Terug naar toen: Frans dorp zet steeds vaker paard en wagen in

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Terug naar toen: Frans dorp zet steeds vaker paard en wagen in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-22 00:11

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Dennis Jarvis/Flickr


Oude tijden lijken te herleven in het Franse Hennebont. Er rijden geen vuilniswagens door de straten, maar het huisvuil wordt op een ouderwetse manier opgehaald: met paard en wagen. De klimaatcrisis, de energiecrisis en het hoge niveau aan werkstress zorgen ervoor dat steeds meer Franse steden paard en wagen inzetten.

Julien (38) rijdt normaal gesproken met een vuilniswagen in een andere stad. Hij is erg te spreken over deze manier van werken. Hij vertelt aan The Guardian “Mensen zien je anders, ze zeggen gedag in plaats van te te toeteren. Dit is de toekomst, het vervuilt minder, je gebruikt minder benzine en er is minder lawaai.”

Ook Vendargues, in het zuiden, zet paarden in. Ze brengen kinderen naar school. Deze manier van vervoer is zo populair, dat er 100 gezinnen op de wachtlijst staan. Sommige kinderen die naar school konden lopen of fietsen, gaven de voorkeur aan paard en wagen, ondanks dat het langer duurde, omdat ze het "rustgevend" vonden.

De paarden gaan ook regelmatig op bezoek in het plaatselijke verzorgingstehuis van Hennebont. Magali, coördinator van het verzorgingstehuis, vertelt: "Sommige mensen hier, die zelden in zinnen spreken, zeggen hele zinnen als ze met een paard praten. Het is bijzonder."

Steden beweren dat zij niet gedreven worden door nostalgie. Aan het begin van de 20e eeuw was er in Frankrijk één paard op vijf mensen en deden trekpaarden vaak gevaarlijk werk in de industrie of in de mijnen.

"Het is absoluut geen terugkeer naar het verleden", zegt Vanina Deneux-Le Barh, sociologe aan het Franse Instituut voor Paarden en Paardrijden. "Het gaat om duurzame ontwikkeling, om respect voor de natuur en welzijn op nieuwe, innovatieve manieren - bijvoorbeeld met elektrische hulp voor paarden die hellingen beklimmen, of met vooruitgang in nieuwe soorten tuigage."

Het gebruik van paarden in stedelijke omgevingen wordt ook gezien als een manier om de negen Franse trekpaardrassen, waarvan het aantal afneemt, te beschermen. Franse trekpaarden worden nog steeds deels gefokt voor de vleesmarkt, inclusief de export naar landen als Japan, maar in Frankrijk daalt de consumptie van paardenvlees.


Gebruikte bronnen:

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Re: Terug naar toen: Frans dorp zet steeds vaker paard en wagen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 00:37

Op zóveel vlakken vind ik dit zó mooi..
Fantastisch dit <3 !

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Terug naar toen: Frans dorp zet steeds vaker paard en wagen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 00:51

Ik zeg altijd dat ik 100/150 jaar te laat ben geboren. Erg mooi om te lezen dat paarden toch weer meer worden ingezet, waarvoor ze ooit gebruikt werden :) Dit keer wel met meer kennis over welzijn van de dieren :)

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Terug naar toen: Frans dorp zet steeds vaker paard en wagen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 12:09

O wat leuk dit. Vendargues daar woonde ik tot twee jaar geleden vlakbij. Leuke ontwikkeling.

Santos_05

Berichten: 3071
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Terug naar toen: Frans dorp zet steeds vaker paard en wagen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:52

Het zou hier ook wel fijn zijn als er voorzieningen komen voor de paarden bij winkel en op je het werk. De paarden zijn er, maar waar laat je ze :D

Ik ben zeker voorstander, maar wegen de brandstof besparingen al op tegen de voer- en (heel veel) extra arbeidskosten?

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 15:06

Santos_05 schreef:
Het zou hier ook wel fijn zijn als er voorzieningen komen voor de paarden bij winkel en op je het werk. De paarden zijn er, maar waar laat je ze :D

Ik ben zeker voorstander, maar wegen de brandstof besparingen al op tegen de voer- en (heel veel) extra arbeidskosten?


Waarschijnlijk niet maar uitstoot van bepaalde gassen zal wel verminderen. In het geheel gezien zal deze manier met paarden klimaatvriendelijker zijn verwacht ik