Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:08

Popstra schreef:
Heel eerlijk, ik denk dat veel mensen uit gemakzucht geen zin hebben hun paarden te beschermen door minstens snachts binnen te zetten want dat is extra werk en Extra kosten. Daar hebben ze geen zin in aan al die k*t smoezen te lezen.
Mensen denken idd Ik Ik Ik maar je moet denken Mn Paard, mn Paarden en je verantwoording nemen. Dat ben je verplicht. Die beesten kunnen het zelf immers niet!



Dan ben ik niet met je eens. Los van kosten of werk, blijft de spanning of ze jouw dieren met rust laten, ondanks wolfwerende maatregelen. Het is niet uit gemakzucht dat ik een track en een grote schuilstal heb, maar uit het oog van paardenwelzijn, beweging en vrije keus in omgang met hun paardenvrienden in hun kudde. Ze daarin belemmeren is een afweging van het gevaar tegenover het verlies van welzijn.

Hoe kom je erbij om anderen te beschuldigen trouwens? Iedereen maakt zijn eigen afwegingen op basis van wat men verantwoord vindt toch? Die keuze zal verschillend uitkomen uiteraard. Want iedere omstandigheid, ieder paard en iedere regio is verschillend.

De andere manier van benaderen: er zijn teveel mensen, moet alles daarcoor wijken? tja, makkelijk gezegd, maar schieten we die mensen dan maar neer of zo? Dat roepen heeft geen enkele andere bedoeling dan stemmingmakerij en geeft beslist geen oplossingen.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 13:55

Popstra schreef:
Heel eerlijk, ik denk dat veel mensen uit gemakzucht geen zin hebben hun paarden te beschermen door minstens snachts binnen te zetten want dat is extra werk en Extra kosten. Daar hebben ze geen zin in aan al die k*t smoezen te lezen.
Mensen denken idd Ik Ik Ik maar je moet denken Mn Paard, mn Paarden en je verantwoording nemen. Dat ben je verplicht. Die beesten kunnen het zelf immers niet!



Wat een kutinstelling heb jij.

Ik sta op een pensionstal, ben afhankelijk van mijn stalbaas.
Ik was verhuisd naar een PP en daar waren we zeker wel bereid tot het ombouwen naar een fort maar allebei mijn shetlanders gedijde er niet goed en kwamen met gezondheidsklachten terug naar de oude plek.
Ik ga ze op korte (en op lange) termijn niet meer verhuizen.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 17:34

de paardjes die nu steeds gepakt worden staan nog altijd in een niet goed afgeschermd weitje ergens achteraf zoals je kunt lezen!
Over kutinstelling gesproken...

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:47

Popstra schreef:
de paardjes die nu steeds gepakt worden staan nog altijd in een niet goed afgeschermd weitje ergens achteraf zoals je kunt lezen!
Over poedersuiker gesproken...


Eigen verantwoordelijkheid nemen is iets wat velen niet doen...........We zijn zover van de natuur verwijderd dat we het als normaal zien dat onze huisdieren ( dus ook onze paarden) maar vrij mogen rondlopen maar dat "wilde" dieren dat niet meer mogen.
In heel veel landen is het heel normaal dat (huis)dieren beschermd worden tegen wilde/ roofdieren heel normaal is. Het is niet voor niets dat bijv. schapen "vroeger" altijd gehoed werden en 's nachts opgesloten werden.
Wij sluiten onze kippen ook 'snachts op i.v.m. roofdieren en overdag zitten ze in een overdekte ren i.v.m de roofvogels; ik zie dat als heel normaal.
Onze paarden staan nu 's nachts ook op stal ( deels met uitloop naar buiten en als die "levensgevaarlijke" wolf straks ook hier in de buurt komt gaat de stal gewoon dicht). En in het ergste geval gaan ze 's zomers ook in de nacht naar binnen.

Mooi voorbeeld: tijdje geleden kwam hier een jager op de omliggende landerijen om de vossen af te schieten want die zouden de hazen, kippen, etc. opvreten. Ironisch genoeg gaan de boeren hier vervolgens de paar hazen die nog rondlopen afschieten...........

Het wordt hoog tijd om weer eens de balans te herstellen want die is compleet zoek en dus, als ( huis) diereigenaar te zorgen dat jouw ( huis)dieren veilig zijn.

Ik ben het dus helemaal met Popstra en Sasja eens; neem je verantwoordelijkheid want dat is wat ze eigenlijk zeggen, toch?

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:54

Ik heb ze in de nacht ook op stal, maar je kan toch verder kijken dan je neus lang is?
En overdag staan ze achter 150
Dus ben niet direct bang.
Maar moet ik dan andere veroordelen?


Want in het licht zijn er ook al schapen aangevallen, zelf met een schreeuwende herder erbij.
Er zijn al diverse schapen aangevallen van mensen die hun schapen in de nacht op stal hadden.
Maar voordat ze gingen werken naar buiten. En ja nu is dat donker of schemer.
En binnen een uur de schapen dood.
Hoe moeten die dat veranderen?

En mensen op pension die daar geen zeggenschap over hebben?

Natuurlijk zijn er mensen die nergens geen drol aan doen, maar dat is echt niet wat alleen maar de wolf tot nu toe heeft aangevallen.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 20:21

Als er regelmatig wolven in je omgeving gezien zijn en je doet net of je neus bloed, dus niks!! dan mag je best beoordeeld worden ja!

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 21:55

Zoals de mensen die ze in de nacht op stal zetten en toch dood vinden...

Zoals jij steeds schrijft beoordeel je iedereen.

Ja er zijn er die doen of de neus bloed. Maar echt niet allemaal.
Heb hier gisteren nog het verhaal geplaats van een dierenarts die 2 jaar terug schapen in kon slapen die in de nacht binnen stonden

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 22:21

Gaan we hier ook, ja?
Je hebt geen hart voor je paard als je hem opsluit, want dierenwelzijn.
Je hebt geen hart voor je paard als je hem buiten laat lopen, want gevaar.

Je kunt het hoe dan ook niet goed doen, alleen maar kijken naar je eigen dier en zelf een afweging maken.

Er worden dieren in afgelegen weides gepakt. Ja. En zowel in duitsland als belgië zijn ook pony's midden in het dorp gegrepen.
Wolfproof fencing. Bestaat niet, tenzij je het hekwerk van de dierentuin bedoelt. Al het andere gaat een wolf fluitend over of onder door.
Opsluiten. Is niet voor ieder dier gezond, en daarnaast zijn er al gevallen bekend waar wolven in de stal weten te breken.

Wolven zijn prachtig, en een enkeling past best binnen de grote natuurgebieden. Maar ze zijn nu met teveel, en nu gaat het mis...

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 08:53

Ja mensen, nuances siert de mens en niet steeds met het vingertje naar de ander wijzen.

Het is gewoon niet zo simpel als sommige mensen stellen en het is verstandig om niet te oordelen voordat je het hele verhaal kent.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:52

Ailill schreef:
Waarmee je dus feitelijk zegt dat andere dieren moeten wijken voor de mens?


Ja...
Of eigenlijk heb ik liever niet dat ik, mijn paarden, de schapen, het wild en iedereen die tegen die lelijke hoge omheining aan moet gaan kijken moet wijken voor die paar wolfjes.

Want achter die IK om het verhaal zit vooral het welzijn van 4 paarden verscholen. En dat van alle paarden-schapen-herten-alpaca's-varkens-emoehouders hier in de straat zo naast het bos. Maar als dat ook al zelfzuchtig is van mij.
Kan ik ze net zo goed weer gewoon hele dagen op stal zetten. Kan ik nog steeds gewoon lekker rijden en voortaan weer rustig slapen. :)* Maar laat IK dát nou net egoïstisch vinden.

Overigens denk ik voor de specifieke gevallen van pony's in achteraf weitjes met summier hekwerk in bekend wolvengebied ook: hmmmm zou ik toch meer aan gedaan hebben.
Maar dan blijft overeind dat met alleen 'in de nacht op stal zetten' je er ook niet bent straks. Want wat doe je met de vroege uurtjes? Wat doe je met deze dagen dat het om 4 uur al donker wordt en je nog op je werk zit? Wat doe je met de weken dat het 35+ graden is? wat doe je met de roedels die overdag een lekker hapje gaan halen?

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 12:28

'De overheid' heeft niet gekozen voor de wolf. Die is hier gewoon heen komen lopen. De EU heeft wel bepaald dat het dier beschermd is en dús niet bejaagd mag worden.

150 jaar geleden ging het al niet met de wolf toen er 8 miljoen mensen in NL woonden.
Er wonen nu 18 miljoen mensen in NL. Het idee dat het geen probleem is om er ook nog een stuk of 20! roedels bij te proppen zoals sommige instanties beweren is kortzichtig.

De wolven die hierheen zijn komen wandelen weten al 150 jaar niet dat ze bang moeten zijn voor mensen. Bovendien zijn het de meest brutale exemplaren die zich hier vestigen en voortplanten. De schuwe exemplaren blijven wel in het dunbevolkte Polen.

De enige mogelijkheid om hier ook nog wolven te kunnen hebben, is actief bejagen in landbouwgebied. Dan worden ze weer schuwer en zullen ze weer voornamelijk wild jagen (en verhongeren als de balans tussen wolf en wild verstoord is/doodgeschoten worden als ze van de honger toch weer richting vee gaan).

Dat heet: natuurlijk evenwicht waarbij óók de mens z'n rol in het ecosysteem inneemt.
Dat betekent niet: alle wolven bejagen, maar wel populatiebeheer op plekken waar de mens z'n eten heeft rondlopen.

Zo werkt het in de natuur nl. De mens is daar onderdeel van. De mens kán de hele zooi kapot maken (en heeft dat in het verleden ook gedaan waar we nu de vruchten van plukken), maar de mens zou nú z'n hersenen kunnen gebruiken om een verstandige rol te spelen.

Achterover leunen en roepen "er ontstaat vanzelf een natuurlijk evenwicht" zonder dat de mens meedoet kan alleen als je als mens (plus je vee) verdwijnt uit die natuur. En dan moeten er héél veel mensen vertrekken uit Europa, dus dat gaat 'm niet worden.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 12:33

Ibbel schreef:
'De overheid' heeft niet gekozen voor de wolf. Die is hier gewoon heen komen lopen. De EU heeft wel bepaald dat het dier beschermd is en dús niet bejaagd mag worden.

150 jaar geleden ging het al niet met de wolf toen er 8 miljoen mensen in NL woonden.
Er wonen nu 18 miljoen mensen in NL. Het idee dat het geen probleem is om er ook nog een stuk of 20! roedels bij te proppen zoals sommige instanties beweren is kortzichtig.

De wolven die hierheen zijn komen wandelen weten al 150 jaar niet dat ze bang moeten zijn voor mensen. Bovendien zijn het de meest brutale exemplaren die zich hier vestigen en voortplanten. De schuwe exemplaren blijven wel in het dunbevolkte Polen.

De enige mogelijkheid om hier ook nog wolven te kunnen hebben, is actief bejagen in landbouwgebied. Dan worden ze weer schuwer en zullen ze weer voornamelijk wild jagen (en verhongeren als de balans tussen wolf en wild verstoord is/doodgeschoten worden als ze van de honger toch weer richting vee gaan).

Dat heet: natuurlijk evenwicht waarbij óók de mens z'n rol in het ecosysteem inneemt.
Dat betekent niet: alle wolven bejagen, maar wel populatiebeheer op plekken waar de mens z'n eten heeft rondlopen.

Zo werkt het in de natuur nl. De mens is daar onderdeel van. De mens kán de hele zooi kapot maken (en heeft dat in het verleden ook gedaan waar we nu de vruchten van plukken), maar de mens zou nú z'n hersenen kunnen gebruiken om een verstandige rol te spelen.

Achterover leunen en roepen "er ontstaat vanzelf een natuurlijk evenwicht" zonder dat de mens meedoet kan alleen als je als mens (plus je vee) verdwijnt uit die natuur. En dan moeten er héél veel mensen vertrekken uit Europa, dus dat gaat 'm niet worden.

Heel goed gezegd :j

Alles wat diep in het bos zit, prima
Alles wat daar uit komt te dicht bij de mens bejagen.
ja, dat zal in het drukst bevolkte landje van Europa eerder zijn dan in Zweden, daar waar ze wel jagen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 12:40

Helemaal mee eens Ibbel, behalve dat ik inmiddels wel serieus mijn twijfels heb of de terugkeer van de wolf wel 100% natuurlijk is geweest. Daar zijn mensen mee bezig, dus dat gaan we meemaken.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 19:15

Maar 150 jaar geleden betekende een opgegeten kudde of een omgewoeld stuk land geen eten. Er was toen honger.
Tegenwoordig is een groot gedeelte export en bestaan er subsidies voor schade aan je vee/land. Dus die vergelijking gaat niet helemaal op.

Mooi voorbeeld is hoe regeneratieve boeren omgaan met hun omgeving en de risico's. Heel inspirerend :) het kán dus wel. Maar je moet het ook willen.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 19:36

Wat bedoel je daarmaa?

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 19:55

Macs schreef:
Tegenwoordig is een groot gedeelte export en bestaan er subsidies voor schade aan je vee/land. Dus die vergelijking gaat niet helemaal op.


Ik weet niet of je je wel eens verdiept hebt in de vergoedingen, maar die zijn een bedrag per dier dat sowieso al niet kostendekkend is, maar je kunt fluiten naar je gederfde inkomsten. Als jij schapenkaas maakt, je hele kudde is gedood en je hebt dus geen melkproductie, kan je een half jaar of langer op een houtje bijten tot je weer een producerende kudde hebt. Als je afnemers ondertussen niet naar een ander zijn gegaan zodat je ook nog nieuwe klanten moet gaan zien te vinden.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:44

Ja dat klopt, ik zeg ook niet dat het makkelijk is. Je werkt met levende dieren en dat is risico van het vak.
Zo heeft elk beroep een risico.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:46

Macs schreef:
Ja dat klopt, ik zeg ook niet dat het makkelijk is. Je werkt met levende dieren en dat is risico van het vak.
Zo heeft elk beroep een risico.

Je hele veestapel opgevreten zien worden is geen bedrijfsrisico, imo :\.

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:56

buiten dat veel dieren zwaar lijden, worden aangevroten en levend opgegeten voordat er zoveel organen uitgetrokken zijn dat het eindelijk overlijdt. Hoeveel angst en pijn moet dat dier niet gehad hebben.

Ze worden echt niet allemaal eerst gedood, zodra ze gevangen zijn en zich overgeven gaat wolf vreten.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 09:15

Ibbel schreef:
'De overheid' heeft niet gekozen voor de wolf. Die is hier gewoon heen komen lopen. De EU heeft wel bepaald dat het dier beschermd is en dús niet bejaagd mag worden.

150 jaar geleden ging het al niet met de wolf toen er 8 miljoen mensen in NL woonden.
Er wonen nu 18 miljoen mensen in NL. Het idee dat het geen probleem is om er ook nog een stuk of 20! roedels bij te proppen zoals sommige instanties beweren is kortzichtig.

De wolven die hierheen zijn komen wandelen weten al 150 jaar niet dat ze bang moeten zijn voor mensen. Bovendien zijn het de meest brutale exemplaren die zich hier vestigen en voortplanten. De schuwe exemplaren blijven wel in het dunbevolkte Polen.

De enige mogelijkheid om hier ook nog wolven te kunnen hebben, is actief bejagen in landbouwgebied. Dan worden ze weer schuwer en zullen ze weer voornamelijk wild jagen (en verhongeren als de balans tussen wolf en wild verstoord is/doodgeschoten worden als ze van de honger toch weer richting vee gaan).

Dat heet: natuurlijk evenwicht waarbij óók de mens z'n rol in het ecosysteem inneemt.
Dat betekent niet: alle wolven bejagen, maar wel populatiebeheer op plekken waar de mens z'n eten heeft rondlopen.

Zo werkt het in de natuur nl. De mens is daar onderdeel van. De mens kán de hele zooi kapot maken (en heeft dat in het verleden ook gedaan waar we nu de vruchten van plukken), maar de mens zou nú z'n hersenen kunnen gebruiken om een verstandige rol te spelen.

Achterover leunen en roepen "er ontstaat vanzelf een natuurlijk evenwicht" zonder dat de mens meedoet kan alleen als je als mens (plus je vee) verdwijnt uit die natuur. En dan moeten er héél veel mensen vertrekken uit Europa, dus dat gaat 'm niet worden.


_/-\o_

Precies! zo naief om te denken dat het vanzelf wel goed komt met de wolf zonder menselijk ingrijpen. Onderdeel van de "wensnatuur" die al eeuwen niet meer bestaat.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 09:48

Thanks Ibbel: goed gezegd. Vooral het deel van de plek innemen als mens. Dat is misschien waar het mij nog het meest wringt. Dat we nu net doen of ons terug trekken slim, goed en ook maar enigszins doenbaar is. Dat hele concept werkt alleen vanuit een ivoren toren. Niet in de praktijk.
Niet als je 200 meter van de bosrand af woont.

Uit een soort misplaatst stuk schuldgevoel boete doen door de wolf maar helemaal ongemoeid te laten.
Ja we kunnen het beter doen als mens richting en met de natuur. Maar dit is niet de manier. Sterker nog. Dit is geen duurzame manier.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:14

Macs schreef:
Ja dat klopt, ik zeg ook niet dat het makkelijk is. Je werkt met levende dieren en dat is risico van het vak.
Zo heeft elk beroep een risico.


Risico's die je vanwege regelgeving zélf niet kunt afdekken. Ammehoela, dat zijn geen bedrijfsrisico's, dat zijn risico's die je opgedrongen worden.

Voorbeeld vogelgriep: je gezonde kippen worden geruimd als de pech hebt dat de kippen van je buurman vogelgriep hebben.

ER IS EEN VACCIN (niet perfect, maar wordt al jaren in de VS en Mexico gebruikt) maar dat mag niet van de EU.

Dus je zóu als kippenboer zelf het risico zo goed mogelijk kunnen afdekken, maar regelgeving verbiedt dat.

En ja, die vogelgriep waart rond omdat we zelf de afgelopen 50 jaar bedacht hebben dat het een goed idee is een paar miljoen vogels bij elkaar te proppen. Maar dat is nu eenmaal de status quo.

En je kunt iets makkelijker zeggen: de helft van de kippen er uit (dan krijg je alleen maar tractoren op de A1) maar roepen: de helft van de Nederlanders er uit is wat moeilijker.

Maar die wolf waart ondertussen net zo hard rond als de vogelgriep, net zo hard beschermd door regeltjes als de vogelgriep. En de handen van de boeren zijn net zo hard vastgebonden.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:43

speurneusc schreef:
buiten dat veel dieren zwaar lijden, worden aangevroten en levend opgegeten voordat er zoveel organen uitgetrokken zijn dat het eindelijk overlijdt. Hoeveel angst en pijn moet dat dier niet gehad hebben.

Even los van het feit dat de wolf geen toekomst heeft in het over bevolkte land Nederland:

Dat heet de natuur; geen enkel roofdier is 'leuk'. tegen zijn prooi.
De wolf is niet een of ander super agressief of gemeen dier. Het is gewoon een roofdier. Denk aan beren, hyena's, tijgers, leeuwen, orca's etc etc. Allemaal behoorlijk horror als ze een prooi hebben. Het zijn gewoon dieren, en in de natuur horen nu eenmaal ook roofdieren. Ik denk zelfs dat de wolf de makkelijkste is van alle roofdieren, want die is toch als eerste getemd; misschien zelfs nog steeds wel als enige.
Natuurlijk snap ik ook wel dat een roofdier met een tamme pony (wellicht tam naar honden toe ook, dus die heeft nooit gereageerd misschien...) in een omheinde wei echt je ergste nachtmerrie is als paarden eigenaar/liefhebber, maar het is niet dat een wolf nou zo'n monster is. Het ligt meer aan nederland en de overbevolking en gebrek aan echte natuur en ruimte.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 17:42

maar wat maakt het uit dat het in Nederland niet kan dat er zo'n dier rondloopt? Zo is het nou eenmaal. Of gaan we ook juichen als er beren rond gaan lopen? Zeggen we dan ook, ahhhhh mooi die natuur
We kunnen onze paarden, koeien en ander vee toch ook niet meer los laten lopen zoals vroeger?

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:42