Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paardenopfok past prima in bouwplan akkerbouwbedrijf

 
Profiel   

Nieuwe Oogst
Algemeen

[ img ]
Een kudde jaarlingen bij een opfok. Dit is niet bij het bedrijf dat in het artikel wordt
genoemd. Foto: JW18/http://www.equipicture.nl/Bokt Wiki


Paardenhouder en akkerbouwer Jurjen Tuinenga is in de Noordoostpolder de enige ondernemer met een paardenbedrijf dat jaarrond jonge paarden opfokt. Hij ziet de opfok als een mooie combinatie van passie en inspelen op de vraag.

Met de mestriek aan de kleine shovel neemt Tuinenga grote happen uit de dikke laag stro met paardenmest. In een mum van tijd is alle mest uit een rij paardenboxen verdwenen. 'We hebben bewust gekozen voor het mechanisch verwijderen van de mest in combinatie met een potstalsysteem', zegt de paardenopfokker uit het Flevolandse Marknesse.

'Dagelijks met de hand mest wegscheppen uit paardenstallen is niet meer van deze tijd. Mensen die dat willen doen, zijn er ook niet. Daarnaast vind ik een potstal, mits je iedere dag strooit, comfortabeler voor de paarden.'

Fulltime bezig
De paardenopfok is een van de activiteiten van het agrarisch bedrijf dat Tuinenga met zijn ouders en broers heeft. Sinds iets meer dan een jaar is hij vrijwel fulltime bezig met de paardentak. Dat valt samen met de ingebruikname van een fonkelnieuwe stal waarin hij 150 paarden kan huisvesten.

De start van een paardenopfokbedrijf kwam niet uit de lucht vallen. Al sinds zijn jonge jaren is Tuinenga gek van paarden. In zijn jeugd deed hij vaak mee aan springwedstrijden. 'Tijdens mijn opleiding heb ik stage gelopen bij een paardenopfokbedrijf. Ik heb toen tegen mijn ouders gezegd: dit is wat ik later wil gaan doen', zegt Tuinenga.

'Maar na school ging ik thuis aan de slag op het akkerbouwbedrijf en de drukte nam me helemaal in beslag. Min of meer bij toeval ben ik weer in de paarden gekomen. Dat begon zes jaar geleden met een groepje paarden van vrienden die we bij ons in de schuur opvingen, nadat ze waren uitgebroken. Dat beviel goed en geleidelijk heb ik dat uitgebouwd.'

In een paar jaar tijd had de familie Tuinenga twee akkerbouwschuren gevuld met jonge paarden. 'Toen we ervoeren dat we rendabel paarden konden opfokken en ik ervan overtuigd was dat ik ermee verder wilde, begonnen we plannen te maken voor een nieuwe stal. Eigenlijk was het de bedoeling om in 2020 te bouwen, maar de vergunningverlening en financiering kostten meer tijd dan we hoopten.'

Serrestal
De ondernemer koos voor een staltype dat in de veehouderij bekendstaat als serrestal; een stal die bestaat uit een aluminium-staalconstructie waar doek overheen is gespannen. In de paardenhouderij noemt leverancier ID Agro het een Horse Lounge-stal. 'Veel licht en frisse lucht zijn belangrijke voordelen. In de zomer heb ik de zijwanden helemaal open staan en staan de paarden als het ware onder een parasol. Het doek houdt uv-straling en dus warmte tegen, maar laat wel licht door.'

Het nieuwe gebouw biedt vooral ruimte aan groepshokken voor jonge paarden. Ook zijn er 35 individuele boxen en is er een binnenbak van 20 x 40 meter om paarden te rijden. Buiten bieden paddocks dagelijks uitloop.

Klantenkring
Al snel na de ingebruikname zijn alle plaatsen in de nieuwe opfokstal gevuld. 'Doordat we waren begonnen met het opfokken van paarden in akkerbouwschuren, hadden we al een klantenkring opgebouwd. Landelijk gezien is er veel vraag naar paardenopfok. Als het je lukt om als opfokker een goede naam te vestigen, dan weten de mensen je te vinden.'

Tuinenga richt zich op klanten die hun jonge paarden de hele opfokperiode bij hem onderbrengen. 'Dus paarden die hier komen na het spenen, als ze ongeveer een half jaar oud zijn, en dan blijven tot een leeftijd van tweeënhalf jaar. Er zijn ook paardenfokkers die hun jonge dieren alleen in het weideseizoen uitbesteden, maar die service bieden wij niet. Dan krijg je te veel wisselingen en de bijbehorende onrust komt de kwaliteit van de paardenopfok niet ten goede.'

Weidegang
Ook bij Tuinenga gaan de meeste paarden in het voorjaar de wei in. De plek van het weiland is elk jaar anders. 'Bij ons maken de paarden deel uit van het bouwplan. Dat wil zeggen: ze grazen op percelen die we zonder paarden zouden benutten voor de tarweteelt. Nu zaaien we gras op die percelen als de aardappelen eruit zijn. Zo heb je verse grond en dus minder last van wormen bij de paarden.'

De ondernemer legt uit dat het alleen door deze aanpak mogelijk is om op de dure Flevolandse poldergrond een paardenopfokbedrijf te exploiteren. 'Veel paardenopfokbedrijven kom je tegen in regio's met relatief lage grondprijzen, bijvoorbeeld in Friesland. Wij kunnen het hier doen door het laagst salderende gewas, de tarweteelt, te vervangen door gras. Stro om de stallen in te strooien komt deels van het eigen bedrijf. En alle stromest gebruiken we zelf. Kringlooplandbouw, hè.'

Ondanks de flinke vraag naar paardenopfok is Tuinenga niet bang voor concurrentie. 'Paardenopfok is niet iets waarmee iedere boer zomaar kan beginnen. Je moet oog hebben voor de paarden. Die kunnen je het niet vertellen als er iets aan schort.'

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 19:21 



 
Profiel   

Ik snap de redenatie om paardenopfok in een 'bouw'plan op te nemen. Het treurige eraan is dat dit weer zo'n voorbeeld is van opties hebben om geld te verdienen als boerenbedrijf, maar dat die opties in 99% van de tijd niks te maken heeft met voedsel produceren. Het is toch een soort van uitholling van het boerenleven. Niet dat er iets mis is met boerencampings, landelijke overlegruimtes en lokale winkeltjes aan huis, het is alleen niet waar boeren per se warm voor lopen.
Ik denk wel dat de paardenhouderij hiermee nog sneller op de stikstofradar gaan komen en ik vraag mij af wat daar van gaat komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 09:33 



 
Profiel   

Zunzuncito schreef
Ik snap de redenatie om paardenopfok in een 'bouw'plan op te nemen. Het treurige eraan is dat dit weer zo'n voorbeeld is van opties hebben om geld te verdienen als boerenbedrijf, maar dat die opties in 99% van de tijd niks te maken heeft met voedsel produceren. Het is toch een soort van uitholling van het boerenleven. Niet dat er iets mis is met boerencampings, landelijke overlegruimtes en lokale winkeltjes aan huis, het is alleen niet waar boeren per se warm voor lopen.
Ik denk wel dat de paardenhouderij hiermee nog sneller op de stikstofradar gaan komen en ik vraag mij af wat daar van gaat komen.


Ik snap hem wel, vruchtwisseling, grasland vernieuwing en vaste mest. Je kan niet veel beter hebben op een akkebouwbedrijf

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 15:04 



 
Profiel   

Meer dieren, minder graan. Juist aan graan is een tekort. En in Flevoland hebben ze al een enorm stikstof probleem

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 12:57 



 
Profiel   

Rivendell schreef
Meer dieren, minder graan. Juist aan graan is een tekort. En in Flevoland hebben ze al een enorm stikstof probleem

Niemand stopt jou om graan te gaan produceren toch? :)

Ik denk dat boeren dit soort dingen gaan doen omdat er anders geen overleven aan is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 13:18 



 
Profiel   

Gezien hij zijn eigen stro verbouw gok ik dat deel ook eigen teelt graan zal zijn, want dat hangt samen met stro.

Dit stro gebruik hij weer in de boxen/stallen. En dit kan weer het land op of verwerkt worden tot compost voor de weilanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 13:24 



 
Profiel   

Blijkbaar is graan nog steeds het gewas met de minste opbrengst. En de paardenhouderij is al lang in beeld mbt stikstof.
Ik vind het juist wel een mooi concept. En waarom zou dit een uitholling van het boerenleven zijn? Het lijkt me eerder dat ze er trots op zijn en hun leven afwisselender wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 14:05 



 
Profiel   

Klopt ook wel weer. Doe ieder jaar stukje tarwe zetten op de moestuin bodemverbetering en de tarwe voor de kippen, maar die opbrengst is matig. Stro gebruik ik in de compostbak voor lucht laagjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 14:30 



 
Profiel   

Ik heb eerder een rode vlag gevoel bij dingen als 'de meeste paarden in het voorjaar de wei in' en 'paddocks bieden dagelijks uitloop' die in het artikel staa. Nou weet ik niet precies hoe en wat, hoevaak ze er staan enzo. Misschien wel dik okee. Maar ze staan sowieso niet 24/7 buiten :o .

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 16:58 



 
Profiel   

Het lijkt wel of het 24/7 buiten een soort heilige graal is. Op de klei ( daar bestaat de toplaag voor een groot gedeelte uit in Flevoland ) gaat dat gewoonweg niet.

Ik heb zelf meerdere paarden gehad, die liever binnen dan buiten stonden. Vooral in de winterdag.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 17:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen