Trailerladen met Annemarie van der Toorn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101761
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Trailerladen met Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 18:59

* Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Veel mensen hebben problemen met het laden van hun paard, door trauma of andere problemen. Wij hebben Annemarie van der Toorn gevraagd om voor ons wat vragen te beantwoorden op het gebied van trailerladen.

Hoe begin je met trailerladen, moet het paard eerst al andere dingen kunnen voordat je begint met laden?
Jazeker, je moet eerst gaan oefenen met andere ondergronden, zoals zeiltjes, planken, et cetera. Maar ook smalle doorgang, onder dingen door et cetera. Alles is erop gericht om het paard meer zelfvertrouwen op te laten bouwen.

Gebruik je een hoofdstel of halster met laden? Kan je ook een touwhalster gebruiken? Waar gaat jouw voorkeur naar uit?
Ik zou nooit een hoofdstel met bit gebruiken, dat is veel te heftig in de mond. Ook een touwhalster vind ik minder prettig. Een stalhalster of een trainingshalster met een band om de neus (voor een snelle release) heeft mijn voorkeur.

Oefen je met een 1-paardstrailer of 1.5/2? Waarom?
Het liefst start je met een zo groot mogelijke trailer en alles er uit (dan het deurtje voor wel dicht), dit omdat je de ruimte zo groot mogelijk wil maken voor het paard. Oftewel je maakt het voor je paard zo makkelijk mogelijk om datgene te doen wat je van ze vraagt.

Wat moet je absoluut niet doen bij het laden van een paard?
Je moet absoluut niet constant gaan trekken of lijnen achter hem gaan kruisen.

Hoe ervaar jij het helpen van de mensen met trailerlaadproblemen?
Dat is één van de leukste dingen om te doen, omdat je direct resultaat hebt. Je kunt het paard in één sessie al heel veel leren en laten ontspannen.

Is het fijn om meerdere mensen te hebben die helpen bij het laden? Of is het, hoe minder mensen hoe beter?
Dat maakt voor mij niet uit. Als je zelf staat te laden en mensen gaan zich er mee bemoeien, kan dat heel vervelend zijn maar daar heb ik geen last van. Soms zijn extra handjes fijn doordat je met een balkje de leertheorie kan toepassen, waardoor het paard sneller door het proces heen kan gaan.

Wat is de meest gemaakte fout bij het laden?
Dat klinkt gek, maar dat is hem erin willen hebben. Uit frustratie gaan mensen er dan aan hangen en teveel druk toebrengen. Het beste kun je het paard steeds leren van druk af te komen. Hij zal echt zelf de beslissing moeten nemen. Je krijgt hem er niet ingetrokken of geduwd.

Wat is het beste om te doen als je alleen bent en je paard wil de trailer niet op?
Je kan het beste zorgen voor een begrenzing naast en achter hem, door de trailer bijvoorbeeld in een hoek te rijden.

Afbeelding
Paard staat rustig op de trailer te wachten. Foto: Marlies Trap Fotografie


Hoe begin je met het laden van een veulen/jong (onervaren) paard?
Een veulen kun je met mama erbij erin en eruit laten lopen. Zo kan hij al wennen. Laat paarden in de trailer wat lekkers vinden, dat motiveert. Oefening zonder dat er druk is dat je weg moet, is het beste. Regelmatig blijven herhalen, zodat het een gewoonte wordt.

Help je mensen ook met andere dingen dan trailer laden?
Natuurlijk, het hele scala van gedrag komt voorbij.

Je hebt tegenwoordig ook een programma op Horse & Country TV, hoe is dat tot stand gekomen?
Dat heb ik al heel lang. Ze hebben mij hiervoor gevraagd en ik vind het heel leuk om te doen. Het is één van de populairste series, dus de samenwerking blijft wel.

Wat doe je met een paard dat een minder goede ervaring heeft met de trailer (bijvoorbeeld betrokken geweest bij ongeval tijdens het rijden/ongelukje bij het opladen of uitladen enzovoorts). Direct opnieuw op de trailer zetten, eerst tot rust laten komen, of nog iets anders?
Dat kan zo verschillend zijn van geval tot geval dat ik daar geen pasklaar antwoord op kan geven. Een paard eerst tot rust laten komen (kan ook door het werk wat je doet), is altijd het aller- allerbelangrijkste. Bouwen op stress is iets dat echt afgeraden moet worden in mijn ogen.

Hoe ga je om met een paard met trailertrauma?
Ik observeer hoe het paard leert, ik pas shaping theorie toe met oefeningen die zijn zelfvertrouwen vergroten en dan ga ik stapsgewijs weer met de trailer trainen.

Hoe doe je het als je paard de trailer niet op wil in stresssituaties (denk aan op de wedstrijd of als je paard om wat voor reden dan ook meteen naar de kliniek moet)?
Daar kan en wil ik geen antwoord op geven, omdat wat ik doe en wat de eigenaar gaat doen twee verschillende dingen zijn.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Trailerladen met Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 20:53

Ik zou zeggen “kom langs, ik heb bijna het meest uitdagende paard dat er bestaat. Van niet laden tot paniek, tot 6x per week alleen mee op stap, tot oog operatie, totale paniek tot niet meer laden.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Trailerladen met Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:41

Het is niet moeilijk iets. Maar veel mensen ontbreekt de tijd of geduld om van het trailer laden een leuk iets te maken. Gebruik eens je trailer een maand lang als voerplek en je zult zien dat elk paard er zo in loopt. Ga dan af toe reizen met de trailer maar bouw dit rustig op terwijl je daarnaast de trailer als voerplek blijft gebruiken.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 16:58

De meeste mensen geven ook precies tegenovergestelde “hulpen”. Ze trekken aan het paard zijn hoofd als hij goed gedrag laat zien (meelopen), en laten juist los wanneer hij achteruit gaat. Dus het paard krijgt de beloning (loslaten) wanneer hij het gedrag vertoont dat je niet wilt (tegen je in gaan). Dit is voor een paard totaal onlogisch en niet te begrijpen
Als mensen als eens zouden beginnen met dit om te draaien, zou best een heel groot deel van de lichte probleemgevallen al vrij vlot gewoon de trailer ingaan. Paard gaat achteruit = contact met het touw, paard stopt met achteruit gaan = touw ontspannen. Ook wanneer het paard alleen maar wat minder hard achteruit gaat, moet dit drukverminderend werken. En als het paard gaat stilstaan moet je het touw ontspannen. En vanuit stilstand kun je hem wanneer hij ontspannen is weer proberen naar voren begeleiden. Gaat hij er tegenin, dan komt hij het touw weer tegen, gaat hij ook maar iets mee, al is het maar minimaal, meteen touw ontspannen. Neemt het gewenste gedrag (meelopen) weer af, dan komt er weer wat contact met het touw. Zo leer je hem waar hij de druk kwijtraakt, en dat hij er zelf invloed op heeft.
Wellicht onnodig om erbij te zeggen maar ik heb het dan natuurlijk niet over zwaar getraumatiseerde paarden :+ Ik heb het over paarden die eigenlijk geen trailerlaadprobleem hebben, maar gewoon een onduidelijke eigenaar