Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Recensie: Het PPID-boek, geschreven door Remco Sikkel

 
Profiel   

*Bokt
Bokt Community




Vanuit verschillende Nederlandstalige uitgeverijen hebben wij de mogelijkheid gekregen om (informatieve) paardenboeken te lezen en te recenseren. Deze recensies zullen op Voorpagina Nieuws belicht worden, zodat jullie kunnen kijken welke paardenboeken passen bij jullie interesses en tak van paardensport.

Namens Remco Sikkel en uitgeverij ChezChevaux.eu mochten wij Het PPID Boek, geschreven door Remco Sikkel recenseren.

Het boek bestaat uit 6 hoofdstukken. Elk hoofdstuk omschrijft iets anders van PPID: Introductie, Anatomie en fysiologie, Beschrijving, Oorzaken, Diagnostiek en Behandeling. Het boek is op twee manieren te lezen. Als je het naadje van de kous wilt weten, lees je alles en als dat teveel is, kan je de alinea's die de diepte ingaan overslaan. Deze alinea's zijn te herkennen aan de dubbele verticale streep aan de linkerkant.

Hoofdstuk 1 is de introductie. Hierin wordt omschreven wat PPID eigenlijk is (een langzaam ontwikkelende en ongeneeslijke aantasting van een deel van het zenuwstelsel). Er wordt omschreven dat een hormonale stoornis als gevolg van PPID mogelijk is en er wordt ingegaan op de epidemiologie.

Hoofdstuk 2 behandelt de anatomie en fysiologie. In dit hoofdstuk wordt gekeken naar de verschillende hormoonklieren in de hersenen, de rest van het lichaam en de bijnieren. Ik vind het heel prettig dat in dit hoofstuk wat wordt uitgelegd over ACTH, het hormoon waarop wordt getest in de PPID-test waarmee Banjer haar diagnose heeft gekregen.

Hoofdstuk 3 gaat over de beschrijving. De ziekte van Cushing, het syndroom van Cushing en PPID worden vaak door elkaar gehaald of als synoniem gebruikt. Het zijn echter drie verschillende problemen. In dit hoofdstuk worden de ziekte en het syndroom van Cushing kort beschreven en er wordt dieper in de PPID gedoken. Remco legt uit welke klinische verschijnselen onder andere kunnen voorkomen bij een paard met PPID (vachtveranderingen, gewichtsverlies, verminderde bespiering, maar ook gedragsverandering, osteoporose, gebitsproblemen en hoefbevangenheid).

Hoofdstuk 4 gaat over de oorzaken. De auteur legt uit wat vrije radicalen (oxidanten) en oxidatieve stress, mitochondriale dysfunctie en alfa-synucleïne zijn, en wat hun relatie tot de mogelijke oorzaak PPID is.

Hoofdstuk 5 behandelt de diagnostiek. Remco Sikkel geeft uitleg over het hele proces, van anamnese tot post mortemonderzoek (autopsie). In dit hoofstuk wordt gekeken naar de verschillende bloedonderzoeken waarmee PPID kan worden vastgesteld. Bij klinisch onderzoek zal de veearts ook naar verschijnselen kijken die bij EMS/insulinedysregulatie passen, omdat deze hormonale afwijking bij minstens één op de drie paarden met PPID voorkomt. Om EMS vast te stellen, bestaan er ook verschillende bloedonderzoeken. Het post-mortemonderzoek waarover wordt gesproken, wordt bijna uitsluitend voor wetenschappelijlke doeleinden uitgevoerd.

Hoofdstuk 6 vertelt over de behandeling. PPID en EMS worden bij voorkeur afzonderlijk van elkaar gediagnosticeerd en behandeld. De verschillende medicijnen worden uitgelegd, en ook hoe je de medicijnen aan het paard kan geven. Hier staan erg waardevolle tips bij. Ook erg prettig is dat over de mogelijke bijwerkingen wordt gesproken. Remco geeft ook uitleg over fytotherapie, waarbij men gebruik maakt van plantaardige geneesmiddelen. Dit is een mooie optie voor degenen die geen fan zijn van "al die chemische troep". Hij gaat in op de verschillende kruiden die gegeven kunnen worden, en hun werking. Verder vertelt hij ook over de voeding en supplementen, die zouden kunnen ondersteunen. Paarden met PPID kunnen gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Daar geeft Sikkel uitleg over, en eventuele maatregelen om het risico hierop zoveel mogelijk te beperken. De hoeven en hun onderhoud en mogelijke aandoeningen worden uitgebreid behandeld. Tot slot wordt ook een laatste, definitieve optie besproken: euthanasie.

Ik heb zelf een merrie met PPID, en dit boek heeft mij heel veel informatie (en ook geruststelling) gegeven. Het is op een erg begrijpelijke en toegankelijke manier geschreven en leest makkelijk weg. Als je paard pas de diagnose PPID heeft gekregen, of je wilt er gewoon uit belangstelling meer over weten, dan is dit boek een echte aanrader.



Laatst bijgewerkt door Banjer op 21-01-23 16:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Titel aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 11:05 



 
Profiel   

Ik heb het boek ook gekocht direct toen het uitkwam. Mijn pony wordt dit jaar 27 en hoewel hij geen tekenen van PPID vertoont wilde ik er wel al alles over weten zodat ik (eventueel) voorbereid ben.

Ik sluit me helemaal aan bij jou recensie.
Het is ontzettend leerzaam, duidelijk geschreven en gaat ver in de informatie.
Net zoals het boek over Hoefbevangenheid (wat mijn bijbel is) is ook dit boek een echte aanrader!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 07:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen