrome. Het ligt naast het Paardensportcentrum Dronten en de Paardenplaats, de afdeling van hippische bedrijfskunde van de Aeres Hogeschool. De drie werken samen op de 'paardenboulevard'. Op de oude plek van de manege komen 140 woningen voor uiteenlopende doelgroepen.

Stamtafel gaat mee
Ondertussen moeten de laatste dingen uit de vervallen Flevomanege worden gehaald, voordat het gebouw tegen de vlakte gaat. In de kantine van de Flevomanege liggen nog een paar spullen. De ruimte ruikt schimmelig en de drukte en gezelligheid van weleer zijn verdwenen. Maar herinneringen zijn er des te meer. "Als bestuur hebben we heel veel uur aan deze stamtafel gezeten om de nieuwbouwplannen en financiƫn te bespreken. Die tafel gaat dus ook echt wel mee naar de nieuwe locatie", glimlacht Naber.

In de Flevomanege werden niet alleen paardrijlessen gegeven, het was ook de plek voor bijvoorbeeld voltigewedstrijden, kleindiertentoonstellingen en zelfs mooistekoewedstrijden. En dan was er ook nog de wijd en zijd beroemde paardenveiling. "Hier zijn heel wat veilingen gehouden, met soms sensationele opbrengsten. Dan zat er ineens een topper tussen, die ontzettend veel geld opbracht", herinnert Naber zich. "Maar die veilingen konden we hier de laatste jaren echt niet meer houden, want het pand was toen al te veel verouderd."

Vallende dakplaten
Het vertrek uit de vervallen Flevomanege zorgt voor een dubbel gevoel bij de voorzitter van Flevoruiters, die zelf al vijftig jaar kind aan huis is bij de manege. "Het afscheid van dit gebouw neem ik toch wel met wat weemoed. Maar aan de andere kant voel ik ook wel opluchting dat we af zijn van de problemen die we hier hadden. En dan denk ik aan veiligheid, paardenwelzijn, kleine stalletjes. Als er een keer een dakplaat naar beneden kwam, dan werd iedereen toch een beetje zenuwachtig en daar zijn we nu vanaf. En dat is goed."

Op de website van Omroep Flevoland is een filmpje te zien.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Gemengde gevoelens bij afscheid Flevomanege

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:58

Echt verdiend. Ik heb er met veel plezier rondgelopen tijdens mijn opleiding (was een praktijk locatie) tijdens mijn stage en tijdens de diverse evenementen. En wat een traject zeg, want zelfs tijdens mijn opleiding was het al duidelijk dat ze weg moesten. Maar wanneer? Geen idee, dat wist niemand.

Als ik weer eens in Dronten kom zal ik eens langs de paardenboulevard rijden. Ik heb die hele hoek opgebouwd zien worden maar ben er nu al een paar jaar niet geweest, dus ben benieuwd hoe dat er nu uit ziet.